شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی

حوزه/ در زمان های نه چندان دور، تنها شاهزادگان و اشراف و خادمان در خدمت سلطنت حق ادامه تحصیل داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی، معاون امور استان های ستاد همکاریها در یادداشتی به مناسبت چهل و سومین سالگرد تأسیس نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی(ره)، آورده است:

از دیرباز یکی از مهم ترین برنامه های استثمارگران یعنی صاحبان زر و زور برای بردگی فکری ملت ها و خوف از هشیاری علمی و آزادگی آنها، به ویژه برنامه های استکبار جهانی در راس آنها استعمار انگلیس و در کل نظام ظالم سرمایه داری؛ برای مردم ایران اجرای نظام بی سوادی بوده است که البته این حرکت را گاهی با به ظاهر سواد دار کردن هم به رخ مردم می کشاندند؛ برای مثال، در زمان های نه چندان دور، تنها شاهزادگان و اشراف و خادمان در خدمت سلطنت حق ادامه تحصیل داشتند.

این بدان سبب بود که باسواد بودن مردم فرآیند هشیاری و آزادی خواهی را پدید می آورد که برای منافع استثماری و طبقه اقلیت مرفه جامعه؛ یا همان نظام ارباب و رعیتی مزاحمت و ممانعت هایی ایجاد می کرد. استعمارگران از خدا بی خبر با سیاست پلید بی سوادی و کم سوادی مردم را در مقاطع گوناگون تاریخی به شیوه های مختلف به بند بردگی و وادادگی کشانده اند؛ زیرا یکی از راههای اشغال سرزمین ها و سیطره مستقیم بر منابع انسانی و طبیعی ضعف قدر ت تجزیه و تحلیل اجتماعی افراد یک جامعه می باشد، چرا که راه کم هزینه یا بدون هزینه اشغال سیاسی و کنترل نخبگان و رهبران سیاسی، عجز از سواد به روز شده و رقابتی می باشد؛ در شرایط فعلی استکبار جهانی و مزدوران و ایادی قسم خورده آن نیز؛ با اشغال نرم افزاری کشورها و کنترل مبادی تولید نافع و توزیع و به کارگیری دانش؛ با نصیب برابر و همچنین اطلاعات و فن آوری مادر و مفید، شیوه ای ترکیبی و مرموزانه تر را در استثمار فکری و فرهنگی مردم به ویژه جوانان کشورها به کار گرفته اند که در سخنان رهبر حکیم و دوراندیش انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای به «استعمار فرانو» تعبیر شده است.

در ادامه این مقال می توان به بانوان ایران زمین که در مقابل جهان برهنگی و بردگی جنسی جسورانه مبارزه کرده و می کنند؛ بشارت داد که مقام علمی در زنان با برهنگی فرهنگی و فرهنگ برهنگی ایجاد نمی گردد بلکه با فرهنگ سواد عفاف و حجاب تولید می شود که این مهم با دین شناسنامه ایی و تقلیدی تحقق نمی یابد.

نیاز نهضت امام خمینی به جامعه با سواد

در ۷ دیماه ۱۳۵۸ سازمان نهضت سواد آموزی با فرمان امام خمینی(قدس سره) تشکیل شد و این سازمان تا سه سال به سبک شورایی اداره می‌شد تا سرانجام با یک چهره قرآنی یعنی حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی از سوی معظم له به ریاست آن منصوب گردید که این خود خبر از شالوده قیام الهی معمار کبیر انقلاب اسلامی دارد که به منظور آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان و علی الخصوص کودکانی که به مدرسه دسترسی ندارند (مناطق کم برخوردار) جهت اجرای عدالت آموزشی تشکیل گردیده است.

اسلام دین سواد آموزی ماندگار

اولین کلمه نورانی و نخستین فرمان الهی در آخرین کتاب تربیت آسمانی انسان اشر ف مخلوقات، امر به خواندن استعلایی است، چراکه یاد دادن بی منت و نعمت خواندن و نوشتن برای انسان خلیفه الله را؛ همانطور که در تاریخ اسلام مطالعه می کنیم؛ پیامبر اعظم (صلی الله علیه و اله) در نبرد اسلام با کفر برای آزادی اسیران جنگ بدر تعیین بهای آزادی آنان قرار دادند؛ همچنین آن پیامبر مهرورزی ها برای گسترش احکام اسلامی محبت مدار برای معرفی در سرزمین های دیگر، یاران خود را به یادگیری زبان های گوناگون توصیه می فرموند؛ حال در دین و آیینی که جست و جوی دانش نافع، فریضه بر پیروان آن می باشد و عالم و دانشمند، ارجمندترین مردمان به حساب می آید، مسلمانی و مومنی که در پی این هدف نباشد، سرزنش می گردد و در عوض به علم جویان و طالبان آن، بشارت های فراوانی برای استقبال کنندگان دانش وجود داشته و دارد.

حضرت زهرا (سلام الله علیها) و نهضت پاسخگویی

امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمودند: روزی زنی نزد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) وارد شد و گفت مادری دارم ضعیف و ناتوان که برای انجام نماز، مسئله ای برایش پیش آمده و مرا فرستاده است تا پاسخ آن را از شما دریافت نمایم حضرت زهرا (سلام الله علیها) پس از گوش دادن به سخنان آن زن، جوابش را داد. سپس آن زن سئوال دیگری را مطرح کرد و حضرت دوباره جواب او را داد ... و به طور مرتب آن زن سئوالات دیگری را مطرح کرد تا آن که به ۱۰ مرتبه رسید و حضرت زهرا (سلام الله علیها) بدون هیچ گونه احساس و اظهار ناراحتی و بلکه به عطوفت پاسخ او را بیان می نمود. پس از آن، زن خجالت زده شد و گفت شما را خسته و ناراحت کردم؛ بیش از این مزاحم شما نمی شوم.

حکمت آفرینش زن در شخصت علمی حضرت زهرا(سلام الله علیها)

حضرت زهرا (سلام الله علیها) اظهار نمود خیر، برای من زحمتی نخواهد بود؛ سپس افزود چنانچه شخصی اجیر شده باشد تا باری سنگین را به جایی ببرد و در ازای آن مبلغ صد هزار دینار مزد بگیرد آیا ناراحت می شود!؟ آن زن در جواب حضرت گفت خیر. بعد از آن فرمود من برای هر سؤال که جوابش را بگویم اجیر تو هستم و مزد و پاداش آن نزد خداوند متعال به ارزشی بیش از آنچه که در این جهان است می باشد. پس اکنون آنچه می خواهی سؤال کن و برای من ناراحت مباش که از پدرم رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که فرمود علما و دانشمندان، شیعیان و پیروان ما در روز قیامت در حالی محشور می شوند که تاج کرامت بر سر نهاده اند.

چون آنان در دنیا بر هدایت بندگان خدا تلاش و کوشش داشته اند، مورد لطف و رحمت خداوند قرار می گیرند و هدایا و خلعت های فراوان و گرانبهای بهشتی از جنس نور تقدیمشان می شود. سپس منادی الهی ندا می دهد که: ای سرپرستان یتیمان آل محمد که: آنها را در روزگار یتیمی و محرومیت از وجود ائمه خود هدایت و راهنمایی کردید! اینها شاگردان و یتیمانی هستند که شما آنها را سرپرستی و هدایت نمودید، پس از خلعت هایی که به شما ارزانی شد، به آنها نیز بدهید. در این هنگام علما به اندازه علومی که مردم از آنها فراگرفته اند به آنها خلعت می دهند تا جایی که برخی از مردم صد هزار خلعت نصیب آنها می شود. و پس از آن خداوند از فضل خود خلعت های علما را فزون و مضاعف می گرداند. پس از آن حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمود ای بنده خدا، ارزش یکی از آن خلعت ها، هزار بار بیش از آنچه در این دنیا وجود دارد است و خورشید بر آن می تابد؛ چون که چیزهای این دنیا، هر چند هم به ظاهر ارزش والایی داشته باشد، اما فاسدشدنی و فناپذیر است. ) بحارالانوار، جلد ۲و صفحه ۳)

حسین درودی معاون امور استانهای ستاد همکاریها

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha