شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
وقف

حوزه/ مادری فداکار، باغ دو هزار متری‌اش در شهریار را وقف امام مهربانی‌ها کرد؛ وقفی که داستان زیبایش از یک خواب و یک سفارش مادرانه آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، سازمان موقوفات آستان قدس رضوی در استان تهران، نام‌های بسیاری را در فهرست بلندبالای واقفان حضرت رضا(ع) ثبت کرده و این‌بار نوبت به درج نام زیبای یک مادر رسیده است که دلبستگی‌اش به آقا را با وقف یک باغ نشان داده است.

وقف باغ ۲هزارمتری در شهریار

«معصومه خسروی»؛ بانوی ۷۵ ساله تهرانی، شش دانگ عرصه و اعیان یک قطعه باغ مشجر به مساحت دو هزار مترمربع واقع در شهریار را بر این آستان مقدس وقف و نامش را در فهرست واقفان صحن و سرای حضرت دوست برای همیشه ماندگار کرده است.

وقف ارثیه خانوادگی

سال‌های عمرش تا به امروز را وقف تربیت شش فرزندش کرده و حالا هم این روح زیبای مادرانه را با زیبایی مضاعف زینت داده است. خودش می‌گوید: من معلم بوده اما پس از ازدواج، تصمیم گرفتم خانه‌دار باشم و برای تربیت فرزندانم وقت بیشتری بگذارم؛ برای شش فرزند، چهار دختر و دو پسر.

از او درباره وقفش هم می‌پرسم و این پاسخ را می‌شنوم: بعد از فوت همسرم و تقسیم ارثیه، این باغ سهم من شد و تمام دارایی‌ام در دنیا هم همین دو هزارمتر باغ است که تصمیم گرفتم به نام امام رضا(ع) سند بخورد. او می‌افزاید: خوشبختانه فرزندانم نیازی به این دارایی من ندارند و من هم با خیال آسوده از زندگی آنها، تصمیم گرفتم این باغ را برای آخرت خودم سرمایه‌گذاری کرده و آن را وقف کنم.

تعبیر یک خواب شیرین

داستان وقف این مادر هم شنیدنی است: "سال‌ها قبل، مادر مرحومم را در خواب دیدم و هیچوقت آن خواب را فراموش نمی‌کنم. آن شب مادرم به من سفارش کرد آیه ۴۵ سوره کهف را بخوانم. این آیه قرآن روایت فانی بودن اموال دنیوی است و آدم را مطمئن می‌کند که باید از دارایی دنیوی‌اش برای آخرت استفاده کند، در آن زمان که خواب مادرم را دیدم دارایی چندانی نداشتم اما وقتی این باغ به من به ارث رسید، احساس کردم فرصتش رسیده و باید آن را وقف کنم تا هم خودم احساس آرامش بیشتری داشته باشم، هم مادرم و همسرم را در این کار خیر شریک کنم".

چرا وقف امام رضا(ع)؟

از او درباره چرایی انتخاب وقف برای تعبیر خواب و انجام نیتش هم می‌پرسم و می‌گوید: قبل از وقف باغ، از یک دوست خانوادگی که فرزندی نداشتند، شنیدم که تمام اموالشان را وقف امام رضا(ع) کرده‌اند، وقتی این قضیه را برایم تعریف کردند، خیلی برای من زیبا بود و خوشحالم کرد، آنها هم من را تشویق کردند که خودم هم دارایی‌ام را وقف کنم تا لذت آن را بهتر در کنم.

احساس تولد دوباره

او درباره احساس خود پس از وقف این باغ نیز می‌گوید: "انگار خدا به من دنیا را بخشیده بود. انگار تازه چیزی بدست آورده بودم، نه اینکه چیزی از دست داده باشم. به پسرم هم که همراه و یاورم در این وقف بود، گفتم انگار امروز تازه متولد شدم".

وقف، بدون یک روز تأخیر

خانم خسروی حالا باغش را وقف کرده و تنها خواسته‌اش این بوده که با فروش این باغ موقوفه، خانه‌ای خریداری و وقف حضرت باشد تا او زندگی‌اش تا پایان عمر را مهمان خانه حضرت باشد. او در این باره می‌گوید: "در زمان وقف باغ، از من پرسیدند شما که می‌خواهید باغ را به خانه‌ای تبدیل کنید، اول این کار انجام بدهید و بعدش آن خانه را وقف کنید اما من گفتم عمر دست ما نیست و معلوم نیست چند روز دیگر زنده باشم که بتوانم این کار نیک را به سرانجام برسانم".

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • باغی با بقیه الله🌴 CA ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    0 0
    وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاءٍ أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِيمًا تَذْرُوهُ الرِّيَاحُ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ مُّقْتَدِرًا (۱۸:۴۵) الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا (۱۸:۴۶). وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ ۚ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ (۱۳۱:.۲). وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ! وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ! أصلا بقیه الله خَيْرٌ! سلام مادر عزیز! ما هم در این جمع کنار شما هستیم - در خانه و باغی با بقیه الله (عج)! مَّثَلُ ٱلْجَنَّةِ ٱلَّتِى وُعِدَ ٱلْمُتَّقُونَ ۖ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا ٱلْأَنْهَـٰرُ ۖ أُكُلُهَا دَآئِمٌۭ وَظِلُّهَا ۚ تِلْكَعُقْبَى ٱلَّذِينَ ٱتَّقَوا۟ ۖ وَّعُقْبَى ٱلْكَـٰفِرِينَ ٱلنَّارُ. مجالست با قرآن، مجالست با خود حضرت رسول (ص) است! ما همنشینی و مجالست میکنیم با بهترین دوست و رفقا! با امام و شهدا! « امام صادق (ع) از محصول باغهای خود به نیازمندان، رهگذران و همسایگان می بخشید. امام باغی به نام چشمه «ابی زیاد» داشت که سالانه چهار هزار دینار درآمد داشت. آن قدر از آن می بخشید که تنها چهارصد دینار باقی می ماند. این باغ ماجرایی شگفت دارد. یکی از یاران امام (ع) به وی گفت: «شنیده ام در باغ چشمه ابی زیاد کاری شگفت می کنی، دوست دارم از زبان شما بشنوم.» امام فرمود: «آری، چون خرماها می رسد، فرمان می دهیم دیوارهای باغ را سوراخ کنند تا مردم وارد شوند و از میوه آن بخورند;» و نیز فرمان می دهم «ده ظرف خرما، که بر سر هر یک ده نفر می توانند بنشینند، آماده کنند و چون ده نفر بخورند، ده تن دیگر بیایند و هر نفر یک مد خرما می خورند.» سپس فرمان می دهم به تمام همسایگان باغ، از پیرمرد و پیرزن و مریض و کودک و زن و همه کسانی که توانایی آمدن نداشته اند، یک مد خرما بدهند. سپس مزد باغبانان و کارگران و سرپرستان باغ را می دهم و باقیمانده محصول را به مدینه می آورم و بین نیازمندان و آبرومندان به اندازه نیازشان تقسیم می کنم; و در پایان از چهارهزار دینار، چهارصد دینار برایم باقی می ماند.» وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ!🇮🇷🇵🇸
  • مهمانی حضرت ماه! CA ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    0 0
    «خانه‌های قرآن (با قاسم!)» از برنامه‌های لازم و ضروری است! هر کجا که هستیم، همه در یک دل و روح و باغ و بیت هستیم...بیت الزهرا، بهشت زهرا، بیت رهبری! زیر یک سقف با شهدای آسمانی! مهمان معصومین! آیت الله بهجت گفتند:«در روایات وارده از راویان مورد اعتماد دیدم که هر روز از روزهای هفته، حامی خاصی از معصومین (ع) ‌دارد که در برابر خطرات، از انسان دفاع نموده و انسان را بر سر سفره احسان خود میهمان می‌کند‌». سلام فرمانده! يَا سَيِّدَنا يَا رَسُولَ اللّٰهِ صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرِينَ ، هٰذَا يَوْمُ السَّبْتِ وَهُوَ يَوْمُكَ، وَأَنَا فِيهِ ضَيْفُكَ وَجَارُكَ، فَأَضِفْنِى وَأَجِرْنِى، فَإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيَافَةَ، وَمَأمُورٌ بِالْإِجارَةِ، فَأَضِفْنِى وَأَحْسِنْ ضِيَافَتِى، وَأَجِرْنا وَأَحْسِنْ إِجَارَتَنا، بِمَنْزِلَةِ اللّٰهِ عِنْدَكَ وَعِنْدَ آلِ بَيْتِكَ، وَبِمَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَهُ، وَبِمَا اسْتَوْدَعَكُمْ مِنْ عِلْمِهِ فَإِنَّهُ أَكْرَمُ الْأَكْرَمِينَ. دوست با دوست خیلی نزدیک است! سلمان میل رفتن به خانه علی میکند و علی میل رفتن به خانه سلمان! میل سلمان مطابق با میل علی بود! ما هوادار حق هستیم و میل (و نامه ی!) ما با سید علی! مستند مهمان یک مهمانی خاص را دیدید؟ روایت زینب، دختر شهید مفقود الاثر حبیب‌الله شیری جعفرزاده، از مهمانی در حسینیه امام خمینی(ره)! 📩«بابا! لُطْفًا‎ به همه بگو هوای ما بچه ها را داشته باشند. یعنی بخاطر ما هم شده، با هم مهربون باشند. و حالا که بابای من و خیلی ها برای آرامش و امنیت مردم ایران شهید شدند، نزار دل هیچ بچه ای بلرزه. بابا جون، از طرف ما از خدا بخاه که به همه ی مریض ها سلامتی بده و دل همه ما مردم ایران شاد بشه. من میدونم که خدا دعای شما را مثل ما بچه ها گوش میده اما میگن دعای پدر را زودتر قبول میکنه. ببخشید که وقتتون را گرفتم، بابای رهبرم!». انگار امروز تازه متولد شدیم! لَا تَقُلْ سَلْمَانَ الْفَارِسِیَّ وَ لَکِنْ قُلْ سَلْمَانَ الْمُحَمَّدِیَّ. سلمان فارسی نگو، بگو سلمان محمدی! سلمان منّا أهل البيت! مادر عزیزم! باید کمک کنیم مردم راه سلمان (از جنس سلیمانی!) را انتخاب بکنند و از فرزندان آخرت و زهرا(س) بشوند! منم سلمان، همون سلمان منا از تبار ایرانی! منم عمار، یه عمار ایرانی، از نسل سلیمانی! منم میرزا، همون کوه غیرت، میرزا کوچک گیلانی! منم آرشامم! منم آرمانم! وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدتُّ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا! ما تولدمان را حاشا میزنیم! و از مادرمان زهرا(س) متولد میشویم! «ما ناصر ایمان و، ما حامی قرآنیم، ما وارث خون رنگِ، میراث شهیدانیم»!🩸