سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
تصاویر/ نشست هم اندیشی حوزه علمیه دین و راهبردهای فرهنگ عمومی

حوزه/ هم‌اندیشی «حوزه علمیه، دین و راهبردهای فرهنگ عمومی» به همت دبیرخانه حمایت از طرح ­های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، هم‌اندیشی«حوزه علمیه،دین و راهبردهای فرهنگ عمومی» به همت دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه در قم برگزار شد که اساتید حوزه و دانشگاه در این هم اندیشی به دیدگاه های خود پرداختند که به اجمال برخی از سخنان ایشان به این شرح است:

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در این نشست با تلقی حوزه علمیه به عنوان نهاد دین، وظیفه و کارکرد روحانیت را اقامه دین دانست و گفت: فقه بیانگر فرهنگ آرمانی است که نباید از آن عدول کرد. کارکرد حوزه و روحانیت، تبیین راه رسیدن به این وضع مطلوب و تلاش برای تحقق آن در جامعه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان نیز ضمن بیان انواع وظایف و کارکرد روحانیت در جامعه در راستای دینداری بر این نکته تأکید کرد که در یک نظام دینی، عدم نقش آفرینی روحانیت در فرآیند دینداری می تواند زمینه برخی اغتشاشگری های اجتماعی را ایجاد کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاویانی‌آرانی با اشاره به فرآیندهای اجتماعی بر ایده تشکیل نهاد جامعه سازی اسلامی تأکید کرد و گفت: بر این اساس حوزه و روحانیت باید برای انتقال نظام ارزشی به نسل بعدی تلاش کند.

دکتر محمد دشتی با تأکید بر ویژگی های اجتماعی دهه هشتاد به زمینه های فرهنگی اجتماعی داخلی بروز اغتشاشات پرداختن که قدرتهای بیگانه از آن‌ها برای بروز اغتشاشات سوء استفاده کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار نیز با بیان این‌که فقه سنتی اساساً ذیل سیاسی-اجتماعی ندارد، گفت: حوزه باید به جای تأکید بر فقه بر حقوق تمرکز کند؛ زیرا این فرآیند است که بر روند قانون و تأثیرگذاری اجتماعی مفید است.

سرکارخانم دکتر ناهید طیبی با تمرکز بر جامعه شناسی علمی مطالعات در مورد حجاب بر این نکته تأکید داشت که تحولات اجتماعی حجاب محور مرتبط و متأثر از مطالعات و پژوهش در مورد حجاب بوده است. بر این اساس علم و پژوهش بر رفتار اجتماعی تأثیر گذاشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی بیاتی با نقل خاطراتی از حضور میدانی خود در اغتشاشات بر نقش اجتماعی و تقویت جنبه مردمی روحانیت در جلوگیری، مدیریت و هدایت اغتشاشات تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شهامت، سوالات فراروی نهاد تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی را در این راستا بیان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کهوند با ذکر تاریخچه گذرایی از بازی های کامپیوتری و ابعاد مختلف آن، نقش بازیهای کامپیوتری در ایجاد ناامنی و اغتشاش را بیان نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha