دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مجاهدی

حجت الاسلام والمسلمین مجاهدی گفت: علامه طباطبایی در نامه‌ای عنوان کردند، نشست و برخاست با فردی که اهل دنیا، مادیات و غفلت باشد، تاریکی می‌آورد و از این بابت است که مجالست با ضعفای در ایمان، حتی حسنات انسان را به سیئات تبدیل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد مجاهدی صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه رکن الملک اصفهان با اشاره به روایتی از امیرمومنان (ع) پیرامون قدرشناسی و شکر نعمت الهی اظهار داشت: حضرت امیرمومنان (ع) در روایت فرمودند «أوَّلُ ما یَجِبُ علَیکُم للّه سبحانَهُ، شُکرُ أیادِیهِ و ابتِغاءُ مَراضِیهِ» یعنی نخستین چیزی که بر شما در قبال خداوند سبحان واجب است، سپاسگزاری از نعمت‌ها و فراهم آوردن موجبات خشنودی خداوند است.

وی افزود: اولین نعمت، سلامتی بدن است و از آن بالاتر، خدای متعال به ما قدرت عقل عطا کرده، چرا که اگر عقل نداشتیم، عزت و سربلندی نداشتیم.

استاد حوزه عنوان کرد: نعمت بالاتر از دو مورد یاد شده، تدین به دین اسلام و نعمت ولایت است که در این باب در روایت‌ها آمده است «اگر کسی تمام عمر خود را روز و شب نماز بخواند و روزها، روزه بگیرد و هر سال حج انجام دهد و در آخر در کنار کعبه از دنیا برود حتی اگر عمر نوح نیز داشته باشد، اما از هدایت اهل بیت بهره‌ای نداشته باشد در آن عالم چیزی به دست نخواهد آورد».

وی با بیان اینکه ولایت درجاتی دارد، گفت: در حدیث آمده است که انجام گناه و استمرار آن در انسان باعث ایجاد شک نسبت به اهل بیت (ع)، رسول خدا (ص) و وجود خداوند و در نهایت موجب انکار می‌شود، لذا انسان باید مراقب زبان، چشم و گوش خود باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مجاهدی اضافه کرد: ما دائماً تحت نظر خداوند، رسول الله(ص) و ائمه اطهار (ع) هستیم و اعمال ما هر روز و شب به آنها ارائه می‌شود، همانگونه که با نظر، عنایت و پشتیبانی آنها طلبه شدیم.

استاد حوزه با اشاره به آگاهی و علم ائمه اطهار (ع) به احوالات و امور شیعیان عنوان کرد: ما باید دائم در محضر خداوند بودن را احساس کنیم و توجه به کردار و گفتار خود داشته باشیم و غفلت نکنیم.

در زمان غیبت، روحانیت رسالت اهل بیت را انجام می‌دهند

وی خاطر نشان کرد: علامه طباطبایی در نامه‌ای عنوان کردند، نشست و برخاست با فردی که اهل دنیا، مادیات و غفلت باشد، تاریکی می‌آورد و از این بابت است که مجالست با ضعفای در ایمان، حتی حسنات انسان را به سیئات تبدیل می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین مجاهدی با بیان بخشی از آزار و اذیت‌هایی که رسول خدا (ص) در طول رسالت الهی خود متحمل شدند، گفت: در طول تاریخ اسلام و مذهب شیعه، روحانیت را بسیار آزار داده‌اند، از جمله رضاخان که عبا و قبای روحانیون را بر می‌داشت، دستگیر و زندانی می‌کرد و به دنبال حذف روحانیت و تعطیلی مجالس روضه بود.

وی افزود: رضاخان نتوانست روحانیت را نابود کند، چرا که پشتیبان آن امام زمان (عج) است، همان گونه که این انقلاب نیز به حضرت بقیةالله(عج) تعلق دارد، زیرا راه ما راه اهل‌بیت (ع) است و در زمان غیبت، روحانیت رسالت اهل بیت را انجام می‌دهند.

استاد حوزه، حوزه‌های علمیه را متعلق به امام زمان (عج) دانست و ادامه داد: باید بسیار از احوالات خود در برابر تهاجمات آخر الزامانی مراقبت کنیم، همچنان که علامه حسن زاده در اواخر عمر علامه طباطبایی (ره) در محضر آن عالم سؤال کردند که در این شرایط به ما چه توصیه‌ای می‌فرمایید؟ علامه طباطبایی در پاسخ فرمود مراقبه مراقبه مراقبه.

وی با تأکید بر لزوم مراقبه و محاسبه نفس به ویژه توسط طلاب، تصریح کرد: هر شب قرائت مقداری از دعای ابوحمزه ثمالی و ایستاده تلاوت قرآن در سحرها، دعای عشرات، زیارت جامعه کبیره، زیارت عاشورا و نماز جعفر طیار توصیه شده است، زیرا انجام این امور، توفیق می‌آورد و زمینه ساز رضایت خدا و رسول خدا و ائمه اطهار می‌شود.

توصیه علامه طباطبایی برای رفت و آمد و مجالست با افراد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha