جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عهد جانان

حوزه/ مراسم عهد جانان با اجتماع پرشور طلاب جامعة المصطفی و به منظور تجدید عهد و پیمان با حضرت بقیة الله الاعظم (عج) ارواحنا له الفداء در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، پیش از ظهر امروز در مراسم «عهد جانان» که با حضور طلاب و خانواده‌های جامعةالمصطفی و در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، ضمن تبریک سالروز آغاز امامت بقیه الله الاعظم(عج)، به روایتی از اهل بیت علیهم السلام اشاره کرد و اظهار داشت: امام رضا علیه السلام می فرمایند، « الإِمامُ الأَنیسُ الرَّفیقُ ، وَالوالِدُ الشَّفیقُ ، وَالأَخُ الشَّقیقُ ، وَالاُمُّ البَرَّةُ بِالوَلَدِ الصَّغیرِ» امام ، همدم و رفیق است و پدر مهربان ؛ و برادرِ همسان و مادر نیکوکار به فرزند کوچکش است.

سخنران این مراسم در ادامه ضمن آسیب شناسی مهدویت به برخی از دغدغه‌های این مسیر اشاره کرد و با بیان این که متاسفانه امام زمان(عج) را امام قهر معرفی نموده‌، مهر امام زمان(عج) را کمتر متذکر شده‌ایم، اظهار داشت: بعد «رحما بینهم» که امام زمان(عج) «یَسیرُ بِسیرَهِ جَدِّه» است را کمتر مورد توجه قرار داده‌ایم؛ باید رابطه و عاطفه عمیق امامت بین مردم را به درستی تبیین نماییم. چرا که امام زمان(عج) والد شفیق و مهربان تمام مومنین است.

وی بر اهمیت بازنویسی جلوه های مهربانی امام زمان عج در دوران غیبت اشاره کرد و یادآور شد: صامت و راکد دانستن امام زمان(عج) یکی دیگر از آسیب های پیش روی تبیین معارف مهدوی است؛ باید میان ظهور و حضور امام تفاوت قائل شویم؛ امام(عج) همواره حاضر و ناظر در دنیاست و ما منتظر ظهور امام زمان(عج) هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از جلوه های مهربانی امام زمان(عج) اشاره کرد و اذعان داشت: امام(علیه السلام) با غم و اندوه مسلمانان و مومنان ناراحت و با خوشحالی ایشان خرسند می‌گردد.

وی به روایت «والله! لانا ارحم بکم منکم بانفسکم» اشاره کرد و ابراز داشت: همینطور که پدر با غم اولاد غمگین و ناراحت می‌شود؛ حوادث اخیر و در زمانی که در افغانستان بمبی بچه های مسلمانان و مومنین را به شهادت می رساند، اندوه عظیمی نزد امام زمان(عج) ایجاد می‌شود.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی دعا در حق اولاد را دومین نقش پدر نسبت به اولاد دانست و یادآور شد: امام زمان(عج) همواره دعا گوی مسلمانان بوده، دعاهای فراوانی از ایشان برای مومنین و مومنات نقل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی نقش نظارت و مراقبت پدر را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ» (آیه ۱۰۵ سوره توبه)؛ امام زمان عج نسبت به اعمال مومنین نظارت دارند؛ صاحب الزمان(عج) در میان مردم با غم مومنین غمگین شده، برای رفع مشکلات انسان ها دعا می کنند.

سخنران این نشست توسل را چهارمین عرصه رابطه امام زمان(عج) با مومنین توصیف کرد و یادآور شد: توسل به اهل بیت علیهم السلام به ویژه امام زمان(عج) در دوران گرفتاری‌ها و مشکلات؛ از دیگر عرصه‌های ارتباط صاحب الزمان(عج) با امت است.

وی رابطه احسان و نیکوکاری و تجلی احترام و ادب را از دیگر فرازهای ارتباطی با بقیه الله(عج) توصیف کرد و یادآور شد: ولی الله الاعظم(عج) باعث استقرار زمین است و تمام جامعه همیشه یک امام دارد و بقیه ماموم هستند؛ همینطور که نیروی جاذبه باعث استقرار زمین می گردد، امام نیز باعث استقرار تمام دنیاست.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در بخش پایانی سخنان خود به روایت «اتقوا الله وَکُونُوا لَنَا زَیناً ولا تَکُونوا لَنَا شَیناً» اشاره نمود و تصریح کرد: همواره باید از منظر گفتار و رفتار زینت برای اهل بیت علیهم السلام باشیم و با رفتارمان مروج پیرو واقعی امام زمان(عج) باشیم.

مراسم «عهد جانان» برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha