جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ربانی/ مهدویت

حوزه/ هر جریان انحرافی و مدعی در عرصه مهدویت بلا استثنا، نخستین مسئولیت و هدفی که دنبال می کند، این است که ارتباط مردم را با حوزه و مرجعیت قطع کند؛ این رویکرد همه جریان های انحرافی است. ما در رابطه با سلامت مهدویت اصرار داریم که کارها در ارتباط مستقیم با حوزه باشد.

خبرگزاری حوزه| مهدویت عرصه ای زنده و فراتر از باورهای شیعه و اسلام با عناوین و جلوه های مختلف است که مبانی و اصول گسترده و کاملی دارد و در مبانی اسلامی بسیار درباره آن سخن گفته شده و اندیشمندان کتاب ها درباره آن نوشته اند. ظرفیتی که به دلیل اهمیت همواره مورد توجه انحرافات و دشمنان قرار گرفته است که در چنین شرایطی حضور آگاهانه و به موقع اندیشمندانی از حوزه علمیه اهمیت مضاعفی پیدا می کند.

انجمن مهدویت حوزه علمیه قم به عنوان مجمعی برای اساتید و صاحب نظران عرصه مهدویت ظرفیتی بزرگ در این عرصه در اختیار دارد که با انجام فعالیت های کاربردی، توفیقات ارزشمندی به دست آورده است. برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان خبرگزاری حوزه، گفت و گویی انجام داده ایم با حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی، رئیس هیئت مدیره انجمن مهدویت حوزه که تقدیمتان می گردد.

بیشتر ببینید:

فیلم| فلسفه وجودی انجمن مهدویت

فیلم کامل گفت و گو

سوال: ضمن تشکر از زمانی که در اختیار خبرگزاری حوزه قرار دادید، در ابتدا، درباره تاریخ و روند تشکیل انجمن مهدویت حوزه علمیه قم بگویید.

پیش از پاسخ به این، لازم است بگویم که خبرگزاری حوزه و نشریه افق حوزه؛ اعتبار و مخاطبانی که این دو درگاه در حوزه و در میان عالمان و محققان و فرهیختگان و جوامع علمی به دست آورده اند، سرمایه عظیمی است و این که در حوزه این جریان به راه افتاد، باید خدا را شاکر باشیم و در مسیر استواری و گسترش این حرکت اقدام کنیم.

جای این حرکت خیلی خالی بود و زحماتی که افراد مختلف در این دو عرصه انجام داده اند، ستودنی است. توجه این دو نسبت به نهادهای دانشی حوزه و اطلاع رسانی برنامه ها و فعالیت ها جای تقدیر دارد.

در رابطه با انجمن مهدویت حوزه علمیه قم و پیدایش و تشکیل آن باید بگویم که در رابطه با مباحث مهدویت در حوزه بعد از انقلاب حرکت های ارزشمندی انجام شد و در حوزه قبل از انقلاب که حرکت ها بیشتر فردی بود، بعد از انقلاب فعالیت های سازمانی و منسجم صورت گرفت.

در ابتدا ما تشکلی به نام دوسالانه نشست های مهدوی را داشتیم که به نحوی سازمان تبلیغات و برخی مراکز حوزوی متکفل آن بودند. در این دوران مؤسسه موعود تحت مدیریت شفیع سروستانی فعالیت هایی داشت و اواخر دهه هفتاد از طریق دفتر تبلیغات و همکاری تعدادی از متخصصان مؤسسه انتظار نور شکل گرفت و کمی بعد بنیاد مهدویت زیر نظر استاد محسن قرائتی شکل گرفت که بنیاد مهدویت با توجه به این که خود حجت الاسلام والمسلمین قرائتی و هیئت امنای آن، از متنفذان و رجال سیاسی و لشکری و صاحبان نفوذ در کشور بودند، خیلی با قدرت راه اندازی شد که این بنیاد توانست در بسیاری از استان ها و چه بسا اکثر استان ها شعبه داشته باشد.

یکی از مهم ترین شاخه های این بنیاد، مرکز تخصصی مهدویت بود که در قم راه اندازی شد؛ این مرکز تخصصی در حوزه مربوط به تربیت نیرو فعالیت داشت که زیر نظر حوزه های علمیه دوره های آموزشی را راه اندازی کرد. این مرکز تخصصی همچنین در عرصه کارهای فرهنگی و تبلیغی و انتشار آثار، فعالیت های چند سویه ای را داشت که توفیقات خوبی هم در این عرصه به دست آورد.

مدتی بعد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود پورسید آقایی که از اعضای مرکز تخصصی مهدویت بود، مؤسسه آینده روشن را راه اندازی کرد که در حوزه مربوط به پژوهش ها و انتشار مجلات تخصصی و سلسله نشست های سالانه دکترین مهدویت فعال است و اقداماتی هم برای تربیت نیرو و دریافت مجوزهای رشته های تخصصی سطح ۳ و ۴ را دارد.

سایر مراکز هم فعالیت های مهدوی را دارند و در جاهایی فعالیت هایی در جامعة المصطفی و مؤسسه قرآن و حدیث و... نیز فعال بودند.

چندی بعد از این فعالیت ها؛ پیرو نظر رهبر معظم انقلاب که تأکید داشتند انجمن های دانش بنیان و مبتنی بر حضور نخبگان در حوزه راه اندازی شود، یکی پس از دیگری شاهد تأسیس انجمن ها بودیم که یکی از این انجمن ها انجمن مهدویت حوزه است.

افرادی دراین عرصه مانند حجج اسلام والمسلمین قرائتی، دین پرور، طبسی، پور سید آقایی، کلباسی، خسروپناه، مهاجرنیا و بهروزی لک به عنوان اعضای هیئت مؤسس و پیشنهاددهندگان طرح وارد عمل شدند. بعد از تصویب طرح، مراحل جذب و گزینش اعضا دنبال شد و بنده در دوره نخست هیئت مدیره به عنوان مدیر انجمن انتخاب شدم.

انجمن ها نهادهای مستقلی هستند و در مجامع رسمی کشور نیز باید ثبت شوند و به عنوان یک نهاد این کارها را در انجمن مهدویت انجام دادیم تا این انجمن جا یابی خود را در مراکز علمی داشته باشند.

ما در رابطه با تأسیس انجمن مهدویت ابهاماتی داشتیم، از جمله این که مراکزی که در عرصه مهدویت حضور داشتند، در حوزه های مختلفی فعالیت می کردند. مثلا در حوزه علمیه در حوزه پژوهش مورد انتظار وارد شده بودند، در حوزه تربیت و آموزش، تبلیغ و اعزام مبلغ مهدوی و عرصه های فراوانی که در حوزه مهدویت داریم، مانند شناخت شبهات، مقابله با انحرافات و...، فعالیت می کردند.

سوال: درباره فلسفه وجودی انجمن مهدویت بگویید.

نیاز به مباحث مهدویت آنقدر زیاد است که حتی اگر مراکز موازی هم داشته باشیم، باز هم کارهای بر زمین مانده زیادی داریم و می توانیم به آن کارها برسیم. نکته دیگر این که انجمن نهاد مستقل و مبتنی بر اعضا و هویت اعضاست، یعنی یک سازمان نیست که اعضایش در چارچوب سازمانی فعالیت کنند.

اگر کسی در یکی از مراکز آموزشی و پژوهشی وارد شود، باید طی چارچوب ها عمل کند، ولی در این انجمن هویت را اعضا تشکیل می دهند و همه باید بر اساس توانایی های خود وارد میدان شوند و در این میان انجمن می تواند حمایت های مورد انتظار را از آنها داشته باشند.

فعالیت این انجمن مورد استقبال گسترده واقع شده است و دنبال غربالگری و جذب اعضای جدید هستیم.

سوال: درباره اعضای این انجمن بیشتر توضیح دهید.

در مرحله تأسیس نزدیک به ۲۰۰ نفر عضو داشتیم و با توجه به این که رشته های تخصصی سطح ۳ و ۴ در حوزه فعالیت خوبی دارد و همچنین محققانی که در رشته های کلام و امامت فعالند، در مباحث مهدویت نیز حضور دارند، از این رو برای این که فراخوان جدیدی داشته باشیم و افراد جدید را وارد کنیم، چنین ظرفیتی وجود دارد.

ما در اینجا نسبت به جذب اعضا با احتیاط قدم بر می داریم. چون وقتی اعضا را وارد انجمن کنیم، باید فرصت هایی را ایجاد کنیم و مجال ها و میدان های فعالیت را فراهم سازیم و از کارهای آنها پشتیبانی کنیم.

مسائل و مشکلات مالی در عرصه پشتیبانی ها که اتفاق افتاد، موجب دست به عصا حرکت کردن ما شده است. اگر بتوانیم با راهکارهایی، قدرت پشتیبانی خود را تقویت کنیم، می توانیم این کارها را سریع تر دنبال کنیم.

سوال: فعالیت های این انجمن مهدویت حوزه شامل چه بخش ها و عرصه هایی می شود؟

در حوزه فعالیت ها انجمن مهدویت در چند محور می توان این عرصه را بررسی کرد. نخست، این که ما جایگاه دانشی انجمن را مورد توجه قرار دهیم و نقشی که انجمن باید در این عرصه داشته باشد را دنبال کنیم. انجمن های علمی مجموعه تشکل های برآمده از حضور افرادی هستند که در عالی ترین و یا بالاترین درجه پژوهش و اشراف و اطلاع از معارف مهدوی هستند. یعنی اعضای پیوسته انجمن مهدویت فارغ التحصیل سطح چهار یا دکتری و تأثیرگذار در این عرصه هستند. این اعضا با توجه به این ویژگی های دانشی و اجتماعی و ارتباطی که به حوزه دارند، باید جایگاه مرجعیت و جایگاهی که در رابطه با مداخل و معارف مهدوی هر کدام را که انجمن بر آن ورود پیدا کند، برای سایر مراکز فرهنگی و علمی و آموزشی در سراسر کشور به عنوان یک مبنا دنبال کنند.

در خیلی از صنایع و حرفه ها، مرجع اظهار نظر رسمی در آن موضوع انجمن های مربوطه است. شما مثلا در صنایع می خواهید شرایط و ویژگی ها را بدانید، مرجع آن انجمن های مربوط به صنایع است، بنابراین ما باید این مسئله را در حوزه داشته باشیم که انجمن های ما مرجع دانشی برای مدخل ها و دانش ها باشد.

زمانی که در حوزه و یا در جامعه برخی مسئله رؤیت امام زمان عجل الله فرجه را مطرح می شود، برای این که برای این تصمیمی گرفته شود یا منشوری باشد که افراد به آن مراجعه نمایند، باید انجمن مهدویت ورود یابد تا مباحث مربوط به منشور دانشی در حوزه مهدویت را دنبال کند که کاری ازشمند است. البته در همین جا لازم است بگویم که این کار آغاز شده و در میز انجمن مهدویت قرار گرفت و به آن پرداخته خواهد شد.

نکته دیگر، حضور فعال و اثرگذار در عرصه مدعیان و جریان های انحرافی است. در این رابطه ما علاوه بر مسائل جاری که در انجمن دنبال می کنیم، با توجه به این که اشراف و اطلاعات افزون تری داریم، مباحث را دنبال می کنیم. در این موضوعات لازم است ضمن این که نشست های علمی باید برگزار و بحث های لازم در این عرصه مورد بحث و نظر قرار گیرد، باید اطلاع رسانی ها نیز به صورت گسترده انجام گیرد. این نشست ها در حال برگزاری است و تا کنون نشست های مناظره ای در عرصه مهدویت نیز با حضور صاحب نظران و اندیشمندان این عرصه برگزار شده است.

بحث دیگری که در این عرصه باید با نگاه دانشی به آن ورود یابیم، تحلیل های منطقه ای از رفتار هایی است که مبتنی بر مبانی مهدویت می‌باشد.

برای مثال، اوایل شکل گیری داعش و بروز جنایت های گسترده آنها موجب شده بود که عده ای مسئله خروج سفیانی را با این موضوع تطبیق دهند و بر این اساس می گفتند که ما نباید ورودی داشته باشیم. برای این کار ما تحلیل تطبیق اخبار آخرالزمانی را در نشست هایی علمی بررسی کردیم که خروجی های ارزشمندی هم به دست آمد.

* تغییر مخاطبان جریان های انحرافی در سال های اخیر

نشست های خاصی با برخی جریان ها که در داخل کشور و منطقه فعالند و آسیب هایی را در عرصه مهدویت ایجاد می کنند. مثلا جریان مدعی در جنوب عراق داریم و به داخل کشور (در منطقه جنوب) نیز دیده نفوذ یافته است.

بر اساس آنچه در گذشته مشاهده می شد، جریان های انحرافی در عرصه مهدویت به جاهایی می رفتند و در مناطقی گسترش می یافتند که روحانیت ورود یا حضوری نداشت و یا این که مردم آنجا از نظر آموزشی و آگاهی در جایگاه مطلوبی نبودند، ولی امروزه با جریانی انحرافی مواجه ایم که در عرصه نخبگان جامعه نفوذ می یابد.

برای مثال، یک مدعی که در اطراف تهران فعال بود، اهداف خود را از کسانی انتخاب می کرد که در سیاست گذاری های فرهنگی اثرگذار بودند. یا در جریانی دیگر، جامعه نخبگانی و حتی افرادی که در حوزه هستند را مورد هدف قرار می دهد.

کار دیگری که به آن پرداخته شد، نیازسنجی و وضعیت سنجی باورهای مهدوی در میان مردم بود. این ها پروژه هایی بود که از سوی معاونت پژوهش حوزه های علمیه به انجمن واگذار شده بود و کارهایی در این عرصه انجام شد.

نخستین هدف جریان های انحرافی مهدویت قطع ارتباط مردم با مرجعیت است

* کارهای پراکنده و جزیره ای در کارهای دینی آسیب زاست

هماهنگی، همکاری و مشارکت با فعالیت های مراکز مهدوی اقدام دیگری است که در حال انجام است. یکی از مسائلی که در مسیر خود بر خودمان فرض داریم، این است که تشخیص های جزیره ای و جدا انگاری برای خود نداشته باشیم. متأسفانه رفتارهای جزیره ای و عدم هماهنگی میان نهادهای حوزوی و دینی آسیب است که در برخی عرصه ها مشاهده می شود. از این رو ما به دنبال تجمیع این توانایی ها و ظرفیت ها هستیم. البته این نکته مهم است که این رویکرد در حالی دنبال می شود که در عین حال قائل به افزایش مراکز مربوط به مهدویت هستیم؛ ما معتقدیم باید با هم کار کنیم و با مشارکت هم امور را پیش بریم و با استفاده از ظرفیت خود، بارهای روز زمین مانده را برداریم.

بر این اساس درباره برنامه بین المللی دکترین مهدویت و همچنین مرکز تخصصی مهدویت در تعامل و همکاری هستیم. در عرصه کنگره های بین المللی که از سوی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی برگزاری می شود در همایش بین المللی نظریه انتظار از نگاه آیت الله العظمی خامنه ای و همایش انتظار در مکتب شهید سلیمانی حضور داشتیم . الآن هم کنگره ای به عنوان مهدویت در اندیشه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را در پیش رو داریم که در آن نیز در شورای سیاست گذاری و فعالیت های مورد انتظار کنگره حضور داریم.

غیر از این ها با یکی سری مراکز و نهادهای علمی هم وارد گفت‌ و گو و انجام کارهای علمی مشترک شدیم . در این راستا با جامعة المصطفی العالمیه، مدرسه علمیه معصومیه قم، مؤسسه الحکمه و دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری با برگزاری دوره های کوتاه مدت در موضوع مهدویت در عصر انتظار و غبیت و مباحث ولایت فقیه دوره های مختلفی برگزار شده است.

با همایش هایی که در حوزه تعریف شده و انجمن می تواند در آن تأثیر گذار باشد همکاری داریم که یکی از آنها کنگره امناءالرسل است؛ همچنین در برگزاری کنگره یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم نیز حضوری فعال داریم.

بخش دیگری که در انجمن مهدویت حوزه در حال انجام است، امضای تفاهم نامه با دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه است که در صددیم محققان خود را در این میدان وارد کنیم و پیرامون حل مسائل نظام کارهایی را به آنها واگذار کنیم.

تعامل با مؤسسه آینده روشن، مسجد مقدس جمکران، مرکز تخصصی مهدویت و آینده پژوهی و سایر مراکزی که در عرصه مهدویت حتی در استان ها فعالند، نیز در برنامه های این انجمن دنبال می شود.

* تنظیم سند مهدویت در انجمن

یکی از کارهای مهم انجمن مهدویت حضور فعال و اثرگذار در تنظیم اسناد مورد درخواست نظام است. برخی اسناد مانند سند تعلیم و تربیت، سند ازدواج و خانواده و... که از مطالبات نظام است ورود کرده ایم و برنامهریزی ها و سیاست ها بر اساس این اسناد دنبال می شود. یکی از کارهایی که در حوزه اتفاق افتاد، این بود که سند مهدویت تنظیم شده است که توسط کارگروهی از مهدویت پژوهان در معاونت پژوهش و دفتر مطلعات و بررسی حوزه انجام پذیرفته است.

از دیگر فعالیت ها، برگزاری دوره های کارگاهی و کوتاه مدت برای افرادی که خودشان در جایگاه مربی و به تعبیری راهنمایان مهدویت در جامعه هستند، انجام می شود. این دوره ها برای مخاطبان جامعة المصطفی که از کشورهای مختلف هستند، برگزار می شود. برای حوزویانی که در کانون های مهدوی فعالند نیز دوره های مختلف دنبال می شود.

* پیگیری راه اندازی رشته مهدویت در سطح ۳و ۴ در حوزه علمیه خواهران

موضوع دیگر، حضور انجمن برای طراحی و تصویب رساندن و تصویب خواهی رشته مهدویت در گرایش های سطح ۳ و ۴ و نگاه های خاصی که در این عرصه مورد نیاز است، می باشد؛ امروز این مسئله در حوزه علمیه خواهران دنبال می شود.

ما دنبال این هستی که نسبت به شخص حضرت حجت و شخصیت ایشان و معرفی این ذخیره الهی به اقشار مختلف مردم است. گستره مهدویت خیلی وسیع است و در ادیان با عناوین منجی گرایی و مسائل مربوط به نجات بخشی هایی که امروز وجود دارد مطرح می شود که بر اساس آن می توانیم وارد مباحث مهدویت شویم. همچنین بر اساس مباحث موجود در عرصه مهدویت، در عرصه سیاسی موضوعاتی مانند ولایت فقیه و حکومت بعد از ظهور و... را باید ترویج کنیم؛ لازم به ذکر است هر چه بخواهیم نگاه را تخصصی کنیم و بر همان اساس میزهای تخصصی داشته باشیم، می توانیم در این عرصه اثرگذارتر باشیم.

سوال: در عرصه نشریه چه اقدامی انجام داده اید؟

پژوهش نامه مهدویت در قالب نشریه علمی ترویجی در گذشته منتشر می شد ولی به دلیل مسائلی که پیش آمد، در روند انتشار آن اخلالی در کار پیش آمد؛ البته امروز دنبال انتشار دوباره آن در قالب علمی پژوهشی هستیم و آقای کارگر به عنوان سردبیر این موضوع را دنبال می کند که برای انجام فرایند اخذ مجوز یک نسخه از آن منتشر و برایشان ارسال می شود.

سوال: کمیته و گروهی دارید که رصد شبهات را داشته باشد؟ مهدیت عرصه خاصی است که هر کسی تلاش می کند وارد آن شود و شبهاتی وارد این عرصه کند؛ رسانه های مختلف و حتی هالیوود هم در این عرصه انحرافتی را دنبال می کنند.

ما این کار را به صورت تخصصی و گروهی انجام می دهیم؛ یکی از عناصر حیات و بالندگی ما و همه مجموعه های دانشی این است که دائم عرصه های مسائل را رصد کنیم. رصد اتفاقات مهدویت و مسائل آن و تعیین وضعیت های موجود وظیفه ماست. کارهایی که انجام شده بحث مربوطه به نیازسنجی و وضعیت شناسی است که در دستور کار ما قرار دارد. ما اخیرا نسبت به نیازسنجی سه پروژه را دنبال کرده ایم و با توجه به نتایج به وجود آمده، از ما درخواست شده کار جدیدتری در این عرصه داشته باشیم.

غیر از اینها ما برای خود یک کار فرا انجمنی را تعریف کردیم و به آن پرداختیم که در این کار برای این که وضعیت مباحث مهدوی را بهتر بدانیم، با انجمن زبان و ترجمه و انجمن ادیان و مذاهب وارد گفت و گو شدیم. در این تعاملات ما به دنبال این بودیم که بدانیم علاوه بر کارهای نیازسنجی که در ایران انجام می دهیم و مسائل را احصا می کنیم، بدانیم در کشورهای اسلامی در عرصه مهدویت چه مسائلی وجود دارد. مثلا ما در ترکیه، آذربایجان، افغانستان، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس، با انحرافاتی در عرصه مهدویت مواجهیم؛ ما شناخت این اتفاقات و جریان های مهدویت با نگاه انحرافی را همواره دنبال می کنیم. همچنین اتفاقاتی که در عرصه مسیحیت و به ویژه کاتولیک که مباحث منجی گرایی و آمدن مسیح را دنبال می کنند، نشستی را با مشارکت دو انجمن دیگر داشتیم.

* برگزاری نشستی با حضور ۱۵۰ هزار شرکت کننده

همچنین در نشستی که در این راستا برگزار شد، کارشناسی از حوزه مهدویت نسبت به مستشرقینی که در حوزه مهدویت کار کرده اند را مورد بررسی قرار داد. این نشست در بستر فضای مجازی برگزار شد و حدود ۱۵۰ هزار نفردر این نشست شرکت کردند.

غیر از این ها پژوهه هایی نیز برای انجمن مهدویت حوزه تعریف شده است، مانند بررسی رویکرد مستشرقین که روزی دنبال شناخت مهدویت بودند، اما امروز دنبال ستیز با آن هستند. یا مثلا وقتی که جریان های ضد استعماری در جهان اسلام در سودان و... شروع شد، عمر مختار قیام کرد در این قیام کار خود را با نام مهدی انجام می داد، از این رو مهدویت را مهدی سودانی، معرفی می کردند. اروپاییان نسبت به این مسئله حساس شدند که بدانند مهدی کیست؟ در این عرصه پروژه هایی شروع شد. ولی امروز خیلی به این عرصه هجمه می آوردند.

برای پی بردن به مسائل داخلی نیز نشست هایی را با مراکز اطلاعاتی و امنیتی در قم و کشور داشتیم. زمانی اطلاعات قم نسبت به این قضیه خیلی ورود داشت و حتی کارشناس مخصوصی برای برگزاری نسشت های مستمر به ما معرفی کرده بود. این نشست، خیلی خوبی بود و مدعوین توانستند در فرصت زمانی، مطالب ارزشمندی را در اختیار ما قرار دادند.

* کوچک ترین غفلت در عرصه مهدویت بزرگ ترین آسیب ها را در پی دارد

مهدویت یک بحث لغزنده و آسیب پذیر است، به گونه ای که کوچکترین غفلت در این عرصه آسیب هایی بزرگی را به همراه دارد و به گونه ای می توان گفت که مهدویت خیلی شکننده است، از این رو نباید بپذیریم مباحث مهدویت بدون اشراف یا راهبری حوزه های علمیه در جایی انجام شود.

برای توضیح بیشتر نسبت به این عبارت، لازم به ذکر است که چند وقت پیش، پیش از برگزاری کنگره امام مهدی و آینده جهان که مورد اقبال اساتید و اندیشمندان قرار گرفت دو بار خدمت آیت الله العظمی سیستانی رسیدیم. وی در این دیدارها تأکید داشت که سفره مهدویت در جای دیگری غیر از حوزه پهن نشود و دلیل این سخن را نیز کنترل و حفظ و حراست از مهدویت می دانست و تأکید می کرد که لازم است این ها به حوزه و مراجع وصل شود.

هر جریان مدعی بلا استثنا، نخستین مسئولیت و هدفی که دنبال می کند، این است که ارتباط مردم را با حوزه و مرجعیت قطع کند؛ این رویکرد همه جریان های انحرافی است. ما در رابطه با سلامت مهدویت اصرار داریم که کارها در ارتباط مستقیم با حوزه باشد.

* سرود سلام فرمانده و ایجاد ظرفیت جهانی برای مهدویت

در حرکت های خوبی که درباره مهدویت اتفاق افتاده، به طور مثال می توان به همه گیر شدن سرود سلام فرمانده، اشاره کرد که نشان می دهد در جامعه ایران و غیر ایران در میان مسلمانان و به ویژه شیعیان، یک ظرفیت بی نظیر و بی بدیلی برای مهدویت و یاد و نام حضرت مهدی عجل الله فرجه وجود دارد.

این فرصت در کنار ظرفیتی که ایجاد کرده، مسئولیتی نیز بر دوش ما گذاشته است تا برای این فرصت فکری شود و بتوانیم این ها را پشتیبانی کنیم. اگر مسائل و محتوای مهدویت را تأمین نکنم و عرصه را خالی کنیم، افرادی هستندکه محتواهایی انحرافی و اشتباه را با اشکالی زیبا به خورد مردم می دهند. این اتفاق برای حوزه پیام های روشنی داشت که مراکز مهدوی در رابطه با نقش آفرینی های معرفتی افزون تر درباره امام زمان تلاش بیشتر کند.

انجمن مهدویت حوزه یا مراکز مهدوی به دلیل شرایط اقتصادی چندان چابک نیستند که درخواست می کنیم متولیان امر در این عرصه ورود بیشتری داشته باشند و مراجع بزرگوار و کسانی که برای معارف مهدویت و امام زمان عشق و علاقه دارند، همراهی کنند تا بتوانیم نقش های خاصی به نام حوزه و معارف اهل بیت تأمین کنیم و در اختیار افراد قرار دهیم.

سوال: در عرصه مهدویت بیشتر کارها پاسخ به شبهات و مقابله با جریان های انحرافی است و به گونه این کارها تدافعی بود. همانطور که اشاره داشتید، سرود سلام فرمانده کاری تهاجمی بود که مرزها را درنوردید. به دلیل حجم گسترده شبهات و انحرافات برای این که فعالان این عرصه درگیر فعالیت های تدافعی نشود، چه پیشنهادی دارید؟

جامعه منتظر جامعه ای نیست که کنار کشیده و عزلت گزیده باشد. امروز با توجه به انقلاب اسلامی و رخدادهای مبتنی بر اندیشه انتظار این مورد پذیرش قرار گرفته که منتظر حقیقی کسی است که نظام های استعماری و طاغوتی را بر هم می زند و مرزها را زیر پا می گذارند. اگر این اتفاق پشتیبانی شود، هیچ وقت انفعال نخواهیم داشت؛ ما نباید نسبت به خیل عظیم معتقدان به مهدویت بی تفاوت باشیم و پشتشان را خالی کنیم.

معمولا تجربه ثابت کرده که اگر پشتیبانی نکنیم شاهد عوارض سوء خواهیم بود. برای مثال زمانی در شهرهای ما بر اساس یک بسیج و فراخوانی، آمده بودند و اسبی را زین می کردند و در خارج شهر می رفتند و امام زمان را صدا می زدند. این یک حرکت و زمینه بود، اگر یک افرادی می رفتند و آن جمع را پشتیبانی علمی می کردند و آنها را به مسیر درست هدایت می کردند، افق های روشنی در پیش روی این جریان قرار داشت، ولی متأسفانه این کار نشد و نتایج تلخی در این عرصه به وجود آمد.

در برخی کشورها شیعیان را فرا می خواندیم که بیایید درباره اهل بیت و معارف آنها سخن بگوییم ولی ادامه کار به دلیل مشکلاتی که در پیش رویمان قرار می گرفت یا حکومت های مقصد ایجاد می کردند، افرادی می آمدند و ادامه مسیر را با انحرافات فجیع رقم می زدند که عضو گیری برای داعش از این افراد از جمله فجایع به وجود آمده است.

با توجه به این اتفاقات، حوزه باید کارویژه ها و اقدامات و فعالیت های ویژه ای را با توجه به این اخبار و اطلاعات از اقبال مردمی در ایران و سایر کشورها انجام دهد و بسیج ها و گروه های دانشی جهادی و حرکت های ویژه ای را تنظیم کند که بتواند این فرصت را به شایستگی استفاده کند و به گونه ای شود که قدرت و استواری ما در عرصه مهدویت به گونه ای باشد که به آن افتخار کنیم.

سوال: درباره برنامه های آتی و آنچه در پیش روی فعالیت های انجمن مهدویت قرار دارد توضیح دهید.

چند کار مهم را ما برای آینده باید به نتیجه برسانیم؛ نخست این که انجمن را نسبت به چابک سازی اعضای انجمن است که با فراخوان هایی که انجام خواهیم داد تا این انجمن را از حالت رسوبی خارج کنیم. بحث دیگری که در این رابطه باید داشته باشیم در حوزه مأموریت ها و فعالیت هایمان، همراهی با اتفاقات مهدوی در برگزاری کنگره ها و همایش ها در کشور است که باید بیش از گذشته فعال باشیم.

همچنین توجه به مسائل بر زمین مانده و دارای اولویت از دیگر فعالیت هایی است که باید بیش از این به آن توجه کرد. این موضوع به ویژه در حوزه های بینارشته ای و معارف مضاف اهمیت بیشتری دارد. امامت و مهدویت و حاکمیت و پیوند آن با مهدویت و دیگر حوزه هایی که در توجه مقام معظم رهبری است نیز در این اولویت ها قرار می گیرند. برای مثال انجمن مهدویت حوزه در عرصه بیانیه گام دوم انقلاب فعالیت هایی را انجام داده و در ادامه نیز دنبال می کند.

از دیگر برنامه های آتی این است که حضور سرمایه های مهدوی در مجال ها و آوردگاه های علمی را باید دنبال کنیم و شخصیت های خود را در این عرصه معرفی کنیم. هر مجموعه و نهاد علمی تعدادی محقق دارد و همه فرصت های پژوهشی را به نیروهای خود می دهد که این مسئله باید شکسته شود و انجمن افراد خود را در این عرصه معرفی کند.

* سخن پایانی

در پایان جا دارد از هیئت مدیره انجمن هم نام برم که بدون هیچ چشمداشتی در جلسات شرکت می کنند و هرچه بیشتر به این بزرگواران توجه شود، ارزش دارد. اعضای هیئت مدیره انجمن مهدویت در دوره جاری شامل حجج اسلام والمسلمین علی مصلحی به عنوان نایب رئیس، صابر جعفری، حججی، ملایی، کارگر و فؤادیان به عنوان اعضای اصلی و حیدری و شاهرخی به عنوان ناظر می باشد. دبیر انجمن هم سید رسول خوشوند است که امور را پیگیری می کنند.

گفت‌وگو: علیرضا سهلانی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha