شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی حسینی آملی

حجت الاسلام والمسلمین حسینی آملی، شأنیت طلبه را در امتداد شأنیت خاتم الانبیا(ص) عنوان کرد و گفت: طلبه خود را در معرض مسئولیت امام زمان(عج) قرار داده است، حال دیگران بپسندند یا نپسندند، تمجید کنند و یا سرزنش، وظیفه وصل کردن بندگان به خداوند را دارید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی حسینی آملی، صبح امروز در جمع فضلا و طلاب مدرسه علمیه رکن الملک با اشاره به روایتی از امام محمد باقر(ع) به تبیین اهمیت و جایگاه طلبگی و کسب معارف دینی پرداخت و اظهار داشت: امام محمدباقر(ع) فرمودند : " اِعلَم بِأَنَّکَ لا تَکونُ لَنا وَلِیًّا حَتّی لَوِ اجتَمَعَ عَلَیکَ أهلُ مِصرِکَ وقالوا : «إنَّکَ رَجُلُ سَوءٍ» لَم یَحزُنکَ ذلِکَ ، ولَو قالوا «إنَّک رَجُلٌ صالِحٌ» لَم یَسُرَّکَ ذلِکَ ، ولکِنِ اعرِض نَفسَکَ عَلی کِتابِ اللّه ، بدان که تو دوستدار ما نخواهی بود، مگر آن که اگر همه همشهریانت علیه تو هم داستان شوند و یک زبان بگویند: «تو آدم بدی هستی» این، اندوهگینت نسازد و اگر بگویند: «تو آدم خوبی هستی» این نیز شادمانت نکند. بلکه خود را با کتاب خدا بسنجید ".

وی افزود: این به این معنا است که اگر مردم یک روز در اطراف فرد جمع شدند و خوبی انسان را گفتند و منبر انسان رونق گرفت، نباید مسرور شد و اگر یک روز نیز بدگویی و توهین کردند نباید محزون شد و باید خود را در محضر کتاب خدا دید، بنابراین نباید دل انسان در برابر انتقاداتی که درشرایط طلبه شدن را زیر سوال می برند، خالی شود.

استاد حوزه با بیان مفهوم کتاب در معارف قرآنی گفت: در معارف قرآنی آنجا که می فرماید«ذلک الکتاب لاریب فیه»، در مقام عینیت معارف «الکتاب هو علی بن ابیطالب(ع)» است و در دوران ما نیز منظور از «الکتاب» حضرت بقیة الله الاعظم (عج) می‌باشند.

وی اضافه کرد: در بیان امام موسی کاظم(ع) نیز آمده است که فرمودند: " و قال الناس فی یدک لؤلؤة ما کان ینفعک و أنت تعلم انها جوزة و لو کان فی یدک لؤلؤة و قال الناس انها جوزة ما ضرک و أنت تعلم انها لؤلؤة ، اگر گردویی در دست داشته باشی و مردم گویند دُرّ است، تو را که می‏دانی گردو است سود نمی‏دهد و اگر درّی در دست داشته باشی و همه گویند که آن گردو است و تو خود می‏دانی درّ است سخن ایشان هیچ زیانی برای تو ندارد "، این به آن معنا است که اگر در دست خود سرمایه ارزشمندی دارید بدگویی و ناسزا مردم از ارزش آن سرمایه نمی کاهد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی آملی با تأکید بر ارزش ها و سرمایه های در دست انسان تصریح کرد: به عنوان مثال دیگران می گویند مگر این انقلاب اسلامی چیست در حالی که ما می دانیم این انقلاب، خواسته دل حضرت زهرا(س) و اجابت دعای انبیا عظام در طول تاریخ بشریت است.

وی خاطر نشان کرد: در مقابل جمعیت چند میلیاردی در این کره خاکی چند میلیون جمعیت شیعیان است، اما همین جمعیت سرمایه گران بهایی در دست دارد، حال دیگران این مسئله را بپسندند یا نپسندند، امروز در دنیای وانفسای تهاجم رذایل بر اهل فضایل، ما در جبهه فضیلت ها قرار داریم.

استاد حوزه در ادامه به روایتی از رسول خدا(ص) اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند:" ألا اُخبِرُکُم عَن أقوامٍ لَیسوا بِأَنبِیاءَ ولا شُهَداءَ ، یَغبِطُهُم یَومَ القِیامَةِ الأَنبِیاءُ وَالشُّهَداءُ بِمَنازِلِهِم مِنَ اللّه عز و جل ، شما را از مردمی که نه پیامبرند و نه شهید ، و لیکن روز قیامت بر منبرهایی از نور قرار دارند و پیامبران و شهیدان به منزلت آنها نزد خداوند عز و جل رشک می برند ، باخبر کنم؟ ".

وی افزود: نبوت در این حدیث، به معنای تداوم و استمرار به رسالت است و نبوت ارتباط الهی است و این ارتباط الهی لازم نیست درمعنای نبوت اصطلاحی باشد بلکه به همان معنای لغوی خود ارتباط معنوی و کمالات الهی با حضرت حق است، در اصطلاح می گویند نبوت مقامی و انبایی غیر از نبوت تشریحی است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی آملی به تبیین عبارات شهید و قتل در قرآن و معارف دینی پرداخت و گفت: در قرآن تعبیر قتل غیر از تعبیر شهادت است و شهید یکی از اسما الهی است و موت نیز به معنای انتقال ازاین نشئه به نشئه دیگربوده و از آن به یتوفی یاد شده است، با این بیان افرادی هستند که به اصطلاح روایی نه اصطلاح قرآنی، با عنوان شهید، مقتول نیستند، اما مقتولین جبهه حق به آنها غبطه می خورند.

وی اضافه کرد: افرادی هستند که در قیامت بر منبرهای نورانی در محضر حق تعالی می باشند، لذا از رسول خدا سؤال شد این افراد چه کسانی هستند؟ حضرت در پاسخ فرمود: "الَّذینَ یُحَبِّبونَ عِبادَ اللّه ِ إلَی اللّه ِ، ویُحَبِّبونَ اللّه َ إلی عِبادِهِ "این افراد واسطه حب الهی به بندگان می باشند و همانند آینه دو رو هستند که حب الهی را برای بندگان خدا جذب می کنند و هم چنین حب بندگان را به عنایت الهی وصل می نمایند.

استاد حوزه، دارایی و سرمایه روحانیون و طلاب علوم دینی را وصل کردن خدا به بندگان و بندگان به حق تعالی عنوان کرد و ادامه داد: دارایی ما این است که نعمت های الهی را برای مردمی که ایمان آنها متزلزل می شود برملا می کنیم و بنیه اعتقادی مردم را تقویت می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در تطور خلقت ما خاک بودیم، لذا اگر همان خاک جذب ریشه نباتی نمی شد و اگر در یک جایی مسیر تغییر می کرد همان خاک باقی می ماندیم و دیگر انسانی در کار نبود ، لذا در اصل تاج "کرمنا بنی آدم" و "خلقنا الانسان فی احسن تقویم" بر سر ما قرار گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی آملی کسب ظرفیت در سیر تکاملی انسان را نامحدود بیان کرد و گفت: انسان در سیر تکاملی حد یقف ندارد و تنها یک حد دارد و آن حد لایقفی است.

وی با اشاره به شأنیت هر یک از ملائکه الهی در عالم هستی شأنیت طلبه را در امتداد شأنیت خاتم الانبیا(ص) عنوان کرد و افزود: طلبه خود را در معرض مسئولیت امام زمان(عج) قرار داده است، حال دیگران بپسندند یا نپسندند، تمجید کنند و یا سرزنش، این سرمایه در دست ما است و لذا دشمنانی که به جنگ آمدند می پندارند دارایی ما منابع و مخازن است، در حالی که دارایی ما بزرگانی هم چون آیت الله بهجت ها(ره) و شیخ مقدس اردبیلی(ره) ها است.

استاد حوزه با تأکید بر تقویت اعتقادات مردم توسط علما و روحانیون تصریح کرد: به منبر که می روید بخش بزرگی از منبر را بر تقویت اعتقادات مردم قرار دهید، اینکه چگونه بندگان را محبوب خدا کنیم نیز مربوط به بخش دوم حدیث می باشد که حضرت فرمودند با امر به معروف و نهی از منکر به مردم می گوییم که بدی نکنید تا محبوب خدا شوید، هم چنان که امیرمومنان(ع) فرمودند اگر دیگر عبادت ها به منزله مقدار رطوبت دهان باشد ، امر به معروف و نهی از منکر به منزله اقیانوس و دریا است.

وی خاطر نشان کرد: در مقام عمل نیز اگر "لااله الاالله" را رعایت کنیم چون این توحید نور است برای انسان زندگی ساز می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha