جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ماه تمام

حوزه/ محمد بخشی‌زاده گفت: رویداد فرهنگی هنری «ماه تمام» در دو بخش شعر و هنرهای تجسمی و با هدف اشاعه مفاهیم قرآنی برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، رویداد فرهنگی هنری «ماه تمام» در دو بخش شعر و هنرهای تجسمی با محوریت شخصیت حضرت ابوالفضل(ع) و با تدبر در سوره کافرون، در گالری باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نمایشگاه ۵۰ اثر در قالب‌های خوشنویسی، نقاشی‌خط، تایپوگرافی و نقاشی به نمایش درآمده است.

محمد بخشی‌زاده مجری نمایشگاه‌ «ماه تمام» اظهار کرد: رویداد فرهنگی هنری ماه تمام در دو بخش و با هدف اشاعه مفاهیم قرآنی برگزار می‌شود. فراخوان این رویداد محرم منتشر شد و در ادامه آثاری بسیاری به دبیرخانه رسید. در بخش نخست به آثار ادبی اختصاص دارد. در بخش دیگر آثار هنری مدنظر قرار گرفته است. در بخش هنری چهار رشته؛ خوشنویس، نقاشی‌خط، تایپوگرافی و نقاشی حضور دارد. در مجموعه ۱۰۰ اثر به دبیرخانه نمایشگاه رسید که هیئت انتخاب از میان کارهای ارسالی، ۵۰ اثر را برای حضور در نمایشگاه «ماه تمام» انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه آثار حاضر برای اولین بار است که در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند، گفت: به دلیل موضوع خاصی که این رویداد هنری دارد کارهای ویژه برای این عرصه از سوی هنرمندان خلق شده است. با این توضیح تمام آثار برای اولین‌بار در این نمایشگاه به نمایش درمی‌آید. درباره کیفیت آثار هم باید تأکید کنم تمرکز جدی روی سطح آثار داشتیم برای همین اکثر آثار استانداردهای بالایی دارند.

آزاده حسین‌جانی نقاش حاضر در این نمایشگاه پیرامون این رویداد گفت: مینیاتور، نقاشی خط و خوشنویسی روی چرم رشته‌های هنری هستند که من در آن مشغول آموزش و فعالیت هستم. طی سال‌ها فعالیتم در نمایشگاه‌های داخلی، برون‌مرزی و بین‌المللی حضور داشته‌ام. دلیلم برای حضور در این نمایشگاه پیام قرآنی آن است چون در رویدادهایی که سازمان فعالیت‌های قرآنی بانی آن است علاوه بر پیام قرآنی شاهد تدبر هم هستیم. این ویژگی باعث شده تا آثار به نمایش درآمده دارای عمق بیشتر باشند؛ خصیصه‌ای که روی تأثیرگذاری نمایشگاه تأثیر مستقیم دارد.

تندیس تقوی، خوشنویس قرآنی یکی دیگر از هنرمندان حاضر در مراسم بود.

وی بیان کرد: در این نمایشگاه با کتابت سوره کافرون در نمایشگاه حضور دارم. درباره همکاری با نمایشگاه‌هایی که سازمان فعالیت‌های قرآنی بانی آن است هم باید بگویم تعداد این همکاری بسیار بوده چون پیام قرآنی برایم جذاب است. اولین همکاری‌ام به سال‌ها قبل در فیلیپین مربوط می‌شود. در آن کشور سرپرست انجمن خوشنویسان بودم و فعالیت‌های هنری با محوریت تقریب مذاهب با زبان هنر انجام می‌دادم. حاصل تلاش‌هایم در فیلیپین، منجر به کتابت سوره مریم(س) شد. اثر موردنظر هم درنهایت به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان هدیه شد.

این خوشنویس درباره آثار نمایشگاه چنین توضیح داد: هر هنرمندی که در راه قرآن قدم بردارد محترم است. چون اولین شاخصه هنرمند، پایبندی به اخلاقیات و قرآن است. این نمایشگاه این ویژگی را در آثارش دارد برای همین نیز باید آن را محترم و عزیز شمرد.

زهرا سادات طرازانی یکی دیگر از هنرمندان حاضر در نمایشگاه «ماه تمام» اظهار کرد: ۱۵ سال است کار گرافیک انجام می‌دهم. فعالیت دینی و ملی می‌تواند در اشکال متفاوت انجام شود و حتماً یک روش خاص برای آن نمی‌توان متصور شد. این گوناگونی خوشبختانه در اتفاقات هنری که سازمان فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهد، وجود دارد. گوناگون بودن اشکال هنری سبب خواهد شد تا تمامی سلایق پوشش داده شده تا یک اتحاد و همبستگی در جامعه ایجاد شود.

این هنرمند توصیه کرد: در نمایشگاه هنری باید از نگاه تک‌بعدی پرهیز شود چون این اتفاق آسیبی جدی در چنین رویدادهایی است. درضمن باید اضافه کنم پرداختن به یک نوع نگاه خاص، سبب می‌شود تنها یک سلیقه بیننده کارهای هنری باشد. این امر نیز به‌هیچ‌وجه مطلوب نظر نیست.

زهرا سعادت‌نژاد دیگر هنرمند حاضر در نمایشگاه نیز پیرامون حضورش گفت: ۱۰ سال است که خوشنویسی انجام می‌دهم. در کنار خوشنویسی نقاشیخط هم انجام می‌دهم. در کارهایم رویکرد ویژه‌ای به موضوعات دینی دارم زیرا کار کردن در این حوزه را دوست دارم. درباره گرایشم به نقاشیخط باید بگویم اصیل و ایرانی بودن این هنر باعث گرایشم به‌سوی نقاشیخط شد.

لازم به ذکر است که نمایشگاه «ماه تمام» با همت سازمان فعالیت‌های قرآنی برگزار شده و در اجرای این رویداد معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، خبرگزاری قرآنی، اداره کل فرهنگی و اجتماعی و مدرسه دانشجوی قرآن و عترت دانشگاه تهران با سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور همکاری داشته‌اند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha