یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سید حسین مؤمنی

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: باید بدانیم که همسر آینده ما سر چه سفره ای بزرگ شده و در چه خانواده ای تربیت شده است زیرا ظاهر افراد بعد از مدتی عادی می شود و این اخلاقیات و تربیت خانوادگی است که باعث تحکیم خانواده می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی در سخنرانی جمعه شب حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به سالروز ازدواج پیامبر صلوات الله علیه و آله و حضرت خدیجه سلام الله علیها، اظهار کرد: دین مقدس اسلام برای خانه و خانواده ارزش زیادی قائل است و دستوراتی را برای تحکیم بنیان خانواده بیان کرده است.

وی با بیان اینکه جایگاه زن، فرزند و مرد در خانواده به صورت دقیق بیان شده و وظایف هر کدام به صورت مستقل تبیین شده است، گفت: در بحث خانواده مباحث تشکیل خانواده، تثبیت خانواده و توسعه خانواده در اسلام اهمیت دارد و برای هر کدام دستوراتی صادر شده است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: تشکیل خانواده در اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اگر در تشکیل خانواده دقت نشود زن و شوهر نمی‌توانند در کنار همدیگر قرار بگیرند و باعث رشد، تعالی و کمال هم باشند و در کنار هم به آرامش برسند.

وی با بیان اینکه برای تثبیت خانواده هم انسان باید برخی قواعد را رعایت کند که مهمترین آنها اخلاق در خانواده است، افزود: اینکه زن و مرد چگونه باید با هم در تعامل باشند و نسبت به هم چه وظایفی دارند در روایات بیان شده است که ائمه علیهم السلام در خانه چگونه با همسرانشان صحبت می کردند و حتی نوع لباس پوشیدنشان در خانه نیز بیان شده است.

مؤمنی با بیان اینکه توسعه خانواده به معنی فرزند آوری است، گفت: اینکه مدتی می گفتند فرزند کمتر زندگی بهتر حرف کاملا اشتباهی است زیرا ما معتقدیم که رزق و روزی انسان را خدا می رساند و ما تنها واسطه در رزق هستیم بنابراین اگر ما مانع در رزق به وجود نیاوریم خداوند روزی را از جایی که گمان نمی کنیم می فرستد.

وی گفت: نگاه برخی افراد به ازدواج فقط تأمین نیازهای جنسی است که نگاه نادرستی برای تشکیل خانواده است زیرا در اسلام ابعاد مختلفی برای ازدواج وجود دارد که از آن جمله می توان به تعالی روحی، وقار و شخصیت اجتماعی اشاره کرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه باید در انتخاب همسر فوق العاده دقت کنیم، گفت: برخی در انتخاب همسر، خانواده ها را نادیده می گیرند در حالی که آیت الله مظاهری در درس اخلاق خود می فرمودند جوانان انتخاب را به بزرگتر ها واگذار کنند و بزرگتر ها بگذارند حرف آخر را خود جوان بزند.

وی با بیان اینکه در روایت داریم که از سبزه هایی که در زباله رشد کرده است اجتناب کنید، افزود: باید بدانیم که همسر آینده ما سر چه سفره ای بزرگ شده و در چه خانواده ای تربیت شده است زیرا ظاهر افراد بعد از مدتی عادی می شود و این اخلاقیات و تربیت خانوادگی است که باعث تحکیم خانواده می شود.

مؤمنی با بیان اینکه در انتخاب همسر باید وسواس به خرج دهیم حتی اگر زمان زیادی طول بکشد، افزود: فردی که برای ازدواج خود حرمت پدر و مادرش را از بین ببرد زندگی برای او برکت نخواهد داشت و روزی برای رسیدن به خواسته های خود حرمت همسر را نیز زیر پا خواهد گذاشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha