پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فرازي نيا

حوزه / رئیس هیئت‌امنای مجمع خطبای حوزه علمیه خراسان به اصلی‌ترین نقش مورد انتظار جامعه از حوزه علمیه در حوادث اخیر اشاره کرد و گفت: دشمنان ایران با به راه انداختن جنگ رسانه ای با بهره‌مندی از بهترین امکانات و از آن‌طرف شایعه‌سازی در فضای حقیقی و مجازی علیه مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی می‌پردازد، بنابراین باید بدانیم ماجرای اخیر توطئه دشمن است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس فرازی نیا رئیس هیئت‌امنای مجمع خطبای حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد پیرامون مسائل اخیر کشور که به بهانه اعتراض به حقوق زنان، اصل انقلاب را مورد هجمه قرار داده‌اند، به نقش حوزه‌های علمیه و مبلغان در روشنگری مردم اشاره کرد و گفت: ماجرای خانم مهسا امینی که تحت تأثیر عواملی بالاخره دچار حادثه‌ای شد و فوت کرده است و همان‌گونه که رئیس‌جمهور، همه مسئولان فرهنگی، امنیتی، اجتماعی کشور گفتند باید حقایق روشن شود و اگر خطایی رخ‌داده است با خاطی برخورد شود و از حق او فارغ از قومیت، مذهب و جنسیت دفاع شود، امیدواریم حقیقت روشن شود و بعد از روشن شدن حقیقت اگر تقصیر یا قصوری در کار بوده است جبران شود.

حوزه‌های علمیه چراغ هدایت جامعه هستند

وی در ادامه به نقش حوزه‌های علمیه در روشنگری و هدایت مردم اشاره کرد و افزود: انتظار جامعه از حوزه‌های علمیه اعم از اساتید سطوح عالی، بدنه حوزه و طلاب جوان همواره این است که چراغ هدایت جامعه باشند و نقش پدر و معلم را برای جوانان ایفا کنند و به‌صورت فعال با مسائل فرهنگی مواجه شوند و انفعالی برخورد نکنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرازی نیا افزود: جوانان، دختران و پسران این جامعه فرزندان ما هستند و تحت تأثیر فضای مجازی، شایعات دشمنان، گاهی اوقات حرف و سخنی بر زبان جاری می‌کنند که مطابق میل ما نیست، مبلغان و حوزویان باید مانند چراغ هدایت باشند و نقش روشنگری، معلمی را ایفا کنند.

وی دراین‌باره به حدیثی از امام رضا (علیه‌السلام) اشاره کرد و افزود: امام رضا (علیه‌السلام) فرمودند؛ «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا»، فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا»«خداوند، رحمت کند آن بنده‌ای را که امر ما را زنده کند!». گفتم: چگونه امر شمارا زنده کند؟ فرمود: «علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد که اگر مردمْ زیبایی‌های گفتار ما را می‌دانستند، از ما پیروی می‌کردند».

مبلغان در شرایط فعلی واقعیت مسائل اخیر را برای مردم تبیین کنند

رئیس هیئت‌امنای مجمع خطبای حوزه علمیه خراسان در ادامه به اصلی‌ترین نقش مورد انتظار جامعه از حوزه علمیه در ماجرای اخیر اشاره کرد و افزود:  مبلغان حوزه بدون کم‌وزیاد کردن ماجراها در مجالس، محافل، منبرها، فضای مجازی و نشست‌های علمی در حوزه و دانشگاه به بیان واقعیت‌ها بپردازند.

وی بابیان اینکه در این ماجرا دشمن با تمام قوا به میدان آمده است، اظهار کرد: دشمنان ایران با به راه انداختن جنگ رسانه ای با بهره‌مندی از بهترین امکانات و از آن‌طرف شایعه‌سازی در فضای حقیقی و مجازی علیه مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی می‌پردازد، بنابراین باید بدانیم ماجرای اخیر توطئه دشمن است و در مقابل توطئه‌های او باید جهاد تبیین را جدی‌تر در این عرصه داشته باشیم.

وی ادامه داد: انتظار جامعه از قشر حوزه و روحانیت توحید کلمه در سایه‌سار کلمه توحید است؛ یعنی ما حرفمان یکدست، یک مدل، هم سو، هماهنگ با مصلحت نظام، رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی و مراجع تقلید، روحانیت، مبلغین و اساتید حوزه مشاهده شود که بسیار اثرگذار خواهد بود.

 امروز وظیفه روحانیت دفاع از مبانی انقلاب اسلامی و رهبری است

وی با تأکید بااینکه انتظار جامعه از روحانیت، امروز دفاع جانانه از مبانی انقلاب و شخص مقام معظم رهبری است، در ادامه به نقش تعیین‌کننده جایگاه پلیس و امنیت اجتماعی اشاره و خاطرنشان کرد: وظیفه پلیس و نیروهای امنیتی، بسیج مردمی تأمین امنیت اجتماعی است اگر خدایی ناکرده امنیت اجتماعی یا اقتصادی به هم بریزد، جامعه بی‌نظم خواهد شد و دیگر قابل‌کنترل نخواهد بود.

رئیس هیئت‌امنای مجمع خطبای حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی‌ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ» به اهمیت نماز اشاره کرد و افزود: حوزویان با ورود به آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها، مجامع و محافل مختلفی که جوانان حضور دارند، به نقش نماز در زندگی تأکید کنند؛ یعنی جامعه را به سمت نماز بکشانیم، جوانان ما اهل نماز شوند، زیرا نماز بلندترین فریاد بر سر دشمنان و مهم‌ترین عامل استحکام جوانان در راه دین خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرازی نیا بابیان اینکه تبیین و تبلیغ مداوم ابتکاری در موضوع انس با قرآن و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) از اهمیت زیادی برخوردار است، به ترویج و توسعه آن تأکید کرد و افزود: حوزویان باید تلاش کنند به تبیین و تشریح قوانین اجتماعی و ضرورت پایبندی به این قوانین، رعایت ادب اجتماعی، حق مستضعف، حق محروم، حق بیمار، حکم بیت‌المال و سایر دستورالعمل‌های اجتماعی در هر قالبی که می‌توانند تبیین و تشریح کنند.

وی در ادامه به سه درخواست از مسئولان حوزوی، دانشگاهی نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: اطلاع‌رسانی به‌موقع و تشریح واقعیت‌های اتفاق افتاده حتی مواردی که عاملش نقطه‌ضعف خود نظام بوده است یا نقطه‌ضعف پلیس بوده است، یا ضعف یک جریان سیاسی اجتماعی امنیتی به همراه داشته است، واقعیت‌ها را به مردم بگویند مردم با واقعیت‌ها کنار می‌آیند اگر جایی پوزش و عذرخواهی داشته باشد احتیاج به جبران داشته باشد قابل انجام است.

شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود

وی با اشاره به کنترل فضای مجازی که امروز بخش گسترده آن توسط دشمن اداره می‌شود، در شرایط فعلی برای استفاده از آن تعریف خاصی صورت گیرد، در فضای مجازی دشمن تلاش زیادی می‌کند که با سوءاستفاده از احساسات جوانان دختر و پسر به اهداف خود که حمله به دین، اصل نظام جمهوری اسلامی است دست پیدا کند، لذا درخواست مجدانه و هدفمند از مسئولان داریم که شبکه ملی اطلاعات راه انداز شود تا فعالیت‌های روزانه مردم در قالب‌های مختلف دچار مشکل نشود.

گفت‌وگو: زهرا حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha