جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
معصومه شریفی

حوزه/ شریفی تصریح کرد: در شرایط کنونی که دشمن با تمام امکانات خود برای مقابله با اسلام و انقلاب اسلامی وارد میدان شده، همه ما امروز در حال جهاد هستیم، فقط نوع جهاد و جنگ ما تغییر کرده، جنگ نرم و ترکیبی که دشمن آغاز کرده شرایط بسیار حساسی است و همه باید در این عرصه در پشت خاکریز باشیم و بدانیم که در عرصه جنگ سنگینی با دشمن قرار داریم.

خانم معصومه شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب برنگاه تحولی در حوزه‌های علمیه، عنوان کرد: در خصوص برنامه‌های پیش رو در عرصه فرهنگی و تبلیغی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها باید با همان دید رهبر معظم انقلاب بر نگاه تحولی در حوزه‌های علمیه وارد شویم و اولین کار در این زمینه، مطالعه فعالیت‌های انجام شده و برنامه‌های صورت گرفته در معاونت است تا با نگاه تحولی و با توجه به نیاز زمانه و جامعه پیش برویم.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها ضمن قدردانی از مسئولان توانمند، اندیشمند و فاضل که تا به امروز در این معاونت همکاری داشتند و با اشاره به لزوم استفاده از تجربیات آنها، اظهار داشت: نگاه همزمان به درون و نگاه عمیق به بیرون و بودن در متن جامعه حائز اهمیت است و اگر بخواهیم برنامه‌های تبلیغی و فرهنگی تأثیرگذار و تحول آفرین مناسبی داشته باشیم، باید به این موضوع توجه شود و با مطالعه و شناسایی آسیب‌ها و موفقیت‌ها، راهکارهای برون رفت از چالش‌ها و توفیق موفقیت‌ها را در نظر بگیریم.

لزوم ارتباط تنگاتنگ حوزه‌های علمیه با دانشگاه‌ها

خانم شریفی که از ۱۶ سالگی وارد حوزه علمیه شده و در عرصه‌های فرهنگی فعالیت داشته است، به برنامه‌های پیش رو در عرصه فرهنگی و تبلیغی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها اشاره کرد و افزود: اگر حوزه بخواهد برنامه‌های تربیتی، تبلیغی، فرهنگی و هدایتی مؤثری در دل جامعه داشته باشد، باید خود را در کف میدان ببیند. اگر در دل جامعه و در کف میدان باشیم، با توجه به آگاهی‌ها و لمس واقعیت‌ها و شناخت نیاز مخاطبان، برنامه‌ریزی‌های مناسبی خواهیم داشت.

وی که به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان فعالیت دارد، بر لزوم ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: در این عرصه باید نیاز دانشگاه‌ها و جایگاه قشر فرهیخته و پیشرو دانشگاه و نیاز مخاطبان را به دست آورد تا برنامه‌ریزی دقیقی در معاونت داشته باشیم.

لزوم برگزاری طرح ولایت ویژه طلاب، اساتید، دانش آموختگان و کارکنان

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها ادامه داد: یکی از برنامه‌های تبلیغی و فرهنگی در عرصه بین الملل، تشکیل مجمع فعالان فرهنگی و تبلیغی بین الملل با هدف شناسایی نیروهای توانمند، متعهد، مدیر و مدبر، شبکه سازی و برنامه ریزی‌های مختلف در عرصه بین الملل است که می‌تواند بیشتر منشأ اثر بوده و راهی برای صدور انقلاب اسلامی باشد.

شریفی با اشاره به طرح مهندسی فکری طلاب، اساتید، دانش آموختگان و کارکنان به لحاظ اعتقادی و فرهنگی، عنوان کرد: یکی از راهکارها در این زمینه، برگزاری طرح ولایت با هماهنگی و همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) است تا زیرساخت‌های اعتقادی بانوان محکم و توانمند شود و در عرصه نقش اجتماعی در پاسخگویی به شبهات موفق باشند.

ویژگی الگوی بانوی ایرانی اسلامی، جمع بین خانواده و اجتماع با حفظ شرافت، عفت و کرامت انسانی است

وی با اشاره به اهمیت نهاد خانواده و با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی که فرمودند مسئله خانواده از مهم ترین مسائل درجه یک کشور است، گفت: باتوجه به اینکه خانواده در این جنگ ترکیبی مورد هجمه دشمن است و نقش مادر به عنوان بانوی تأثیرگذار و نقش تربیتی که دارد، مورد توجه است باید در این زمینه برنامه ریزی عمیق، ظریف و دقیقی داشته باشیم تا بتوانیم بانوان طلبه را در این زمینه تقویت کنیم و در عین حال به ارائه مدل و الگوی عملیاتی برای بانوان که الگوی بانوی ایرانی اسلامی است، برسیم.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها یادآور شد: از جمله ویژگی‌های الگوی بانوی ایرانی اسلامی، جمع بین خانواده و اجتماع با حفظ شرافت، عفت و کرامت انسانی است که با تشکیل کارگروه‌های مختلف ازدواج، جمعیت، استحکام و ایمن سازی خانواده، تربیت فرزند و سبک زندگی می‌توانیم به این هدف دست پیدا کنیم.

شریفی همچنین به برنامه‌هایی چون لزوم ارتباط با خانواده‌های طلاب، اساتید و کارکنان به عنوان خانواده وابسته به جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها، طرح تشکیل مجمع مبلغان، بحث گردشگری فرهنگی در عرصه استانی، ملی و بین المللی، طرح غنی سازی زیست خوابگاهی اشاره کرد و در ادامه، اظهار داشت: یکی از طرح‌های پیش بینی شده، طرح جامع قرآنی است که در این طرح، بانوان طلبه از بدو ورود به حوزه مورد سنجش قرآنی قرار می‌گیرند و در حیطه‌های مختلف سطح‌بندی شده و دوره‌های قرآنی مختلف و دوره‌های مربی‌گری برای آنها برگزار می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به طرح‌های تعامل حوزه و دانشگاه، تعامل با آموزش و پرورش و طرح تربیت نخبگانی در مدارس، گفت: در این طرح ها، جامعه هدف نخبگانی است و از چند جهت حائز اهمیت است، این تعامل‌ها باعث می‌شود که فرهنگ و معارف دینی و زی طلبگی در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ساری و جاری شود، همچنین آشنایی مخاطبان با حوزه علمیه خواهران، جذب طلبه، تأثیرات فرهنگی و تربیتی، کادرسازی برای نظام از دیگر برکات اجرای این طرح‌ها است.

فرهنگ همواره با آموزش و پژوهش تنیده است

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: از برنامه‌های دیگر که شاید بتواند از طرح‌های موفق باشد، طرح محله محوری تحت عنوان «خانه‌های قرآن» از برنامه‌های لازم و ضروری است، یعنی قرآن کریم را محور قرار دهیم؛ تجربه ای که سالهای قبل داشتیم، تأثیر محله محوری را در خانه‌های قرآن دیدم. برای موفقیت این طرح باید از امام جماعت، مسئول هیئت امنای مساجد، معتمدین محل و مبلغان موفق محل کمک گرفته شود تا این طرح با محوریت مساجد و به صورت کار شبکه ای و تشکیلاتی در دل محلات پیاده شود.

شریفی در ادامه بیان داشت: فرهنگ همواره با آموزش و پژوهش تنیده است و ما نباید این مسئله را نادیده بگیریم، ما باید فرهنگ را در برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و به صورت زیرساختی در نظر بگیریم؛ پژوهش چه آنچه از گذشته انجام شده و بحث آینده پژوهی در موفقیت یک مجموعه فرهنگی و تبلیغی تأثیرگذار است.

وی با تصریح بر اینکه این طرح‌ها نیاز به تصویب و برنامه ریزی دارند، عنوان کرد: یکی از برنامه‌ها بحث فضای مجازی است که بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اینکه دشمن بیشترین تأثیرگذاری را در رسانه و فضای مجازی دارد، باید اهتمام ویژه ای به این عرصه داشته باشیم و بحث فرهنگسازی، تبلیغ و تربیت را در فضای مجازی و رسانه جدی بگیریم.

همه ما امروز در حال جهاد هستیم

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه تأکید کرد: در شرایط کنونی که دشمن با تمام امکانات خود برای مقابله با اسلام و انقلاب اسلامی وارد میدان شده، بانوان جامعه به ویژه جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها بدانند همه ما امروز در حال جهاد هستیم، فقط نوع جهاد و جنگ ما تغییر کرده، جنگ نرم و ترکیبی که دشمن آغاز کرده شرایط بسیار حساسی است و همه باید در این عرصه در پشت خاکریز باشیم و بدانیم که در عرصه جنگ سنگینی با دشمن قرار داریم.

شریفی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در جمع بسیجیان در قم بیان کردند، اخلاص، بصیرت و عمل بهنگام و اندازه از ویژگی‌های یک بسیجی است، بنابراین ما باید این مسئله را سرلوحه کار خود قرار دهیم و با کمک گرفتن از نیروی ایمان، اخلاص و بصیرت در مسیر دستیابی به اهداف نظام اسلامی که تمدن نوین اسلامی و حکومت جهانی حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است، و خنثی کردن توطئه‌های استکبار جهانی، تقویت برنامه‌های فرهنگی تبلیغی و تحول در این برنامه‌ها گام برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 0
    این سه روز آینده که همه دارن فراخوان میدن خیلی مهمه ببینیم نیروهای امنیتی ما تو این سه روز چکارمیکنن اگه بتونن هوشمندانه نزارن خوراکی برای رسانه های معاند تولیدبشه این غائله هم تموم میشه میره ولی اگه گاف بدن و سوژه و خبر تولید کنن براشون دیگه کنترل اوضاع چه درعرصه داخلی و چه خارجی کمی سخت میشه پس خواهشا تو سه روز آینده هوشمندانه و با برنامه صحیح عمل کنین تا تموم بشه بره این اوضاع حنی اگه شده اینترنت بین المللی کاملا قطع بشه بعضی موقع آدم فکر میکنه دولتیها تعارف دارن یا مثلا بهادری جهرمی چون قبلا قول داده اینستا قطع نشه دیگه نمیشه کاری کرد و نباید قطع بشه درصورتی که شرایط اضطراریه
    • يَا مَن لَّهُ الْهَوَاءُ وَالْفَضَاء CA ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      0 0
      «خانه‌های قرآن» از برنامه‌های لازم و ضروری است! از فراخوان سه روز دشمن برای (به قول خودشون) فتح تهران نمی ترسیم! برای فتح و فضای مجازی، با قرآن، انبیاء، اولیاء و شهدا مجالست بکنیم (و نه با دشمنان آنها!)، از خدا کمک بگیریم و جوشن کبیر را بپوشیم! يَا مَن لَّهُ الْهَوَاءُ وَالْفَضَاء!ُ از دشمن نمی ترسیم! «الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ. فَانقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَّمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ. إِنَّمَا ذَٰلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ.» از فراخوان سه روز دشمن نمی ترسیم! از خدا می ترسیم! «مَن خافَ اللّه َ أخافَ اللّه ُ مِنهُ كُلَّ شَيءٍ ، و مَن لَم يَخَفِ اللّه َ أخافَهُ اللّه ُ مِن كُلِّ شَيءٍ.» «هركه از خدا بترسد خداوند همه چيز را از او بترساند و هركه از خدا نترسد خداوند او را از همه چيز ترسان كند.» دشمن ترسوی ما از خدا و روزهای خدایی نمی ترسد! «فَعَقَرُوهَا فَقَالَ تَمَتَّعُوا فِي دَارِكُمْ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ ۖ ذَٰلِكَ وَعْدٌ غَيْرُ مَكْذُوبٍ.» آنگاه گفت: سه روز در خانه‌هایتان بهره‌مند گردید، این وعده‌ای است که دروغ نخواهد بود.
  • وَاجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ قِبْلَةً CA ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    0 0
    «خانه‌های قرآن» از برنامه‌های لازم و ضروری است!« وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ وَأَخِيهِ أَن تَبَوَّآ لِقَوْمِكُمَا بِمِصْرَ بُيُوتًا وَاجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ قِبْلَةً وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ ». «و به موسی و برادرش وحی کردیم که: برای قوم خود، خانه‌های در سرزمین مصر انتخاب کنید، و خانه‌هایتان را عبادتگاه قرار دهید، و نماز را بر پا دارید، و مؤمنان را بشارت بده.» بت و گوساله امروز ما چیست که مردم دنیا (و مردم قوم موسی!) را از حرف حق موسی/هارون زمان دور میکند؟ باید بت و گوساله امروز را بشناسیم، بشکنیم و بسوزانیم. «وَٱنظُرْ إِلَىٰٓ إِلَـٰهِكَ ٱلَّذِى ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًۭا ۖ لَّنُحَرِّقَنَّهُۥ ثُمَّ لَنَنسِفَنَّهُۥ فِى ٱلْيَمِّ نَسْفًا.» قبل از آن که دشمن ما (و دشمن بشریت!) قرآن، مسجد و ما و فرزندانمون را بسوزاند. «قَالُوا۟ حَرِّقُوهُ وَٱنصُرُوٓا۟ ءَالِهَتَكُمْ إِن كُنتُمْ فَـٰعِلِينَ.» ما هیچ کدام از پیام رسان های غرب را استفاده نمی کنیم، تبلیغشون هم نمی کنیم، دعا هم می کنیم که عاقبتشون بشود عاقبت مکذبین. از فراخوان سه روز دشمن برای (به قول خودشون) فتح تهران نترسید! حضرت آقا گفتند باید آماده بشویم برای خیلی کارهای بزرگ! مثل فتح بیت المقدس! به قول حاج آقا حسین یکتا خون حاج قاسم سلیمانی کلید فتح بیت المقدس است! رهبر گفتند: «شهید سلیمانی قهرمان امّت اسلامی است؛ چون با حرکات خود و بالاخره با شهادت خود اسم رمز برانگیختگی و بسیج مقاومت در دنیای اسلام شد. الآن در دنیای اسلام هر جایی که بنای مقاومت در مقابل زورگویی استکبار را داشته باشند، مظهرشان و اسم رمزشان شهید سلیمانی است، در واقع ایشان نرم‌افزارِ مقاومت را و الگوی مبارزه را به ملّتها تعلیم کرد.» دیدید که تابوت یک سردار ایرانی، تشییع شد، آن هم به دست کاظمینی‌ها ... آن هم به دست مهاجرانی ... از جنس ما! «فَـَٔامَنَ لَهُۥ لُوطٌۭ ۘ وَقَالَ إِنِّى مُهَاجِرٌ إِلَىٰ رَبِّىٓ ۖ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ.» ما با دفاع از حرم‌هامان نشان دادیم ... جان می‌دهیم اما به اهل ظلم میدان نه. گفتم که ... روزی هم قرار جنگ اگر باشد... میدان جنگ ما تلاویو است، تهران نه!