چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
رشد اقتصادی ایران

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بورس کانال از دست داده را پس گرفت

شاخص کل بورس که روز گذشته به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد سقوط کرده بود پس از ۱۱ هزار واحد صعود طی معاملات امروز، دوباره توانست کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را به دست بیاورد.شاخص کل بورس امروز با ۱۱ هزار و ۵۵۵ واحد افزایش در رقم یک میلیون و ۴۰۴ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۴۸۹۶ واحد افزایش تا رقم ۴۰۲ هزار و ۸۵۵ واحد ایستاد. در این بازار ۲۸۹ هزار معامله به ارزش ۳۷ هزار و ۴۲۱ میلیارد ریال انجام شد. فولاد مبارکه اصفهان، ایران خودرو، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، پالایش نفت تهران و سایپا نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم با ۱۲۴ واحد افزایش تا رقم ۱۸ هزار و ۴۷۰ واحد افزایش یافت. در این بازار ۲۰۲ هزار معامله به ارزش ۱۳۲ هزار و ۱۷۷ میلیارد ریال صورت گرفت. پتروشیمی زاگرس، سرمایه گذاری صباتامین، فرابورس ایران، بیمه پاسارگاد، پالایش نفت شیراز و آهن و فولاد ایرانیان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل پلیمر آریاساسول نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

منبع: ایسنا

ایران اینترنشنال هشدار جدی گرفت

شبکه bein sport قطر دارنده امتیاز پخش بازی‌های جام جهانی به شبکه‌های ماهواره‌ای ایران اینتر نشنال و پرشیانا هشدار داد. تلویزیون bein sport قطر که پس از توافق با فیفا حق پخش اصلی جام جهانی قطر را در اختیار دارد در نامه‌ای هشدار آمیز به شبکه‌های ایران اینتر نشنال و پرشیانا نوشت: به اطلاع ما رسیده است که شبکه ایران اینتر نشنال قصد دارد مسابقات و جام جهانی فوتبال را پخش کند و در دسترس کانال پرشیانا اسپورت که ایران را هدف قرار گرفته، قرار دهند. شبکه ایران اینتر نشنال و پرشیانا اسپورت هیچکدام حق پخش تلویزیونی بازی‌ها را ندارند و در صورتی که این اتفاق رخ دهد نقض قوانین شبکه اصلی و فرعی آن (صدا و سیمای ایران) صورت گرفته است. در همین راستا به اطلاع شما می‌ر سانیم هر گونه نقض قوانین در مورد ایران و سایر مسابقات بدون داشتن مجوز نقض صریح قانون است و خسارت قابل توجهی برای ما به همراه دارد. از شبکه ایران اینترنشنال درخواست می‌کنیم بدون مجوز اقدام به پخش بازی‌ها نکند و پخش هر گونه تبلیغ در مورد پخش بازی‌های جام جهانی را متوقف کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

رشد ایران لرزه بر اندام صهیونیست ها انداخت

«مایک پمپئو» وزیر خارجه پیشین آمریکا در مصاحبه با وبگاه صهیونیستی «جی اِن اس» اعلام کرد: متأسفانه ما اجرای تحریم‌ها را کاهش داده ایم. شما می‌توانید تحریم‌ها را رفع کنید یا آنها را اجرا نکنید، تاثیرشان یکی است. وزیر خارجه پیشین آمریکا در این مصاحبه ادامه داد: اقتصاد ایران در سال جاری ۶ تا ۸ درصد رشد خواهد کرد و این بسیار خطرناک است. اذعان این مقام پیشین آمریکا و از حامیان سیاست فشار حداکثری علیه تهران در حالی است که تهران تحت تحریم‌های محور غرب به رشد اقتصادی خود ادامه می‌دهد. گفتنی است که دولت پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران خارج شد و شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران را اعمال کرد. در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران، «رافائل ماریانو گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر در سخنانی ادعا کرده بود که ایران در نشست اخیر خود در وین درباره برنامه هسته‌ای خود هیچ چیز جدیدی ارائه نکرده است. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در عین حال افزود که مذاکرات در این زمینه همچنان ادامه خواهد داشت. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین با اشاره به گزارش‌های ۳ ماهه آتی آژانس در مورد ایران که قرار است این هفته منتشر می‌شود، افزود: ما فرصتی برای تعامل مجدد برای ادامه کارمان داریم، اما این امر پس از انتشار گزارش‌های من اتفاق خواهد افتاد. پیش از این، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرده بود: هیچ مسئله‌ای درباره اجرای توافقات پادمانی ایران وجود ندارد و این امر در آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تائید شده است و در همین راستا هیأت فنی ایران برای پاسخ به سوالات آژانس به وین سفر کرده است. سفیر ایران در سازمان ملل خاطر نشان ساخت: بی طرفی، استقلال و حرفه‌ای گرایی آژانس نباید مخدوش شود و این سازمان باید خارج از کنترل قدرت‌ها باقی بماند تا همه بتوانند از کمک‌های فنی و حمایتی آژانس برای توسعه برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای برخوردار باشند. وی با اشاره به حملات خرابکارانه اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای و ترور بزدلانه دانشمندان هسته‌ای ایران بوده، از سازمان‌های بین المللی و به ویژه سازمان ملل خواست تا این جنایات را محکوم کنند. ایروانی اضافه کرد که رژیم صهیونیستی همچنان به عضویت ان پی تی در نیامده و تمایلی هم برای پذیرش این معاهده و پادمان‌های آژانس ندارد و آژانس باید بدون جهت گیری و به صورت حرفه‌ای با این موضوع برخورد کند.

منبع: مهر

تهرانی ها غیرحضوری شدند

عابد ملکی شامگاه یکشنبه در حاشیه جلسه اضطرار کاهش آلودگی هوا که با حضور دستگاه‌های مربوطه برگزار شد با اشاره به تداوم پایداری هوا اظهار داشت: اکنون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داریم که باید شهروندان شرایط خود مراقبتی را مورد توجه قرار دهند. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: فردا دوشنبه در تمامی شهرستان‌های استان تهران به جز پردیس، دماوند و فیروزکوه مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها تعطیل خواهند بود. وی بیان داشت: مدارس در مقطع ابتدایی غیرحضوری و به صورت مجازی دایر است.پیش دبستانی و مهدکودک های استان تهران فردا تعطیل است.ملکی بیان داشت: برای فردا دوشنبه فعالیت‌های ورزشی در فضاهای باز ممنوع است و فروش مجوز روزانه طرح و ترافیک توسط شهرداری تهران تا روز چهارشنبه ممنوع خواهد بود.

منبع: مهر

میزبان جام را با باخت آغاز کرد

دیدار افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ امروز یکشنبه بین تیم‌های قطر و اکوادور برگزار شد که این مسابقه در نهایت با پیروزی ۲ بر صفر اکوادور به پایان رسید. در این مسابقه که از ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه البیت و با قضاوت «دنیله اورساتو» داور ایتالیایی آغاز شد، «انر والنسیا» (۱۶ - پنالتی و ۳۱) برای اکوادور گلزنی کرد تا میزبان جام جهانی، شروع ناامید کننده‌ای در مقابل چشم هواداران خود داشته باشد.قطر که به واسطه میزبانی در جام جهانی، نخستین حضورش در این رقابت‌ها را تجربه می‌کند، در همان نیمه اول مقهور قدرت حریف خود از آمریکای لاتین شد و دو گل دریافت کرد. انر والنسیا چهره اول این مسابقه بود. او ابتدا در دقیقه ۳ برای اکوادور گلزنی کرد که این گل با تصمیم کمک داور ویدئویی (VAR) و به دلیل آفساید بودن صحنه پاس گل، مردود شد. والنسیا در ادامه در دقیقه ۱۵ از دروازه بان قطر یک پنالتی گرفت و خودش این پنالتی را در دقیقه ۱۶ به گل تبدیل کرد. اما این پایان کار نبود و مهاجم اکوادور در دقیقه ۳۱ بار دیگر دروازه میزبان جام جهانی را باز کرد. قطر در نیمه دوم هم نتوانست کار خاصی از پیش ببرد و باوجود اینکه اکوادور بازی محتاطانه تری را نسبت به نیمه اول به نمایش گذاشت، در باز کردن دروازه حریف خود ناکام ماند. دیگر بازی گروه A جام جهانی، از ساعت ۱۹:۳۰ فردا دوشنبه بین تیم‌های هلند و سنگال برگزار می‌شود. در حال حاضر در این گروه اکوادور با سه امتیاز صدرنشین است. در ادامه این رقابت‌ها و در گروه B، تیم ملی ایران از ساعت ۱۶:۳۰ فردا به مصاف انگلیس می‌رود و در این گروه آمریکا هم با ولز (ساعت ۲۲:۳۰) روبرو می‌شود.

منبع: مهر

سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه احضار شد

در پی تهاجم یک گروه خشونت‌طلب به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن و بی احترامی به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، سفیر انگلیس در تهران امروز به وزارت امور خارجه احضار گردید. مدیر کل تشریفات وزارت امور خارجه ضمن یادآوری تعهدات دولت بریتانیا مبتنی بر کنوانسیون‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۳ وین در باره روابط دیپلماتیک و کنسولی، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران در خصوص ناکارآمدی پلیس در جلوگیری از وقوع این تهاجم تاسف‌بار را به وی ابلاغ کرد. سفیر انگلستان ضمن ابراز تاسف از وقوع این تهاجم، اظهار داشت که مراتب را به لندن منعکس خواهد کرد و امیدوار است که در آینده شاهد وقوع چنین مسائلی نباشیم.

منبع: مهر

فخاری استاندار تهران شد

هیئت دولت در جلسه عصر امروز به ریاست حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی به پیشنهاد وزیر کشور مبنی بر معرفی «علیرضا فخاری» به عنوان استاندار تهران رای اعتماد داد. علیرضا فخاری تا پیش از این معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان ملی زمین و مسکن بود و معاون استاندار تهران، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، عضو هیات مدیره شرکت راه سازی و عمران ایران، مشاور وزیر نفت و فرمانداری شهرستان دماوند را در کارنامه خود دارد. پیشتر محسن منصوری استانداری تهران را برعهده داشت که با حکم رئیس جمهور بعنوان معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب شد.

منبع: مهر

اغتشاشگر خیابان ستارخان تهران به اعدام محکوم شد

فردی که در جریان اغتشاشات اخیر در خیابان ستارخان تهران با در دست داشتن سلاح سرد، ناآرامی ایجاد کرده بود برای مردم به اعدام محکوم شد. در راستای دستورات رئیس دستگاه قضائی مبنی بر لزوم تسریعِ همراه با دقت و عدالت در رسیدگی به پرونده متهمان اغتشاشات اخیر و در ادامه رسیدگی به اتهامات این افراد در دادگاه انقلاب تهران، حکم اولیه پرونده یکی دیگر از اغتشاشگران صادر شد. فردی که در جریان اغتشاشات اخیر در خیابان ستارخان تهران با در دست داشتن سلاح سرد، اقدام به بستن خیابان، متوقف کردن خودروها و ایجاد ناامنی برای مردم، سپس درگیری با مامورین بسیج، جرح یکی از مامورین و ایجاد رعب و وحشت در رهگذران و شهروندان کرده بود، به اعدام محکوم شد. بنابر این گزارش، براساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران، این فرد به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت شهروندان منجر به ایجاد ناامنی در محیط و اخلال در نظم و امنیت جامعه به مجازات اعدام محکوم شده است. گفتنی است طی روزهای گذشته ۵ نفر دیگر از اغتشاشگرانی که در شهر تهران اقدام به قتل، کشیدن سلاح یا بستن خیابان‌ها و ایجاد ناامنی برای مردم کرده بودند نیز توسط دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده اندحکم صادر شده برای تمامی این متهمین، بدوی و قابل تجدید نظر خواهی در دیوان عالی کشور است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

هنگامه قاضیانی بازداشت شد

بر اساس اطلاعات بدست آمده از دادستانی تهران بنا به حکم بازپرس ساعتی پیش هنگامه قاضیانی جلب و به دادسرا منتقل شده است. شب گذشته بود که خبر احضار برخی چهره‌های معروف هنری و ورزشی در پی اظهار نظرهای بدون استناد در مورد وقایع اخیر، همچنین انتشار مطالب تحریک آمیز در جهت حمایت از اغتشاشات خیابانی جهت پاسخگویی به مقام قضائی منتشر شد. در همین رابطه پیگیری‌های خبرگزاری قوه قضائیه از دادستانی تهران نشان می‌دهد بنا به حکم بازپرس ساعتی پیش هنگامه قاضیانی جلب و به دادسرا منتقل شده است. این گزارش حاکی است طی روزهای گذشته از تعدادی افراد در مورد صحت ادعاهای تحریک آمیز مطرح شده در مورد اغتشاشات مستندات و ادله خواسته شده که با گذشت چند روز هیچ مستند و دلیلی ارائه نشده بود. بنابر این گزارش اتهامات قاضیانی دایر بر اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام است. گفتنی است با حضور قاضیانی در دادسرا بازپرس نسبت به تفهیم اتهام وی اقدام نموده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مناطق ۱۹ و ۱۲ آلوده‌ترین های تهران شدند

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر شاخص کیفیت هوا در ۱۵ ایستگاه ناسالم برای تمام گروه‌ها و در مناطق ۱۲ و ۱۹ بالاترین شاخص ثبت شده است. عباس شاهسونی گفت: با بررسی انجام گرفته در ۲۷ شهر کشور، سالیانه ۲۰۸۰۰ مرگ بر اثر آلودگی هوا رخ داده اند. او بیان کرد: در حال حاضر شاخص کیفیت هوا در ۱۵ ایستگاه ناسالم برای تمام گروه‌ها است. در مناطق ۱۲ و ۱۹ بالاترین شاخص یعنی عدد ۱۸۰ به ثبت رسیده است. او افزود: بیماران قلبی، تنفسی، مادران باردار، سالمندان و بیماران دیابتی در سطح شهر تردد نداشته باشند و ورزشکاران در هوای باز به هیچ عنوان فعالیت نکنند. او گفت: در حال حاضر با توجه به افزایش ذرات معلق در هوا افراد عادی برای تردد در سطح شهر از ماسک استفاده کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عربستان مانع توافق لبنانی‌ها شد

عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان تأکید کرد که مداخله عربستان در امور داخلی لبنان بدترین مداخله خارجی است نبیل قاووق، عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان گفت: تجربه جلسات انتخاب رئیس جمهور ثابت کرد که هیچ تیمی قدرت انتخاب رئیس‌جمهور بدون توافق را ندارد. اگر طرف‌های لبنانی همچنان بخواهند بدون توافق به دنبال انتخاب رئیس جمهور باشند این جلسات همچنان ادامه خواهد داشت. ما خواهان رئیس جمهوری توافقی هستیم که اولویتش نجات کشور و وحدت ملی باشد. ما رئیس جمهوری نمی‌خواهیم که علیه مقاومت توطئه کند یا کشور را به فتنه بکشاند. وی گفت: کسانی که به دنبال درگیری هستند کشور را وارد یک ماجراجویی نسنجیده کردند. مسئول اول کشاندن لبنانی‌ها به درگیری و کشمکش نظام عربستان است. تعدادی از نمایندگان همچنان از فشارهای عربستان برای تغییر موضعشان درباره انتخاب رئیس جمهور گله می‌کنند. مداخله عربستان شنیع‌ترین مداخله خارجی در امور داخلی لبنان است. اولین مسئول منع مذاکره و توافق میان لبنانی‌ها سفارت عربستان است. تمام این اتفاقات مقاومت را از وظیفه خود برای آمادگی و ارتقای توانایی‌های نظامی‌اش دور نخواهد کرد.

منبع: ایسنا

ابوالفضل پورعرب بستری شد

ابوالفضل پورعرب برای درمان یک مشکل عفونتی در بیمارستان بستری شده است. این بازیگر قدیمی سینما با تایید این خبر بیان کرد: سر ساخت مستندی به نام «سگ» دچار مشکلی شدم که برای درمان آن فعلا در بیمارستان هستم. علی تقی‌پور -تهیه کننده این مستند- نیز به ایسنا گفت: آقای پورعرب مدتی قبل مشغول کارگردانی یک مستند داستانی به نام سگ بودند که از ناحیه‌ پا دچار مشکلی شدند و در ادامه همان عفونتی ایجاد شده است که باید درمان شود. او افزود: چند روزی است که ایشان در بیمارستان بستری هستند تا شورای پزشکی برای روند معالجه تصمیم‌گیری کند. ابوالفضل پورعرب بازیگر ۶۱ ساله سینما بیش از چهار دهه است که در عرصه بازیگری فعالیت می‌کند و فیلمهای ماندگاری همچون عروس، نرگس،‌چهره، دستهای آلوده ، غریبانه و مردی شبیه باران را در کارنامه خود دارد. او در فیلم توقیفی "کاناپه " به کارگردانی کیانوش عیاری نیز بازی کرده است.

منبع: ایسنا

صادرات کاغذ بسته‌بندی آزاد شد

با درخواست وزارت صمت، صادرات کاغذ بسته‌بندی آزاد شد.معاون صنایع عمومی واردات وزارت، صنعت، معدن و تجارت اوایل ماه جاری از سازمان توسعه تجارت خواسته بود که با توجه به نامه دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت و همچنین نامه دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت افزار با موضوع «رفع محدودیت فعالیت‌های صنعتی و حمایت‌های تعرفه‌ای»، ممنوعیت صادرات کاغذ بسته بندی رفع شود. در نهایت ۲۵ آبان ماه گمرک این موضوع را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرده است. گفتنی است سال گذشته، روغنی گلپایگانی، رئیس سندیکای کاغذ و مقوا، نیاز سالانه کشور به کاغذ بسته‌بندی را ۸۵۰ هزار تن عنوان کرده و گفته بود که در این حوزه سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید می‌شود که مازاد تولید به کشورهای مختلف از جمله اروپا، آسیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. علت وضعیت مساعت تولید در این بخش تامین فناوری‌های خوب و ماشین آلات روز جهان در کشور است. او همچنین گفته بود که نیاز سالانه کشور به کاغذ تحریر ۳۸۰ هزار تن است که ۱۸۰ هزار تن ظرفیت تولید کاغذ تحریر در کشور ایجاد شده، اما تولید ناچیز است، چرا که به دلیل قوانین موجود تولیدکنندگان توان رقابت با واردکننده را ندارند. برای مثال تولیدکنندگان کاغذ تحریر باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند که واردکنندگان از آن معاف هستند. همچنین سال‌های گذشته به کاغذ وارداتی ارز دولتی اختصاص پیدا می‌کرد که همین موضوعات توان رقابت تولیدکنندگان را گرفت. بنابراین وضعیت تولید کاغذ تحریر در کشور مناسب نیست.

منبع: ایسنا

قائم ۱۰۰ماهواره ایرانی را به فضا می‌برد

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه ما در حوزه فضایی اخیراً توانستیم به لطف الهی ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ را پرتاب کنیم که این ماهواره بر سوخت جامد است، گفت: در سال جاری اولین ماهواره را با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ در مدار قرار خواهیم داد.‌جمعی از اساتید سطوح عالی و دروس خارج فقه حوزه علمیه قم و مشهد از نمایشگاه توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه بازدید و با سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران دیدار و گفت‌وگو کردند.سردار حاجی‌زاده در این دیدار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید حسن طهرانی مقدم گفت: ما توفیق داشتیم از سال 60 در محضر شهدای بزرگی مثل شهید طهرانی مقدم و سایر دوستان باشیم. در آن دوران، شهید طهرانی مقدم در مجالس مختلف مطرح می‌کرد و حسرت می خورد که ای کاش ما در واقعه کربلا بودیم و امام حسین(ع) را یاری می کردیم و در ادامه می‌گفت البته اگر سلاح خوب هم می داشتیم می توانستیم امام زمان(ع) را بهتر یاری کنیم. وی افزود: این عطش و حرارت از آن ‌روز در بین نیروهای هوافضا و موشکی شعله ور شد . شهید بزرگوار بارها تکرار می‌کرد که ما باید بتوانیم با اجراکردن تدابیر ولی‌فقیه خود از ایشان حمایت کنیم. فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه ما در آن دوران سلاح هایی مانند توپ 130 داشتیم که 27 کیلومتر برد داشت و وقتی می خواستیم مکان‌هایی در 30 کیلومتری منهدم کنیم به درستی قادر نبودیم، تصریح کرد: به همین دلیل، شهر بغداد که به فاصله 105 کیلومتری از مرزهای ما قرار داشت را نمی توانستیم تهدید کنیم. اما، این حرکت در زمان جنگ و دوران بعد از جنگ نیز ادامه پیدا کرد به طوری که امروز مجموعه نیروی هوافضا و بخش‌های مختلف سپاه به‌ویژه حوزه‌های موشکی و پهپادی تبدیل به یک قدرت شده است. وی ادامه داد: امروز در حوزه هواپیمای بدون سرنشین و پهپادها در تراز جهانی هستیم و دستاوردهای ما حرکت‌هایی را که ارتش های بزرگ و قدرتمند دنیا ده‌ها سال قبل از ما شروع به کار کرده‌اند را به چالش کشیده است ؛ بسیاری از دستاوردها نیز وجود دارد که روز حادثه اگر لازم باشد بیرون می‌آید مانند اصابت دشمن در فاصله یک هزار و 50 کیلومتری که البته این‌ها تصادفی نبوده و مرهون عمل به تعالیم اسلام، قرآن و از معجزات الهی است. سردار حاجی زاده در ادامه با بیان اینکه در حوزه موشکی از تراز جهانی جلو افتاده‌ایم، گفت: خبر موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته که در مراسم سالگرد شهید طهرانی مقدم گفته شد و قادر است در جو و بیرون از جو مانور داشته باشد متعلق به خیلی وقت پیش است ولی در واقع امروز رسانه ای شده است و در این دستاورد یک جهش نسلی اتفاق افتاده است و تا ده‌ها سال دشمن نمی‌تواند به توانمندی مقابله با این موشک برسد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه به حوزه پدافند اشاره کرد و گفت: ما در برهه‌ای در حسرت یک سامانه پدافندی برد کوتاه بودیم به طوری که رژیم بعث عراق در جنگ هشت ساله برای تحقیر ما با هواپیماهای باری به آسمان کشور ما می‌آمدند و زباله‌های پادگانی از جمله فایل، کمد، مبل، تیرآهن و... را به پایین می‌ریختند. وی افزود: امروز با لطف خداوند در حوزه پدافند از موشکی و پهپادی گسترش بیشتری داشته‌ایم، به طوری که انواع رادارها در حوزه‌ها، فرکانس‌ها، ارتفاع‌ها و بردهای مختلف و همچنین سامانه‌های پدافندی ارتفاع پائین، سامانه‌های برد متوسط تا برد بلند همگی بومی و ساخت داخلی هستند. سردار حاجی‌زاده در پایان با بیان اینکه ما در حوزه فضایی اخیراً توانستیم به لطف الهی ماهواره بر قائم 100 را پرتاب کنیم که این ماهواره بر سوخت جامد است ، گفت: در سال جاری اولین ماهواره را با ماهواره بر قائم 100 در مدار قرار خواهیم داد.

منبع: تسنیم

بازگشت ترامپ توییتر را به سقوط نزدیک کرد

همزمان با برگزاری نظرسنجی از سوی ایلان ماسک مالک توییتر مبنی بر بازگرداندن حساب توییتر دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا و دریافت ۵۲ درصد رای موافق از ۱۵ میلیون شرکت کننده؛ دفاتر بزرگ خبری ایالات متحده از جمله «سی‌بی‌اس نیوز» به نشانه اعتراض از این رسانه خارج شدند.ایلان ماسک مالک جدید توییتر شامگاه روز جمعه (۱۸ نوامبر ۲۰۲۲ - ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۱) طی نظرسنجی توییتری از فعالان این حساب کابری اجتماعی -به ویژه دنبال کنندگان خود در این رسانه- خواست در مورد بازگرداندن حساب کاربری دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا در این بستر اجتماعی نظر خود را اعلام کنند. تا لحظه تنظیم این گزارش بر اساس آرای ۱۵ میلیون نفر شرکت کننده ۵۲ درصد آرا به بازگشت ترامپ رای مثبن دادند و ۴۸ درصد هم از اتفاق ابرزا نارضایتی کردند. بر همین اساس ایلان ماسک بامداد یکشنبه (۲۰ نوامبر ۲۰۲۳۲ - ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۱) حساب کاربری ترامپ را بار دیگر فعال کرد و قفل آنرا گشود. البته پیش از این ایلان ماسک در ماه می ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) زمانی که زمزمه‌های خرید سهام توییتر و قرارگرفتن شخص او به عنوان مدیرعامل این بستر مجازی مطرح بود اعلام کرده بود که به محض در دست گرفتن سکان مدیریت توییتر برای بازگردادن حساب دونالد ترامپ اقدام خواهد کردحساب کاربری ترامپ در توییتر ژانویه ۲۰۲۱ (دی ماه ۱۳۹۹) به دلیل احتمال تحریک به آشوب‌های بیشتر در خصوص نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری معلق شده بود. تصمیم توییتر در آن زمان بعد از آن اتخاذ شده بود که گروهی از هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره حمله کردند. بازگردادن ترامپ و گشودن قفل حساب کاربری ترامپ ایلان ماسک برای بازگرداندن وجهه توییتر بعد از بحران‌های مختلف در این شرکت از جمله اخراج‌ها و استعفاهای گسترده توصیف شده استترامپ چند ماه پیش به فاکس‌نیوز گفته بود که قصدی برای بازگشت مجدد به توییتر ندارد و قصد دارد در پلتفورم خودش، تروث سوشال، فعال باشد. هر چند با راه‌اندازی این بستر در فضای مجازی و اقبال کمی که عموم مردم از آن داشتند وی عطای حضور و استمرار فعالیت در این بستر مجازی را به لقای آن بخشید. اما لرزه‌های شدید پایه‌های توییتر از زمان سکان‌داری ایلان ماسک بر راس این حساب کابری مجازی پیش از این آغاز شده بود و بسیاری از تحلیلگران ارشد حوزه رسانه بر این مساله اتفاق نظر دارند که تلااش ماسک برای بازگرداندن ترامپ به توییتر در راستای سرپوش گذاشتن به بحران‌های توییتر از زمان حضور وی به عنوان مدیر و مالک توییتر است. به نقل از نیویورکر؛ کارشناسان ارشد حوزه رسانه بر این مهم التفاق نظر دارند که «بازگردادن ترامپ و گشودن قفل حساب کاربری رییس جمهوری پیشین آمریکا توسط ایلان ماسک برای بازگرداندن وجهه توییتر بعد از بحران‌های مختلف در این شرکت از جمله اخراج‌ها و استعفاهای گسترده توصیف شده است. اما همزمان با اعلام بازگشت دونالد ترامپ به توییتز با چراغ سبز ایلان مساک؛ و در ادامه موج بحران‌های این شبکه رسانه‌ای که پیش از این و همزمان با رروزهای نخستین حضور ماسک بر مدیریت توییتر چون اخراج گسترده کارمندان این شرکت در سراسر جهان آغاز خبر ورود به بحران توییتر در دوران ماسک بود. در ادامه این بحران‌ها به قابلیت دریافت تیک آبی با خرید سرویس ۸ دلاری توئیتر آبی ادامه یافت که هجمه بی‌سابقه منتقدان این مساله از سوی کاربران توییتر رو.ندئ اجرای آن را متوقف کرد اما بر استمرار موج بحران‌ها در بستر طوفان‌های توییتری افزود. در نهالیت خبر بازگشت ترامپ به تویتر و برداشتن محدودیت فعالیت اکانت رییس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا ضربه آخر بر پیکر توییتر بود که آن را به گرداب سقوط رهنون ساخت. همزمان با اعلام این خبر رسانه‌های بزرگ خبری جهان از جمله شبکه‌های @CBSNews، @CBSEveningNew و @CBSMornings از حساب‌های خود در توییتر خارج شدند و تحلیل کارشناسان بر این امر استوار است که موج دومینووار خروح رسانه‌های خبیر بزرگ جهان از توییتر استمرار و ادامه خواها داشت. موج این تحلیل‌ها در مورد سقوط توییتر تا جایی پیش رفته است که روزنامه گاردین در مطلبی در همین ارتباط به بررسی احتمال ورشکستگی توییتر پرداخته و نوشته برخی از کارکنان سابق این پلتفرم معتقدند که مشکلات پیش روی این شرکت در واقع مشکلات موجودیتی و مربوط به حضور شخص ماسک در راس مدیریت این رسانه است.

منبع: ایرنا

رادیو جام‌جهانی افتتاح شد

همزمان با آغاز بازی‌های جام‌جهانی و در راستای تحقق سیاست‌های رسانه‌ ملی «رادیو جام‌جهانی» در ساختمان شهدای رادیو افتتاح شد. رادیو جام‌جهانی به عنوان یک رادیوی فصلی روی موج اف ام و فرکانس ۹۵.۵ مگاهرتز رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر را به طور ویژه‌ای پوشش خواهد داد.مراسم افتتاح «رادیو جام‌جهانی» با حضور علی بخشی‌زاده معاون صدا، مهدی آذر مکان مدیر رادیو جام‌جهانی، مریم کاظمی‌پور معاون ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان، مهدی کشاورز مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش و رضا شجیع رئیس حوزه ریاست مناطق آزاد کیش و همچنین تعدادی از پیشکسوتان،گویندگان و گزارشگران ورزشی رادیو ورزش همچون مسعود اسکویی، خسرو والی‌زاده، علی شاکری، اکبر ارمنده و سعید میرزا شفیع برگزار شد. معاون صدای رسانه ملی در این مراسم بیان کرد: رسانه ملی به عنوان رسانه پیشرو با تمامی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی همیشه در حال برنامه‌ریزی و تدارک وسیعی برای پاسخ به نیاز مخاطبانش است. سازمان صدا و سیما برای بزرگترین رویداد ورزشی در سطح جهان نیز برنامه‌های گسترده‌ای را پیش‌بینی کرده است و رادیو همانند گذشته در این حوزه بسیار فعال ورود کرده است. در این راستا شبکه های رادیویی با ۵۱۸ برنامه و ۲۷ عنوان به مدت ۴۷۰ ساعت و بیست و پنج دقیقه به استقبال جام جهانی فوتبال می روند. بخشی زاده تصریح کرد: رادیو جام جهانی نیز به مدت یک ماه و به صورت ۲۴ ساعته تمامی مسابقات این رویداد بزرگ ورزشی را توسط گزارشگران مجرب رادیو به صورت زنده گزارش خواهد کرد. نوع مخاطبین و تعداد علاقه‌مندان به فوتبال مثال زدنی است و رادیو هم مثل همیشه خود را در مقابل مخاطبانش مسئول می‌داند و امیدواریم خبرهای بسیار خوبی از طریق این رادیو به گوش مردم شریف ایران برسد. همچنین طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان، عملکرد رادیو ورزش در بین رادیوهای تخصصی مثال زدنی است و با توجه به ویژگی‌های رادیو ورزش، برنامه‌های این شبکه در زمان برگزاری جام‌جهانی در ساختارهای مختلف رادیویی با ریتمی شاد و پر نشاط تقدیم مخاطبان خواهد شد. معاون صدای رسانه ملی در ادامه به توضیح درباره جزییات ویژه برنامه‌های شبکه‌های رادیویی در زمان برگزاری جام‌جهانی فوتبال پرداخت و در پایان با اشاره به قابلیت‌های فردی و تیمی بازیکنان تیم ملی ایران و سرمربی‌گری نوآورانه کارلوس کی‌روش برای این تیم آرزوی موفقیت و سرافرازی کرد.دبیر شورای ورزش معاونت صدا و مدیر رادیو جام‌جهانی نیز در ابتدا با قدردانی از رییس سازمان صدا و سیما و معاون صدا با اشاره به اینکه جام‌جهانی بزرگترین و پرمخاطب‌ترین رویداد ورزشی دنیاست و میلیاردها نفر این مسابقات را دنبال و تماشا می‌کنند و به نوعی تبدیل به گفتمان عمومی مردم در آن مقطع می‌شود، گفت: ما از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی و پیگیری‌های متعددی را انجام دادیم تا «رادیو جام‌جهانی» را راه‌اندازی کنیم. آذرمکان ادامه داد: استودیوی این رادیو در جزیره کیش مستقر است. در برنامه‌ها به تحلیل، کارشناسی و ارائه آخرین اطلاعات و اخبار این رویداد در سراسر کشور و حتی خارج از کشور می‌پردازیم. وی افزود: برنامه‌های این رادیو از ساعت ۶ صبح و با مستندی با عنوان جهان در جام به مدت ۳۰ دقیقه روی آنتن می‌رود. ارائه آخرین اخبار و تحولات جام‌جهانی در برنامه جام بیست و دوم که یک برنامه تحلیلی است از دیگر برنامه‌های این رادیو به شمار می‌رود. البته ویژه برنامه‌های مختلفی هم از جزیره کیش تدارک و پخش می‌شود. تیم‌هایی هم از شبکه‌های رادیویی همچون ورزش، جوان، ایران و سایر رادیوها با «رادیو جام جهانی» همکاری خواهند کرد و برنامه‌هایی را ضبط و برای پخش از این رادیو تدارک دیده‌اند. مدیر رادیو جام‌جهانی اظهار داشت: برخی از برنامه‌های سایر شبکه‌های رادیویی از جمله یک نمایش ویژه با همین مضمون هم از این رادیوی فصلی پخش خواهد شد. روزانه حدود ۳ الی ۴ مسابقه تا حدود ساعت ۱ بامداد به صورت زنده از «رادیو جام جهانی» پوشش داده می‌شود. در فواصل مسابقات هم برنامه‌های تحلیلی و کارشناسی ویژه بازی‌های این رویداد جهانی را روی آنتن می‌بریم. در ادامه مراسم مسعود پوراسکویی گوینده، مجری و گزارشگر پیشکسوت شبکه رادیویی ورزش خاطرنشان کرد: یکی از ماموریت‌های اصلی رادیو ورزش از زمان افتتاح تا کنون پخش مستقیم مسابقات ورزشی از سراسر کشور و جهان بوده است. شنوندگان این شبکه توقع دارند که ما در مسابقات بزرگ حضور داشته باشیم و ایشان را در جریان آخرین رویدادها قرار بدهیم. افتتاح رادیو جام‌جهانی که به همت معاونت صدا و رادیو ورزش برگزار می‌شود قطعا با توجه به نیازسنجی‌های صورت گرفته پاسخگوی مخاطبین وفادار خود خواهد بود. در قسمتی از این مراسم از خانواده مهدی رضایی مجد یکی از شهدای هشت سال دفاع مقدس که وی کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال جوانان ایران نیز بود و سید روح الله عجمیان از شهدای مدافع امنیت که به تازگی به مقام رفیع شهادت نائل شده است، تقدیر شد.

منبع: ایرنا

جان باختن سربازان سوری در حملات ترکیه تایید شد

خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) جان باختن شماری از سریازان ارتش سوریه در حملات بامداد امروز ترکیه به استان های حلب و الحسکه سوریه را تایید کرد.منبع نظامی در استان الحسکه اعلام کرد که جنگنده‌های ترکیه تعدادی از مناطق واقع در جنوب غربی الدرباسیه، اطراف المالکیه و روستای تل حرمل در شمال شهر ابوراسین را هدف حملات خود قرار دادند. این منبع در این باره گفت که این حملات منجر به جان باختن شماری و وارد شدن خسارت سنگین در خانه‌ها شد. خبرگزاری فرانسه بامداد امروز گزارش داده بود که در جریان حملات ترکیه به شمال سوریه، ۱۲ تن کشته شدند. خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که افراد کشته شده از میان گروه مسلح موسوم به "نیروهای دمکراتیک سوریه" (قسد) و نیروهای دولتی سوریه بودند. منابع خبری پیش از این گزارش دادندکه بامداد یکشنبه جنگنده‌های ترکیه‌ای به منطقه "عین العرب" در استان حلب در شمال سوریه حمله کردند. شبکه "المیادین" نیز در گزارشی اعلام کرده بود که جنگنده‌های ترکیه مواضع گروه مسلح (قسد) را در اطراف عین العرب در حومه شرقی حلب و همچنین موضعی در ناحیه عین عیسی در شمال استان های الرقه و الحسکه سوریه را هدف قرار دادند.

منبع: ایرنا

آمریکا شهپاد ها را راهی خلیج فارس کرد

فرمانده «ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا» از تصمیم واشنگتن برای استقرار بیش از ۱۰۰ شهپاد (شناور هدایت پذیر از راه دور) در آب‌های استراتژیک خلیج فارس خبر داد.مایکل کوریلا، فرمانده «ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا» موسوم به «سنتکام» در سخنانی در جریان کنفرانس سالانه "گفتوگوی منامه" در بحرین در این باره اظهار داشت: «تا سال آینده میلادی در همین زمان، یگان ویژه ۵۹، ناوگانی متشکل از بیش از ۱۰۰ شناور سطحی و زیرسطحی بدون سرنشین را تشکیل خواهد داد که با هم در ارتباط خواهند بود.» یگان ویژه ۵۹ در سپتامبر ۲۰۲۱ در بحرین و مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، با هدف ادغام سیستم‌های بدون سرنشین و هوش مصنوعی در عملیات خاورمیانه راه اندازی شد. کوریلا افزود: علاوه بر این، آمریکا در حال اجرای یک برنامه تجربی برای مقابله با پهپادهای دشمنان در چارچوب همکاری با شرکای خود در منطقه است. وی ادامه داد: با پیشرفت فناوری هواپیماهای بدون سرنشین، توسعه هواپیماهای بدون سرنشین توسط دشمنان ما ممکن است بزرگترین تهدید فناوری برای امنیت منطقه باشد.

منبع: ایرنا

سوریه انبار بزرگ سلاح تروریستها را کشف کرد

نیروهای امنیتی سوریه موفق شدند که یک انبار بزرگ سلاح و مهمات تروریست ها را در یکی از محله های شهر درعا در جنوب این کشور کشف و ضبط کنند.نیروهای امنیتی سوریه در جریان تفتیش خانه موید حرفوش ملقب به "ابوطعجه" سرکرده ارشد گروه تروریستی داعش در محله طریق السد در جنوب شهر درعا انبار بزرگی از انواع سلاح و مهمات را کشف و ضبط کردند. این انبار شامل مقادیر زیادی بمب به شکل ها و وزن های مختلف و مقایر زیادی مواد منفجره بود. برخی از بمب ها ویژه بمبگذاری موتورسیکلت و برخی به شکل کپسول های اکسیژن برای حمل و نقل آسان و بی درد سر آنها بود و برخی بمبها هم برای داشتن قدرت تخریب زیاد به هم وصل شده بود. یک منبع امنیتی گفت: سرنوشت حرفوش و محمد السالمه ملقب به "عفو" معلوم نیست و احتمالا به همراه دیگر سران گروه تروریستی داعش از محله طریق السد -قبل از کنترل نیروهای امنیتی بر مقرهای آنها- فرار کرده باشند.نیروهای امنیتی سوریه بعد از ۱۵ روز درگیری با بقایای گروه تروریستی داعش توانستند محله طریق السد در جنوب شهر درعا و در مجاورات مرز اردن را پاکسازی کنند. در این عملیات دهها نفر از عناصر تروریستی داعش کشته و شمار دیگری فرار کردند.چهار خودروی بمبگذاری شده نیز در جریان عملیات پاکسازی خنثی شد و یک خودروی بمبگذاری شده نیز در آخرین روز عملیات با سرنشین انتحاری آن هدف قرار گرفت.

منبع: ایرنا

ائتلاف حاکم در آلمان سقوط آزاد کرد

نتایج یک بررسی حاکی است، رتبه ائتلاف حاکم آلمان در پایین‌ترین سطح خود از زمان انتخابات پارلمان فدرال این کشور (بوندستاگ) که ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱ برگزار شد، قرار دارد.داده های یک نظرسنجی که توسط موسسه جامعه شناسی «اینسا» انجام شده است، نشان می دهد که حزب سوسیال دموکرات و حزب سبزهای آلمان هر یک در هفته جاری یک درصد این رتبه را از دست داده اند. حزب چپ آلمان یک درصد افزایش در رتبه خود را به ثبت رساند. رتبه حزب دموکراتیک آزاد آلمان، بلوک سی دی یو/سی اس یو و آلترناتیو برای آلمان بدون تغییر باقی مانده است. بدین ترتیب، حزب سوسیاست دموکرات، سبزها و حزب دموکراتیک آزاد آلمان در مجموع ۴۴ درصد کسب کردند که ۲ درصد کمتر از هفته قبل است. این پایین ترین رتبه برای ائتلاف حاکم از زمان انتخابات بوندستاگ است. احزاب اپوزیسیون حاضر در بوندستاگ با هم رتبه ۴۸ درصدی را از آن خود کردند. ۲۶ سپتامبر۲۰۲۱ مردم آلمان در انتخابات سراسری پای صندوق های رای رفتند و دوره جلوس ۱۶ ساله «آنگلا مرکل» بر صدراعظمی این کشور را پایان دادند. بوندستاگ دارای دست کم ۵۹۸ کرسی نمایندگی است ولی غالبا شمار نمایندگان بیش از این میزان است. از مجموع ۵۹۸ نماینده بوندستاگ، ۲۹۹ نفر به صورت مستقیم و ۲۹۹ نفر نیز طبق لیست های انتخاباتی احزاب پیروز در هر یک از حوزه های انتخابیه به پارلمان راه می یابند. اما همواره بدلیل همپوشانی افراد قرار گرفته شده در دو لیست طبق محاسبات پیچیده، تعدادی افراد تحت عنوان نمایندگان پوششی یا جبرانی به این ۵۹۸ نفر اضافه می شوند. از این رو گاهی شمار نمایندگان بیش از رقم رسمی است.

منبع: ایرنا

شولتس صدراعظم آلمان شد

اولاف شولتس با تصویب مجلس آلمان(بوندستاگ) به طور رسمی بعنوان نهمین صدراعظم این کشور تعیین شد.خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار این خبر افزود: با رای مجلس آلمان، اولاف شولتس با کنار رفتن انگلا مرکل پس از ۱۶ سال صدراعظمی، رسما عهده دار این سمت شد. آسوشیتدپرس درادامه گزارش داد: شولتس توانست با کسب ۳۹۵ آرای نمایندگان «بوندستاگ» (مجلس آلمان) بعنوان صدراعظم این کشور برگزیده شود، وی درحالی این رای را به دست آورد که سه حزب ائتلافی دولت وی درمجموع ۴۱۶ کرسی از ۷۳۶ کرسی مجلس آلمان را دراختیار دارند. بنابراین گزارش شولتس تا ساعاتی دیگر رسما از سوی رئیس جمهوری آلمان صدراعظم این کشور خواهنده خواهد شد و مراسم سوگند را در حضور رئیس مجلس آلمان ادا خواهد کرد. سه حزب آلمانی سوسیال دموکرات ها، سبزها و دموکرات های آزاد روز سه شنبه و پس از امضای توافق ائتلاف، اذعان کردند که دولت جدید چالش های بزرگی پیش رو دارد؛ این ائتلاف که اولین نمونه از این نوع در سطح ملی در آلمان است، به ۱۶ سال حکومت دولت محافظه کاران تحت صدارت آنگلا مرکل پایان می دهد. سه حزب آلمانی سوسیال دموکرات ها، سبزها و دموکرات های آزاد روز گذشته و در واقع یک روز قبل از شروع رسمی صدراعظمی اولاف شولتز، توافق برای ائتلاف را رسما امضا کردند و در عین حال اذعان کردند که دولت جدید چالش های بزرگی پیش رو دارد. این ائتلاف که اولین نمونه از این نوع در سطح ملی در آلمان است، به ۱۶ سال حکومت دولت محافظه کاران تحت صدارت آنگلا مرکل پایان داد. اعضای برجسته هر سه حزب یاد شده در مقابل دوربین شبکه های تلویزیونی این توافق ۱۷۷ صفحه ای را امضا کردند. کریستین لیندنر رهبر دموکرات های آزاد گفت که چند هفته گذشته به مذاکرات سپری شد و اکنون زمان عمل فرا رسیده است. وی افزود: از این هفته می خواهیم روی پیشرفت کار کنیم. باید توهم را کنار بگذاریم و بپذیریم که با چالش های بزرگی روبه رو هستیم. شیوع ویروس کرونا و مشکلات فراوان اقتصاد، سیاسی و اجتماعی ناشی از آن، اعتراض گسترده مردم آلمان به محدودیت های کرونایی، افزایش بهای انرژی و خط لوله جنجالی نورداستریم ۲ برای انتقال گاز از روسیه به آلمان، اختلافات میان اعضای اتحادیه اروپا و اعضای ناتو برسر مسائل گوناگون از جمله برخی چالش های پیش روی دولت جدید آلمان خواهد بود. این احزاب، توافق مزبور را ماه گذشته ارائه دادند اما قبل از امضا شدن باید به تائید اعضا می رسید. شولتس که در یک کنفرانس خبری در برلین در مقابل خبرنگاران سخن می گفت، اظهار داشت که دولت جدید سه حزبی اش بر همکاری با دموکراسی ها در سراسر جهان متمرکز خواهد بود. شولتس با تائید این مساله که اولین سفر خارجی اش در مسند صدراعظمی آلمان به فرانسه خواهد بود، بر اهمیت تقویت اتحادیه اروپا تاکید کرد.

منبع: ایرنا

فرانسه از هند در شورای امنیت دفاع کرد

رسانه های هند گزارش دادند فرانسه حمایت خود را از اعضای گروه 4 شامل هند، آلمان، برزیل و ژاپن برای پیوستن به اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده است.فرانسه حمایت خود از هند، آلمان، برزیل و ژاپن را برای پیوستن به اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید کرده و بر لزوم توجه به ظهور قدرت‌های جدیدی که مایل و قادر به قبول مسئولیت هستند تأکید کرده است. «ناتالی برودهرست»، معاون نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل گفت: ما می خواهیم شورای امنیت شامل نمایندگان دائمی بیشتری از جهان امروز باشد، به گونه ای که اقتدار و اثربخشی آن را بیشتر تقویت کند. او در نشست عمومی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد مسئله نمایندگی عادلانه و افزایش اعضای شورای امنیت و سایر موارد مرتبط با شورای امنیت سخنرانی می کرد. برودهرست گفت: در واقع باید ظهور قدرت‌های جدیدی را که مایل و قادر به قبول مسئولیت حضور دائمی در شورای امنیت هستند، در نظر بگیریم. از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، 4 کشور شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه و روسیه از کرسی دائمی هند در سازمان ملل متحد حمایت کرده‌اند. دوره دو ساله کنونی هند به عنوان یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت، ماه آینده پس از ریاست شورای 15 کشور به پایان خواهد رسید. دهلی نو و دیگر کشورهای گروه 4 شامل برزیل، آلمان و ژاپن در خط مقدم تلاش‌ها برای اصلاح فوری شورای امنیت بوده‌اند؛ شورایی که اعضای آن در مواجهه با چالش‌های کنونی به شدت اختلاف‌نظر دارند. هند مدعی شده است که شورای امنیت در شکل کنونی خود واقعیت های ژئوپلیتیک امروزی را منعکس نمی کند و اگر کشورهایی مانند قدرت های در حال توسعه مانند هند صندلی دائمی بر سر میز نعلی شکل (اشاره به ظاهر میز شورای امنیت) نداشته باشند، اعتبار آن در خطر است. پاکستان همواره با افزوده شدن هند به اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل مخالف بوده و هست.

منبع: ایرنا

ایران قیمت مواد سوختی در افغانستان را کاهش داد

مقامات وزارت صنعت و تجارت افغانستان روز یکشنبه اعلام کردند، انعقاد قرارداد واردات مواد نفتی میان امارت اسلامی افغانستان و جمهوری اسلامی ایران، موجب کاهش ۴ درصدی قیمت مواد سوختی در بازارهای این کشور شده است.در مدت زمان یک هفته‌ گذشته بهای مواد نفتی به ویژه بنزین و سوخت دیزل با کاهش چهار درصدی روبرو شده است،به طوریکه در ده روز گذشته قیمت سوخت دیزل از ۹۷ به ۹۴ افغانی و قیمت بنزین از ۸۱ به ۷۶ افغانی کاهش یافته است. در پی این کاهش قیمت، عبدالسلام جواد سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان در گفتگو با خبرنگار آوا تصریح کرد: کاهش مواد سوختی و غذایی یکی از سیاستهای امارت به شمار می آید تا این مواد وارد شوند و شهروندان این کشور در زمستان پیش‌رو با مشکل مواجه نشوند. وی خاطرنشان کرد وزارت صنعت و تجارت افغانستان با در نظر داشتن این رویکرد، روند واردات مواد نفتی را تسهیل کرده و همچنین با کشورهای جمهوری اسلامی ایران و روسیه قراردادهایی را در این مورد منعقد کرده است. جواد افزود: قرارداد میان این وزارتخانه و جمهوری اسلامی ایران عملا در حال اجرا است؛ اما قرارداد با کشور روسیه تاکنون اجرایی نشده است. جواد همچنین به میزان رقم کاهش تعرفه‌ واردات مواد نفتی اشاره ای نکرد و افزود: به علت درگیر بودن مردم افغانستان با فقر، امارت اسلامی تعرفه روی واردات مواد نفتی را کاهش داده است. بر همین اساس، این مساله سبب شده است بخش خصوصی نیز میزان واردات خود را افزایش دهد. این در حالی است که تاکنون هیچ تغییری در بهای گاز مایع به وجود نیامده است و هر متر مکعب گاز همچنان به قیمت ۶۶ افغانی در بازارهای این کشور به فروش می‌رسد. در همین حال، شهروندان افغانستان از کاهش قیمت سوخت، بنزین و سوخت دیزل استقبال کردند و از حکومت می‌خواهند با در نظرداشتن وضعیت اقتصادی شهروندان قیمت‌ها بیش از این کاهش یابد.

منبع: ایرنا

انشعاب مشترکین بدمصرف پایتخت قطع شد

مدیر دفتر توسعه خطوط آبرسانی شرکت تأمین و تصفیه آبفای تهران گفت: انشعاب ۱۱ هزار مشترک بدمصرف قطع شده و این روند تا اصلاح الگوی مصرف ادامه خواهد داشت. آقای تبریزی در گفتگو با رسانه ملی گفت: مصرف آب تهران حدود ۴۰ هزار لیتر برثانیه و میزان ورودی آب در تهران حدود ۳۵ هزار لیتر برثانیه است یعنی هرثانیه، ۵ هزار لیتر از ذخایر آب کاهش پیدا می‌کند و این بالا بودن میزان مصرف نسبت به میزان تولیدی را نشان می‌دهد. وی افزود: روزانه حدود سه میلیون متر مکعب آب در تهران مصرف می‌شود و برای عبور از بحران آب و خشکسالی نیاز به ۲۰ درصد کاهش مصرف را داریم.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha