یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
هزاره؛ دانایی و نسل زدایی

حوزه/همایش هزاره؛ دانایی و نسل زدایی به همت طلاب، فضلا و دانش‌پژوهان افغانستانی جامعةالمصطفی و به مناسبت گرامیداشت شهدای حوادث تروریستی غرب کابل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام علی شریفی جویا از اساتید حوزه و دانشگاه، ظهر امروز در همایش « هزاره؛ دانایی و نسل زدایی»، ضمن تسلیت شهادت فرزندان افغانستان در مرکز آموزشی کاج در غرب کابل، به بررسی حقوقی نسل زدایی در اسناد بین‌الملل پرداخت و اظهار داشت: برگزاری این محافل گامی کوچک برای تظلم خواهی و ایجاد احساس مسئولیت در قبال سرنوشتی است که با آن مواجهیم.

وی در ادامه به قوانین بین‌المللی در رابطه با جرم نسل زدایی در جهان اشاره کرد و با بیان این‌ که حدود ۱۳۵ سند بین‌المللی موضوعات مربوط به جرائم بین‌المللی را احصا می‌کند، اظهار داشت: اندیشمندان حقوق کیفری بین‌المللی، مجموعه جرائم بین‌المللی را در ۲۵ جرمی که نسل زدایی یکی از آن‌هاست خلاصه نموده‌اند.

حجت‌الاسلام شریفی به ویژگی‌های جرائم بین‌المللی اشاره و همپوشانی جامعه جهانی از آثار آن را نخستین اصل این جرائم برشمرد و ابراز داشت: جرائم بین‌المللی نیازمند واکنش‌های بین‌المللی هستند؛ تا مقابله با آن به منطقه و یا کشوری خاص محدود نگردد.

وی به تأثیرات روحی و روانی جرائم بین‌المللی در جریحه‌دار سازی وجدان بشریت اشاره کرد و اذعان داشت: جرائم بین‌المللی از قبیح‌ترین و شدیدترین جرائم به شمار می‌روند؛ این موضوع اهمیت واکنش‌های همگانی در سطح بین‌المللی را دوچندان می‌کند.

حجت‌الاسلام شریفی در ادامه تاریخچه‌ای از جرم انگاری نسل زدایی در عرصه بین‌الملل ارائه کرد و ابراز داشت: جرم نسل‌کشی برای نخستین بار در عرصه بین‌المللی در قطعنامه ۱۹۶ به تصویب رسید.

وی اجرا عدالت فرامرزی و پیاده‌سازی عدالت بین‌الملل را از نیازها و گمشده بشر در عصر جدید توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: تشکیل دادگاه‌های بین‌المللی کیفری برای ناقضان قوانین بین‌المللی برای نخستین بار زمینه‌ساز تشکیل مرجع فراملی و فرامرزی برای پیگیری مجازات مرتکبین جنایت‌های بین‌المللی شد که در ادامه پایه‌ریزی اساس مرجع دادخواهی کیفری در بعد بین‌المللی، این مهم توسط پیروزان جنگ جهانی به انحراف کشیده می‌شود.

این دانش آموخته جامعةالمصطفی در ادامه تبیینی از مصادیق نسل‌کشی در جرائم بین‌المللی ارائه کرد و یادآور شد: جرم نسل‌کشی شدیدترین جرمی است که می‌توان علیه بشریت رقم زد؛ نیاز است تا برای اعمال برخوردهای شدید با عاملان نسل‌کشی، این جرم به‌عنوان جرم مستقل تعریف گردد.

وی با اشاره به این‌که در ادبیات حقوق بین‌الملل واژه نسل‌کشی منحصر در کشتن نیست، اظهار داشت: تحمیل شرایط جسمانی خاص، جلوگیری از زاد و ولد و... با قصد نابودسازی کلی یا جزئی گروه نژادی قومی و مذهبی خاص از اشکال نسل زدایی تلقی می‌گردد.

حجت‌الاسلام شریفی با بیان این‌که تروریستی و نسل زدا بودن حوادث غرب کابل نیازمند پیگیری‌های بین‌المللی از منظرهای مختلف است، خاطرنشان ساخت: باید حمایت‌های بین‌المللی را برای مقابله با نسل‌کشی تروریستی که بر هزاره‌های غرب کابل تحمیل‌شده، همراه نماییم.

گزارشی از همایش هزاره؛ دانایی و نسل زدایی

دکتر عبدالقیوم سجادی نماینده پیشین مردم در پارلمان افغانستان، نیز در ادامه همایش «هزاره؛ دانایی و نسل زدایی» به موضوع حقوق بین‌المللی و سیاست‌های حکم بر عرصه بین‌الملل اشاره کرد و اذعان داشت: متأسفانه دیربازی است حقوق بین‌الملل به دلیل فقدان پشتوانه ضمانت اجرایی، تحت تأثیر گفتمان‌های سیاست بین‌المللی قرارگرفته است.

وی در ادامه به الگوهای رفتاری حاکم بر مناسبت‌های بین‌المللی دولت‌ها در مواجهه با کشورهای کوچک و توسعه‌نیافته اشاره کرد و اذعان داشت: نقش نظام بین‌الملل و رقابت قدرت‌های بزرگ در حوزه افغانستان بسیار برجسته است.

دکتر سجادی سیاست رقابتی قدرت‌های بزرگ را کلیدی‌ترین مفهوم تغییرات در کشورهای کوچک توسعه‌نیافته دانست و اذعان داشت: رقابت قدرت‌های بزرگ مؤلفه بسیار مهم، تعیین‌کننده و تأثیرگذار در حوزه افغانستان به شمار می‌رود.

وی شکل‌گیری تحول جدی و همه‌جانبه در عرصه سیاست افغانستان و در ادامه چرخش امریکا و کشورهای اروپایی در مواجهه با آن را مورد توجه قرارداد و اذعان داشت: در عین توجه به زمینه‌های شکل‌گیری جریان‌های تروریستی، به‌ویژه عاملان حملات تروریستی غرب کابل، نباید از نقش بیرونی و ساختار قدرت جهانی در تشکیل آن‌ها غافل بود.

نماینده پیشین مردم در پارلمان افغانستان ضمن انتقاد از نظاره‌گری جامعه جهانی در مواجه با نسل زدایی حوادث غرب کابل، خاطرنشان ساخت: متأسفانه نظام بین‌المللی امروز توسط قدرت‌های جهانی به قطب‌بندی قدرت در عرصه بین‌الملل تبدیل‌شده است.

دکتر سجادی تصریح کرد: متأسفانه مفاهیمی چون؛ جنایت جنگی، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت، مفاهیم اعتباری است که توسط گفتمان غالب که قدرت هژمونی آن در دست امریکاست، تعریف و مشخص می‌گردد. این مهم به ابزاری برای مقابله با قدرت‌یابی کشورهای ضد هژمونی تبدیل‌شده است.

وی با بیان این‌ که سیاست بین‌الملل حمایت از کشورهای تثبیت‌کننده قدرت هژمونی ایالات‌متحده و مقابله با کشورهای ضد هژمونی را در دستور کار خود قرار می‌دهد، اظهار داشت: آمریکایی‌ها، هیچ‌گاه افغانستان را رها نکرده‌اند و بازی کثیف و شیطنت‌آمیز جدیدی را برای تأمین منافع کلان نظام سلطه و قدرت هژمونی آمریکا در منطقه ادامه می‌دهد.

دکتر سجادی افزود: برای این‌که نظام بین‌الملل و منطق حاکم بر سیاست بین‌الملل منطق انسانی و عدالت‌خواهانه باشد، نیازمند لوازم و تمهیدات حقوقی است. که ازجمله آن می‌توان به پایان دادن به منازعات بین‌المللی و قدرت‌های منطقه‌ای اشاره نمود.

نماینده پیشین مردم در پارلمان افغانستان بابیان این‌که هر نوع تحولی که باعث قدرتمند شدن نفوذ سیاسی ضد هژمونی ایالات‌متحده در منطقه گردد، واکنش امریکا و هم‌پیمانان او را به همراه خواهد داشت، اظهار داشت: استفاده ابزاری از گفتمان اسلام سیاسی از موضوعات دیگری است که به دستمایه‌ای برای ایجاد تنش تبدیل‌شده است.

وی با تأکید بر این‌که خط‌کشی‌های سیاسی نباید مایه اختلاف در جامعه افغانستان شود، اظهار داشت: با توجه به سیاست سودجویانه جامعه بین‌المللی، قربانی کردن تمام افغانستانی‌ها ساده است؛ لذا اگر تمام مردم افغانستان با هر قوم، نژاد و مذهبی با همدلی و همراهی دادخواهی نکنند و برای جلوگیری از این فجایع همراهی نداشته باشند، همه شهروندان سرزمین فارغ از قومیت و مذهب قربانی این نوع نگرش خواهند شد.

دکتر سجادی تصریح کرد: باید از کشمکش‌های گذشته و تعارض‌های مذهبی و حزبی عبور نماییم، امروز در شرایطی نیستیم که باز اجازه بدهیم تا سودجویان با تمسک به‌ عناوین‌ مختلف، مردم افغانستان را تکه‌تکه نماید. تحکیم وحدت اسلامی در سرزمین افغانستان اصل مهمی است که می‌تواند در مقابل سیاست سودجویانه قدرت‌های بین‌المللی برای قربانی کردن مردم افغانستان به کار گرفته شود.

گزارشی از همایش هزاره؛ دانایی و نسل زدایی

محمد سرور جوادی نماینده اسبق پارلمان افغانستان نیز در ادامه این همایش به تحلیل وضعیت داخلی و چشم‌انداز فردای افغانستان اشاره کرد و بابیان این‌که بحث قوم‌گرایی و سلطه قومی از مباحث جدی در میان برخی از اقوام افغانستان است، اظهار داشت: بخشی از پشتون‌ها، حاکمیت در افغانستان را از آن خود می‌دانند و نگاه ابزاری به دیگر اقوام این کشور دارند.

وی بابیان این‌که برخی از اقوام آن‌گونه که باید نتوانستند از فرصت‌های پیش‌آمده برای تقویت تعامل و همدلی ملی بهره بگیرند، خاطرنشان ساخت: قدرت‌یابی جریان‌های عقده که ریشه‌های تاریخی آن را در هر کشوری می‌توان مشاهده نمود، ازجمله چالش‌های وضعیت فعلی سرزمین افغانستان است.

نماینده اسبق پارلمان افغانستان در بخش پایانی سخنان خود ضمن تشریح اوضاع کنونی سرزمین افغانستان از منظر قومی، برخوردهای تاکتیکی قدرت‌ها و استفاده ابزاری آن‌ها از ظرفیت‌های قومی افغانستان را از دیگر چالش‌های این سرزمین توصیف کرد.

گزارشی از همایش هزاره؛ دانایی و نسل زدایی

دکتر علی جوادی دبیر علمی این همایش نیز در ابتدای این همایش ضمن تسلیت شهادت فرزندان افغانستان در حوادث تروریستی غرب کابل، فریاد مظلومیت و رنج مستمر را مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: امیدواریم با فریاد مظلومیت و رنج فرزندان افغانستان مانعی برای ادامه روندهای تروریستی باشیم.

وی در ادامه بابیان این‌که نفس هزاره بودن کافی است تا امنیت جانی‌شان تهدید گردد، اظهار داشت: متأسفانه هزاره‌ها به استناد هویت خدادادی که انسان بر اساس آن خلق می‌شود و افراد در آن انتخابی ندارند، مورد تهدید و قتل و کشتار قرار می‌گیرند.

گزارشی از همایش هزاره؛ دانایی و نسل زدایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha