شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در مدرسه علمیه الزهرا (س) ارومیه

حوزه/ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی گفت: در هفت سال اخیر حدود ۶۰۰ وقف در آذربایجان غربی اتفاق افتاده که سهم حوزه‌های علمیه از این موقوفات تقریبا هیچ بود و موقوفات حوزه‌های علمیه در استان از حدود ۴۲ هزار موقوفه، متأسفانه بسیار ناچیز و کمتر از دو درصد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام ناصر جوانبخت مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه الزهرا(س) ارومیه، اظهار داشت: یکی از منابعی که حوزه‌های علمیه را تأمین می‌کند موقوفات می‌باشد و متاسفانه در دروس حوزه‌های علمیه باب وقف به درستی تدریس و بحث نمی‌شود و لذا در این مورد کوتاهی‌هایی صورت گرفته است.

وی افزود: در هفت سال اخیر حدود ۶۰۰ وقف در آذربایجان غربی اتفاق افتاده که سهم حوزه‌های علمیه از این موقوفات تقریبا هیچ بود و موقوفات حوزه‌های علمیه در استان از حدود ۴۲ هزار موقوفه، متاسفانه بسیار ناچیز و کمتر از دو درصد است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی یادآور شد: در دوران ستم شاهی متاسفانه موقوفات را از حالت عادی خارج و آن‌ها را فروختند و همین امر موجب بدبینی مردم به مسئله وقف شده است و بعد از انقلاب حضرت امام(ره) برخی از این موقوفات را به حالت اولیه برگرداندند.

وی تصریح کرد: وقف در همه زمینه‌ها عملی نیکو و شایسته است و اگر مطابق با شرایط و نیازهای روز جامعه صورت پذیرد، بسیاری از مشکلات جامعه کاهش می‌یابد.

حجت الاسلام جوانبخت خاطرنشان کرد: تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف وظیفه همه مردم است و بهترین بازوی اوقاف در این امر روحانیت است.

وی بیان کرد: در گذشته بسیاری از مدارس علمیه موقوفه بودند و در آن‌ها شخصیت‌هایی نظیر حضرت امام خمینی(ره) تربیت شده‌اند، بنابراین باید اهمیت وقف در جامعه برای مردم تبیین شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با بیان اینکه بسیاری از روستاها و بخشی از چند شهر مثل تکاب و سلماس در استان موقوفه هستند، گفت: برخی از دستگاه‌های دولتی اموال موقوفات را تصرف کرده‌اند که اگر در اختیار اوقاف قرار دهند، می‌توان از درآمد آن‌ها در پیشبرد اهداف دینی استفاده کرد.

وی در ادامه با اشاره به نقش بانوان در ترویج دین افزود: رغبت بانوان برای دین از مردان بیشتر است و طبق آمار، بیشتر حضور در مساجد و امام زاده‌ها از سوی بانوان بوده است و حتی در سال گذشته یک وقف منزل چهار طبقه برای قرآن و مهدویت در ارومیه داشتیم که یک بانو از عوامل آن بود.

حجت الاسلام جوانبخت تصریح کرد: تمام هیئت امناهای مساجد با معرفی روحانیون و ائمه جماعات صورت می‌گیرد و اوقاف فقط نقش استعلام و تایید آن‌ها را به عهده دارد و لذا بهتر است در مساجد از بانوان نیز به عنوان هیئت امنا استفاده شود.

وی اظهار داشت: در دوره کرونا برای ۱۲۰۰۰ خانوار جیره غذایی اهدا شد و ۲۴۰ هزار پرس غذای گرم نیز در دهه اول محرم از محل موقوفات بین مردم عزاداران حسینی توزیع شد.

انتهای خبر. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha