پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شریفی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی با بیان اینکه فاصله زیادی با مرزهای دانش در حوزه علوم انسانی و اسلامی داریم، به بیان چهار مهارت آموزشی و پژوهشی مورد نیاز برای دانش پژوهان حوزه و دانشگاه پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد حسین شریفی در آیین بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها که از سوی معاونت پژوهش و پژوهشگران مطالعات اسلامی این مؤسسه علمی پژوهشی برگزار شد، عنوان کرد: به برکت انقلاب اسلامی، حوزه علم و پژوهش مورد اهمیت قرار گرفت و رشد و توسعه بی نظیری در تاریخ اسلام و جهان پیدا کرده است.

ما در عرصه پژوهش شاهد مجاهدت هستیم

رئیس دانشگاه قم اظهار داشت: به برکت تأکید ویژه رهبر معظم انقلاب جهش فوق العاده ای در پژوهش داشته ایم و امروز بیش از ۱۵ درصد علم و پژوهش دنیا در ایران صورت می‌گیرد و ما هم اکنون رتبه پانزدهم تولید علم در دنیا هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی تصریح کرد: با توجه به رقبای جدی، ما در عرصه پژوهش شاهد مجاهدت هستیم، رهبر معظم انقلاب مدظله العالی نیز در بیانیه گام دوم انقلاب به موضوع پژوهش اشاره داشتند.

وی افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب، رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی هفت توصیه و راهبرد را بیان می‌کنند که اولین مورد، علم و پژوهش است و در اینجا تعبیر به جهاد علمی دارند و می‌فرمایند: «به پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه توز را که از جهاد علمی شما به شدت بیمناک است ناکام سازید».

فاصله زیادی با مرزهای دانش در حوزه علوم انسانی و اسلامی داریم/ دشمن در پی ایجاد مانع در مسیر پیشرفت علمی کشور است

رئیس دانشگاه قم تصریح کرد: ما در بسیاری از حوزه‌ها از جمله حوزه علوم انسانی و اسلامی، فاصله زیادی با مرزهای دانش داریم و بنابراین وظیفه جهادی ما در این عرصه سنگین‌تر است، دشمن نیز تلاش می‌کند مانع پیشرفت ما در این عرصه‌ها شود و از هیچ کاری فروگذار نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی یادآور شد: اینکه در چند ماه اخیر، فضای دانشگاه‌ها را به اغتشاش کشاندند، یکی از اهداف این بود که مانعی در مسیر پیشرفت علمی کشور ایجاد کنند، به همین خاطر در دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های مادر استان‌ها این اغتشاشات صورت گرفت.

وی خاطرنشان ساخت: یک وقفه کوتاه در عرصه علم باعث می‌شود که یک سال از فضای رشد علمی دنیا عقب بمانیم، بنابراین ما باید زمان شناس باشیم و بدانیم دشمن چه هدفی دارد و برای مقابله با آن تلاش کنیم.

پژوهش، دانش‌پژوهان را به آینده آموزشی امیدوار می‌کند/ چهار مهارت آموزشی و پژوهشی مورد نیاز برای دانش پژوهان حوزه و دانشگاه/ لزوم اولویت بندی در پژوهش‌ها

رئیس دانشگاه قم در ادامه، بیان داشت: پژوهش، حاصل و محصول آموزش است، اما پژوهش پیش‌برنده آموزش هم هست، یعنی آموزش را جهت می‌دهد، آموزش را هدفمند می‌کند و دانش‌پژوهان را به آینده آموزشی امیدوار می‌کند و مهارت‌ها را آموزش می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی تأکید کرد: هم مدیران پژوهش و آموزش و هم دانش پژوهان باید مهارت‌های متعددی را در دوران آموزشی و تحصیل برنامه ریزی کنند.

وی با اشاره به مهارت‌های آموزشی و پژوهشی مورد نیاز دانش پژوهان، عنوان کرد: یکی از مهم ترین مهارت‌های مورد نیاز برای طلاب و دانشجویان، مهارت نویسندگی است که نیاز به آموزش دارد و ما حسرت می‌خوریم که برخی از اساتید بنام ما یک صفحه اثر برای ما باقی نگذاشتند، چون در این مهارت ضعیف بودند.

رئیس دانشگاه قم افزود: مهارت تحقیق و پژوهش دومین مهارت مورد نیاز دانش پژوه است، همچنین مهارت ارجاع مسئله به مبانی از دیگر مهارت‌های مورد نیاز دانش پژوهان حوزه علوم اسلامی و انسانی است که باید بتوانند مسائل را به مبانی ارجاع دهند و مسائل را با تکیه به مبانی حل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی تصریح کرد: اگر ما در مسائل فقهی، اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی، قدرت ارجاع مسئله به مبانی را نداشته باشیم، نمی‌توانیم یک اندیشمند اسلامی موفق باشیم.

وی، تفریع فروع و امتدادبخشی مبانی را از دیگر مهارت‌های مورد نیاز دانش پژوهان دانست و افزود: گاهی برای فرد مسئله هست اما فرد از آن آگاه نیست، بنابراین تفریع فروع بر اصول و امتدادبخشی مبانی بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی در پایان توصیه کرد: ما در پژوهش‌های خود باید اولویت بندی کنیم، مسائل زیاد است و ما نمی‌توانیم به همه آنها ورود داشته باشیم، بنابراین باید اولویت بندی کنیم، در غیراین صورت ممکن است یک عمر پژوهش کنیم، حال آنکه این پژوهش فقط یک گره ذهنی شخصی بوده و برای جامعه منفعتی نداشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha