شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مهدویت

حوزه/ بنیاد مهدویت استان البرز در حال حاضر ضمن اعزام مبلّغ و مرّبی مهدوی به مراکز، مدارس، مساجد و دانشگاه‌های استان، آماده جذب مهدی یاوران از بین اقشار مختلف مردمی در تخصص‌های مختلف برای احیای فرهنگ مهدوی در سطح استان البرز است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از البرز، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، در سال ۱۳۷۹ با موافقت مقام معظم رهبری بنا به پیشنهاد حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با هدف گسترش و تعمیق فرهنگ مهدویت در سطح جامعه راه اندازی شد.

در این راستا شعبه استان البرز بنیاد فرهنگی، حضرت مهدی موعود(عج) در سال ۱۳۸۹ تأسیس و در سه محور فعالیت‌های خود را آغاز نمود. محور اول آموزشی، به منظور ترویج و تعمیق فرهنگ مهدویت و ارتقای سطح معرفتی اقشار مختلف جامعه و پاسخگویی به شبهات، دوره‌های آموزش معارف مهدویت در سه سطح مقدماتی، تکمیلی و تربیت مربی به صورت حضوری و غیر حضوری توسط اساتید و کارشناسان مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم و بنیاد البرز برگزار می‌گردد.

محور دوم فرهنگی، در راستای ارتقای آگاهی اقشار مختلف جامعه و با استفاده از ابزارهای متنوع فرهنگی، هنری در سطوح مختلف اقدام به نشر معارف مهدوی از طریق برگزاری همایش‌های علمی، فرهنگی، آموزشی، نشست‌های تخصصی مهدویت، کارگاه‌های انتظار، ایستگاه‌های انتظار و عرضه محصولات تخصصی مهدوی می‌پردازد.

محور سوم پژوهشی، جهت ایجاد زمینه‌های مناسب پژوهشی در موضوعات گوناگون مهدویت، بستری مناسب برای فعالیت پژوهشگران مهدوی ایجاد گشته و در طرح‌های فرهنگی و آموزشی از نتایج این پژوهش‌ها بهره‌ برداری مناسب صورت می‌گیرد.

کتابخانه تخصصی بنیاد مهدویت نیز آماده ارائه خدمات علمی و مشاوره‌ای به محققین، طلاب و دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی است.

دوره‌های آموزشی بنیاد مهدویت

در حوزه آموزش، دوره آموزش معارف مهدویت برای طلاب حوزه‌های علمیه، کارکنان دولت در قالب آموزش ضمن خدمت برگزار می‌شود و کارکنان با ورود به پرتال بنیاد مهدویت و ثبت‌نام در مدرسه مجازی و گوش کردن فایل‌های صوتی با موضوعات مختلف چون امامت، روایت مهدویت و غرب، در آزمون شرکت کرده و موفق به دریافت گواهی‌نامه معتبر می‌شوند.

از اعزام مبلّغ و مرّبی مهدوی به مدارس و دانشگاه‌ها تا جذب مهدی یاوران البرزی

دوره‌های مهدویت برای کارکنان نیروی انتظامی(فراجا)، این دوره هفته‌ای دو روز در گروه‌های مختلف برگزار می‌شود و بنیاد مهدویت کارشناسانی را برای آموزش به این دوره‌ها اعزام می‌کند.

دوره شبهه‌پژوهی مهدویت برای مخاطبان خاص، این دوره به‌ منظور بررسی شبهات مهدوی از میان فارغ‌التحصیلان رشته‌های قرآنی، علوم و حدیث و طلاب حوزه‌های علمیه و با حضور اساتید مرکز مهدویت شهر مقدس قم در این استان در حال برگزاری است.

هشتمین دوره مهد و پیش دبستانی و هفتمین دوره تربیت مربی کودک و نوجوان از جمله دیگر دوره‌های آموزشی این مرکز است که برای مربیان استان البرز در دو بخش تخصصی دوره کودک و نوجوان برگزار شده و مربیان پس از اخذ گواهینامه به مدارس اعزام می‌شوند.

هر ساله با آغاز مدارس، مربیان بنیاد مهدویت با همکاری اداره‌ کل آموزش و پرورش استان وارد مدارس می‌شوند و این مربیان برای فعالیت در مهد و پیش دبستانی دوره‌های آموزشی را می‌گذرانند.

این مربیان در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه اول و دوم دبیرستان، تدریس می‌کنند و کارشناسان مهدویت کلاس به کلاس و چهره به چهره با دانش‌آموزان ارتباط می‌گیرند و به شبهات دانش‌آموزان در رابطه با امام شناسی پاسخ می‌دهند.

هر مرّبی چند مدرسه را تحت پوشش دارد و با هماهنگی مدیر مدرسه در برنامه‌های مهدوی چون، تابلوهای مهدوی، جشنواره‌ها و کلاس‌های مهدوی مشارکت دارند.

از اعزام مبلّغ و مرّبی مهدوی به مدارس و دانشگاه‌ها تا جذب مهدی یاوران البرزی

مربیان مهدویت در مناسبت‌هایی چون نهم ربیع‌الاول سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) و نیمه شعبان به مراکز و مدارس استان البرز اعزام می‌شوند و در این ایام در زمینه چاپ بروشور، تهیه محتوای آموزشی در کلاس‌های مهدویت فعالیت می‌کنند.

دوره آموزشی مهدویت در مساجد کرج

برگزاری دوره آموزشی مهدویت ویژه جوانان، آقایان و خانم‌ها در مساجد کرج با حضور کارشناسان بنیاد برگزار می‌شود که این دوره در یک پایگاه مرکزی با محوریت کتابی در حوزه مهدویت برگزار و در پایان دوره به قبول‌شدگان در آزمون گواهی ارائه می‌شود.

البته بنیاد مهدویت درصدد برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه ائمه مساجد نیز می‌باشد و علاقه‌مندان با ورود به پرتال جامع مهدویت و مدرسه مجازی مهدویت می‌توانند برای شرکت در این دوره ثبت‌نام کنند.

از اعزام مبلّغ و مرّبی مهدوی به مدارس و دانشگاه‌ها تا جذب مهدی یاوران البرزی

تشکیل قرارگاه جوان و نوجوان منتظر در البرز

در قرارگاه جوان و نوجوان منتظر البرز، مربیان مهدوی در مدارس استان، نوجوان‌ها و جوان‌های مستعد و علاقه‌مند را شناسایی کرده و با شرکت در اردوهای آموزشی در موضوعات مختلف رسانه، فضای مجازی، نویسندگی مشغول به فعالیت مهدوی می‌شوند و از سوی دیگر دوستان خود را در مدارس با این مجموعه آشنا می‌کنند.

بنیاد مهدویت دارای کادر تشکیلاتی در مدارس است و دانش‌آموزانی که توانمندی خاصی دارند به بنیاد معرفی شده و پس از تکمیل فرم همکاری، وارد دوره‌های آموزشی می‌شوند.

حضور ۱۰ روحانی شاخص در عرصه تبلیغ مهدوی در البرز

کارشناسان بنیاد مهدویت استان البرز به مساجد، بقاع متبرکه، ادارات دولتی، بسیج و سپاه در طول سال اعزام شده که در حال حاضر ۱۰ روحانی کارشناس‌ ارشد شاخص مهدویت و ۱۵ مربی کارشناس خانم در سطوح بالا آموزش دیده‌اند و به دانشگاه و مراکز علمی این استان اعزام می‌شوند.

از اعزام مبلّغ و مرّبی مهدوی به مدارس و دانشگاه‌ها تا جذب مهدی یاوران البرزی

سامانه مهدی‌ یاوران

خادمان افتخاری امام زمان(عج) جهت انجام فعالیت‌های مختلف مهدوی و گسترش فرهنگ عمومی مهدویت در بخشی به نام «مهدی‌یاوران» بنیاد مهدویت عضو می‌شوند.

این واحد در چهار محور آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و کودک و نوجوان فعالیت دارد و علاقه‌مندان می‌توانند در هر زمینه‌ای که دارای توانمندی هستند در این واحد فعالیت داشته و نیز ضمن خدمت در امور مهدوی، از خدمات مختلف فرهنگی، هنری و اردویی نیز بهره‌مند شوند.

علاقه‌مندان جهت عضویت می‌توانند نام و نام خانوادگی و سن خود را به سامانه ۱۰۰۰۰۱۲۳۱۳ پیامک و یا حضوری به دفتر بنیاد به آدرس کرج، میدان نبوت، بلوار ملاصدرا، نرسیده به ابوذر جنوبی مراجعه کنند و با دریافت فرم‌هایی با توجه به تخصص خود در حوزه فضای مجازی، رسانه، نویسندگی، مطالعات و پژوهش، ساخت کلیپ و موارد دیگر با بنیاد همکاری کنند.

مجمع خیرین مهدویت

مجمع خیرین مهدویت با هدف تجمیع کمک‌های مهدوی در استان البرز تشکیل شده و علاقه‌مندان می‌توانند، کمک‌های خود به شماره کارت ۶۰۳۷۶۹۱۹۸۰۰۰۲۲۲۴ نزد بانک صادرات به نام مجمع خیرین بنیاد مهدویت واریز کنند.

این مبالغ برای برنامه‌های مهدوی در حوزه تهیه و توزیع کتاب مهدویت یا مشارکت در دوره‌های مهدویت و تولید محتوا هزینه می‌شود و گزارش آن به‌صورت ماهانه، توسط گروه ۳۱۳ بنیاد اعلام می‌شود.

از اعزام مبلّغ و مرّبی مهدوی به مدارس و دانشگاه‌ها تا جذب مهدی یاوران البرزی

نشست‌های مهدوی در دانشگاه‌های البرز

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در بنیاد مهدویت، به‌زودی در سه دانشگاه آزاد، کشاورزی و خوارزمی کرج نشست‌های مهدویت حداقل دو ماه یک‌بار با حضور اساتید و دانشجویان به همراه اعزام کارشناس بنیاد مهدویت برگزار خواهد شد.

برنامه‌های حوزه رسانه بنیاد مهدویت

برنامه رادیویی با موضوع «سه‌شنبه‌های مهدوی»، از جمله برنامه‌های حوزه رسانه بنیاد مهدویت است که از بخش‌های مختلف حضور کارشناس، معرفی کتاب و بخش دانش‌آموزی تشکیل شده و در بخش دانش‌آموزی، دانش‌آموزان در قالب گروه‌هایی به بیان سؤالات مهدوی خود می‌پردازند و کارشناس نیز به آنها پاسخ می‌دهد.

برگزاری جشنواره دانش‌آموزی بنیاد مهدویت

نهمین جشنواره دانش‌آموزی فصل انتظار ویژه دانش‌آموزان ابتدایی، راهنمایی و دبیرستانی با همکاری اداره‌ کل آموزش و پرورش البرز در بخش‌های حفظ دعای عهد، ساخت کلیپ، موشن، بخش هنری تئاتر، سرود و کتابخوانی در حال برگزاری است و اختتامیه جشنواره روز میلاد امام جواد(ع) نیز برگزار می‌شود.

از اعزام مبلّغ و مرّبی مهدوی به مدارس و دانشگاه‌ها تا جذب مهدی یاوران البرزی

جشنواره فصل انتظار با اهداف ایجاد معرفت و شناخت نسبت به امام زمان(عج) و تزریق حس نشاط، همدلی و امید همراه با تبلور استعدادهای دانش‌آموزی، برگزار می‌شود که مخاطبین این جشنواره که با محوریت دانش آموزان منتظر و همدل برگزار می‌شود، دانش‌آموزان تمام مقاطع تحصیلی استان البرز هستند.

از اعزام مبلّغ و مرّبی مهدوی به مدارس و دانشگاه‌ها تا جذب مهدی یاوران البرزی

ضرورت توسعه کمی و کیفی فعالیت های تبلیغی مهدویت در البرز

با وجود تلاش‌های بنیاد مهدویت در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی به همراه برخی از نهادها و ادارات دولتی و موسسات مردمی برای ترویج فرهنگ مهدویت، با توجه به ظرفیت جمعیتی استان البرز و نیاز به فعالیت‌های فرهنگی گسترده در این استان، بایستی مساعدت و پشتیبانی مادی و معنوی از بنیاد مهدویت افزایش یابد تا این مرکز با همراهی ارگان‌های دیگر و خیرین استان بتواند در زمینه ترویج فرهنگ مهدویت در بیشتر مدارس و دانشگاه‌های البرز حضور پر رنگ و پر دوامی داشته باشد.

از سوی دیگر مردم استان البرز می‌توانند با ثبت نام در بخش مهدی یاوران هر یک به سهم خود در توسعه کمّی و کیفی برنامه‌های مهدوی در جامعه همچون، نذر فرهنگی و خریداری کتاب و هدیه و وقف آن برای صاحب الزمان(عج) و میزبانی از جلسات و نشست‌های مهدوی در امر احیای فرهنگ مهدویت در استان البرز سهیم باشند.

همانطور که حضرت مهدی(عج) فرمودند: «اگر شیعیان ما که خداوند به آنها توفیق طاعت و بندگی خویش را بدهد، در راه وفای به عهدی که بر دوش دارند، همدل می‌شدند، هرگز برکت ملاقات با ما از آنها به تأخیر نمی‌افتاد و سعادت دیدار ما به سرعت نصیب آنان می‌گشت، آن هم دیداری بر اساس شناختی راستین و صداقتی از جانب آنان نسبت به ما.»، در این جملات حضرت(عج) بر دو اصل وفاداری و همدلی تأکید کردند که لازم است هر یک از شیعیان بنا بر ظرفیت و شرایط خود برای تحقق این دو امر مهم قیام کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha