دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیرکل کمیته امداد فارس

حوزه/ مدیرکل کمیته امداد استان فارس گفت: توفیق بهره گیری از ۴۵۰ هزار نیکوکار در عرصه‌های مختلف را در استان فارس داریم که بخش مهمی از فعالیت‌های امداد با بهره گیری از عنایت خیرین و نیکوکاران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از شیراز، مرتضی موصلی مدیرکل کمیته امداد فارس صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن قدردانی از اصحاب رسانه، اظهار داشت: اگر مجموعه امداد در توسعه گسترش سنت‌های حسنه اسلامی توفیق داشته بخش قابل توجهی از آن را مدیون اصحاب رسانه است چرا که انتقال دغدغه‌های مخاطبین را رسانه بر عهده دارد.

وی با اشاره به تاریخچه کمیته امداد، اضافه کرد: یکی از نهادهایی که به برکت نظام اسلامی در آغازین روزهای شکل گیری انقلاب تشکیل شد، کمیته امداد به دستور بنیانگذار انقلاب اسلامی است و هم در زمان امام خمینی(ره) و هم مقام معظم رهبری در تلاش بوده تا سیاست‌های کلان خود را تدوین کند.

مدیرکل کمیته امداد فارس عنوان کرد: رویکرد غالب کمیته در چند سال گذشته، توانمند سازی جامعه هدف این مجموعه بوده است، هم توانمند سازی اقتصادی و هم توانمند سازی فرهنگی و فکری جامعه هدف، همچنین توانمند سازی اجتماعی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی در خصوص برنامه‌ها و فعالیت‌های کمیته امداد خاطرنشان کرد: موضوع اشتغال مطالبه مردمی است، با توجه به تاکید نماینده ولی فقیه و استاندار فارس، مهمترین برنامه کمیته امداد در حوزه اشتغال و کارآفرینی بوده است، و لذا رویکردهایی که دنبال می‌کنیم در مرحله نخست، توسعه کسب و کارهای نوین بوده که ۸ هزار نفر را با مبانی کسب و کار، ارائه خدمات شغلی رایگان و پرداخت هزینه‌های فنی و حرفه‌ای، تلاش در جهت بهره‌گیری از همه سازمان‌ها و نهاد ها در جهت تحقق ماموریت های امداد امسال حدود منابع اشتغال امداد فارس حدود ۱۱۰ درصد رشد داشته است، در تبصره ۱۶ اعتباری که برای استان در نظر گرفته‌اند، هزار و ۵۰ میلیارد تومان است، علاوه بر این منابع، در تبصره ۱۸ در سال ۴۰۱ نیز بیش از ۴۱ میلیارد تومان در نظر گرفته است و از صندوق ولایت هم ۶۱ میلیارد تومان بوده است و بیش از هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتباری است که در حوزه اشتغال و کسب و کارهای خورد در مجموعه برای توسعه کسب و کارهای کار آفرینانه در نظر گرفته شده است.

موصلی گفت: علاوه بر جامعه هدف که حدود ۱۶۳ هزار خانواده هستند، این اجازه را از شورای عالی اشتغال پیدا کرده‌ایم که ۵ دهک پایین درآمدی نیز جزو مشمولین محسوب می‌شوند و بیش از ۱۰ تفاهم نامه را با بسیاری از نهادها که می‌توانند به مجموعه کمک کنند، انعقاد کرده‌ایم، همچنین بر اساس گزارشی که چند روز گذشته از عملکرد مجموعه حاصل شد، حدود ۹ هزار و ۵۰۰ فرصت شغل جدید برای جامعه هدف ایجاد شده و از این تعداد حدود هزار فرصت شغلی با بهره‌گیری از شرکت‌ها و صنایع بوده است.

وی افزود: توجه به توسعه زنجیره‌های ارزش مانند فرش و گلیم، دام و طیور و صنایع دستی نیز از جمله دیگر کسب و کارها بوده که مورد توجه قرار گرفته و لذا کمیته امداد در تلاش است تا در این مرحله‌ها کنار خانواده‌ها باشدو که در این راستا کل فرش تولیدی مددجویان را خریداری می‌کنیم و توجه به شرکت‌های دانش بنیان از جمله طرح پهباد کشاورزی نیز از دیگر فعالیت‌های مجموعه کمیته امداد است.

مدیرکل کمیته امداد فارس عنوان کرد: طرح پنل‌های خورشیدی از دیگر طرح‌هایی است که مورد توجه کمیته امداد قرار گرفته و در تلاش هستیم تا ۵ هزار از این مقیاس کوچک خورشیدی را بهره برداری کنیم و همچنین اداره کار نیز برای اشتغال کمیته امداد ۱۲ هزار فرصت شغلی را پیش بینی کرده اما در صدد هستیم این تعداد را به ۱۵ هزار فرصت شغلی برسانیم.

وی اضافه کرد: سقف تسهیلات اشتغال در گذشته ۱۰۰ میلیون تومان بوده اما اکنون تا ۱۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و همچنین تدابیری اندیشیده شده که همه تسهیلات را بیمه کنند و بسیاری از طرح‌ها تمام خطر می‌کنیم.

موصلی در خصوص حمایت اجتماعی نیز اظهار داشت: افتخار خدمت گذاری به ۱۶۳ هزار خانواده داریم، که حدود ۶ و نیم الی ۷ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود، بر این اساس حدود صد و سه هزار خانواده را زن سرپرستی می‌کند، اما تلاش مجموعه بر این است تا با توسعه کار آفرینانه منشا خدمت و اثر باشد.

وی با اشاره به اینکه از ۱۶۳ هزار خانواده تحت پوشش، ۹۷ هزار خانواده ساکن روستا و ۶۶ هزار خانواده در شهر و دو هزار خانواده عشایر هستند، گفت: تاکنون در توسعه بیمه اجتماعی تلاش بر این بوده که با بهره گیری از ظرفیت‌های تامین اجتماعی زمینه ارائه خدمات به خانواده‌ها را تضمین کند که در همین راستا تا سال گذشته هفت هزار و ۴۰۰ خانواده را بیمه کرده بودیم و امسال نیز تا پایان سال به فضل الهی دو هزار و ۳۰۰ خانواده جدید اضافه خواهد شد، همچنین از ظرفیت حوزه روستایی بیش از هفت هزار نفر را بیمه کرده‌ایم.

مدیرکل امداد فارس بیان کرد: در هفت ماه سال جاری با کمک خیرین و نیکوکاران استان فارس امکان تامین جهیزیه برای سه هزار و ۴۳۲ خانواده فراهم شده است و در بخش مسکن نیز هشت هزار و ۴۰۰ خانواده مستاجر وجود دارد که حدود ۵۰ درصد آن در شهر شیراز است و لذا در تلاش هستیم تا با تفاهم نامه‌هایی که انعقاد شد، فعالیت‌هایی داشته باشیم که از جمله آن احداث حدود هزار و ۲۰۰ مسکن با همکاری سپاه است که تا پایان سال ۶۰۰ واحد به بهره برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: توفیق بهره گیری از ۴۵۰ هزار نیکوکار در عرصه‌های مختلف را در استان فارس داریم که بخش مهمی از فعالیت‌های امداد با بهره‌گیری از عنایت خیرین و نیکوکاران است که بیش از ۱۶۲ میلیارد تومان کمک کرده‌اند.

موصلی در خصوص صندوق قرض الحسنه ولایت، خاطرنشان کرد: در خصوص توسعه فرهنگ قرض الحسنه و فاصله گرفتن از بانکداری، مجموعه امداد با همکاری بانک مرکزی در سال ۹۵ با مجوز رسمی، صندوق ولایت را تاسیس کرد و سقف تسهیلات ۱۰ میلیون تومان سود و کارمزد ندارد و بیش از آن یک درصد سیستم بانکی، در هفت ماهه سال جاری بیش از ۱۰ هزار فقره تسهیلات پرداخت شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha