پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
پاپ

حوزه/ در حالی پاپ فرانسیس به بحرین سفر کرد که بیش از ۴ هزار بحرینی در زندان های رژیم آل خلیفه به سر می برند و محل اقامتشان با پاپ کمتر از بیست کیلومتر بود، اما پاپ از سیاست نسبتاً باز بحرین در قبال غیرمسلمانان تمجید کرد و گفت: این سرزمین تصویری زنده از همزیستی با تنوع است!

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، طی چند روز گذشته و در آستانه انتخابات پارلمانی رژیم آل خلیفه هزاران زن و مرد بحرینی در شهرها و روستاهای مختلف بحرین به خیابان‌ها آمده و علیه رژیم آل خلیفه و برگزاری این انتخابات پارلمانی «صوری» شعار سر دادند.

این اعتراضات در حالی ادامه پیدا کرده که پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان طی روزهای گذشته به منامه سفر کرده بود . مردم بحرین در تجمع‌های اعتراضی خود در دست نوشته‌هایشان نوشته هایی با این شعار که «تساهل و همزیستی یک عمل است، نه شعار»، «حسن مشیمع را آزاد کنید »، «زندانیان سیاسی را آزاد کنید »، «فرقه گرایی را متوقف کنید»، در دست داشتند. پاپ، اما بدون توجه به این شعارها به برنامه های خود ادامه داد.

پشت پرده سفرهای پاپ به منطقه

حدود دوسال پیش در سایه هیاهوی تبلیغات رسانه های غربی پاپ برای دیدار با حضرت آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان به عراق سفر کرد. برخی کارشناسان و تحلیلگران عراقی هدف از سفر پاپ به عراق را در راستای ترغیب دولت و ملت عراق برای پذیرش پیوستن به طرح عادی سازی برخی کشورهای عربی با اسرائیل توصیف کردند. اما در دیدار حضرت آیت الله سیستانی با پاپ فرانسیس، ایشان به صراحت با اشغالگری رژیم صهیونیستی و ظلم هایی که بر ملت های منطقه از سوی قدرت های استکباری تحمیل شده مخالفت کردند.

سخنان حضرت آیت الله سیستانی حاوی این پیام برای دوستان و دشمنان ادیان الهی بود که هم زیستی پیروان ادیان الهی به معنای پذیرش اقدام غاصبانه رژیم صهیونیستی و مشروعیت این رژیم و عادی سازی با این رژیم جعلی نخواهد بود.

واکنش های بحرینی ها به سفر پاپ

رژیم آل خلیفه در سال های اخیر در برابر خواسته های مشروع مردم بحرین برای تحقق دموکراسی متوسل به شیوه های سرکوبگری زندانی کردن رهبران و معارضان انقلاب بحرین و شکنجه و تبعید و سلب تابعیت شده است و در سال های اخیر با برقرار کردن روابط علنی با رژیم غاصب قدس به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرداخته است.

با وجود بروز چنین برخوردهایی از پادشاه رژیم آل خلیفه، حضور پاپ برای شرکت در نشست «گفت‌وگوی شرق و غرب» بحرین برای بسیاری از مردم بحرین و کارشناسان و معارضان رژیم آل خلیفه محل انتقاد قرار گرفته است.

در همین راستا موسسه خلیج فارس برای دموکراسی و حقوق بشر خطاب به پاپ فرانسیس که از سوم تا ششم نوامبر برای شرکت در نشست «گفت‌وگوی شرق و غرب» به بحرین سفر کرد، بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: امید است که پاپ از مقامات بحرین بخواهد که به آزادی مذهب و بیان احترام بگذارند و به هرگونه تبعیض علیه شهروندان شیعه پایان دهند.همچنین از آن‌ها بخواهد تا در شرایط روحانیون شیعه که در معرض شدید ترین بی‌عدالتی از جمله بازداشت خودسرانه، سلب تابعیت و تبعید قرار داردند، بازنگری کند.

در این بیانیه آمده است که دعوت آل خلیفه از پاپ برای سفر به بحرین، چیزی جز نقاب دروغینی نیست که از آن برای پوشش چهره ظالمانه خود استفاده می‌کند.آل خلیفه از خلال برگزاری نشست ادیان به دنبال فریب دادن افکار عمومی است تا نشان دهد که به همه ادیان احترام می‌گذارد و آزادی بیان را نیز تضمین می‌کند؛ اما حقیقت کاملا برعکس است.

این درخواست در نامه‌ای توسط خانواده‌های ۱۲ نفری که محکوم به اعدام هستند نوشته و توسط موسسه حقوق و دموکراسی بحرین مستقر در لندن منتشر شد.

جناب پاپ محل اسکانش نزدیک زندانیان سیاسی بحرین است

ابراهیم سرحان، مشاور حقوقی در سازمان سلام برای دموکراسی و حقوق بشر، از سفر پاپ انتقاد کرد و در صفحه توییتر خود نوشت: پاپ می داند که گروهی از رهبران و علمای شیعه بحرین در زندان به سر می برند و محل اسکان وی در فاصله کمتر از بیست کیلومتری از زندانیان است، زندانیانی که از جمله آنها دبیر کل جمعیت الوفاق ملی است و دلیل دستگیری آنها درخوست برای اصلاحات و تغییر با روش های مسالمت آمیز است.

جواد فیروز، رئیس این سازمان، سخنرانی پاپ فرانسیس را که در آن رژیم بحرین را به مدارا، احترام به آزادی مذهبی و عدم نقض حقوق بشر دعوت کرد، صادقانه و صریح توصیف کرد و در توییتر پرسید: آیا اجابت کننده ای وجود دارد؟

همچنین طاهر الموسوی، یکی از اعضای دبیرخانه عمومی جمعیت وفاق ملی بحرین، در مورد اظهارات پاپ فرانسیس گفت: خلاصه سخنرانی پاپ در برابر دولت بحرین این است که مواد ۱۸ و ۲۲ قانون اساسی این کشور باید فعال شود و عملاً اعمال شود و اضافه شود که داستان از اینجا شروع می شود. این توئیت با توضیحی در مورد محتوای این دو ماده که تأیید حقوق برابر شهروندان و تضمین آزادی انجام مراسم، راهپیمایی ها و جلسات مذهبی است، همراه بود.

ممانعت آل خلیفه از دیدار خانواده های زندانیان با پاپ

در جریان سفر پاپ به بحرین برای حضور در یک نشست بین ادیانی و با دعوت رژیم آل خلیفه با ادعای هم زیستی بین ادیانی برگزار شد، عده ای از خانواده های زندانیان سیاسی بحرین خواستار دیدار با پاپ شدند. اما نیروهای امنیتی بحرین از ملاقات خانواده های زندانیان عقیدتی، قربانیان شکنجه و محکومان به اعدام با پاپ فرانسیس جلوگیری کردند.

خانواده ها در جریان تجمع خود در منامه تلاش کردند با پاپ فرانسیس ملاقات کنند، اما نیروهای امنیتی آنها را تهدید به دستگیری کردند.

تمجید پاپ از رژیم آل خلیفه با وجود ۴ تا ۷هزار بحرینی در زندان های بحرین

همچنین پاپ در جمع ۳۰ هزار مسیحی مقیم در بحرین سخنرانی کرد. پاپ فرانسیس از سیاست نسبتاً باز بحرین در قبال غیرمسلمانان تمجید کرد و گفت: این سرزمین تصویری زنده از همزیستی با تنوع است!!

این اظهارات پاپ در حالی است که به گفته معارضان بحرینی تبعید شده بین ۴ تا ۷ هزار زندانی سیاسی که از جمله آنها علمای شیعه بحرین هستند، در زندان های این رژیم به سر می برند.

علاوه بر این، پاپ در مدرسه ای در شهر عیسی برای دانش آموزان و معلمان سخنرانی کرد. دانش آموزان پارچه نوشته هایی با این شعار که «تساهل و همزیستی یک عمل است، نه شعار»، «حسن مشیمع را آزاد کنید »، «زندانیان سیاسی را آزاد کنید »، «فرقه گرایی را متوقف کنید»، در دست داشتند. پاپ، اما بدون توجه به این شعارها به سخنان خود ادامه داد.

پایان نمایش گفت و گوی بین ادیانی

سفر پاپ در حالی پایان یافت که مردم بحرین و انقلابیون در داخل و خارج از بحرین همچنان به خاطر تلاش برای آزادی و دموکراسی تحت شدید ترین فشارهای سیاسی و سرکوبگری قرار دارند و رژیم آل خلیفه بدون توجه به نظر اکثریت مردم بحرین به دنبال برگزاری انتخابات صوری و فرمایشی است.

این سفر در حالی انجام شد که از همان لحظه اول مخابره شدن این خبر، علما در این برنامه مشارکتی نداشتند و از آن استقبال نکردند و آیت الله شیخ عیسی قاسم، آیت الله سند و آیت‌الله نجاتی از بزرگان شیعیان در بحرین هم نقشی در این سفر نداشته و علمای شیعه و سنی گفتند در برنامه های سفر پاپ به بحرین شرکت نخواهند داشت.

همزمان شدن سفر پاپ به بحرین و برگزاری نشست به اصطلاح گفت و گوی بین ادیانی و اصرار بر انتخابات پارلمانی صحنه نمایشی بود که به کارگردانی حاکم آل خلیفه و صحنه گردانی کشورهایی چون عربستان سعودی، آمریکا و رژیم صهیونیستی که از حامیان رژیم آل خلیفه هستند و با بازی بازیگرانی چون پاپ فرانسیس و برخی ازمدعیان رهبری جهان اسلام و مسیحیت اجرا شد. نمایشی که حاصل آن ادامه سرکوبگری آل خلیفه با چراغ سبز رهبر مسیحیان کاتولیک جهان و محور غربی،عربی و عبری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha