سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
نبود مسجد در گلشهر

حوزه/ شهرک گلشهر ارومیه به عنوان متراکم‌ترین شهرک آذربایجان غربی و به عنوان کلکسیونی از انواع مشکلات از جمله نبود مسجد می باشد که ساکنین آن این روزها با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، مسجد اولین مکانی بود که پیامبر اسلام(ص) در بدو ورود به مدینه برای اجتماع عبادی، سیاسی و اجتماعی مسلمین بنا کردند و در طول تاریخ نیز این مکان مقدس به مهم ترین قدرت و محل اجتماع امت اسلام تبدیل شد و اکثر قیام های اسلامی خصوصا قیام های شیعه از مسجد اتفاق افتاد که پیروزی انقلاب اسلامی در بستر این مرکز مهم دینی نمونه بارز آن می باشد.

بعد از انقلاب اسلامی نیز امام راحل و رهبر معظم انقلاب و علما و دلسوزان نظام اسلامی بر حفظ و تقویت مساجد و تبدیل آن به بزرگترین مرکز اسلامی تاکید کردند و در قانون اساسی نیز در باره ساخت و ساز، تعمیر، نگهداری مادی و معنوی مسجد همه مسئولین و دستگاه های مرتبط وظیفه ای خاص دارند.

وظیفه مهم مسکن و شهرسازی و شهرداری

بر اساس قانون، وزارت مسکن و راه و شهرسازی، شهرداری ها و سایر سازمان های مسئول در زمینه طراحی و اجرای طرح های جامع، تفصیلی و هادی شهری وروستایی موظفند طرح های مذکور را با محوریت مساجد تهیه و اجرا کنند و وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری ها موظفند در کلیه شهرکهای جدیدالاحداث اراضی مناسبی را برای احداث مسجد پیشبینی کرده و پس از آماده سازی بدون دریافت هزینه در اختیار متقاضیان احداث مساجد قرار دهند.

اوقاف متولی ساخت مساجد است

و براساس مصوبه هیئت وزیران در اردیبهشت سال ۸۸ سازمان اوقاف و امورخیریه به عنوان متولی و مسئول پیگیری امور مربوط به ساماندهی ساخت و ساز، احیاء ، تعمیر و تجهیز مساجد از طریق مشارکت های مردمی و شوراهای اسلامی شهری و روستایی تعیین می‌شود.

شهرک گلشهر ارومیه کلکسیونی از انواع مشکلات

شهرک گلشهر ارومیه به عنوان متراکم‌ترین شهرک آذربایجان غربی و به عنوان کلکسیونی از انواع مشکلات می باشد که ساکنین آن این روزها با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

فقدان مسجد و زیر ساخت های آن نیز به یکی از مهم ترین معضلات و مشکلات این شهرک تبدیل شده و علی رغم پیگیری های متعدد ساکنین این شهرک هیچ مجموعه و ارگانی پاسخگوی این مطالبات نیست.

نبود مسجد در گلشهر برای حدود ۲۰ هزار سکنه

یکی از اعضای شهرک گلشهر با گلایه از نبود مسجد در این شهرک می گوید: متاسفانه هیچ محل و مرکز دینی اعم از مسجد و یا حسینیه ای در گلشهر وجود ندارد و ما برای انجام فرائض دینی با مشکل مواجه هستیم و از مجموعه های مربوطه هم مطالبه کردیم و به جایی نرسیده است.

وی ادامه می دهد: در ایام دینی مثل محرم، صفر، ماه رمضان برای حضور در مراسمات دینی باید چندین کیلومتر را بدون امکانات و وسائط نقلیه عمومی طی کنیم و به شهر ارومیه بیاییم و در مراسمات شرکت کنیم و در دهه اول محرم برخی جوانان و اهالی با هزینه خودشان اقدام به ایجاد داربست و مکانی برای عزاداری می کنند و از خبرگزاری حوزه می خواهیم در این خصوص صدای ما را به گوش مسئولین برساند.

پیرو این مطالبه در گزارشی این موضوع را بررسی کردیم ؛

مطالبه بی جواب ۸ ساله نماینده ولی فقیه مبنی بر ساخت مسجد در گلشهر

از سال ۹۳ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی این مسئله را در تریبون نماز جمعه و جلسات متعدد به انحای متعدد مطالبه می کند اما فارغ از گوش شنوایی، به عنوان مثال وی در ۲۳ آبان ۹۳ در خطبه دوم نماز جمعه با بیان این که توسعه روز افزون فضای شهری و عدم توجه به ساخت مساجد در این مکان ها در ارومیه به یک معضل تبدیل شده است، گفت در شهر ما برخی مناطق جدید ساخته شده و به شهر اضافه می گردند، به ساخت مسجد در آن منطقه دقت نمی شود و من از شورای شهر می خواهم وقتی مناطق جدیدی ساخته می شود، به مسائل فرهنگی و در رأس آن ساخت مسجد دقت کنند و در منطقه گلشهر و از پل قویون به آن طرف حتی یک مسجد هم وجود ندارد که صدای اذان شنیده شود و این موضوع شایسته ی شهر مسلمان، شیعه و ولایت مدار ما نیست و باید به آن کاملاً توجه داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی ادامه می دهد: مسئولین باید دقت کافی داشته باشند و اینگونه نباشد که مردم در آن منطقه مستقر گردند ولی مسجدی برای اقامه نماز در آنجا وجود ندارد و شاهد آن هستیم که در ماه محرم چادر میزنند و عزاداری می‌کنند. این همه هزینه می شود ولی وقتی اسم ساخت مسجد می آید سست می شوند و در آن کوتاهی می کنند.

همچنین امام جمعه ارومیه در ۴ بهمن سال ۹۵ در شورای فرهنگی عمومی با اشاره به نبود مسجد در گلشهر، گفت: در ارومیه مراکز دینی که عبارت است از مسجد، در بخش‌های حاشیه‌ای شهر وجود ندارد، به طور مثال از پل قویون که رد می‌شوید حتی یک مسجد هم وجود ندارد، جایی که تعداد انبوهی از مردم زندگی می‌کنند چرا باید مسجدی نباشد که صدای اذان از آن بلند شده و نام خدا به گوش مردم برسد؟.

رئیس اوقاف ارومیه: زمین هایی که شهرسازی معرفی می کند دارای معارض است

بابایی رئیس اوقاف ارومیه به خبرنگار حوزه در این خصوص گفت: چند سال قبل به درخواست مدیرکل صدا و سیما و تعدادی از اهالی گلهشر ارومیه، طی نامه نگاری به اداره کل راه و شهرسازی، زمینی را در اختیار تقاضا کننده ها قرار دادیم منتها در هر دو مورد که زمین معرفی شد، دارای معارض بود و امکان ساخت مسجد فراهم نشد و ما مجددا دوباره ساخت این مسجد را پیگیری خواهیم کرد.

۱۳ تیر ماه ۱۳۹۹ امام جمعه ارومیه به همراه اعضای شورای شهر و شهردار وقت، کلنگ ساخت مسجد امام رضا (ع) را در شهرک گلشهر به زمین زد اما چند روز بعدش صاحب زمین پیدا شد و اعلام کرد ملک زمین شخصی است و اجازه ای برای ساخت مسجد در این جا نخواهد داد و ظاهرا جزو یکی از دو محلی است که دارای معارض بود.

زمین مسجد آماده است، شهرسازی زمین معارض معرفی نکرده است

محسن حمزه لو مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی نیز با رد این ادعای رئیس اوقاف ارومیه گفت: زمین مسجد آماده است و هر مجموعه ای بخواهد مسجدی را در گلهشر احداث کند می توانیم در اختیار وی قرار دهیم.

به تخلف شهرداری و شورای شهر سابق در خصوص عدم اختصاص زمین به مسجد معترضیم

عادل اعظم انهر رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ارومیه نیز با بیان این که در جلسات شورای شهر به تخلف شورای شهر گذشته و شهرداری در خصوص عدم اختصاص زمین مدرسه، تفریح و مسجد در این منطقه اعتراض داشتیم، گفت: این مسئله به جد در دستور کار کمیسیون فرهنگی شورا قرار دارد و بنده شخصا از مدت ها قبل پیگیر حل مشکل شهرک گلشهر بودم.

هیچ جلسه مشترکی با مسئولین مربوطه در خصوص مسجد برای گلمان نداشتیم/ زمین مسجد گلمان آماده است

حجت الاسلام محمد خانبابایی نیز با رد وجود معارض برای زمین کلنگ زنی شده گفت: خیرینی برای ساخت مسجد در یکی از مناطق ارومیه به امور مساجد استان معرفی کردند و مکاتبه ای را با مسکن و شهرسازی و شهرداری در سال ۹۹ داشتیم که پیرو آن زمینی را در گلشهر در اختیار این خیرین قرار دادند و کلنگ زنی هم شد منتها بعدا خیرین از ساخت مسجد صرف نظر کردند و زمین آن باقی است.

وی افزود: زمینی که کلنگ زنی شده بود، اشتباهی از سوی شهرداری بجای زمین مسجد معرفی شده بود و آن جا کلنگ زنی شد، لکن زمین مسجد به حال خود باقی مانده است.

مدیر رسیدگی به امور مساجد آذربایجان غربی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا پیرو مطالبات نماینده ولی فقیه در استان جلسه ای با متولیان مساجد در این خصوص نیز برگزار شده است؟ گفت: هیچ جلسه مشترکی در این خصوص برگزار نشده لکن مجموعه های متولی مساجد به صورت فردی پیگیر این مسئله بودند.

ساخت مسجد وظیفه اوقاف نیست

مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی نیز در نشست خبری ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۱ در پاسخ به سؤال خبرنگار حوزه در خصوص عدم وجود مسجد در گلشهر ارومیه گفت: ساخت مساجد و مراکز دینی وظیفه اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری است که وظیفه دارند مراکز دینی جهت انجام مناسک مذهبی را ایجاد کنند و اوقاف اگر واقفی زمین خود را وقف کند، در اختیار مردم جهت ساخت مسجد قرار می دهد.

با توجه به سخنان مسئولین مربوطه در این خصوص به نظر می رسد وجود یک جلسه مشترک با متولیان امر و مشخص شدن وظائف هر یک از آن ها که قانون بدان تصریح می کند، می تواند معضل نبود مسجد در گلهشر برای حدود ۲۰ هزار سکنه را حل کند و آن ها می توانند به راحتی از یک مکان مقدس دینی برای انجام فرائض خود، استفاده کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضایی IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    1 0
    مشکل گلشهر فقط نبود مسجد نیست این یکی از دردهاست، نبود مدرسه، پایگاه بسیج، مرکز فرهنگی و تفریحی و ... هم از معضلات آن است. متاسفانه عده ای از این خلائ ها استفاده می کنند و خانه هایی را در این مکان اجاره می کنند و دست به کارهایی می زنند که ادم شرمش می شه بگه
  • بهزاد IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    1 0
    حالا که این زحمت را کشیدید، یک زحمتی هم بکشید از وضعیت مخروبه بزرگترین مسجدارومیه، مسجد میرحسین ارومیه که قبل از انقلاب پایگاه انقلابیون بود و بیش از ده سال است مخروبه شده و به حال خود رها شده هم گزارشی تهیه بفرمایید
  • نسرین IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    0 0
    با همه این تفاسیر کاش تو منطقه گلشهر یه مسجد بسازن.