دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله جوادی آملی

حوزه/ جمع سالم بین عقلی نظری و عقل عملی و برقراری اتحاد تام بین علم صائب و عمل صالح در صحابت اربعین های مناسب و جمع بین احیای لیل و نهار و تالیف بین صیام رجب و شعبان با ماه مبارک رمضان در برنامه های تزکیه وی بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در بخشی از پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی به آیین نکوداشت علامه حسن زاده آملی که امروز در مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، آمده است:

جامع معقول و منقول و مشهود بود، در تمام این علوم سالیان متمادی به فراگیری و تبادل نظر و سپس به تحقیق و پژوهش اشتغال داشت و آنگاه به تدریس، تالیف، تعلیق متون اصیل و تصحیح اصیل از دخیل. آنگاه به پرورش شاگردان در سطوح مختلف و سرآمد شدن مستعدان از آنها و حافظ تراث گشتن عده‌ای از آنان پرداخت، به طوری که هم اکنون حوزه علمیه در کنار مائده عقلی و مأدبه نقلی و ضیافت شهودی آن انسان جامع راحل تغذیه کرده و نمو یافته و بالنده می شود.

بلند اختری که در صدد «به زیر آورد چرخ نیلوفری» بود، ریاضیات عمیق، نجوم و اخترشناسی، معرفت وقت و قبله را در کارنامه تحقیقی خود داشت.

جمع بین معارف یاد شده گاهی جمع سالم است و زمانی جمع مکسر، آنچه کمتر یافت می شود جمع سالم است و آنچه بیشتر به چشم می خورد و به زبان و قلم می‌آید جمع مکسر است، سهم خواص از صحابه انسان های متعالی هر عصر و تحفه هر دوران، همانا دست یابی به سلامت چنان جمع بی کسر و چنین جامعیت بی نقص است.

جمع سالم بین عقلی نظری و عقل عملی و برقراری اتحاد تام بین علم صائب و عمل صالح در صحابت اربعین های مناسب و جمع بین احیای لیل و نهار و تألیف بین صیام رجب و شعبان با ماه مبارک رمضان در برنامه های تزکیه وی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha