دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
شانزدهمین  نشست اخلاقی و جلسه شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال  جاری

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد گفت: سازمان‌های جهانی داعیه عدالت خواهی عدالت را نمی شناسند و بر سر ملت ها بیشترین فشار و تهدید را اعمال می کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگر شورکی شانزدهمین نشست اخلاقی و جلسه شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال جاری به روایت امام علی(علیه السلام) از کتاب «غرر الحکم و درر الکلم» اشاره و بیان کرد: حضرت می فرمایند: "اَلْعَدْلُ رَأْسُ اَلْإِیمَانِ وَ جِمَاعُ اَلْأَحْسَانِ وَ أَعْلَی مَرَاتِبِ اَلْإِیمَان".

وی ادامه داد: در رابطه با عدل، امام علی (علیه السلام) تعبیر بسیار کامل و جامعی دارند که عدل، رأس و سر ایمان است و انسان مؤمن اگر عدالت از او گرفته شود به مانند بدنی خواهد بود که سر نداشته باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد با بیان اینکه تمام نیکی ها در عدالت جمع می شود، تصریح کرد: اگر کسی بتواند مزیّن به صفت عدالت باشد همه نیکی ها در او جمع خواهد شد و کسی که عادل باشد به خدا و خود و دیگران ظلم نخواهد کرد.

وی ادامه داد: ایمان دارای مراتبی است و به فرمایش حضرت، بالاترین مرتبه ایمان، عدل است؛ انسان باید سعی کند جلوه عدالت باشد چراکه به فرمایش حضرت در روایت دیگری، عدالت مایه حیات و زندگی است، بنابراین زندگی که با عدالت سپری شود دارای اجر و پاداش بی شمار خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین کارگر شورکی اضافه کرد: در روایت دیگری از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله ) داریم که حضرت می‌فرماید: «عَدلُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ سِتّینَ سَنَةً قِیامِ لَیلِها و صِیامِ نَهارِها، و جَورُ ساعَةٍ فی حُکمٍ أشَدُّ و أعظَمُ عِندَ اللّه ِ مِن مَعاصی سِتّینَ سَنَةً»؛اگر انسان یک ساعت از عمر خود را با عدالت رفتار کند از شصت سال عبادتی که شب را به بندگی و عبادت و روزش را به روزه داری بگذراند بهتر خواهد بود و انسانی که یک ساعت از عمر خود را در بی عدالتی سپری کند این عمل او در پیشگاه خداوند از شصت سال گناه کردن سنگین تر و سخت تر خواهد بود.

وی اظهار کرد: به این سبب است که خداوند در قرآن اشاره دارد که ما پیامبرانمان را فرستادیم تا بین مرد قسط و عدل را اقامه نمایند و قطعا، کسی عدالت را می تواند اجرا کند که هم عدل را بشناسد و هم خود او آن را اجرا کرده باشد. اکنون در این دنیا می بینیم بعضی از سازمانهای جهانی که داعیه عدالت خواهی و به این بهانه بر سر ملت ها بیشترین فشار و تهدید را می آورند علاوه بر اینکه عدالت را نمی شناسند ، در کشور های خود بالاترین جنایت ها و حق کشی و ظلمها را بر سر مردم خود روا می دارند و لذا قطعا این گونه سازمانهای مدعی حقوق بشری که دستشان به خون بسیاری از مردم خود و دیگر کشورها آلوده است نمی توانند دیگر کشورها را به رعایت حقوق بشر وعدالت ، نصیحت و الزام کنند.

مدیر حوزه علمیه استان یزد با اشاره به وجود فاصله طبقاتی دربین جوامع به معنای عدالت و مساوات اشاره و بیان داشت: فاصله طبقاتی به خاطر بی عدالتی هایی است که در سطح جامعه بلکه در سطح دنیا اتفاق افتاده ، به گونه ای که بعضی افراد از بیت المال بیشترین بهره را برده اند و بعضی هم کمترین بهره و این نشان از بی عدالتی در جامعه است بنابراین می بینیم انسانهای زیادی که در دنیا غذای روزانه خود را ندارند و بر عکس بعضی انسانهایی که بخاطر زیادی مال طغیان کرده اند.

وی با اشاره به اینکه بعضی از افراد عدالت را با مساوات یکی قرارداده اند، گفت: عدالت به معنای این است که هر چیزی را در جای خودش قراردهیم ، در حالی که مساوات این معنا را نمی دهد و بلکه تقسیم هر چیزی بین انسانها به صورت تساوی است و با این نگاه، احتمال بی عدالتی در رفتار ها بسیار زیاد خواهد بود و بنابراین خیلی ها از رعایت عدالت دربین جامعه، خوششان نمی آید.

این مقام مسئول اضافه کرد: در زمان حضرت امیر المؤمنین علی(علیه السلام)که عدالت شناس و اجرا کننده عدالت بود و در بین مردم زمان خود به عدالت رفتار می کرد، افراد زیادی بودند که این عدالت حضرت را تاب نیاوردند و با حضرت به مخالفت برخاستند. امیدواریم ان شاءالله به زودی با ظهور حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفدا) شاهد گسترش عدالت در دنیا و ریشه کن شدن ظالمان و ستمگران باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha