دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ کارگاه آشنایی با سواد رسانه ای در ارومیه

حوزه/ فعال رسانه و فضای مجازی به تأثیر بازی ها در رشد و تربیت کودکان اشاره کرد و بیان داشت: بازی بهترین وسیله برای آموزش معارف دینی به کودک و نوجوان است و امروز دشمن با استفاده از بازی‌های رایانه ای خشونت را به نوجوانان یاد می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام محمد حسین پیش‌آهنگ امروز در کارگاه سواد رسانه ای ویژه فعالین رسانه ای، فرهنگی و اجتماعی آذربایجان غربی که در مسجد حاجی خان ارومیه برگزار شد، با اشاره به اهمیت آشنایی با رسانه اظهار داشت: در اغتشاشات اخیر بسیاری ای چهره‌های مشهور و خواص اجتماعی بر اساس اخباری که از کانال‌های خبری به آن‌ها می رسید، فریب خورده و اظهار نظر و افکار عمومی را تهییج می‌کردند و برخی از این افراد اعتراف می‌کردند که ما را به توجه به مسائلی که در زندگی‌مان هست، وادار به چنین مواضعی می کردند و این قابل تأمل است که دشمن با استفاده از بستر فضای مجازی سوتی‌های چهره‌های مشهور را ضبط و در چنین روزی علیه امنیت ملی استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: دشمن با استفاده از بستر فضای مجازی اطلاعات افراد و آمار جامعه را به راحتی به دست می آورد و روی آن‌ها برنامه ریزی می کند و به راحتی می تواند با استفاده از آن داده‌ها روی شخصیت های تاثیرگذار، اثر بگذارد.

کارشناس رسانه عنوان کرد: طرح صیانت که مطرح می شود و عده‌ای برای مقابله با آن‌ها سر و صدا راه می اندازند، جهت بستن شاه راه نفوذ دشمن برای سرقت اطلاعات و کلان داده های افراد و شخصیت های مهم کشوری است.

وی در ادامه به نقش و تأثیر رسانه در سبک زندگی اشاره کرد و افزود: امروز جامعه درگیر جنگ شناختی است که در آن نوع نگاه و فکر مردم تغییر پیدا می‌کند و در این جنگ به جامعه عدم آزادی زنان در جمهوری اسلامی و حکومت دینی، نبود عدالت اجتماعی، وجود شکاف های عمیق اجتماعی و ... القا می شود و با این ترفندها جامعه را به سمت آشوب سوق می دهند و لذا ضرورت آشنایی مردم خصوصا خواص جامعه با رسانه در چنین عصری بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

فعال رسانه ای گفت: در اثر سوء مدیریت‌های چند سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش و اجرای مخفیانه برخی تعهدات خارجی در این وزارت خانه مهم ، جوانان نسل جدید بدون سواد رسانه ای و اطلاعات دینی بار آمدند و لذا در اغتشاشات اخیر اکثرا افراد زیر ۱۸ سال بودند.

وی به ضرورت آشنایی مدیران جامعه با رسانه و توطئه های دشمن اشاره کرد، و افزود: در فتنه اخیر کشور درگیر یک جنگ ترکیبی بود که دشمن از روش‌ها و نظریات متعدد استفاده می کرد و نظریات شورش‌های اجتماعی، جنگ نرم، تغییر قدرت ها و ... در این اغتشاشات اجرا شد و دشمن لشکر پیاده نظام خود را از فضای مجازی جمع کرده بود.

پیش‌آهنگ تصریح کرد: نارضایتی‌ها در هر کشوری وجود دارد، اما نوع مواجه مردم با آن مهم است و دشمنان در اغتشاشات اخیر مردم و جوانان را دعوت به آشوب های خیابانی می‌کردند و البته روی این طرح از سال ها قبل برنامه ریزی شده بود که قطع شدن نسل جوان با نسل قبلی خود به دلیل تسلط فضای مجازی یکی از آن‌ها است.

وی در ادامه به تأثیر بازی ها در رشد و تربیت کودکان اشاره کرد و بیان داشت: بازی بهترین وسیله برای آموزش معارف دینی به کودک و نوجوان است و امروز دشمن با استفاده از بازی‌های رایانه ای خشونت را به نوجوانان یاد می‌دهد و متاسفانه دهه هشتادی‌ها شناخت‌شان از دنیا و جامعه تغییر پیدا کرده و یکی از شاخصه های آن ها این است که کم می خورند و زیاد می خوابند و وقت خواب‌شان به جای شب، به روز منتقل شده است و این تاثیر جنگ شناختی و بازی های رایانه ای می باشد.

فعال رسانه ای اضافه کرد: جامعه امروز نیاز به یک نگاه راهبردی به رسانه و فضای مجازی برای مدیریت آینده دارد و لذا مهم‌ترین مسئله در این باب شناخت رسانه است و نگرش‌هایی انتقادی، شناخت شناسی و رسانه شناسی در سطوح مختلف مثل سیاست‌گذاری لازم و ضروری است.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha