یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ناصر جوانبخت

حوزه/ حجت الاسلام جوانبخت گفت: تاکنون ۶۸۴۹ مورد وقف در سامانه اداره کل اوقاف آذربایجان‌غربی ثبت شده است و بیش از ۵ هزار آن انتفاعی است و سال گذشته بیش از ۶ میلیارد در مناطق اهل سنت در مورد مساجد اجرای نیت صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه حجت الاسلام ناصر جوانبخت امروز در نشست خبری که به مناسبت دهه وقف در اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی برگزار شد، اظهار داشت: وقف یکی از سنت های حسنه‌ای است که آیات قرآن، روایات و افعال معصومین بر آن نیز دلالت دارد و مولا علی علیه السلام باغ ها و چاه‌های متعددی در مدینه وقف کرده است و بقیه ائمه نیز همین گونه بودند.

وی اضافه کرد: تاکنون ۶۸۴۹ مورد وقف در سامانه اداره کل اوقاف آذربایجان‌غربی ثبت شده است و بیش از ۵ هزار آن انتفاعی است و سال گذشته بیش از ۶ میلیارد در مناطق اهل سنت در مورد مساجد اجرای نیت صورت گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی با بیان این که چهاردانگه تکاب موقوفه است، افزود: برخی از موقوفات دارای متولی است و اوقاف فقط صرفا جایگاه نظارتی دارد تا تخلفی در آن اتفاق نیفتد.

وی ادامه: اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در ۶ ماهه امسال ۲۷ میلیارد و دویست سی و شش میلیون تومان درآمد داشته که معادل کل سال گذشته است و این در حالی است که در ۶ ماهه گذشته فقط ۱۷ میلیارد تومان درآمد داشتیم.

حجت الاسلام جوانبخت ادامه داد: در یک سال گذشته حدود ۲۵ میلیارد ۵۰۰ میلیون هزینه از در آمد موقوفات داشتیم، برخی از موقوفات مقید به زمان و مکان است و از جمله هزینه کردهای نیات واقف، برای اباعبدالله الحسین علیه السلام است و ۱۰۰ هزار پرس غذا در ایام اربعین در موکب‌های مستقر توزیع شده است که هزینه آن یک میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون بوده می باشد.

وی با اشاره به توزیع بیش از ۴۲ هزار پُرس غذای گرم در ایام محرم در استان گفت:  براساس ابلاغ مرکز ۳۱۳ میلیون تومان هزینه برای هیئات مذهبی آذربایجان‌غربی پرداخت شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی با بیان این‌که بنا داریم ۱۲ هر ماه بسته های معیشتی را در اختیار نیازمندان قرار دهیم، افزود: در شش ماه نخست امسال ۱۶۴۰بسته معیشتی به مبلغ ۵۰۰ میلیون برای فقرا و ۵۷۴ بسته لوازم التحریر بین دانش آموزان نیازمند که از سوی آموزش و پرورش مشخص شده بود، توزیع شده است و در لوازم التحریر توزیع شده برای رعایت حال دانش آموزان به هیچ وجه آرم اوقاف وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بودجه مساجد در سال گذشته ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مصوبه بود که هفت میلیارد و دویست میلیارد تومان تخصیص یافت و امسال افزایش مصوبه داشتیم که حدود ۱۶ میلیارد تومان بوده است.

حجت الاسلام جوانبخت بیان کرد: تمامی پرداخت‌ها به حساب‌های حقوقی مساجد و یا مجموعه‌ها واریز می شود و به هیچ وجه پرداخت نقدی نداریم و همه این توزیع‌ها از طریق سامانه قابل پیگیری است و در طول این هفت سال تمام هزینه کردها به تایید شرعی سازمان اوقاف کل کشور رسیده است.

وی در پاسخ به عدم وجود مسجد در گلشهر ارومیه گفت: ساخت مساجد و مراکز دینی وظیفه اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری است که وظیفه دارند مراکز دینی جهت انجام مناسک مذهبی را ایجاد کنند و اوقاف اگر واقفی زمین خود را وقف کند، در اختیار مردم جهت ساخت مسجد قرار می دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی به وجود ۵ هزار مسجد و حسینیه در استان اشاره کرد و گفت: اکثر مساجد به صورت مردمی اداره می شود کما این‌که ساخت آن‌ها نیز در طول تاریخ یه صورت مردمی بوده است و مسجد میرحسین ارومیه که از مساجد و پایگاه های انقلاب شهر بوده است، توسط هیئت امنای وقت جهت بازسازی تخریب شده است، که متاسفانه به دلیل عدم وجود منابع مالی بیش از ده سال است نیمه تمام رها شده است.

وی اعلام کرد:  در آذربایجان‌غربی ۲۵ هزار رقبه دارای سند مالکیت است که  اخذ سند  ۷۷۳ رقبه برای امسال بوده است و ۹۱۲۹ مورد بدون سند مالکیت است و شهرک فرشته از سال ۱۳۱۰ قبول ثبت وقف شده است و دارای سند مالکیت است و کسانی که به این امر اعتراض می کنند، عمرشان کفاف این را نمی کند و اگر اسنادی مبنی بر عدم وجود وقف در مورد این شهرک وجود دارد در دادگاه‌ها ارائه کنند.

حجت الاسلام جوانبخت گفت: ۸۳ هکتار در روستای قراجه‌لوی خوی سند مالکیت اخذ شد و در  ماجرای منازعه با مخابرات ۴۵۰۰ متر اثبات سند وقفی شد و حق و حقوق و اجارات سال‌های گذشته نیز از مخابرات اخذ شد.

وی به پویش وقف کتاب با همکاری اداره کل کتابخانه های استان اشاره کرد و بیان داشت: که سال گذشته بالای ۹ هزار جلد کتاب وقف شده و امسال هم در قالب پویش مهر ماندگار این امر ادامه خواهد داشت.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha