پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
image-20221207125820-1.png

حوزه/ معاون آموزش المصطفی در رونمایی از نشریه «مطالعات زبان و ادبیات عربی» گفت: ورود اساتید زبان فارسی در ارائه مقالات باید قوی تر باشد؛ زیرا تأثیر پذیری زبان فارسی از ادبیات عربی یا تأثیرگذاری زبان فارسی در فهم نکات زبان عربی امری مهم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین جزایری، معاون آموزش جامعةالمصطفی در نشستی با مدیر و معاونان مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، ضمن اشاره به سختی‌های راه اندازی یک مجله علمی – پژوهشی، اظهار داشت: ادبیات عرب در عین این که از علوم مظلوم حوزه علمیه به شمار می رود، پایه بقیه علوم ماست و کسانی در فقه، اصول و فلسفه موفقند که در ادبیات عربی موفق‌تر باشند.

معاون آموزش جامعة المصطفی در ادامه ضمن ابراز امیدواری از انتشار این نشریه برای نشان دادن ظرفیت های زبان و ادبیات عربی برای فهم دین و برای انتقال معارف دینی و تشویق طلاب به مباحث ادبیات عربی، خاطرنشان ساخت: اگر این نشریه بخواهد موفق باشد، باید با گروه زبان و ادبیات فارسی ارتباط و پیوند بیشتری پیدا کند. زبان و ادبیات فارسی و عربی رقیب هم نیستند، بلکه مکمل یکدیگرند که این ها در کنار هم می توانند خروجی مطلوب را داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ورود اساتید زبان فارسی در فرآیند مقالات اشاره کرد و ابراز داشت: ورود اساتید زبان فارسی در ارائه مقالات باید قوی تر باشد؛ زیرا تأثیر پذیری زبان فارسی از ادبیات عربی یا تأثیرگذاری زبان فارسی در فهم نکات زبان عربی امری مهم است.

معاون آموزش جامعه المصطفی ضمن تشریح رسالت انتشار این نشریه اظهار داشت: نشریه «مطالعات و زبان ادبیات عربی» باید در خدمت فهم قرآن و روایات و گسترش معارف آنها و توجه دادن به مخاطبان باشد؛ چرا که فهم قرآن بدون توجه به نکات ادبی ممکن نیست. اگر کسی بخواهد قرآن را بفهمد ممکن نیست الا این که به ظرائف بلاغی قرآن توجه کند. امیدواریم زمینه ای فراهم شود تا این نشریه به زبانهای مختلف چاپ گردد.

حجت الاسلام والمسلمین ساجد رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی نیز در ابتدای این نشست، بر اهمیت پژوهش تأکید کرد و اظهار داشت: بال پژوهش بال عمیق و ماندگار یک مجموعه علمی است.

وی در ادامه تدوین مجله علمی – ترویجی یا علمی – پژوهشی را لازمه یک مجموعه فاخر و ارزشمند توصیف و ابراز امیدواری کرد که در این زمینه به نقطه خوبی برسیم که البته دو مجله همزمان در حال گذران مراحل استاندارد هستند که بتوانند مجوز علمی پژوهشی در حوزه مطالعات و زبان را اخذ نمایند.

در پایان نشست، تعدادی از اساتید به بیان نقطه نظرات خود در خصوص نشریه پرداختند.

محورهای اصلی نشریه:

این نشریه با هدف «مرجعیت ‌بخشی علمی در عرصۀ زبان عربی»، یک نشریۀ معتبر زیر نظر مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی وابسته به دانشگاه بین‌المللی المصطفی (ص) است که محورهای زیر را در اولویت نشر خود قرار داده است:

  • دانش‌های صرف، نحو، بلاغت، لغت و ترجمه؛
  • قرآن‌پژوهی و حدیث‌پژوهی با رویکرد ادبی؛
  • دانش زبان‌شناسی و معناشناسی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha