سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
روز کتاب و کتابخوانی

حوزه/ کارشناس اداره توسعه و تأمین منابع حوزه‌های علمیه خواهران کشور، گفت: در شرایط فعلی با کتابخانه‌های دیجیتالی و صوتی مواجه هستیم، از این روی، باید کتابداران در ثبت و ضبط این نوع از کتاب‌ها نیز فعال و پویا باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، علی علیزاده کارشناس اداره توسعه و تأمین منابع مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور، عصر امروز در ویژه برنامه‌ای به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی در گرگان پیرامون کتابخانه‌های دیجیتالی و نسخه‌های خطی، اظهار داشت: در عصر حاضر که عصر اطلاعات است، کتابخانه‌های سنتی در حال تبدیل به کتابخانه‌های مدرن هستند و لذا نیازمند معلومات بسیار نسبت به منابع سنتی و دیجیتال هستیم که این دو بال پیشرفت در عرصه علمی است.

وی به وظایف کتابداران در عصر دیجیتال اشاره کرد و گفت: خدمات مرجع دیجیتال با توجه به رایانه و خدمات اینترنت صورت می‌گیرد و مرجع حضوری خدماتی است که کتابداران به صورت حضوری به طلاب ارائه می‌دهند، همچون، منبع‌شناسی، مأخذشناسی و سایر توانمندی‌های کتابداران.

کارشناس اداره توسعه و تأمین منابع مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور، خاطرنشان کرد: طلاب باید در رأس ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشند تا پژوهشگران غیرحوزوی نیز کتابخانه‌های حوزه را مرجع خود قرار دهند.

وی افزود: باید با ایجاد بسترها و فضاهای جدید، کتاب‌های دیجیتال و صوتی در فضای کتابخانه‌ها وارد شوند، که این امر با انجام فعالیت‌های ترویجی و برگزاری نشست‌ها امکان‌پذیر است.

علیزاده در ادامه به اهمیت جایگاه و نقش کتابداران اشاره کرد و یادآور شد: کتابدار می‌بایست تمام امور مربوط به کتابخانه را ساماندهی کند که اگر او نباشد، کتابخانه و ثبت و ورود منابع شکل نمی‌گیرد.

وی به تشریح برنامه‌های پیش‌روی این اداره پرداخت و عنوان کرد: دیجیتالی‌کردن کتابخانه‌ها، انتشار کتاب‌هایی برای کتابخانه‌ها، بارگزاری نسخ‌های خطی معتبر که منابع دست اول پژوهش به شمار می‌آیند، تیپ‌بندی و رده‌بندی کتابخانه‌ها بر اساس اطلاعات سامانه سما، طرح شورای سیاست‌گذاری و خدمات مرجع مجازی از جمله برنامه‌های این اداره است.

کارشناس اداره توسعه و تأمین منابع مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور به اهمیت کتابخانه‌های دیجیتال در عصر حاضر اشاره کرد و گفت: در این زمان با کتابخانه‌های دیجیتالی و صوتی مواجه هستیم و لذا از این رو، باید کتابداران در ثبت و ضبط این نوع از کتاب‌ها فعال و پویا باشند.

علیزاده با تأکید بر اهمیت راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال، اظهار داشت: شیوه‌های یادگیری از روش‌های سنتی به دیجیتالی تغییر کرده و علت آن ظهور خدمات اطلاعاتی دهکده جهانی است، به همین دلیل، باید کتابداران به این منابع دسترسی داشته باشند تا پاسخگوی مراجعان باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha