جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
روز دانشجو

حوزه/ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ یادآور حرکت آگاهی ­بخش دانشجویانی است که علیه رفتار مستبدانه رژیم پهلوی بویژه پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و علیه سلطه استکبار، انجام شد.

خبرگزاری حوزه | کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که با برنامه‌ریزی، هماهنگی و حمایت استعمار انگلیس و آمریکا صورت گرفت، سبب سرنگونی دولت ملی دکترمحمد مصدق شد و محمدرضا پهلوی را نیز به قدرت بازگرداند. از این تاریخ و با شروع دوره جدید حاکمیت محمدرضا پهلوی، رهبران نهضت ملی شدن صنعت نفت، محاکمه شدند و سه نیروی اجتماعی ملی، مذهبی و مارکسیستی به شدت سرکوب گشتند و بار دیگر جو خفقان در مملکت سایه افکند.

دانشجویان آزادیخواه نسبت به بستن فضای سیاسی کشور و گسترش نفوذ و سلطه بیگانگان بویژه انگلیس و آمریکا بر سرنوشت کشور، دست به اعتراض زدند که حدود چهار ماه پس از کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، عوامل رژیم پهلوی در ۱۶ آذر ۱۳۳۲، به دانشگاه تهران، مرکز مخالفتها و تجمع اعتراضی دانشجویان، یورش بردند که در نتیجه حمله سربازان مسلح شاه به دانشجویان بیدفاع در محیط علمی دانشگاه، سه تن از دانشجویان به نامهای مصطفی بزرگنیا، احمد قندچی و آذر شریعت رضوی کشته و تعداد زیادی نیز مجروح و دستگیر شدند.

این حرکت آگاهی‌بخش در تاریخ جنبش دانشجویی ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به روز دانشجو نام گرفت و ۱۶ آذر به نماد زنده بودن و پویایی دانشجویان تبدیل شد. مردم و دانشجویان عزیز کشور در این روز مهم، ضمن زنده نگهداشتن یاد دانشجویان فداکار در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و نکوداشت مقام دانشجو، با اهداف آنان که همان آگاهی‌بخشی به جامعه و مبارزه با استبداد و استعمار بوده، تجدید پیمان میکنند و بدینوسیله روح آزادگی، عدالتخواهی، استقلال‌طلبی و هویتخواهی را در خود زنده نگهداشته و به نسل بعد منتقل می سازنند.

البته حرکت اعتراضی دانشجویان علیه استبداد و استعمار در عصر پهلوی ادامه داشت و با ورود امام خمینی(ره) به عرصه سیاسی اجتماعی ایران و به دست گرفتن رهبری نهضت اسلامی مردم ایران و رهبری مخالفان رژیم پهلوی از سال ۱۳۴۲ در مبارزه با استبداد و استعمار و اجرای قوانین اسلامی، دانشجویان نیز به این نهضت پیوستند و با وحدت همه قشرهای مردم انقلابی و اتحاد مبارزان علیه استبداد و استعمار، رژیم وابسته و مستبد پهلوی ساقط شد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و کشور عزیز ما به آزادی و استقلال دست یافت.

درود به پیام آوران آزادی و استقلال

دکتر علی اکبری معلم، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha