پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شهادت امام حسن عسکری

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: تلاش ها و مجاهدت فرهنگی امام حسن عسکری(ع)، جلوی بسیاری از انحرافات را گرفت.

حجت الاسلام سید محمدسجاد موسوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه امام حسن عسکری(ع) اظهار داشت: امام عسکری(ع) علیرغم عمر کوتاه ۲۸ ساله و شرایط سختی که با آن مواجه بودند، حتی لحظه ای از تبلیغ دین خدا و پاسخ به شبهات در مسیر هدایت مردم غافل نبودند و امروز ما حقیقتاً میراث دار زحمات و تلاش های آن حضرت در ابعاد و عرصه های مهم فرهنگی و اجتماعی و ... هستیم.

وی افزود: به طور خاص باید توجه داشت که تلاش ها و مبارزات حضرت در دو جبهه فرهنگی و سیاسی موجب شد تا اولاً جلوی بسیاری از انحرافات در زمان حیات نورانی ایشان گرفته شده و ثانیاً هم با وجود خباثت و نفاق شدید دستگاه خلافت عباسی، مردم با بخش مهمی از واقعیت های شوم این سلسله و جنایت های آنان آشنا گردند.

وی بیان داشت: یکی از عرصه های مهم جهاد تبیین امام حسن عسکری(ع) مربوط به معرفی جانشین خویش به شیعیان و محبان است چه آن که به گواه تاریخ، حضرت به بهانه ها و مناسبت های گوناگون و با وجود شدیدترین خفقان ها و تهدیدات، کوشیدند تا زمینه امامت حضرت ولی عصر (عج) را مهیا نموده و شیعیان را آماده عصر غیبت کنند.

این نویسنده و محقق حوزوی ادامه داد: حضرت در یکی از فرمایشات خویش خطاب به جناب احمد بن اسحاق، وکیل تام الاختیارشان در قم فرمودند: "ای احمد بن اسحاق! خدای متعال از آغاز خلقت عالم تا به امروز، زمین را خالی از حجت قرار نداده است و تا قیامت هم خالی نخواهد گذاشت؛ حجتی که به واسطه او گرفتاری ها را از اهل زمین دفع می کند و به سبب او باران نازل می شود و به میمنت وجود وی برکات نهفته در دل زمین را آشکار می سازد" که احمد بن اسحاق از حضرت پرسید: یابن رسول الله! حجت خدا بعد از شما کیست و در پاسخ امام عسکری(ع) به درون خانه رفت و لحظه ای بعد کودکی سه ساله را که رخسارش همچون ماه شب چهارده می درخشید، در آغوش گرفته و بیرون آورد و فرمود: "ای احمد بن اسحاق! اگر در نزد خداوند متعال و ائمه اطهار (ع) مقامی والا نداشتی، فرزندم را به تو نشان نمی دادم. این کودک هم نام و هم کنیه رسول خدا (ص) است و همین کودکی است که زمین را بعد از آنکه از ظلم مملو گردید، پر از عدل خواهد کرد. ای احمد بن اسحاق! فرزندم همانند خضر و ذوالقرنین است. به خدا سوگند او غیبتی خواهد داشت و در زمان غیبت، غیر از شیعیان ثابت قدم و دعا کنندگان در تعجیل فرجش، اهل نجات نخواهند بود".

وی بیان داشت: هر چند که امام حسن(ع) تحت نظر مستقیم دولت عباسی در پادگانی چون سامرا قرار داشتند اما با این حال، درایت و کاردانی آن حضرت چنان بود که در بیشتر سرزمین های اسلامی نماینده داشتند و به این وسیله از حال و احوال شیعیان و مسلمانان آگاه می شدند.

وی گفت: علاوه بر تلاش حضرت برای شاگردپروری و هدایت و تربیت یاران، به امر مبارک امام حسن عسکری(ع)، برخی از مساجد و اماکن دینی در شهرهای مختلف احداث شد که از آن جمله، مسجد امام حسن عسکری (ع) در شهر مقدس قم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha