یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام عرفانی

حوزه / مدیر حوزه علمیه استان قزوین گفت: بالاترین حمایت مالی و معنوی را از طلبه‌ای خواهیم داشت که هم اهل مطالعه خوب علمی و پژوهشی باشد و هم دارای زی طلبگی و رفتار تربیتی خوبی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین اصغر عرفانی صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه سردارین، با اشاره به حدیثی از حضرت امام صادق(ع) اظهار داشت: «لَیسَ العِلمُ بِالتَّعَلُّمِ، إنَّما هُوَ نورٌ یَقَعُ فی قَلبِ مَن یُریدُ اللّه ُ تَبارَکَ و تَعالی أن یَهدِیَهُ، فإن أرَدتَ العِلمَ فَاطلُب أوَّلاً فی نَفسِکَ حَقیقَةَ العُبودِیَّةِ، وَ اطلُبِ العِلمَ بِاستِعمالِهِ، وَ استَفهِمِ اللّه َ یُفهِمْکَ ُ تَبارَکَ و تَعالی أن یَهدِیَهُ»، حضرت در این حدیث می‌فرمایند دانش به آموختن نیست، بلکه نوری است که در دل هر کس که خداوند بخواهد هدایتش کند، می‌افتد، بنابراین، اگر خواهان دانش هستی، نخست حقیقت عبودیت را در جان خود جویا شو و دانش را از طریق به کار بستن آن بجوی و از خداوند فهم و دانایی بخواه تا تو را فهم و دانایی دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی افزود: شما طلاب و طالبان علم و معارف حقه دینی که در واقع، وجود همه این امکانات و تشکیلات از وقف واقف گرفته تا اساتید و همه زحمتکشان و خادمین و بنده به عنوان یک خدمتگزار، به خاطر وجود شما طلاب عزیز و ارزشمند است و اگر شما طالبان علم و معارف اینجا نبودید و سالکان این مسیر نباشید، حجره‌ها و مدارس نیز خالی می‌ماند.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: طلاب، به عنوان سربازان حضرت ولی عصر(عج) باید قدر و جایگاه خود را بدانند و با قدرت و اقتدار به دنبال کسب علم باشند.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: بنده همانطور که در مراسم معارفه بیان کردم، خدمت اساتید، طلاب و کادر مدارس علمیه در استان قزوین خواهم رسید تا مسائل، مشکلات و موانع را با همیاری، همکاری و دلسوزی همه شما برطرف نماییم و بیشتر به حوزه علمیه قزوین در همه ابعاد کمک کنیم.

وی ادامه داد: امروز ما و معاونین مدیریت حوزه علمیه قزوین، در این مدرسه حضور پیدا کرده‌ایم که به شما طلاب بگوییم با تمام ظرفیت و امکانات در خدمت شما هستیم و تأکید کنیم که تمام امکانات و ظرفیتی که امروز حوزه علمیه قزوین دارد، در خدمت شما طلاب است.

وی یادآور شد: هم از لحاظ مالی و هم معنوی شما را یاری و همراهی خواهیم کرد، به شرطی که در همه ابعاد چه پژوهشی، تهذیبی وآموزشی سر آمد و ممتاز باشید.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: حضور در بین شما طلاب این مزیت را خواهد داشت که بتوانیم در ضمن یک ارتباط پدرانه، عاطفی و خوب، مشکلات را لمس کرده و خروجی پررنگ، زیبا و کار آمدی از شما به مسئولین و مدیران حوزه منتقل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عرفانی اظهار داشت: شیوه بنده و معاونین این است که زمان حضور در مدارس علمیه، جلساتی با طلاب، اساتید و کادر مدرسه خواهیم داشت تا بتوانیم مشکلات مختلفی که در سال‌های قبل مشهود بود را، شناسایی و به خوبی برطرف نماییم.

استاد حوزه علمیه قزوین بیان کرد: چنانچه در حوزه علمیه قزوین آسیب‌ها، مشکلات و کمبودهایی وجود داشته باشد، ان‌شاءالله با همفکری، همدلی و دلسوزی همه طلاب، اساتید و کادر می‌توانیم آن نارسایی‌ها را به خوبی جبران کنیم.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: یکی از آسیب‌ها و کمبودهایی که در حال حاضر وجود دارد، این است که در حوزه علمیه قزوین هیچ وقت به دنبال کادر سازی و پرورش نیرو نبوده‌ایم، یعنی اینکه امروز آماده کردن نیرو برای لایه‌های پایینی و نسل‌های بعدی دیده نمی‌شود، چرا فردی که سال‌ها در مسئولیت یک مدرسه قرار دارد، نباید جای خود را به یک نیروی تازه نفس بدهد تا بتواند برنامه‌های خود را اجرا نماید.

وی ادامه داد: در مدارس علمیه افرادی در مسئولیت قرار دارند که سال‌ها همان مسئولیت را بر عهده دارند و این به نظر بنده پسندیده نیست و باید به خوبی از نیروهای داخل حوزه علمیه قزوین جهت مسئولیت سپاری در عرصه‌های مختلف استفاده نماییم.

وی اظهار کرد: عقیده و نظر بنده این است که بتوانیم از نیروهای بومی و کارآمد در حوزه علمیه قزوین به خوبی استفاده نماییم که در این عرصه نگاه به داخل استان خواهیم داشت، چرا که چشمه باید از خود بجوشد.

وی گفت: بنده می‌توانم عده‌ای را از جاهای مختلف کشور به خدمت حوزه علمیه قزوین در آورم، اما معتقد هستم باید از همین امروز کادر پروری و نیروسازی را از خود استان شروع نماییم که در آینده قطعا نتایج و ثمرات خوبی در بر خواهد داشت.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین خطاب به طلاب با تأکید بر اینکه هیچ وقت در امور تحصیلی خود اجباری تحصیل نکنید، یادآور شد: این کار نتایج خوبی برای شما در بر نخواهد داشت و به بیان دیگر سوهان روح شما می‌شود و نمی‌توانید با این نگاه به تحصیل خود ادامه بدهید، بنابراین لازم است تا همیشه شوق به علم و تحصیل داشته باشید.

وی خاطر نشان کرد: طلبه در تحصیل علوم دینی باید هدفمند و با برنامه درس بخواند و همواره خود را نسبت به گذشته ارزیابی کند، ببینید چقدر به اهداف و برنامه هایش نزدیک شده و مراقب باشد که وقت خود را بیهوده هدر ندهد و فرصت‌ها را غنیمت بشمارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عرفانی اظهار داشت: همواره تلاش کنید تا شوق درس خواندن و مطالعه و اشتیاق به تحصیل علوم دینی در وجود شما نمایانگر باشد، اگر با شوق و علاقه به تحصیل خود ادامه دهید و یک افق و چشم انداز خوبی داشته باشید، موفق خواهید بود و گرنه عمر و جوانی و شب و روز خود را تباه کرده‌اید.

استاد حوزه علمیه قزوین ادامه داد: از طلابی که در عرصه‌های علمی، پژوهشی و تبلیغی سرآمد باشند، حمایت جدی خواهیم داشت و ظرفیت‌های تشویقی خوبی برای طلاب در زمینه‌های گوناگون رشته‌های تخصصی و مهارتی در نظر گرفته خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: بنده به وعده‌های خود در همه عرصه‌هایی که بیان کردم، عمل خواهم نمود و تا الان نیز ثابت کرده‌ام و مدیر حوزه‌های علمیه کشور و نماینده ولی فقیه در استان قزوین نیز همین نظر را دارند که از طلابی که در عرصه‌های پژوهشی، علمی و تهذیبی به خوبی بدرخشند حمایت‌های جدی خواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی با بیان اینکه در حوزه علمیه قزوین باید همیشه تهدیدها را به فرصت تبدیل نماییم، تصریح کرد: به طور مثال در خصوص طلابی که جهت اعزام به سربازی و طرح امین اقدام نمودند، مقرر شد تا کسانی که امتیاز بالایی دارند و در حوزه علمیه قزوین در همه عرصه‌ها به خوبی نقش آفرین بوده‌اند را اعزام کنیم.

وی یادآور شد: به مدیران هم ابلاغ شده است تا کمیسیون‌هایی را تشکیل داده و کسانی که از نظر پژوهشی و تهذیبی کارآیی بالا و همینطور قدرت ارتباط گیری دارند، را شناسایی و اعزام شوند و برای جاماندگان نیز انگیزه‌ای شود تا آنها هم بتوانند خودشان را به خوبی از نظر علمی و تهذیبی ارتقاء دهند.

وی تأکید کرد: بازهم اعلام می‌کنم که بالاترین حمایت مالی و معنوی را از طلبه‌ای خواهیم داشت که هم اهل مطالعه خوب علمی و پژوهشی باشد و هم دارای زی طلبگی و رفتار تربیتی خوبی باشد.

مدیر حوزه علمیه قزوین اظهار کرد: در رابطه با جذب طلبه در حوزه علمیه قزوین هم مشکلاتی داشته‌ایم که این اصلا زیبنده حوزه علمیه قزوین با این سابقه و جایگاه نیست و هر طلبه، استاد و یا صاحب تریبونی که بتواند طلبه‌ای را به حوزه علمیه قزوین جذب نماید، حوزه علمیه قزوین به عنوان هدیه وی و طلبه جدید الورود را به سفر زیارتی مشهد مقدس اعزام می‌نماید.

مدیر حوزه علمیه قزوین افزود: طلاب باور کنند که مسئولیت اجرایی مدیریت مدرسه علمیه بسیار خطیر و حساس است و تمام وقت و مطالعه و استراحت یک فرد را از وی می‌گیرد، پس بیاییم قدر و جایگاه خودمان را بدانیم و همه به ایشان در همه عرصه‌ها کمک و یاری دهیم.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: مطلب دیگری که شما طلاب در سوالات خود به آن اشاره فرمودید در خصوص مرکز مشاوره حوزه علمیه قزوین بوده است که باید بگویم این مرکز هیچگاه تعطیل نشده، بلکه ما برای مراکز زبان حوزه علمیه قزوین، مرکز پاسخگویی به سوالات و دیگر بخش‌ها برنامه‌های مختلفی تعریف شده که ان‌شاءالله در صورت نهایی شدن به اطلاع شما خواهیم رساند.

وی اظهار کرد: مطلب دیگر اینکه مرکز تخصصی کلام متاسفانه در مکانی واقع شده که از نظر سرمایشی و گرمایی محل مناسبی برای طلاب و فارغ التحصیلان در حوزه علمیه قزوین نیست که برای این مرکز نیز برنامه خوبی در دست تهیه است.

در این دیدار طلاب مسائل و نظراتشان را در زمینه‌های آموزشی، تغذیه، امورطلاب و مرکز زبان حوزه علمیه استان قزوین مطرح کردند و به فراخور مسائل با بررسی معاونین ستادی، مشکلات برطرف و همچنین ثبت نام در کلاس‌های مرکز زبان حوزه استان برای طلاب زبان آموز بدون اخذ شهریه شد.

از طلاب موفق در عرصه‌های مختلف حمایت جدی خواهد شد

انتهای پیام /

از طلاب موفق در عرصه‌های مختلف حمایت جدی خواهد شد

از طلاب موفق در عرصه‌های مختلف حمایت جدی خواهد شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha