دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق - مدیر حوزه علمیه تهران

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان تهران گفت: پیام بزرگ مکتب فاطمی جهاد ترکیبی و دفاع همه جانبه در مواجهه با جنگ ترکیبی دشمنان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی رحیمی صادق، مدیر حوزه علمیه استان تهران، در جمع کارکنان مدیریت حوزه علمیه استان تهران به زوایای جهاد تبیین حضرت زهرا سلام الله علیها پرداخت.

مدیر حوزه علمیه استان تهران گفت: در این روزها که در آستانه ایام فاطمیه ، ایام نه دی و سالگرد شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی و دومین سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی و از طرفی به مناسبت ایام حساسی که در آن قرار داریم نقش طلاب در جهاد تبیین از هر موقعی باید پررنگ تر باشد ،از طرفی ماموریتی که مدیر محترم حوزه های علمیه به طلاب و مبلغین دادند و رسالت سنگینی که در دوش همه ما گذاردند تصمیم بر این شده است که درسها از سنگر مدارس به سنگر منابر و تبلیغ و تبیین تغییر پیدا کند. به نظر من همه اینها بیانگر یک اعلام موضع است که حوزه علمیه همیشه در صحنه است و در همه سنگرها باید حضور داشته باشد.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه در ادامه افزود: آنچه از سیره حضرت زهرا سلام الله علیها می توان برداشت کرد این است که نحوه مواجهه حضرت با مسائل آن روزگار یک جنگ و جهاد ترکیبی از یک نگاه و یک دفاع ترکیبی از نگاه دیگر است. اگر جهاد را به سه قسم تقسیم کنیم جهاد اصغر ، جهاد کبیر و جهاد اکبر شاهد هستیم که حضرت در هر سه صحنه ایفای نقش کرد.

وی تصریح کرد: در جهاد اصغر مهمترین نکته ای که حضرت زهرا سلام الله علیها تاکید می کند و سیره خود حضرت هم همین بود و زندگی ایشان اثبات کننده همین مطلب در ادای عبودیت است. این جمله نورانی حضرت زهرا که می فرماید: مَن أصعَدَ إلَی اللّه ِ خالِصَ عِبادَتِهِ أهبَطَ اللّه ُ إلَیهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ. هر کس بتواند خالص ترین عبادتهای خودش را بالا بفرستد خداوند بهترین مصلحت هایش را برای او می فرستد. من این جمله را فرمول اخلاص می نامم.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق گفت: صحنه جهاد کبیر که به تعبیر قرآن کریم در آیه۵۲ سوره فرقان : فَلا تُطِعِ الْکافِرِینَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً کَبِیراً که همان مقاومت و سست نشدن است . یعنی فاطمه جان با این که تنهایی باز هم مقاومت کن و با حسن و حسین به در خانه انصار و مهاجرین برو و از حق علی دفاع کن . همانطور که میدانید انصار و مهاجرین دچار اشتباه محاسباتی شدند و به خیال این که اگر نجنبند طرف مقابل خلافت را خواهد ربود و عقب خواهند افتاد و با این که می دانستند حق با علی است بر سر خلافت نزاع کردند و خلافت پیامبر مکرم اسلام از مسیرش منحرف شد و در این وضعیت فاطمه به جهاد تبیین پرداخت .

وی در تبیین جهاد اکبر که وظیفه همه ما طلاب اساتید و همه مومنان است، بیان کرد: اگر ما پیرو حضرت هستیم باید مثل ایشان با تمام وجود به صحنه بیاییم و از حق دفاع کنیم حال این سوال ایجاد می شود کدامیک از ما می توانیم ادعا کنیم مانند حضرت زهرا در راه خدا و دفاع از امام جامعه مجاهدت کردیم . آیا مصداق استفراغ الوسع فی مدافعه العدو که تعریف فقهی جهاد است هستیم؟! به قول ملا احمد نراقی اگر همه آبروی خود را از امام زمان گرفتیم آیا همه توان خود را در دفاع از ایشان گذاشتیم؟! در توصیه امام علی علیه السلام به جهاد، جهاد با اموال و انفس و السن است و این که جهاد با زبان در آخرین مرحله است نشانگر این است که وقتی دشمن همه توان خود را در دشمنی به کار گرفت و نتیجه ای نگرفت آنوقت با زبان حمله می کند و جنگ نرم راه می اندازد. اکنون نیز امپراطوری خبری امروز از همین روش استفاده می کند و در نقطه مقابل ما هم وظیفه داریم به جنگ ترکیبی و دفاع ترکیبی بپردازیم. گاهی باید نزد علمای شهر رفت و از آنها خواست موضعگیری کنند. علمای ما مشغول به تدریس می شوند و گاهی فرصت و امکان بیان نظر ندارند و این وظیفه ماست که نظرات ایشان را جویا شویم.

عضو شورای حوزه علمیه تهران گفت: با توجه به این که آیت الله اعرافی این هفته درسها را تعطیل کرده و دستور به جهاد تبیین داده اند ، هر کدام از ما باید نقش جدیدی علاوه بر نقشهایی که تا دیروز ایفا می کردیم ایفا کنیم. حالا هر کس خودش به فراخور موقعیت و جایگاهش باید ببیند چه وظیفه ای دارد جایگاه و عناوین در این موضوع مهم نیست آنچه مهم است ادای تکلیف است.
نکند روحیه کارمندی بر ما چیره شود و وظیفه اصلی خود را که تبلیغ دین است فراموش کنیم.

وی در پایان صحبت های خود به اهداف دشمن اشاره کرد و گفت: دشمن حوزه علمیه را هدف گرفته و خطر اصلی را حوزه های علمیه و مساجد می داند. دشمن آثار این عمامه ها را دیده است و سعی در زدن آنها کرده است پس ما هم باید تلاش کنیم آنطور که دشمن از حضور ما در جامعه ناراحت می شود همانطور حاضر شویم این هم خودش به نوعی جهاد است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha