یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین یزدان پناه

حوزه/ استاد حوزه گفت: باید کتابی نگاشته شود تا بتواند محتواهای برجای مانده از عالمانی مانند آیت‌الله حسن‌زاده آملی را سر و سامان دهد تا در حد اندیشه اولیه در مسائل مختلف مانند رجعت، امامت و... توقف نکنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین یزدان‌پناه امروز ۲۱ مهرماه در آیین نکوداشت علامه آیت‌الله حسن‌زاده آملی که در مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، در وصف ایشان بیان کرد: ابعاد و آثار وجودی این استاد بسیار فراوان بوده و در پیشرفت بسیاری از ابعاد دیگر به چشم می‌آید.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ما در بحث‌های کلامی در سنت حوزوی در ابتدا معارضاتی با فلسفه می‌دیدیم که به لطف خدا استاد خواجه نصیر حرکت اثرگذار و ارزشمندی را شروع کرد که سبب شد پس از وی کتاب‌های کلامی متأثر از کتاب‌های وی باشد و محتوای آن‌ها تغییر کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ادامه داد: پس از وی جناب صدرا که چنان حرکتی کردند و الان همچنان ما سر همین سفره نشسته‌ایم و سرآغاز تحلیل‌های عمیق علما، جناب صدرا هستند.
این شاگرد آیت الله حسن زاده آملی اضافه کرد: سپس به نسل صدرایی می‌رسیم که بسیاری از مسائل را با فهم‌های عمیق و تحلیل‌های وسیع بیان می‌کردند و پس از آن به استاد حسن‌زاده می‌رسیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یزدان‌پناه تشریح کرد: دلیل اینکه ایشان نسبت به برخی علما درجه بالاتری دارند نوع تعمق و تأمل ایشان در مباحث مختلف و استدلال آن‌ها مخصوصا در بحث امامت است.

وی توضیح داد: ما باید ببینیم چگونه خواجه نصیر، تغییری در مسائل کلامی ایجاد کرد؛ پس از صدرا ما به برکت این علما با تغییراتی روبه‌رو شدیم. باید کتابی نگاشته شود تابتواند این محتواها را سر و سامان دهد تا در حد اندیشه اولیه در مسائل مختلف مانند رجعت، امامت و ... توقف نکنیم .
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha