جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
م

حوزه/ مراسم باشکوه سنتی مذهبی قالیشویان فین، ظهر امروز با حضور هزاران نفر از زائران این امامزاده عظیم الشأن از سراسر کشور در مشهد اردهال کاشان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان ظهر امروز با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و هزاران تن از شیفتگان خاندان عصمت و طهارت بر پایه سنت رسمی دیرین در مشهداردهال کاشان برگزار شد.

در این مراسم پس از قرائت قرآن کریم، سینه زنی و مرثیه سرایی مداح اهل بیت(ع)، سیدمهدی میرداماد، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در سخنانی به تبیین شخصیت فرزند امام محمد باقر(ع) حضرت سلطانعلی پرداخت.

بر اساس اسناد، شهادت فرزند حضرت امام محمد باقر(ع) در روز ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری مصادف با ماه مهر، حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا رخ داده و به همین علت هر سال آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در دومین جمعه مهر در مشهد اردهال کاشان محل شهادت این امامزاده بزرگوار برگزار می‌شود.

حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر(ع) برادر حضرت امام صادق(ع) در سال ۱۱۳ هجری قمری به دعوت اهالی «فین» کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ایران ماموریت یافت که پس از سه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری، در خطه «اردهال» کاشان شهید شدند.

در آئین سنتی مذهبی قالیشویان، هزاران نفر از چوب به دستان فین کاشان «قالی مقدس» را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم(ع) از خادمین امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آبی می‌برند.

عزاداران (چوب به دستان فینی) با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین، آن را در پناه چوب‌ها روی دست گرفته و با ندای «یاحسین، یاحسین» به سمت مرقد باز می‌گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می‌دهند.

به همین علت قالیشویان که یکی از کهن‌ترین آیین‌های سنتی مذهبی ایران است، همه ساله در دومین جمعه مهر برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) در خطه اردهال برگزار می‌شود.

آیین سنتی مذهبی قالیشویان به عنوان میراث جهانی ناملموس ایران به ثبت یونسکو رسیده است و تنها مراسم مذهبی است که به تاریخ شمسی در کشور برگزار می‌شود.

بر پایه این گزارش، هر سال دومین جمعه از ماه مهر آیین سنتی مذهبی قالیشویان توسط اهالی فین و سومین جمعه مهر ماه نیز با عنوان «جمعه نشلجی‌ها»، در بزرگداشت هفتمین روز شهادت سلطان علی بن محمدباقر(ع) توسط مردم متدین و ولایتی روستای نشلج با مراسم سوگواری و تعزیه خوانی و حضور ده‌ها هزار نفر از اقصی نقاط میهن اسلامی، در آستان مقدس این امامزاده، در مشهد اردهال کاشان برگزار می‌شود.

مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.

انتهای پیام. /

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین، در مشهداردهال کاشان برگزار شد

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین، در مشهداردهال کاشان برگزار شد

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین، در مشهداردهال کاشان برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha