جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پیش نشست اولین همایش ملی «تقریب مذاهب اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب»

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، وقوع انقلاب اسلامی ایران را نقطه عطفی برای تحقق امت واحد اسلامی برشمرد که رهبران آن راه نجات امت اسلامی را در وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی دانسته‌اند، تا امت اسلامی را از تلاطم امواج فتنه‌ها و جدایی‌های ساختگی به وحدت و همبستگی و همگرایی برسانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه‌ از گرگان، پیش نشست اولین همایش ملی «تقریب مذاهب اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب» بصورت مجازی از سوی معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان گلستان برگزار شد.

خانم حسینی واعظ در این نشست و در بخش اول سخنان خود، با نام بردن بانوان صدر اسلام و نقش اجتماعی و سیاسی آنان، به تشریح فعالیت‌های حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) در ابعاد مختلف و لزوم الگوپذیری از ایشان پرداخت و بیان کرد: حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) اسوه تمام بشریت است؛ ایشان یکی از بسترهای فعالیت سیاسی در عصر خود را رقم زد که در آن مقطع تاریخی به روشنی صفحه اختصاصی را از فعالیت سیاسی ایجاد کرد.

وی حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) را یک فعال اجتماعی خواند و خاطرنشان کرد: ایشان در برخی از مقاطع تاریخی کنشگری سیاسی داشتند؛ صرف نظر از وجوه مختلف شخصیتی به ویژه مقام معنوی، دارای نوعی رفتار سیاسی نیز بودند.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان توضیح داد: پنج واقعه خاص در سیره حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) نقش کنشگری ایشان را نمایان می‌کند که دیدار از خانواده های انصار و مهاجر و دعوت آنان به حضور در گروه معترض به حکومت، حضور در مسجدالنبی و بیان خطبه مهم، حضور در مرکز دارالعماره و بیان خواسته‌ها و دستیابی به قدرت اقتصادی یعنی بازگشت فدک، دیدارهای سیاسی با صحابه و مباهله، عرصه‌های حضور اجتماعی-سیاسی حضرت است.

خانم حسینی واعظ ادامه داد: در شیوه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)، قدرت سیاسی فرصتی برای عملیاتی کردن آرمان‌های جامعه اسلامی و اطاعت از امر خدا بود؛ از این رو، در راستای این منطق به شدت قدرت سیاسی جدید پس از پیامبر را به چالش کشیدند تا دیدگاه‌های دین مدارانه خود را عملیاتی کند.

وحدت مسلمین حصر مذاهب به یک مذهب نیست

وی در بخش دوم سخنان خود پیرامون تقریب مذاهب و وحدت اسلامی سخن گفت و بیان کرد: تمدن سازی اسلامی یکی از مهمترین کارکردهای اسلام در راستای تکامل جوامع انسانی است، اما بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) مسلمانان به گروه‌ها و دسته‌های مختلفی تقسیم شدند که اختلاف بین این گروه‌ها، فرصت‌های بسیاری که باید در مسیر شکوفایی جوامع اسلامی صرف می‌شد را از بین برد.

استاد حوزه با بیان اینکه تقریب مذاهب اسلامی کارکردهای فراوانی در جهت تمدن سازی اسلامی خواهد داشت، به ذکر نمونه‌هایی از آن پرداخت و گفت: تقریب مذاهب اسلامی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تمدن اسلامی است که یکی از سازوکارهای آن، وحدت تمامی مسلمانان در برابر دشمنان قسم خورده و استکبار جهانی است.

خانم حسینی واعظ پیرامون وحدت اسلامی توضیح داد: وحدت اسلامی که در اصل تعبیری جامع، شامل همه جنبه‌های اسلامی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مانند آن در زندگی است، به اصطلاحی تبدیل شده است که تنها بُعد مذهبی و پیوندهای مذهبی میان مسلمانان را در بر می‌گیرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، وحدت را به «یکی شدن و ذوب شدن در یکدیگر» و تقریب را به «نزدیکی» معنا کرد و افزود: مخالفین اتحاد مسلمانان برای اینکه از «وحدت مسلمین» مفهومی غیرمنطقی و غیرعملی بسازند، آن را به نام «وحدت مذهبی» توجیه می کنند تا در قدم اول با شکست مواجه شود غافل از آنکه هرگز هیچ یک از اهل تقریب، قائل به وحدت به این معنای خاص نیستند.

حسینی واعظ در تشریح مفهوم وحدت گفت: منظور از وحدت مسلمین، حصر مذاهب به یک مذهب نیست بلکه منظور قرارگرفتن مسلمانان در یک صف و در برابر دشمنان مشترک است نه ذوب مذاهب در یکدیگر؛ و تقریب مذاهب به معنای همزیستی مسالمت آمیز میان مذاهب با حفظ عقاید هر مذهب همراه با احترام به مذهب دیگر بر اساس تکیه بر اشتراکات است که از همان ابتدای ظهور اسلام مطرح بوده است، چنانکه مناظرات و همسایگی مسلمانان با یهود و نصارا را از صدر اسلام شاهد هستیم.

وی به اهمیت الگوگیری از سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) پرداخت و گفت: شاگردان امام صادق(علیه‌السلام) از مذاهب مختلف اسلامی بودند و اگر آنان مسائل تقریبی را در نظر نمی‌گرفتند، پیروان مذاهب مختلف اسلامی در درس ایشان حضور پیدا نمی‌کردند؛ شخصیت‌هایی نظیر شیخ طوسی، سیدمرتضی، آیت‌الله بروجردی، شیخ عبدالکریم حائری، امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی از پیشگامان مسئله تقریب هستند.

* مبنای تقریب، نگاه بلند امت واحده و تمدن اسلامی است

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان با بیان این‌که باید به تقویت ارتباط با پیروان دیگر فِرق اسلامی اهتمام داشت، مبنای تقریب را نگاه بلند امت واحده و تمدن اسلامی دانست و در ادامه عنوان کرد: وحدت دو نوع است؛ وحدتی که داخل حوزه اسلام و در مقابل استکبار جهانی است و یا وحدت بین انسان‌های آزاده از هر دین و مذهب و آیینی که باید در مقابل ظلم، استبداد، استعمار جهانی و امپریالیسم ضد بشر مقاومت کنند.

حسینی واعظ با اظهار این نکته که امروزه وحدت اسلامی کابوسی برای استکبار جهانی است، گفت: خداوند در آیه ۱۰۳ سوره آل‌عمران همگان را به حفظ وحدت و دوری از تفرقه دعوت کرده و می‌فرمایند: «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا»؛ این آیه که بنیاد عقاید جامعه سازی قرآنی بر آن استوار است، شامل امر «اعتصموا» و نهی «ولاتفرقوا» است.

وی اضافه کرد: فعل امر در آیه فوق، اتحاد و تمسک به قرآن را بر مسلمین واجب می‌کند و هر اقدامی که مقدمه تحقق این واجب باشد، بالطبع واجب می‌شود؛ از سوی دیگر، برای جلوگیری از تفرّق که به نص صریح قرآن نهی شده و حرام قطعی شمرده شده است و حذف کردن عوامل تفرّق زا، از آن جا که مقدمه واجب هستند، واجب است.

استاد حوزه خواهران به وحدت‌های غیرحقیقی و دروغین نیز اشاره کرد و وحدت بر اساس منافع سیاسی، وحدت برپایه قومیت و تعصبات قبیله‌ای و عامل جغرافیایی، وحدت بر اساس تاریخ مشترک و منافع طبقاتی را از آن جمله دانست.

حسینی واعظ ملاک وحدت در تمدن اسلامی را ربوبیت خداوند دانست و توضیح داد: براساس این نگاه، وحدت میان فِرَق اسلامی مسئله‌ای حیاتی و ضروری است و ارزش آن به ویژه در دنیای امروز و شرایط فعلی جهان غیرقابل انکار است؛ با توجه به اینکه جامعه اسلامی هر روز در حال پیشرفت است، دشمنان نیز در ایجاد تفرقه و از بین بردن وحدت در میان مسلمانان بیشتر تلاش می‌کنند.

* وحدت امت اسلامی آرمان مصلحان صادق و پیشگامان دلسوز امت اسلامی

وی ابراز کرد: وجود یک تمدن دینی بدون جامعه دینی و نیز دولت دینی محقق نخواهد شد زیرا دولت دینی قسمت عمده یک نظام را تشکیل می‌دهد؛ در نتیجه، بدون وجود دولت دینی فرض نظام دینی محال است و بدون ایجاد یک انقلاب، در اصل نظام تغییر ایجاد نمی‌شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان وحدت امت اسلامی را از آرمان‌های مصلحان صادق و پیشگامان دلسوز امت اسلامی دانست که برای تحقق آن با بیان و بنان خود مجاهدت‌های فراوان در عرصه‌های مختلف انجام دادند.

حسینی واعظ وقوع انقلاب اسلامی ایران را به عنوان نقطه عطفی برای تحقق امت واحد اسلامی برشمرد که رهبران آن راه نجات امت اسلامی را در وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی دانسته‌اند، تا امت اسلامی را از تلاطم امواج فتنه‌ها و جدایی‌های ساختگی به وحدت و همبستگی و همگرایی برسانند.

وی با استناد به فرمایشاتی از مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) گفت: تقریب بین مذاهب اسلامی جزء مراتب و قدم اولیه حرکت به سمت تمدن سازی نوین اسلامی است که آثار آن باید در دیگر مراتب و قدم های بعدی پایدار بماند تا هر یک از آنها تحقق یابند و به مرحله بالاتر اتحاد دنیای اسلام برسند.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان در پایان خاطرنشان کرد: تقریب بین مذاهب اسلامی بر پایه‌های دانش و علوم دینی و سایر علوم انسانی مرتبط با نرم افزار این تمدن سازی است که به گواه تاریخ بدون بسط و گسترش آن و تداوم بخشی مؤثر و کارایی آن نمی‌توان انتظار حرکت به سمت ایجاد تمدن سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی را داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha