دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1047959
۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
محمد جواد لاریجانی

حوزه/ لاریجانی گفت: مسئله حق مسئله امروز تفکر بشری است و یکی از صدمات امروزه این است که می‌خواهند حق را ذبح کرده و جای آن منافع مادی بگذارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر محمدجواد لاریجانی امروز ۲۱ مهرماه در آیین نکوداشت علامه آیت‌الله حسن‌زاده آملی که در مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، در وصف ایشان بیان کرد: الان در کلاس‌ها تعداد که کم می‌شود ما اساتید، دیگر حال بحث نداریم، اما علامه همواره برای یک نفر هم مانند ۱۰۰ نفر درس می‌دادند.

این استاد دانشگاه افزود: یک رساله‌ای بنده تدوین کردم که در آن برای یک فیزیکدان و ریاضیدان امروزی توضیح دهم نحوه کار ایشان چگونه بوده است.

لاریجانی در پاسخ به اینکه ایشان چرا به علوم دیگر ورود می‌کردند گفت: ایشان معتقد بود علمای دین باید هستی مادی اطراف خود را بشناسند و ریاضیات، فیزیک، نجوم و دیگر علوم را بداند و در مقابل علمای علم مادی هم باید بصیرت پیدا کنند که ما در هر دو کمبود را حس می‌کنیم.

وی در رابطه با استدراک خویش در خصوص اصل توازی اضافه کرد: این اصل بیان می‌کند چگونه ما از مفاهیم روشن با استدلال منطقی محض به نتیجه برسیم. در این باره از قدیم بحث بود که این اصل از اصول دیگر می‌آید یا نه؟

لاریجانی با بیان اینکه سپس بیان شد این اصل از سایر اصول قابل حصول نیست گفت: پرداختن ایشان به اصل توازی نشان داد این نکته بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: رساله دیگر قضیه عروس در هندسه یا همان قضیه فیثاغورس است که حضرت علامه نزدیک به ۴۵ برهان در این خصوص در رساله خود بیان کرده‌اند.


لاریجانی ابراز کرد: حضرت علامه معتقد بود فیثاغورس از شاگردان ادریس نبی و آدم ویژه‌ای است. فیثاغورس معتقد بود مفاهیم ما قابلیت دارد توسط اعداد بیان شود، سپس ۲ هزار سال طول کشید تا دانشمندان متوجه شدند این قابلیت وجود دارد که پس از آن زبان کامپیوتر و هوش مصنوعی و... هم به وجود آمد.


وی با بیان اینکه فیثاغورس حزب برادران را درست کرد و گفت باید حق را اقامه کنیم و عبادت صبحگاهی و شبانه برگزار می‌کرد بیان کرد: ایشان راجع به عالمان نکاتی می‌گفت که شاگرد را برای بیشتر دانستن به شوق می‌آورد.


لاریجانی با اشاره به مباحثی که علامه حسن‌زاده در خصوص حق نوشته‌اند تصریح کرد: ایشان در آنچه که راجع به نفس نوشته‌اند شمشیر را از رو بستند که آن‌هایی که قائل به تجرد نفس نیستند را قلع و قمع کنند؛ مسئله حق مسئله امروز تفکر بشری است و یکی از صدمات امروزه این است که می‌خواهند حق را ذبح کرده و جای آن منافع مادی بگذارند.

این استاد دانشگاه گفت: یکی از اخلاقیات استاد این بود که اگر موضوعی را می‌خواستند بحث کنند، ابتدا قرآن را با تمرکز دوره می‌کردند تا ببینند در قرآن در آن مورد چه چیزی آمده است.

لاریجانی تأکید کرد: حق ‌مداری چیزی است که ما امروزه در عمل به آن نیاز داریم، این رساله کمک می‌کند ما استناد حق به عمل را کشف کنیم، ضمن اینکه در ابتدا به گفته شیخ انصاری باید ظلم را کشف کنیم، سپس حق مشخص می‌شود؛ مفهوم حق در دنیای سکولار امروز بسیار کارآمد است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha