پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
الهی پور وقف حوزه خراسان

حوزه/ مدیر دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه حدود ۲۲ هزار رقبه موقوفه که موقوف علیهم آن حوزه‌های علمیه و طلاب هستند، گفت: بهترین بلندگو برای تبلیغ وقف، خوب مدیریت کردن موقوفات موجود است.

حجت‌الاسلام محمدمهدی الهی پور در گفت و گو با خبرگزاری حوزه در مشهد حدود ۲۲ هزار رقبه موقوفه که موقوف علیهم آن حوزه‌های علمیه و طلاب هستند متأسفانه منافع اصلی اکثر این موقوفات به خاطر سوء مدیریت و واگذاری‌های بی‌اساس در حال حاضر از حیز انتفاع ساقط‌شده‌اند و چیزی جز اسم از آن‌ها باقی نمانده است البته موقوفات جدید بسیار خوبی نیز با موضوع حوزه‌های علمیه ایجادشده است که حدود ۵۰ درصد از واقفین خانم‌ها هستند.

وی درباره اصل و ضرورت وقف بیان کرد: اگر بخواهیم به سیره نبی و اهل‌بیت (ع) تأسی داشته باشیم یکی از مهم‌ترین موضوعات مدنظر ایشان، سرمایه و اقتصاد پایدار در خدمت اسلام و ترویج و تبلیغ دین بوده است.

مدیر دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان گفت: خدای متعال در کنار بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) یک اقتصاد قوی چون ثروت حضرت خدیجه (س) قرار می‌دهد که مکرر بزرگان ما می‌فرمایند: اگر ثروت خدیجه نمی‌بود که در خدمت دین و رسالت پیامبر قرار گیرد شاید آن توفیقات عالی که پیامبر اکرم به دست آوردند، محقق نمی‌شد و بخشی از آن مدیون ثروت حضرت خدیجه (س) و انفاق ایشان است.

وی با اشاره به اینکه با ورق زدن تاریخ می‌بینیم امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا (س) اهتمام ویژه‌ای به بحث بازپس‌گیری فدک که توسط پیامبر (ص) در اختیار ایشان قرار گرفت، داشتند تا این بخش از سرمایه عظیم در خدمت دین و مکتب تشیع قرار گیرد، گفت: از همین رو با نگاه به منابع و کتب فقهی می‌بینیم که بزرگان از علماء نیز برای موضوع وقف ابواب مستقل فقهی را در کتب خود تحت عنوان کتاب الوقف مطرح کرده‌اند مه همه این‌ها نشان از اهمیت فوق‌العاده موضوع وقف دارد.

حجت‌الاسلام الهی پور بیان کرد: همه این‌ها نشان از ضرورت و اصل یک اقتصاد پایدار در کنار دین است که گاهی در قالب وقف و گاهی در قالب امور خیر دیگر مثل هبه و نذر توسط خیرین و واقفین محترم صورت می‌گیرد.

وی بابیان اینکه آثار وقف را می‌توان در ثروت حضرت خدیجه(س)، در موضوعات متعددی چون عزاداری سیدالشهدا(ع) و یا موضوعاتی که در راستای اهداف حوزه‌های علمیه وقف‌شده مشاهده کرد، گفت: در هرجایی که یک اقتصاد پایدار و یک سرمایه موقوفه عظیمی همراه با مدیریت خوب وجود داشته، موجب شده آن مجموعه فرهنگی با سایر مجموعه‌ها قابل‌مقایسه نباشد و این نشات گرفته از آثار و برکات بسیار عظیم وقف است.

مدیر دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان گفت: بهترین بلندگو برای تبلیغ وقف، خوب مدیریت کردن موقوفات موجود و بالتبع مدیریت ضعیف و ناقص در موقوفات موجود نیز سبب تضعیف فرهنگ پر خیروبرکت وقف خواهد بود. ما اگر بخواهیم در راستای ترویج فرهنگ وقف و توسعه موقوفات مبلّغ باشیم سرمایه اجتماعی و مردمی برای ما بسیار حائز اهمیت است که باید در حفظ آن تلاش کنیم.همان‌طور که مقام معظم رهبری در بیانات شان به این‌ مهم اشاره کردند که: "افتخار حوزه‌ی علمیه این است که در طول تاریخ مرتزق مردم بوده است و مرتزق دولت‌ها و حکومت‌ها نبوده است".

وی افزود: برای اینکه وقف در اذهان عمومی وجهه بهتری پیدا کند، باید ببینیم مدیریت موقوفات چگونه بوده است؛ در هرزمانی که موقوفات توسط متولیان امر، اوقاف به‌طور عام و یا متولیان خاص ناقص مدیریت‌شده، موجب تضعیف وقف و بالعکس هر جا توفیقاتی که اداره اوقاف و متولیان خاص داشته‌اند، در کنار موقوفه‌ای که خوب اداره شده موقوفات جدیدی ایجاد گردیده است.

حجت‌الاسلام‌ الهی پور بابیان اینکه برای تبلیغ وقف باید به سمت حکمرانی و مدیریت صحیح وقف حرکت کنیم؛ گفت: نسبت به موقوفات قدیم متأسفانه مدیریت ضعیفی در بعضی از زمان‌ها رخ‌داده قسمت عمده‌ای از موقوفات حوزه علمیه جز اسمی از آن باقی نمانده و تحت عناوین سرقفلی، حق کسب و پیشه و حق تملک اعیان به تاراج رفته است. این اتفاق هم در زمان قبل از انقلاب و هم بعدازآن رخ‌داده، طوری که به‌عنوان‌مثال با فروش و واگذاری حق تملک اعیان خواسته بگویند که ما عین موقوفه را نفروخته‌ایم اما عملاً می‌بینیم وقتی همه حقوق مربوط به تملک اعیان از دست می‌رود و واگذار می‌شود برای این عین باقی‌مانده چه ثمر و ارزشی می‌توان تصور کرد؟

مدیر دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد واقفین خانم‌ها هستند ازجمله آن‌ها سرکار خانم حاجی پور کاسب، خانم زمانی و ... می‌باشد.

حجت‌الاسلام‌ الهی پور با اشاره به واقفان بزرگ در موضوع حوزه‌های علمیه بیان کرد: موقوفه مدرسه علمیه نواب که از بزرگ‌ترین موقوفات ما است که عمده آن نیز متأسفانه جز اسم از آن باقی نمانده. موقوفات دیگری مثل موقوفه مدرسه میرزا جعفر و ... از همین قبیل هستند. در دوره بعد از انقلاب اسلامی نیز آیت‌الله موسوی نژاد، مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دیانی و ... در مشهد مجموعه بسیار خوبی مربوط به حوزه علمیه را وقف کرده‌اند.

وی بابیان اینکه وقف‌ها با نیت‌های مختلفی صورت گرفته است؛ افزود: بعضی از موقوفات دارای نیت خاص هستند و برخی نیز در قالب صلح یا هبه شکل می‌گیرد که می‌تواند در تمام امور مربوط به حوزه علمیه بنا به تشخیص مدیر حوزه علمیه خراسان مصرف شود .

مدیر دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان در پایان گفت: این دفتر به‌منزله یک‌نهاد تولیدکننده برای حوزه است، جایی که تولیدکننده است ساختار آن باید قوی‌ترین ساختار باشد لذا نیازمند یک نگاه جدید و قوی به این مجموعه می‌باشد و هرقدر قوی‌تر شود قطعاً آورده آن بیشتر خواهد بود ، منظور از تقویت و تضعیف در قسمت‌های مختلف هم در بخش اختیارات که مربوط به ساختار دفتر موقوفات می‌شود و هم در بخش‌های دیگری چون تعداد نیروی انسانی به‌کارگیری شده است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha