سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
محسنیان

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار گفت: پرورش صحیح قوه تفکر در کودکان و نوجوانان از جمله مهم ترین راهبردهای برون رفت از مسائل اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، به مناسبت هفته پژوهش و گرامیداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار نشست علمی با موضوع «تفکر انتقادی و راهبرد برون رفت از مسائل اجتماعی» توسط خانم لیلا محسنیان، معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار در سالن کنفرانس دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دانشجویان و طلاب برگزار کرد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار گفت: پرورش صحیح قوه تفکر در کودکان و نوجوانان از جمله مهم ترین راهبردهای برون رفت از مسائل اجتماعی است.

محسنیان ⁠در نشست علمی با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: برای پیشگیری از هیجانات در برخورد با مسائل اجتماعی، پرورش صحیح قوه تفکر و اصول تفکر انتقادی از کودکی و نوجوانی ضروری است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار ضمن بیان ماهیت تفکر و اهمیت آن در انسان بیان داشت: تفکر حرکت و تلاشی است ذهنی که لحظه ای آدمی از آن فارغ نیست و تا انسان انسان است تفکر با اوست. آنچه در این فرآیند شناختی حائز اهمیت است هدایت و بدست گرفتن کنترل آن توسط انسان و مهار آن است، در غیر این صورت، فرد، گرفتار انفعالات و هیجانات غیر قابل کنترل ناشی از شناخت تحمیلی خواهد شد، نظیر آنچه متاسفانه در حوادث اخیر بسیار برجسته بود.

محسنیان توجه به شاخصه تفکر و تنظیم برنامه های کاربردی برای تقویت انواع آن را، از مهم ترین اصول آموزشی نزد متخصصان و صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت در دنیا عنوان کرد و گفت: یکی از برنامه هایی که در این خصوص برای نظام آموزش و پرورش طراحی شده و مورد استقبال بیش از صد و هشتاد کشور جهان قرار گرفته، برنامه فلسفه برای کودک است که از کودکی به پرورش قوه تفکر در کودکان بر اساس حلقه های کندوکاو در موضوعات مختلف اخلاقی و اجتماعی می پردازد و هدف از آن پرورش کودکی با استانداردهای اجتماعی مدنظر شان است.

وی در ادامه ضمن بیان تقسیم تفکر با توجه به موضوعات و نتایج حاصل از آن؛ به تفکر تاملی، انتقادی، واگرا، همگرا، خلاق و هوشمندانه افزود: تفکر انتقادی به معنای مجادله و نزاع با دیگران نیست بلکه نوعی مهارت است که می تواند در افشاء سفسطه ها و استدلال های نادرست بسیار موثر باشد و به فرد، این توانایی را می دهد که از میان نظریات مختلف، آنچه واقع نمایی بیشتری دارد، در مقام عمل برگزیند، لذا تفکر انتقادی این توانایی را به فرد می دهد تا به دور از لیدر سازی های کاذب فضای مجازی، مستقل بیاندیشد، قوه خلاقیت اش تقویت شود و مشکلات را به نحو سیستماتیک حل کند.

⁠استاد حوزه، ضمن بیان این نکته که تفکر انتقادی مانند اصل تفکر امری فطری است که البته نیاز به پرورش و هدایت دارد، افزود: افرادی که اصلا دوست ندارند مورد انتقاد قرار گیرند، نظرات یا مخالفت دیگران برایشان هیچ اهمیتی ندارد، دوست ندارند راجع به تصمیمات شان زیاد فکر کنند و اشتباهاتشان را مرور نمی کنند، قوه تفکر انتقادی بسیار ضعیفی دارند و غالبا در مسائل دچار گزینش های منجر به پشیمانی می شوند.

محسنیان ضمن اشاره به فرآیند تفکر انتقادی از جمله؛ جمع آوری داده های کافی، توجه به فرضیات مختلف، تامل، تجزیه و تحلیل و در نهایت قضاوت و نیز بیان عوامل تقویت تفکر انتقادی، خاطر نشان کرد: پرسش گری، تردید مثبت و داشتن رویکرد ادراکی در ابتدا و تاخیر در قضاوت از جمله مهم ترین مولفه های تفکر انتقادی است.

وی در پایان به سوالات دانشجویان پاسخ داد و ابراز امیدواری کرد تا با توجه بیشتر به حقیقت انسان، ساحت های وجودی و پیچیدگی های فضای فکری او در امر تعلیم و تربیت، نوجوان و جوان آماده شود تا در رویارویی با مسائل پیچیده عصر حاضر غافلگیر نشده و با کنترل و مهارت لازم به دور از هیجانات راه حلی مناسب برگزیند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha