دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
گزارش تصویری مراسم بزرگداشت شهدای زاریا نیجریه در حسینیه هنر مشهد

حوزه / بدیعه زکزاکی در جمع جوانان فعال فرهنگی و بین‌المللی مشهد به تشریح وقایع تلخ زاریا و جنایت‌هایی که علیه مسلمانان بخصوص شیعیان در این شهر اتفاق افتاد پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، بدیعه زکزاکی طلبه جامعة المصطفی العالمیه، شامگاه شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ در مراسم بزرگداشت شهدای زاریای کشور نیجریه در حسینیه هنر مشهد، در جمع جوانان فعال فرهنگی، هنری و بین‌المللی این شهر پیرامون زندگی فردی و اجتماعی شیخ زکزاکی و چگونگی این نهضت گفت: شیخ انسان مؤمن و پرهیزکار است، یکی از خصوصیات اخلاقی ایشان که در ماه‌های رجب، شعبان روزه مستحبی می‌گرفتند و آنچه از کودکی و نوجوانی به یاد دارم ایشان در خواندن نماز شب مداومت داشتند و برنامه‌ریزی دقیقی در زندگی دارند با اینکه من سال‌هاست در ایران تحصیل می‌کنم ولی اگر الآن به من بگویند پدر مشغول چه‌کاری است می‌توانم بگویم که تفسیر درس می‌دهد یا این ساعت مطالعه می‌کند.

این فعال بین‌الملل با بیان اینکه از ۱۴ سالگی او به همراه خواهرش با ازدواج مادر با شیخ زکزاکی تحت سرپرستی ایشان قرار گرفت، در ادامه از شباهت رفتار پدر در جمع خانواده و امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: وقتی زندگی‌نامه امام خمینی (ره) را خواندم آنچه در زندگی پدر می‌بینم برخورد ایشان با ما و مادرمان الگو گرفته از امام (ره) است. در امور خانه‌داری، رسیدگی به فرزندان کمک می‌کنند، همان‌طور که به امور علمی و سیاسی مرتب می‌رسیدند به مادر و وضعیت همه فرزندان رسیدگی می‌کردند.

وی درباره وضعیت فعلی شیخ زکزاکی بعد از آزادی پرداخت و ادامه داد: رسانه‌های خبری نیجریه پیرامون شیخ و نهضت اسلامی و وضعیت مسلمانان در این کشور در سانسور خبری هستند، به‌طورکلی کشور نیجریه امنیت ندارد، وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی باوجود چند گلوله در بدنشان، مسمومیت سربی دارد، حال جسمانی خوبی ندارند در این مدت چندین بار ما فقط توانسته‌ایم داروی سنتی از ایران برای ایشان بفرستیم، گذرنامه شیخ و مادرم برای درمان صادرشده است ولی اجازه خروج نمی‌دهند.

وی در این توضیح این مطلب افزود: با توجه به فضای امنیتی موجود برای مسلمانان در نیجریه و وضعیت جسمانی پدرم که زیاد خوب نیست فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی ایشان کاهش‌یافته است.

تشریح وقایع تلخ زاریا و حمله ارتش به مردم

بدیعه زکزاکی در ادامه به آنچه هفت سال پیش در زاریا اتفاق افتاد و در جریان این حوادث شیخ به همراه همسرش به مدت ۶ سال زندانی شدند اشاره کرد و گفت: در سالروز شهادت امام رضا(ع) سال ۱۳۹۴ ساعت ۱۲ ظهر، ارتش حسینیه را محاصره کرد، تانک‌ها وارد شهر شده بودند و کشتار را آغاز کردند، شبانه وارد خانه شیخ می‌شوند هرکسی که در حیاط خانه ما و در همان محدوده بوده است با گلوله به شهادت می‌رساندند یا آتش می‌زدند.

البته این اولین بار نبود در سال ۲۰۱۴ میلادی در روز قدس ۳ برادر من در کنار بسیاری از کسانی که در راهپیمایی روز قدس شرکت کرده بودند به شهادت رسیدند. در زاریا در سال ۱۳۹۴ آنچه اتفاق افتاد بسیار غیرانسانی است، جنایت‌هایی که اتفاق افتاد بسیار وحشیانه بود.

در جریان حمله به مردم آن‌ها را زنده در آتش سوزاندند، تمام کسانی که با شیخ ارتباط داشتند منازل و امکان آن‌ها در این جریان تخریب شد، به منازل آن‌ها ازجمله منزل مادربزرگم، خواهر شیخ حمله شد. عمه‌ام درحالی‌که براثر گلوله زخمی شده بود خانه او را آتش زدند و او زنده در آتش سوخت و به شهادت رسید.

فرماندهان ارتشی که در جریان این جنایت حضور داشتند بعدها تعریف می‌کردند عده‌ای از مردم در خانه‌ای حبس کردیم، آن‌ها فریاد می‌زدند که ما را با گلوله بزنید و ما خانه را آتش زدیم و آن‌ها در آتش سوختند.

به هیچ‌کس رحم نکردند، خانمی باردار بود که در خیابان به او تیراندازی می‌شود با فشاری که به بدن او می‌آید فرزند خود را به دنیا می‌آورد و در حالی فرزندش و خود او هنوز زنده است تانک جنگی از روی مادر و نوزاد عبور می‌کند.

در حیات خانه پدرم مردی همراه با کودک دو یا سه‌ساله خود بود که پدر با حمله ارتش به خانه کشته می‌شود کودک که هنوز زنده است فریاد می‌زند و پدرش را صدا می‌کند و سربازان ارتش با شلیک به این کودک او را نیز به شهادت می‌رسانند.

در کادونا یکی دیگر از شهرهایی که مسلمانان در آن حضور داشتند، ارتش ۳۵۰ نفر را زنده‌به‌گور کرد که در این حادثه خانمی که به هوش آمده بود و فریاد می‌زد که من را خاک نکنید بر روی زمین همان‌طور که زنده بود خاک ریختند تا به شهادت رسید.

در مسجد و قبرستان که شهدای زاریا در آن دفن بودند از جمله برادران شهیدم در آنجا مدفون بودند، ارتش کاملاً قبرستان و مسجد را تخریب کرد، خاک آن را زیرورو کرد. حجاب خانم‌ها را برداشتند، جنایت‌های باورنکردنی انجام دادند.

پزشکان و پرستارانی که در این جریان به کمک مردم آمده بودند، به شهادت رساندند، حتی افرادی بودند که مسلمان نبودند مسیحی بودند و برای کمک و نجات مجروحان وارد زاریا شده بودند کشته شدند.

ورود و خروج به شهر زاریا را محدود کردند، در ایست و بازرسی‌ها زنانی که چادر مشکی داشتند، کسانی که در حین بازرسی از وسایل شخصی‌شان، در گوشی همراه، یا تصویری شیخ زکزاکی، امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای داشتند دستگیر می‌شدند. کسانی که انگشترهایی که در ایران مرسوم است به انگشت دارند در این جریان دستگیر می‌کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha