دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
راهپیمایی سیزده آبان

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

گازوئیل بحران سوخت در آمریکا را شعله ور کرد

عرضه گازوئیل در آمریکا در کمتر از یک ماه به پایان می‌رسد.بر اساس اعلام اداره اطلاع رسانی انرژی در آمریکا، ذخایر سوخت گازوئیل در آمریکا رو به پایان است. عرضه گازوئیل در کمتر از یک ماه به پایان می‌رسد. این دقیقا به چه معناست؟ هم اکنون وضعیت هفت ایالت در حالت هشدار قرار گرفته است. ایالت‌های جنوب شرقی در کد رنگی قرمز قرار گرفته اند. کمبود گازوئیل نمادی از مشکلی بزرگتر از جمله تامین سوخت هواپیماها است. دلایل زیادی برای آن وجود دارد. جنگ بایدن علیه روسیه دلیل اصلی آن است. اما تاثیر آن بر کشور سوالی است که امشب پرسیده می‌شود. اگر گازوئیل ما در وسط زمستان تمام شود چه اتفاقی می‌افتد؟ مایک تیلور از خدمات انرژی به ما ملحق شده است، اوضاع واقعا چگونه به نظر می‌رسد؟مایک تیلور، صاحب شرکت خدمات انرژی گفت: من از تأمین کنندگان سوخت شنیده ام که به نظر می‌رسد ما در موقعیت محتاطانه‌ای درخصوص نفت گرمایشی و عرضه گازوئیل قرار داریم (نفت گرمایشی یک گونه فراورده نفتی مایع است که از آن به عنوان نفت سوختی برای کوره یا دیگ بخار استفاده می‌شود). من فقط توانستم با مناطق شمال شرق صحبت کنم آن‌ها به من می‌گوید به لحاظ انبار ذخایر ما در وضعیت ۶۰ درصد میانگین پنج ساله هستیم. همه نفت گرمایشی ما و شاید بهتر است بگویم بخش عمده آن از بازار فیلادلفیا، لین و نیوجرسی تامین می‌شود. خبر خوب این است که پالایشگاهی در نیوجرسی به فعالیت برگشته است و روزانه ۱۰۵ میلیون بشکه گازوئیل تولید می‌کند. این امر به مناطق شمال شرقی کشور کمک می‌کند. همه نفتی که از این منطقه می‌آید از بندر نیویورک جریان می‌یابد و به نیوانگلند عرضه می‌شود. ما اوائل اکتبر شاهد کمبودهایی بودیم. عرضه کنندگان گازوئیل می‌گویند اگر ما زمستان سختی داشته باشیم وضعیت دشواری پیش رو خواهد بود. مجری گفت: آیا این مسئله باعث بروز مشکلاتی در توسعه یافته‌ترین ملت در جهان خواهد شد؟ و آمریکا باید از زمستان نگران باشد؟ این امر چه تاثیری بر بهای نفت گرمایشی و سوختی دارد که مردم در تریلرهای خود استفاده می‌کنند؟ اوضاع در فوریه چگونه خواهد بود؟مایک تیلور گفت: تردیدی نیست که ما شاهد افزایش قیمت نفت گرمایشی منازل خواهیم بود. قیمت خرده فروشی نفت گرمایشی منازل بیش از ۶ دلار در هر گالن است. من آن را به قیمت ۷ دلار هر پرداخته ام. دستورکار تغییرات آب و هوایی در شمال شرقی باعث این شرایط شده است. درسراسر کشور، مقابله با سوخت‌های فسیلی براه افتاده است، اما در نیویورک و نیوجرسی ما به سرعت بدنبال حذف سوخت‌های فسیلی بدون ارائه هیچ جایگزینی برای آن هستیم. هیچ کس نمی‌تواند از پس این شرایط برآید. مجری گفت: قیمت الوارهای چوب (برای سوزاندن) نیز افزایش می‌یابد؟مایک تیلور پاسخ داد: قطعا همینطور است. در نیوجرسی، استفاده از گاز طبیعی، نفت گرمایشی غیرقانونی اعلام شده است. نیوجرسی استفاده از دیگ بخار را در سال ۲۰۲۵ ممنوع اعلام کرده است. ۸۳۰۰ مورد از این دیگ‌های بخار بعد از این تاریخ باید به سوخت برق تغییر پیدا کنند. براساس برآوردها این اقدام برای هر سازه، مبلغی بالغ بر دو میلیون دلار هزینه دربرخواهد داشت وقتی عملیاتی شوند پنج تا شش برابر گاز طبیعی، برق مصرف می‌کنند.

منبع: شبکه خبر

جنایت های مرگبار آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا فاش شد

آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا بسیاری از حوادث خطرناک رخ‌داده در داخل و خارج از این کشور را به اطلاع عموم نمی‌رسانند حتی زمانی که این حوادث به انتشار و شیوع احتمالی ویروسی کشنده منجر شود! ریچارد اِبرایت، زیست‌شناس مولکولی دانشگاه «روتگرز» می‌گوید: مردم اینطور تصور می‌کنند که حوادث آزمایشگاهی خیلی خیلی نادر بوده و اگر هم اتفاق بیفتند، در آزمایشگاه‌های برون‌مرزی رخ می‌دهند که از لحاظ مدیریتی بسیار ضعیف هستند. خیلی ساده بگویم، این تصور اشتباه است. بر اساس یافته‌های اینترسپت، این تصور عمومی غلط از این واقعیت نشات می‌گیرد که آمریکایی‌ها از حوادث آزمایشگاهی و بیولوژیکی مطلع نمی‌شوند. این پایگاه خبری آمریکایی، به بیش از ۵هزار و ۵۰۰ صفحه از گزارشات حوادث آزمایشگاهی در اختیار موسسه ملی سلامت آمریکا (NIH) دست یافته است. بسیاری از حوادث آزمایشگاهی به این موسسه به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار تحقیقات زیست‌پزشکی، گزارش می‌شود اما این موسسه اطلاعات را در اختیار عموم قرار نمی‌دهد حتی در مواردی که حوادث در آزمایشگاه‌های سطح ۳ و ۴ رخ دهند! یکی از این حوادث در سال ۲۰۱۶ رخ داد؛ زمانی که یکی از دانشجویان دانشگاه سن‌لوئیس به طور اتفاقی سوزنی حاوی سویه‌ای از ویروس «چیکونگونیا» را پس از تزریق به یک موش آزماشگاهی، در انگشت خود فرو کرد. این دانشجو تا زمانی که دچار عفونت و در بخش مراقبت‌های ویژه یک بیمارستان محلی بستری شد، درباره این موضوع به سرپرست آزمایشگاه چیزی نگفت. دانشگاه سن‌لوئیس حادثه را افشا کرد و عفونت را به موسسه ملی بهداشت آمریکا گزارش داد و این مرکز نیز مطابق معمول حادثه را مخفی کرد و حالا پس از ۶ ساله اینترسپت به آن دسترسی پیدا کرده است. چیکونگونیا که برای نخستین بار در دهه ۱۹۵۰ در تانزانیا مشاهده شد، ویروسی مهلک است که می‌تواند جان فرد را بگیرد. در گویش محلی معنای این ویروس «خم شدن از درد» است. در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷، شیوع این ویروس در ایتالیا و آمریکا گزارش شد. تحقیقات اینترسپت، طیف گسترده‌ای از حوادث آزمایشگاهی در بازه‌ای ۱۸ ساله را افشا کرده است. به‌عنوان مثال دانشگاه کالیفرنیای شمالی در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، پنج مورد فرار موش‌های آزمایشگاهی را گزارش کرد که دست کم یکی از آنها ناقل ویروس کشنده «سارس» بود. حادثه ویروس چیکونگونیا در دانشگاه مذکور، در بین پنج جراحت سوزن آلوده گزارش‌شده توسط این دانشگاه بود و عدم اطلاع‌رسانی و عمومی کردن این حادثه درحالی رخ داد که این آزمایشگاه در فهرست تاسیسات آزمایشگاهی سطح ۳ به شمار می‌رود؛ بدین معنا که محققات در آن باید پوشش حفاظتی دولایه در آزمایشگاه حاضر می‌شوند.

منبع: مهر

ملت ایران حلقه اتحاد دفاع از انقلاب تشکیل دادند

راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبان و گرامیداشت روز ملی استکبارستیزی از ساعت ۹ صبح امروز جمعه در مقابل لانه جاسوسی سابق آمریکا در تهران و همزمان در ۹۰۰ شهر کشور آغاز شد. سیزدهم آبانماه روزی سرنوشت‌ساز در تاریخ سیاسی کشور است که با گذشت سال‌ها از این حرکت تاریخی، همچنان مانا و تبلوری از بصیرت دانش آموزان تاریخ ساز برای استکبارستیزی و دفاع از کیان و ارزش‌های انقلاب اسلامی است. روزی که در تقویم سیاسی کشور یادآور حماسه دانشجویان و دانش آموزانی است که با شجاعتی مثال‌زدنی این روز را برای همیشه در تاریخ معاصر کشور به نام استکبارستیزی ثبت کردند. اواسط خزان ۵۷ بود که برخلاف دیگر فصل ها، دانشجویان و دانش آموزان این مرز و بوم همدل با دیگر اقشار با مشت های گره کرده و شعارهای آزادی‌خواهانه در دانشگاه تهران تجمع و جنایت های رژیم طاغوتی پهلوی را محکوم می کردند. این دانش آموزان با بصیرت، از مدت ها قبل قید کلاس های درس، میز و نیمکت را زده و همه پای درس انقلاب امام راحل(ره) نشسته بودند تا نقشی موثر در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی داشته باشند. تجمعات و شعارهای استکبارستیزی تا ظهر همان روز ادامه داشت اما از آنجایی رژیم طاغوتی تاب تحمل موفقیت دانش آموزان و دانشجویان را در آزمون تاریخ ساز انقلاب را نداشت، این قشرآگاهی بخش را به گلوله بست. گرچه گلوله های مزدوران شاه، فضای اطراف دانشگاه را سرد و تاریک کرد و بیش از ۶۰ تن از دانش آموزان و دانشجویان را به خاک و خون کشید اما این فضا با نمایان شده چهره واقعی استکبار بر بصیرت دانش آموزان انقلابی افزود و نوید روزهای بهاری را برای پیروزی انقلاب داد. علی رغم اینکه این مراسم به صورت رسمی از ساعت ۹:۳۰ آغاز می شود اما دانش آموزان، دانشجویان و اقشار مختلف مختلف مردم به صورت گسترده در مسیر راهپیمایی حضور یافتند. این مراسم با حضور دانش آموزان، دانشجویان و اقشار مختلف مردم از ساعت ۹ صبح امروز - جمعه - در مقابل لانه جاسوسی سابق آمریکا در تهران و همزمان در ۹۰۰ شهر کشور آغاز شد.

منبع: خبرنگاران جوان

کاخ سفید توهم بایدن را اصلاح کرد

جان کِربی، سخنگوی کاخ سفید در یک نشست مطبوعاتی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه مقصود جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از گفتن جمله «ما ایران را آزاد می‌کنیم»، چه بوده است، گفت که بایدن با «معترضان در ایران ابراز همبستگی کرده است!» سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در ادامه درباره مداخلات واشنگتن و حمایت از اغتشاشات ایران، گفت: رئیس جمهور در حال ابراز همبستگی با «معترضان» بود؛ کاری که از همان ابتدا کاملاً بی‌پرده انجام می‌داد. بایدن دیروز (پنجشنبه) در جریان یک گردهمایی تبلیغاتی برای حمایت از یکی از نمایندگان دموکرات کنگره، در ایالت کالیفرنیا گفت که «نگران نباشید، ما ایران را آزاد خواهیم کرد. آنها به زودی خود را آزاد خواهند کرد!» سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران صبح امروز در جمع شرکت‌کنندگان راهپیمایی ۱۳ آبان در تهران، در پاسخ به هذیان‌های بایدن اظهار داشت: رئیس جمهور آمریکا از روی حواس‌پرتی سخنانی را بر زبان آورده و گفته ما به دنبال آزادی ایران هستیم. آقای رئیس‌جمهور! ایران ۴۳ قبل آزاد و از اسارت شما خارج شد و ما هرگز گاو شیرده شما نخواهیم شد.

منبع: مهر

روسیه، تل‌آویو را تهدید کرد

پایگاه خبری بلومبرگ اعلام کرد که روسیه به رژیم صهیونیستی هشدار داده است که در صورت ارسال تسلیحات دفاعی به اوکراین، باید در انتظار اقدام تلافی‌جویانه مسکو باشد. بلومبرگ به نقل از دو منبع آگاه به امور، گزارش داد که اگر تل‌آویو به طور مستقیم یا از طریق بازیگری ثالث برای اوکراین سامانه پدافند هوایی ارسال کند، مسکو واکنش نشان خواهد داد. البته در این گزارش، به نوع واکنش مسکو اشاره‌ای نشده است. این پایگاه خبری با تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره کمک نظامی ایران به روسیه و تامین پهپاد از سوی تهران برای مسکو در جنگ اوکراین، نوشت که به نظر می‌رسد تل‌آویو (با توجه به ادعای مذکور) نسبت به ایده تامین تجهیزات و سامانه‌های دفاعی برای اوکراین، منعطف شده است. تهران به دفعات ارسال پهپاد و موشک و تامین هرگونه کمک نظامی برای روسیه به منظور استفاده در اوکراین را قویاً تکذیب کرده است. یائیر لاپید، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در ماه اکتبر در گفت‌وگو با وزیر خارجه اوکراین مدعی شده بود که روابط مسکو با تهران «کل جهان را به خطر می‌اندازد.» با این حال، روی کار آمدن دوباره بنیامین نتانیاهو بر کرسی نخست وزیری، سیاست آتی تل‌آویو را در هاله‌ای از ابهام قرار داده زیرا نتانیاهو به برقراری روابط حسنه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شناخته می‌شود. گزارش بلومبرگ پس از اظهارات ماه گذشته دیمیتری مدودف، رئیس جمهور اسبق و معاون کنونی رئیس شورای امنیت روسیه منتشر شده است؛ کسی که به رژیم صهیونیستی درباره ارسال تسلیحات به اوکراین هشدار داده و تاکید کرده بود که چنین اقدامی «تمام روابط دیپلماتیک مسکو و تل‌آویو را از بین خواهد برد.»

منبع: مهر

ترامپ آماده کارزار انتخاباتی شد

پایگاه خبری اکسیوس به نقل از سه منبع نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، مدعی شد که رایزنی‌ها برای آغاز کارزار انتخاباتی وی از ۱۰ روز دیگر آغاز خواهد شد. ترامپ در جریان یک سخنرانی در ایالت آیووا، از احتمال بالای نامزدی برای انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا خبر داد و گفت: و حالا، برای آنکه کشورمان را موفق، امن و پرافتخار کنیم، خیلی خیلی محتمل است که (دوباره در انتخابات) شرکت کنم. یکی از نزدیکان آگاه به برنامه‌های ترامپ گفته است که او قصد دارد به‌فاصله اندکی پس از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در ۱۷ آبان‌ماه، کارزار خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آغاز کند. اکسیوس نوشته است که با توجه به اینکه انتظار می‌رود جمهوری‌خواهان روز خوبی را انتخابات کنگره سپری کنند، ترامپ در نظر دارد تا از جشن پیروزی حزب خود، به عنوان نقطه عطفی برای بازگشت به کاخ سفید استفاده کرده و کارزار انتخاباتی خود را راه‌اندازی کند. انتخابات میان‌دوره‌ای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا برای گزینش ۴۳۵ نماینده مجلس نمایندگان، ۳۵ سناتور، ۳۹ فرماندار و شماری زیادی از مقامات محلی و ایالتی در سراسر آمریکا، هشتم نوامبر (۱۷ آبان ۱۴۰۱) برگزار خواهد شد.

منبع: مهر

رنگ بندی نقشه کرونایی کشور تغییر کرد

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در تازه ترین تغییرات رنگ بندی نقشه کرونایی کشور، فقط یک شهر در وضعیت قرمز قرار دارد.بر اساس آخرین به روز رسانی ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۳ به ۱ و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی نیز از ۱۷ به ۱۲ شهر کاهش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۱۸ به ۲۱۱ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۲۱۰ به ۲۲۴ شهر رسید. شهرستان خاتم در استان یزد، تنها نقطه قرمز رنگ در کشور است.

منبع: مهر

جمهوریخواهان وعده پایان کمک به کیف را دادند

مارجوری تیلور گرین، نماینده جمهوری‌خواه آمریکا با متهم کردن حزب دموکرات حاکم بر این کشور به اولویت‌بحشی به جنگ اوکراین به‌جای رسیدگی به زندگی مردم آمریکا، گفت که در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره این کشور، کمک نظامی و غیرنظامی به اوکراین قطع خواهد شد و یک سنت دیگر هم نصیب این کشور نخواهد شد. وی دراین‌باره گفت: تنها مرزی که آنها (دموکرات‌ها) به آن اهمیت می‌دهند، مرز اوکراین است نه مرز جنوبی آمریکا. (درحالی که) کشور ما در اولویت است. انتخابات میان‌دوره‌ای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا برای گزینش ۴۳۵ نماینده مجلس نمایندگان، ۳۵ سناتور، ۳۹ فرماندار و شماری زیادی از مقامات محلی و ایالتی در سراسر آمریکا، هشتم نوامبر (۱۷ آبان ۱۴۰۱) برگزار خواهد شد. در حالی که نظرسنجی‌ها از بخت‌های حقیقی جمهوری‌خواهان برای به دست گرفتن اکثریت مجلس نمایندگان و همچنین مجلس سنا آمریکا حکایت دارد، به نظر نمی‌رسد که سیاستمداران اوکراینی نگرانی چندانی بابت وعده و وعیدهای گرین داشته باشند. در واقع، اسویاتوسلاو یوراش، عضو حزب «پیشکار مردم» که ریاست آن را ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برعهده دارد، امروز (جمعه) گفت که «گرین عضو برجسته و مهمی در مباحثات جمهوری‌خواهان محسوب نمی‌شود وی مدعی شد: اینکه در آمریکا راست افراطی و چپ افراطی با عقاید متفاوت وجود دارد، آشکار است زیرا آمریکا کشوری دموکراتیک است. اما تا جایی که به رویکرد غالب در هر دو حزب مربوط می‌شود، حمایت از اوکراین کاملاً شفاف و روشن است. یوراش با تاکید بر اینکه اوکراین به‌دنبال «کمک نامحدود» نیست، مدعی شد که دولت کی‌یف «درباره محل هزینه‌کرد کمک‌ها بسیار شفاف بوده و از هر نوع نظارت یا اعزام هیئت برای بررسی و راستی‌آزمایی استفاده از کمک‌ها، استقبال می‌کند. با این حال، تلاش اخیر سناتور راند پل از ایالت کنتاکی برای گنجاندن بند «نظارت» در لایحه کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین، تاکنون ناموفق بوده است. گرین یکی از ۵۷ نماینده‌ای بود که با تامین کمک ۴۰ میلیارد دلاری برای اوکراین مخالفت کرد و گفت که تنها حدود یک سوم تسلیحات ارسالی به اوکراین، در خطوط مقدم جنگ استفاده می‌شود؛ آماری که شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز آن را تایید کرده است. آمریکا از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) تا ماه آگوست بیش از ۵۴ میلیارد دلار کمک به اوکراین ارسال کرده است.

منبع: مهر

روسیه از دست پنهان انگلیس در جنگ اوکراین پرده برداشت

«آندره کلین» سفیر روسیه در انگلیس امروز جمعه اعلام کرد که روسیه شواهدی در اختیار دارد که نشان می دهد دولت انگلیس عمیقاً در جنگ اوکراین درگیر است. دیپلمات ارشد روسیه در ادامه تاکید کرد: انگلیس اقدامات خطرناکی را در رابطه با این جنگ صورت داده است که موجب تشدید جنگ در اوکراین شده است. کلین همچنین خاطر نشان کرد که برای حل بحران کنونی میان روسیه و اوکراین، به نتایج مورد بررسی قرار گرفته شده، نیاز است. سفیر روسیه در لندن تاکید کرد که برخلاف اوکراین روسیه از برگزاری مذاکره فرار نمی کند. «نیکلای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت ملی روسیه روز گذشته اعلام کرد آمریکا و انگلیس در حال جذب و استخدام تروریست‌های بین‌المللی هستند تا با انتقال آنها به اوکراین در کنار ارتش اوکراین علیه روسیه فعالیت کنند. بنا بر گزارش‌ها با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا و کشورهای غربی ضمن حمایت‌های نظامی و سیاسی و اعمال تحریم‌های گسترده علیه مسکو، برای مقابله با پیشروی میدانی ارتش روسیه، مزدوران و عناصر تروریستی از مناطق مختلف را روانه اوکراین کردند.

منبع: مهر

ترکیه شمال عراق را بمباران کرد

یک منبع امنیتی اعلام کرد یک پهپاد ارتش ترکیه عناصر گروه پ ک ک را در شهر سنجار عراق هدف قرار داد. نیروی هوایی ارتش ترکیه یک خودرو را در منطقه "النصر" نزدیک مقر سابق فرماندهی پلیس در شهر سنجار در شمال عراق هدف قرار داد. یک منبع امنیتی ضمن اعلام این خبر افزود، یک پهپاد ارتش ترکیه عناصر گروه «پ ک ک» را در شهر سنجار هدف قرار داد. هنوز از تلفات و خسارات احتمالی این حمله خبری منتشر نشده است. گفتنی است ترکیه به دلیل آنچه عناصر گروه تروریستی حزب کارگران کردستان موسوم به پ ک ک در عراق می خواند بارها اقدام به بمباران مناطق شمالی این کشور کرده است.

منبع: خبرنگاران جوان

هواشناسی هشدار نارنجی صادر کرد

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر، بارش همراه با کاهش نسبی دما در شرق اردبیل، گیلان و مازندران آغاز می‌شود. صادق ضیائیان گفت: شنبه‌ با گذر امواج تراز میانی از شمال شرق کشور برای خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان و ارتفاعات شرقی البرز، ارتفاعات استان‌های هرمزگان، کرمان و شمال سیستان و بلوچستان، بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی شده است. به گفته‌ مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی، روز یکشنبه نیز در نوار شرقی کشور بارش پراکنده رخ می‌دهد. با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر، بارش همراه با کاهش نسبی دما در شرق اردبیل، گیلان و مازندران آغاز می‌شود و دریای خزر نیز مواج خواهد شد. او می گوید: روز دوشنبه در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، رگبار پراکنده رخ می‌دهد. بارش در سواحل شمالی تشدید می‌شود و با گذر متناوب امواج تراز میانی از نوار شمالی برای شمال آذربایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل و ارتفاعات البرز، بارش باران ودر ارتفاعات بارش برف را انتظار داریم.

منبع: خبرنگاران جوان

مواد اولیه از عوارض گمرکی معاف شدند

بر اساس ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی و تفاهم نامه بین گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت ۳۵ میلیون دلار مواد اولیه از عوارض گمرکی معاف شدند. بر اساس ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی و تفاهم نامه بین گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، واحدهای تولیدی مجاز می‌توانند در صورت تائید عدم ساخت داخل از معافیت حقوق ورودی ماشین آلات استفاده کرده و در حداقل زمان ممکن ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید خود را از گمرک ترخیص کنند. البته براساس تعهدی که متقاضی ارائه می‌کند، باید ماشین آلات و مواد اولیه وارداتی را در محل واحد صنعتی موضوع پروانه نصب کند. اما در بودجه امسال این معافیت لغو شد. در بند(ص) تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ وزارت اقتصاد موظف شده که حقوق ورودی کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی را وصول کند. این موضوع با انتقاداتی هم همراه بود. برای مثال عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفته بود که حذف معافیت گمرکی ماشین آلات، محاسبات تولید کنندگان را برهم زد؛ چراکه برخی تولیدکنندگان قبل از تصمیم به حذف معافیت گمرکی تجهیزات خود را خریداری کرده بودند و حالا باید یک نقدینگی جداگانه برای این هزینه تامین کنند جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد در سال جاری فقط بخشی از مواد اولیه مشمول معافیت گمرکی شده‌اند. بر این اساس در پنج ماهه نخست امسال ۲۵۸ فقره مجوز مواد اولیه مشمول معافیت گمرکی به ارزش بیش از ۳۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صادر شده است این ارقام به لحاظ تعداد نسبت به صدور ۳۷۳ فقره در مدت مشابه سال گذشته ۳۰.۸ درصد کاهش داشته، اما ارزش این مجوزها نسبت به ارزش بیش از ۴۳ میلیون دلاری مجوزها در پنج ماهه سال قبل ۱۹.۳ درصد کاهش یافته است. همچنین در چهار ماهه امسال ۲۲۷ فقره مجوز مواد اولیه مشمول معافیت گمرکی به ارزش بیش از ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار صادر شده است. براساس جزئیات آمار چهار ماه، استان مرکزی، فارس و خراسان رضوی با ۴۶، ۳۷ و ۳۷ فقره بیشتری معافیت مواد اولیه را دریافت کردند و ۱۷ استان هم هیچ معافیتی دریافت نکرده‌اند.

منبع: خبرنگاران جوان

آمریکا برای اوکراین تجهیزات میلیاردی فرستاد

وزارت دفاع آمریکا از کمک ۴۰۰ میلیون دلاری این کشور به اوکراین شامل ارسال ۴۵ تانک T-۷۲‌ خبر داد. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد واشنگتن ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی دیگر به اوکراین اختصاص داده است و در بسته کمک‌های جدید، ۴۵ تانک T-۷۲‌ به اوکراین داده خواهد شد. آمریکا همچنین در بسته جدید کمک‌های نظامی به اوکراین، پهپادهای فونیکس و سامانه پدافند هوایی هاوک را نیز ارسال خواهد کرد. پیش از این «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان پس از نشست گروه هفت گفت در نشست این گروه بهترین راه‌های کمک‌رسانی و ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین مورد بررسی قرار گرفتند. وزیر خارجه آلمان گفت: «برلین در فصل زمستان در کنار اوکراین باقی می‌ماند. برنامه‌های طولانی مدتی برای کمک به اوکراین داریم.»

منبع: خبرنگاران جوان

طلای سیاه گران شد

با افزایش بهای جهانی نفت نگرانی‌های عرضه طلای سیاه دوباره در کانون توجه قرار گرفت. با توافق آمریکا و متحدانش درباره تعیین سقف قیمت نفت روسیه، امروز جمعه نگرانی‌ها در مورد عرضه طلای سیاه در بازارهای جهانی متلاطم نفت ادامه یافت. دورنمای اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه ظاهراً باعث شد که نفت خام با بیش از ۹۰ دلار در هر بشکه فروخته شود، زیرا مسکو بارها هشدار داده است که از فروش نفت به کشورهای تحریم کننده خودداری خواهد کرد. در همین حال، بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) برای تحویل در دسامبر با ۴.۲۳ درصد افزایش ۹۱.۹۲ دلار معامله شد. هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ژانویه، ۳.۷۱ درصد افزایش یافت و در همان زمان به ۹۸.۲۲ دلار در هر بشکه رسید. کشورهای بلوک غرب اخیرا سعی دارند تحریم‌های شدیدی که در ماه‌های اخیر علیه روسیه وضع کرده اند را تغییر دهند. این کشورها پیش از این اعلام کرده بودند واردات نفت از روسیه را به طور چشمگیری کاهش خواهند داد. با این حال، پیش از اجرایی شدن این تحریم‌ها در ماه دسامبر، اروپا و آمریکا به دنبال تغییر آن و ایجاد کردن سقف قیمت برای نفت روسیه هستند. تصمیم اخیر اوپک پلاس ممکن است چنین طرحی را با مشکل مواجه کند، زیرا با کاهش تولید نفت، تعیین سقف قیمت چندان در دسترس نخواهد بود. اخیرا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین با اشاره به صحبت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه استفاده از ذخایر استراتژیک آمریکا را بررسی خواهد کرد، گفت: «آمریکا به دلیل تصمیم کاهش تولید نفت عقل خود را از دست داده و در حال دستکاری ذخایر نفتی خود است. این بازی هیچ نتیجه مثبتی نخواهد داشت».

منبع: خبرنگاران جوان

ایران با شکست سامورایی ها به نیمه نهایی رسید

تیم ملی فوتبال ساحلی در مسابقات بین قاره ای با شکست ژاپن به عنوان صدرنشین به مرحله نیمه نهایی این رقابت ها صعود کرد. تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان از ساعت ۱۹:۳۰ دیشب در آخرین بازی خود در مرحله گروهی جام بین قاره‌ای به میزبانی ورزشگاه کایت بیچ دبی مقابل ژاپن به زمین رفت و توانست با نتیجه ۴ بر ۳ حریف آسیایی خود را مغلوب کند. به این ترتیب ایران با کسب ۳ پیروزی مقابل تیم‌های پاراگوئه، آمریکا و ژاپن ۹ امتیازی شد و به عنوان صدرنشین گروه دوم به نیمه‌نهایی رسید. مسلم مسیگر (کاپیتان)، محمد احمدزاده، حمید بهزاد پور (دروازه بان)، مصطفی کیانی و علی میرشکاری با نظر کادرفنی پنج بازیکنی بودند که از ابتدا در ترکیب ایران قرار گرفتند. محمد معصومی زاده، امیرحسین اکبری، مهدی شیر محمدی، موحد محمدپور، محمدعلی مختاری، سید مهدی میر جلیلی و سعید پیرامون نیز نفرات نیمکت‌نشین ایران در مسابقه بودند. در سوی مقابل سامورایی‌ها با ترکیب گینوزا، آکاگوما، اوبا، اوزو و ماتسوئو وارد زمین شدند. کاوای، تاناکا، اوساتو، خوزه، سایتو و کیبونو هم نیمکت‌نشینان ژاپن با سرمربیگری تروکی تاباتا بودند. ۱۲ دقیقه اول بازی با برتری یک بر صفر ایران تمام شد. در وقت دوم ژاپن ۲ بر یک به برتری رسید تا دو تیم با تساوی ۲ بر ۲ پا به وقت سوم بگذارند. در وقت سوم نیز نبرد این دو تیم با تساوی یک بر یک خاتمه پیدا کرد تا این مسابقه در پایان وقت‌های قانونی ۳ بر ۳ به اتمام برسد و کار به وقت‌های اضافه کشیده شود. در وقت‌های اضافه هم تیم ملی فوتبال ساحلی ایران توانست با یک گل حریف آسیایی خود را مغلوب کند تا این بازی در نهایت با نتیجه ۴ بر ۳ به سود ایران خاتمه پیدا کند. مهدی شیرمحمدی، موحد محمدپور، حمید بهزادپور و امیرحسین اکبری برای ایران موفق به گلزنی شدند. گل‌های ژاپن را هم محمد معصومی‌پور (گل به خودی)، آکاگوما، کاوای به ثمر رساندند. در میانه‌های وقت دوم محمد علی مختاری با دریافت کارت قرمز از زمین اخراج شد. ایران روز شنبه در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات به مصاف امارات میزبان می‌رود. دیگر دیدار مرحله نیمه‌نهایی هم بین تیم‌های پاراگوئه و برزیل برگزار خواهد شد.

منبع: خبرنگاران جوان

عمران خان از ترور جان سالم به در برد

رئیس بیمارستان "جناح" پاکستان که عمران خان در آن بستری است اعلام کرد، نخست وزیر سابق کشور در ترور نافرجامش که در جریان راهپیمایی اعتراضی دیروز صورت گرفت، از ناحیه هر دو پا هدف شلیک گلوله قرار گرفته است.به گفته پزشکان این بیمارستان، گلوله به پای راست و استخوان پای چپ عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان و رهبر حزب تحریک انصاف اصابت کرده است. مدیر این بیمارستان نیز اعلام کرد که عمران خان در حالت بیهوشی به بیمارستان منتقل شد و 16 عمل جراحی بر روی وی انجام شد. روز پنجشنبه فردی ناشناس در جریان راهپیمایی اعتراضی به رهبری عمران خان در شهر وزیرآباد ایالات پنجاب به سوی عمران خان شلیک کرد. عمران خان از ناحیه دو پا مجروح شد و چند تن دیگر نیز در پی اصابت گلوله‌های این ضارب ناشناس زخمی شده‌اند. روزنامه داون پاکستان نیز گزارش کرد، یکی از اعضای حزب تحریک انصاف پاکستان کشته شد. ضارب توسط مقام‌ها دستگیر شده است. این ترور نافرجام از سوی شهباز شریف، نخست وزیر و عارف علوی، رئیس جمهوری پاکستان محکوم شد. شهباز شریف نیز اعلام کرد، به دولت ایالتی پنجاب برای انجام تحقیقات درباره این ترور نافرجام کمک می‌شود

منبع: ایسنا

قائم مقام اخوان‌المسلمین درگذشت

گروه اخوان المسلمین در بیانیه‌ای کوتاه از درگذشت قائم مقام رهبر این گروه خبر داد. رسانه‌های عربی اعلام کردند که «ابراهیم منیر»، قائم مقام رهبر اخوان المسلمین صبح امروز در لندن درگذشت. اخوان المسلمین نیز در بیانیه‌ای کوتاه خبر درگذشت منیر را تایید کرد. در این بیانیه آمده است: ابراهیم منیر یکی از برجسته‌ترین مردان دعوة و یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های اخوان‌المسلمین بود. به دنبال بازداشت محمود عزت، از رهبران اصلی گروه اخوان المسلمین و قائم مقام این جماعت، طلعت فهمی، سخنگوی اخوان المسلمین ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ اعلام کرد که این گروه ابراهیم منیر را به عنوان قائم مقام خود تعیین کرده و وی اکنون مسئول اول اخوان المسلمین است.

منبع: ایسنا

نتانیاهو به کرسی قدرت برگشت

کمیته انتخابات رژیم صهیونیستی با اعلام نتایج نهایی بیست و پنجمین دوره انتخابات کِنست (پارلمان این رژیم) پیروزی بنیامین نتانیاهو را تایید کردکمیته انتخابات رژیم صهیونیستی نتایج نهایی و قطعی انتخابات کنست پس از شمارش ۱۰۰ درصد آرا و پیروزی ائتلاف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسبق این رژیم با به دست آوردن ۶۴ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان را اعلام کرد. طبق اعلام کمیته انتخابات رژیم صهیونیستی ۶۴ کرسی ائتلاف پیروز شامل ۳۲ کرسی حزب نتانیاهو (لیکود)، حزب صهیونیسم دینی به ریاست بتسلئیل سموتریتچ و همپیمان با حزب "قدرت یهودی" به ریاست ایتمار بن غفیر ۱۴ کرسی، حزب "شاس" ۱۱ کرسی و "یهدوت هتوراه" ۷ کرسی است. کرسی‌های احزاب دیگر نیز به این شکل تقسیم می‌شود: حزب "آینده‌ای‌ وجود دارد" (یش عتید) به ریاست لاپید ۲۴ کرسی، «بلوک رسمی» به ریاست بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم ۱۲ کرسی، حزب "اسرائیل خانه ما" به ریاست آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی اسرائیل شش کرسی، پنج کرسی لیست مشترک عربی، پنج کرسی لیست جبهه عربی تغییر و حزب گارگر نیز چهار کرسی به دست آوردند. حزب «مرتز» نیز موفق به کسب حد نصاب آرا برای راهیابی به این دور از کنست نشد. کمیته انتخابات رژیم صهیونیستی میزان مشارکت در انتخابات را ۷۰.۶ درصد اعلام کرد.

منبع: ایسنا

گردان «بلاطه» نابلس برای تل‌آویو خط و نشان کشید

تصاویری در فضای مجازی از نیروهای گردان «بلاطه» نابلس منتشر شده که در حال برگزاری رژه نظامی در خیابان‌های این شهر کرانه باختری اشغالی هستند تا برای رژیم صهیونیستی خط و نشان بکشند. کرانه باختری همچنان صحنه عملیات فزاینده ضد صهیونیستی است که اشغالگران قدس را دچار آشفتگی کرده است.منابع فلسطینی از عملیات رزمندگان مقاومت در شمال جنین در کرانه باختری خبر دادند. رزمندگان مقاومت با بمب‌های دست ساز با قدرت انفجاری شدید، مواضع نظامیان صهیونیست را در ایست جلمه هدف خبر دادند. خبر دیگر اینکه مردم نوارغزه اقدام به برگزاری راهپیمایی گسترده در حمایت از مسجد الاقصی و مقاومت در کرانه باختری کردند. این فعالیت‌ها به دعوت جنبش حماس برگزار شد.منابع محلی اعلام کردند که در یورش نظامیان صهیونیست به شهرک کفر قدوم در شرق قلقیلیه، دستکم 4 فلسطینی زخمی شده و شماری هم بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور دچار خفگی شدند. از سوی دیگر در جریان یورش نظامیان صهیونیست به شهرک عزون در شرق قلقیلیه، یک جوان فلسطینی به ضرب گلوله اشغالگران زخمی شدخبر دیگر اینکه هزاران نفر در اردن امروز جمعه در حمایت از ملت فلسطین و محکومیت وعده شوم بالفور به خیابان آمدند. این راهپیمایی تحت عنوان وفاداری به شیرهای کرانه باختری و شهدا به نشانه همبستگی با مبارزان فلسطینی در کرانه باختری و دفاع از قدس و مسجد الاقصی برگزار شد.

منبع: تسنیم

عوامل گروهک تروریستی منافقین در شیراز به دام افتادند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی با بیان اینکه فعالیت‌های دستگیرشدگان منحصر به استان فارس نبود و تاکنون فعالیت‌های متعددی را در سراسر کشور داشته‌اند اظهار داشت: دستگیرشدگان نقش طراحی و هدایت پروژه‌های تبلیغی به نفع گروهک تروریستی منافقین و سرکرده جنایتکار این گروهک بر عهده داشتند.وی تصریح کرد این گروه فعال تروریستی اخیرا در حال طراحی یک عملیات تخریبی بودند که با رصد اطلاعاتی مشترک سازمان اطلاعات سپاه، سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات و همکاری پلیس اطلاعات شناسایی و با اقدام عملیاتی سازمان اطلاعات سپاه و دستور مقام قضایی دستگیری شدند. رئیس کل دادگستری استان فارس افزود: از این تیم تروریستی مقادیری مواد منفجره آتش زا کشف شده است . رئیس کل دادگستری فارس تأکید کرد: برخورد با این عوامل و مرتبطین قاطع و بازدارنده خواهد بود.

منبع: تسنیم

ایران آماده فروش نفت به هندی ها شد

ایرج الهی سفیر ایران در دهلی نو روز جمعه به خبرگزاری آنی گفت که تهران برای فروش نفت خام به هند و تحویل محموله در مقصد، آمادگی دارد.الهی افزود: ما همیشه آمادگی خود را برای گسترش روابط اقتصادی با هند ابراز کرده ایم و برای تحویل نفت آمادگی داریم، تصمیم گیری در این باره به دهلی نو بستگی دارد. هر چند تحریم های آمریکا در این مسیر مانع ایجاد می کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا که در سالهای اخیر به بهانه های مختلف به جنگ اقتصادی با ایران برخاسته، با تدوام این رویکرد در دولت بایدن به رغم شعار دیپلماسی در قبال ایران، در تازه ترین اقدام اسامی افراد جدیدی را به بهانه‌های مرتبط با ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. این نهاد آمریکایی همچنین مدعی شد فهرست تحریم‌های امروز اسامی چندین فرد و شرکت صوری را شامل می‌شود. دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا ادعا کرد این افراد و شرکت های وابسته به آنان یک شبکه بین المللی قاچاق نفت را تشکیل می دهند و با ترفندهای مختلف تلاش در فروش نفت ایران و دور زدن تحریم های آمریکا داشتند. برایان نلسون معاون وزیرخانه داری آمریکا با تکرار ادعاها و اتهامات بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد اعضای این شبکه با تاسیس شرکت های جعلی و جعل اسناد، تحریم ها را دور می زدند و نفت ایران را به بازارهای بین المللی روانه می کردند. وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم های جدید خود اسامی ۶ فرد را که تابعیت‌های ایرانی، سوئیسی، لبنانی و فرانسوی دارند در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. بر اساس این تحریم ها، ۱۷ شرکت مستقر در امارات، سوئیس، جزایر مارشال، سنگاپور و ترکیه و ۱۱ کشتی که تحت پرچم های پاناما، جیبوتی، لیبری و جزایر کوک در فهرست تحریم‌ های جدید وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفته اند. دولت بایدن به رغم ادعای دیپلماسی در قبال ایران در پی حوادث اخیر در ایران، با تمرکز بر ناآرامی ها، نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را که همواره سرزنش می کرد، در حال اجرا است، بلکه در هفته های اخیر از گزینه های دیگر روی میز نیز دم می زند که به گفته رابین رایت تحلیلگر مشهور آمریکایی و نویسنده نیویورکر ناکارآمد است. پیش از این، نویسنده نیویورکر به استفاده آمریکا از گزینه های ارعاب و ناکارامدی آنها علیه ایران اعتراف کرده و گفته است که دولت آمریکا از گزینه های ناکارآمد ارعاب نیز علیه ایران استفاده کرده اما مقامات ارشد در مورد کارآمدی این تاکتیک ها تردید دارند. مقامات آمریکایی اذعان دارند که این اقدامات بیشتر برای اطمینان بخشیدن به متحدان در منطقه به جای ترساندن ایران انجام می شوند و تهران ترسی به خود راه نمی دهد. آمریکا اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به طور یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران به اجرا گذاشت و دولت دموکرات بایدن برغم تکرار شعار بازگشت به برجام هنوز اقدام ملموسی را برای بازگشت کشورش به توافق هسته ای انجام نداده است؛ اقدامی که اکنون تهران می خواهد قابل راستی آزمایی بوده و برای جلوگیری از نقض عهد دوباره تضمین دهد.

منبع: ایرنا

افغانستان به کوریدور اقتصادی سی‌پک پیوست

شهباز شریف و شی جینگ پینگ سران اسلام آباد و پکن روز پنج‌شنبه ( ۱۲ آبان‌ ) کردند بر سر گنجاندن افغانستان در طرح ۶۰ میلیادر دلاری «سی‌پیک» (دالان اقتصادی پاکستان–چین) به توافق رسیدند. وزارت امور خارجه پاکستان و چین در بیانیه‌ای مشترک اعلام داشتند که شهباز و شی سران دو کشور در مورد کمک‌های بشردوستانه برای بهبود وضعیت افغانستان تاکید کردند. بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان و چین، شریف و ‌پینگ یک افغانستان «صلح‌آمیز، مرفه، متحد و باثبات» را برای پیشرفت منطقه اساسی خواندند و گفتند که در این مورد در نشست ازبکستان گفت‌وگو خواهد شد. طرح « دالان اقتصادی پاکستان–چین» موسوم به «سی‌پیک»، بندر «گوادر» در ایالت بلوچستان پاکستان را، پس از گذشتن از کشمیر، به سین کیانگ، بزرگترین استان چین وصل خواهد کرد. هند که کشمیر تحت کنترل پاکستان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، پیش از نیز با گسترش طرح «سی‌پیک» مخالفت کرده بود. از سوی دیگر، روزنامه پاکستانی « تریبون اکسپرس» هم در گزارشی در مورد دیدار اخیر مقامات چین و پاکستان نوشت که شهباز شریف و شی جین ‌پینگ خواستار آزادسازی ذخایر ارزی مسدودشده افغانستان شدند. پیشتر روز چهارشنبه شی جین پینگ رئیس جمهور چین و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان، در مورد احداث خط آهن سریع السیر کراچی - پیشاور با هزینه ۹.۸ میلیارد دلار توافق کردند. دفتر شریف در بیانیه‌ای این طرح را " راهبردی" توصیف کرد که برای ارتقای مسیر یکهزارو ۸۷۱ کیلومتری کراچی تا پیشاور به منظور سیر قطارهای پرسرعت است. پاکستان این هفته رسماً این طرح را بدون این که بگوید بودجه آن از کجا تأمین می‌شود و یا جزئیات فنی ارائه کند، تایید کرد. همزمان آمریکا از چین به دلیل استفاده از آنچه «دیپلماسی بدهی» برای وابستگی کشورهای در حال توسعه به پکن می‌نامد، انتقاد کرده است. مقامات پاکستان قبلاً گفته بودند که انتظار دارند برای این طرح از چین وام دریافت کنند. با این حال، در اوایل سال‌جاری، پکن به دلیل افزایش بدهی اسلام آباد کمک مالی به این کشور را به تعویق انداخت. صندوق بین‌المللی پول در گزارشی در شهریور ماه اعلام کرد که حدود ۳۰‌درصد از بدهی خارجی اسلام آباد به پکن است. بدهکار عمده چین بانک‌های دولتی پاکستان هستند.

منبع: ایرنا

شبه جزیره کره بوی باروت گرفت

-جنگنده های کره جنوبی در واکنش به اقدامات تحریک آمیز کره شمالی درباره پرتاب موشک های بالستیک برای نخستین بار به نزدیکی آبهای قلمرو کره جنوبی ۳ موشک هوا به زمین را به دریای شمالی در حدفاصل خط مرزی شمالی میان دو کشور شلیک کردند.ارتش کره جنوبی امروز چهارشنبه نخستین پرتاب شلیک موشک به منطقه نزدیک در کره جنوبی را از زمان جدایی دو کره محکوم کرد و این اقدام را غیرقابل تحل خواند. از هفت دهه گذشته که دو کره از هم جدا شدند این نخستین بار است که یک موشک کره شمالی به نزدیکی آبهای تحت قلمرو کره جنوبی اصابت می کند. براساس داده های ارتش کره جنوبی اوایل امروز کره شمالی دستکم ۳ موشک بالستیک کوتاه برد به دریای شرق شلیک کرده است. رئیس ستاد مشترک این کشور گفت موشک ها از سایتی در محدوده شهر ساحلی شرقی وون سان در ساعت ۸:۵۱ به وقت محلی ردیابی شده است. وی در کنفرانس خبری افزود : «پرتاب موشک بالستیک کره شمالی که برای نخستین بار از زمان جدایی دو کره به نزدیک ترین منطقه آبی کره جنوبی شلیک شده است بسیار نادر و غیرقابل تحمل است و کره جنوبی قاطعانه به این اقدام تحریک آمیز کره شمالی پاسخ خواهد داد. » این اقدام کره شمالی پس از آغاز تمرین نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی به نام " ویجیلانت استروم " که با شرکت بیش از ۲۴۰ جنگنده برای مقابله با تهدیدهای کره شمالی انجام شد اتفاق افتاد. تنش ها در شبه جزیره کره با اقدام متقابل پرتاب ۳ موشک هوا به زمین کره جنوبی به سمت کره شمالی رو به افزایش است.

منبع: ایرنا

سیارک قاتل شناسایی شد

ستاره‌شناسان یک سیارک «قاتل سیاره» را شناسایی کرده‌اند که از مدار زمین می‌گذرد و می‌تواند طی قرن‌های آتی به آرامی به سیاره ما نزدیک و نزدیک‌تر شود.یافته‌های ستاره‌شناسان حاکیست که این سیارک با قطری در حدود ۱.۱ کیلومتر تا ۲.۳ کیلومتر، با نام ۲۰۲۲ AP۷، بزرگترین جرم بالقوه خطرناک برای سیاره زمین است که در هشت سال گذشته کشف شده و احتمالا در میان ۵ درصد از بزرگ‌ترین سیارک‌های بالقوه خطرناک (PHA) شناسایی شده قرار می‌گیرد. این سیارک از سوی تیمی از ستاره‌شناسان و با استفاده از «دوربین کشف انرژی تاریک» در شیلی شناسایی شده که در حال جستجوی اجرام در مدار زمین و زهره بودند. آنها یافته‌های خود را در قالب مقاله‌ای که سپتامبر گذشته در نشریه استرونومیکال (Astronomical) منتشر شد، شرح داده‌اند. اسکات شپرد، نویسنده اصلی این مقاله که به عنوان ستاره‌شناس در آزمایشگاه زمین و سیارات موسسه آمریکایی کارنگی مشغول به کار است، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تاکنون دو سیارک بزرگ در نزدیکی زمین پیدا کرده‌ایم که قطر آنها حدود ۱ کیلومتر است؛ اندازه‌ای که آنها را در زمره قاتلان سیاره قرار می‌دهد.» این گروه از ستاره‌شناسان افزون بر ۲۰۲۲ AP۷، دو سیارک نزدیک به زمین دیگر به نام‌های ۲۰۲۱ LJ۴ و ۲۰۲۱ PH۲۷ را نیز شناسایی کرده‌اند که مدارهایی حرکت آنها کاملا در داخل مدار زمین قرار گرفته است. البته آقای شپرد با ارسال ایمیلی در پاسخ به سوال یورونیوز در مورد میزان احتمال برخورد ۲۰۲۲ AP۷ با زمین توضیح داد: «اصطلاح "قاتل سیاره" ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما تا آنجا که به AP۷ ۲۰۲۲ مربوط می‌شود، این سیارک در حال حاضر "بسیار دور" از زمین قرار دارد و فعلا احتمال برخورد آن با زمین صفر است ولی به دلیل عبور آن از مدارزمین یک سیارک بالقوه خطرناک است.» او افزود: «به تدریج و با گذشت زمان، سیارک به محل عبور زمین نزدیک خواهد شد ولی این روند قرن‌ها طول خواهد کشید و فعلا نیز اطلاعات ما از مدار حرکت ۲۰۲۲ AP۷ آنقدر دقیق و زیاد نیست که بتوانیم قرنی را که این سیارک خطرناک خواهد شد، پیش‌بینی کنیم.» آقای شپرد خاطرنشان کرد: «اگر یک سیارک دارای قطر ۱ کیلومتری یا بزرگتر به زمین برخورد کند، تاثیر مخربی بر زندگی ما می‌گذارد چنان که گرد و غبار و آلاینده‌هایی وارد جو زمین می‌شود که سال‌ها باقی می‌ماند و احتمالا مانع رسیدن نور خورشید به سطح زمین می‌شود و در نهایت زمینه انقراض دسته جمعی حیات موجود را فراهم می‌کند.» او ابراز امیدواری کرد که تعداد کمی از سیارک‌های نزدیک زمین با اندازه‌های مشابه ۲۰۲۲ AP۷ کشف نشده باقی مانده باشند. البته ناسا (سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا) اخیرا در قالب ماموریت دارت (DART) (آزمایش تغییر جهت دوگانه سیارک) نخستین آزمایش سیستم دفاعی تازه خود را برای تغییر جهت سیارک‌ها با هدف مقابله با برخورد احتمالی شهاب سنگ‌ها با زمین با موفقیت آزمایش کرد.

منبع: ایرنا

دولت میقاتی سکان اداره امور لبنان را به دست گرفت

مجلس نمایندگان لبنان دولت کنونی این کشور به ریاست نجیب میقاتی را موظف به ادامه اداره امور کشور کرد. این در حالی است که میشل عون هفته گذشته اندکی قبل از پایان یافتن دوران ریاست جمهوری اش در روز دوشنبه با صدور حکمی دولت میقاتی را برکنار کرد که مباحث زیادی در خصوص قانونی بودن تصمیم یاد شده برانگیخت. نبیه بری رئیس پارلمان لبنان دیروز پنجشنبه در جلسه علنی با حضور نمایندگان موضوع حکم صادره از سوی میشل عون در خصوص وضعیت دولت را مورد بحث و بررسی قرار داد و مجلس نمایندگان بر لزوم ادامه کار نجیب میقاتی به عنوان نخست وزیر دولت پیشبرنده امور بر اساس اصول قانون اساسی این کشور تاکید کرد. بری گفت: پارلمان از آنجایی که نمی خواست لبنان وارد بحران های قانونی جدید شود، چنین تصمیمی اتخاذ کرد و با توجه به لزوم حفظ ثبات در کشور در مرحله پیچیده و خطرناک اقتصادی، مالی و اجتماعی کنونی به ادامه فعالیت های نهادهای دولتی اولویت بخشید. نبیه بری در پایان جلسه دیروز پارلمان اعلام کرد که جلسه بعدی پنجشنبه هفته بعد به منظور انتخاب رئیس جمهور جدید برای لبنان به عنوان جانشین میشل عون برگزار خواهد شد. بدیهی است پارلمان لبنان تا کنون طی چهار جلسه گذشته به دلیل نرسیدن به توافق در خصوص نامزد مورد پذیرش تمامی جریان های سیاسی در انتخاب رئیس جمهور جدید ناکام ماند. نجیب میقاتی نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان، یکشنبه گذشته در نامه‌ای به رئیس پارلمان کشورش به امضای حکم استعفای کابینه خود توسط میشل عون اعتراض کرد. میقاتی در این نامه تاکید کرد: دولت به انجام تمام وظایف تعریف شده خود در قانون اساسی ادامه خواهد داد.

منبع: ایرنا

رژیم صهیونیستی المغازی را بمباران کرد

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد جمعه با بیش از ۱۰ موشک مراکز متعلق به نیروهای مقاومت در مرکز غزه را بمبارن کردند. اردوگاه "المغازی" در مرکز غزه توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بمباران شده است. خبرنگار این شبکه خبری گزارش داد که برق برخی از مناطق در مرکز نوار غزه در نتیجه بمباران صهیونیست‌ها قطع شده است. ارتش رژیم صهیونیستی نیز ادعا کرده است که این حملات در نتیجه شلیک موشک از نوار غزه به سرزمین‌های اشغالی انجام می شود. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز با تأیید حملات هوایی جنگنده‌های این رژیم به نوار غزه اعلام کرد که این باریکه در این ساعت هدف هوایی قرار گرفته است. وی همچنین ادعا کرد که یک موضع متعلق به جنبش حماس بمباران شده است. منابع رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب از به صدا درآمدن آژیر خطر در شهرک‌های نیریم، کیزوویم و عین الثالثه واقع در جنوب فلسطین اشغالی خبر دادند. این منابع گفته‌اند که چند راکت از غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شده که در پی آن سامانه گنبد آهنین فعال شده و آژیر خطر به صدا در آمده است. منابع عبری زبان مدعی شدند که جهاد اسلامی در واکنش به ترور یکی از فرماندهان گروهان‌های قدس در جنین، چندین راکت به سمت اراضی اشغالی شلیک کرده است. جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکنون هیچ واکنشی نسبت به این اقدام نداشته‌اند. شلیک موشک به سرزمین‌های اشغالی پس از آن روی می‌دهد که در حمله صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین ۲ جوان فلسطینی به نام های «فاروق جمیل حسن سلامه» و «محمد زیاد سباعنه» به شهادت رسیدند و ۴ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

منبع: ایرنا

پدر شهیدان احمدی درگذشت

پدر شهیدان طاهر و حنیفه احمدی به فرزندان شهیدش پیوست.حاج حسن احمدی پدر شهیدان طاهر و حنیفه احمدی پس از سال‌ها رنج فراق به فرزندان شهیدش پیوست. پیکر مطهر این پدر شهید فردا ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه پس از تشیع در مزار شهدای شریف آباد به خاک سپرده می‌شود. حجت الاسلام و المسلمین عابدینی نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در پیامی درگذشت پدر شهیدان طاهر و حنیفه احمدی را به خانواده محترم و مردم شریف استان تسلیت گفت.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha