شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله مروی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: توفیق در علوم حوزوی و رسیدن به مقصد و مقصود، الزامات و بایسته‌هایی دارد که اگر انسان به این الزامات پایبند باشد وصولش به مقصد و مقصود تسهیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله جواد مروی در پایان بحث خارج فقه خود، گفت: توفیق در علوم حوزوی و رسیدن به مقصد و مقصود، الزامات و بایسته‌هایی دارد که اگر انسان به این الزامات پایبند باشد وصولش به مقصد و مقصود تسهیل خواهد شد.

وی توجه به چند نکته را لازم دانست از جمله جایگاه علوّ همت و اراده قوی، امام صادق علیه السلام می‌فرمایند "ما ضعف بدن عمّا قویت علیه النیّة" تا زمانی که نیّت قوی باشد بدن و جسم ضعف نشان نمی‌دهد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در ادامه سخنان خود، ضمن اشاره به خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس گفت: اراده قوی موانع پیش پای انسان را به راحتی از بین می‌برد سپس به دست‌خط مرحوم آیت الله مرعشی نجفی بر نسخه خطی فوائد الرجالیه مرحوم بحر العلوم اشاره کرد که: "اشتریتها بأجرة ثلاثة اشهر من الصلاة الاستیجاریه، و کتبت هذه الأحرف فی حال الجوع، فإنی لم أذق یوما و لیلة شیئا من المأکل لصِفر الید و ارجو من الله ببرکة اجدادی الصبر علی هذه المشاق" "این کتاب را با دریافت هزینه نماز استیجاری خریده‌ام، و این کلمات را در حال گرسنگی می‌نویسم چرا که یک شبانه روز است که به جهت تنگ‌دستی چیزی نخورده و نچشیده‌ام، از خداوند متعال می‌خواهم به برکت اجدادم به من صبر در مقابل این مشقت‌ها عنایت فرماید".

وی خاطرنشان ساخت: نمونه دیگر علوّ همت، مرحوم حمصی رازی از عالمان بزرگ شیعه است که تا پنجاه سالگی کان یبیع الحمّص المسلوق. (نخود پخته می‌فروخت) و صار أنظر اهل زمانه. فخررازی نزد او شاگردی کرده و بعضی از استدلال های قوی ایشان را نقل می‌کند، و زمانی که جوابی از استدلال عقلی حمصی رازی ندارد می‌گوید اجماع علماء مسلمین بر خلاف گفته ایشان است.

آیت الله مروی در پایان به محققین مباحث کلامی و مباحث امامت توصیه کرد: کتاب خلاصة النظر که هم عصر المنقذ من التقلید به نگارش درآمده و اخیرا نسخه خطی این کتاب را از کتابخانه پاریس، خانم پرفسور زابینه اشمیتکه آلمانی (متولد ۱۹۶۴م) با کمک یک ایرانی به چاپ رسانده و ادعا می‌کند کتاب برگرفته شده از کتاب المنقذ است، مناسب است که دوستان محقق در مباحث کلامی، بعضی از برداشت‌های نادرست در نوشته‌ها و آثار ایشان ( از جمله رساله دکتری ایشان که در سن ۲۶ سالگی با عنوان اندیشه های کلامی علامه حلی نگاشته است) را نقد کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha