سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
جنگ شناختی

حوزه/ امام‌جمعه سلفچگان با بیان این که جنگ شناختی جنگی است که در آن، شناخت انسان‌ها به وقایع پیرامون خود مورد هدف قرار می‌گیرد، گفت: جنگ شناختی اصلی‌ترین حربه دشمن در فتنه اخیر است.

حجت‌الاسلام مهدی غروی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که در فتنه اخیر دشمن به جنگ شناختی روی آورده است، اظهار داشت: بزرگ‌ترین سازمان نظامی دنیا، «ناتو» (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) در سال ۲۰۲۰ پنج حوزه جنگی را با دشمنان آمریکا تعریف کرد که عبارت‌اند از حوزه‌های «زمینی»، «دریایی»، «هوایی»، «فضایی» و «سایبری» (جنگ‌های حوزه اطلاعات و ارتباطات اینترنتی) و اخیراً هم حوزه جدیدی را به این ۵ حوزه اضافه کرده‌اند و آن را «جنگ شناختی» (ادراکی) نام‌گذاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: جنگ شناختی جنگی است که در آن، شناخت انسان‌ها به وقایع پیرامون خود مورد هدف قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام غروی ابراز داشت: دشمن در این جنگ تلاش می‌کند با گروگان‌گیری فکر مردم و مدیرت فکر آنها، حوزه آگاهی آنها را مختل نماید و آنها را به سمت‌وسوی مطلوب خود سوق دهد.

وی با بیان این که در این نبرد پیچیده، ذهن انسان اصلی‌ترین میدان نبرد است، تأکید کرد: در این میدان از تیر، تفنگ، تانک و موشک و... خبری نیست؛ بلکه خبر، تحلیل، گزارش و... مانند فشنگ و ترکش عمل می‌کند.

امام‌جمعه سلفچگان تصریح کرد: در این عرصه روی بار معنایی هر کلمه که با اعصاب و روان و مغز حریف سروکار دارد، کار می‌کنند و ازاین‌رو در اتاق جنگ‌های شناختی، آنچه مطرح است، طراحی پیام و اثرگذاری آن در حوزه سیاسی، اجتماعی و حتی نظامی است که حرف اول را می‌زند.

وی ادامه داد: جنگ‌های شناختی و ادراکی، نوعی سراب‌نمایی است و عمدتاً وقتی بروز و ظهور می‌یابد که دشمن در جنگ سخت و نیمه‌سخت نتواند غالب شود.

امام‌جمعه سلفچگان تأکید کرد: جنگ شناختی؛ یعنی آن‌طوری ادراک و فکر و محاسبه کنیم که دشمن می‌خواهد، آن چیزی را باور کنیم که دشمن می‌خواهد، آن‌طوری تصمیم بگیریم و رفتار کنیم که دشمن می‌خواهد. ازاین‌رو اصل بصیرت، یعنی مغلوب نشدن و زمین‌گیر نشدن در جنگ شناختی دشمن.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha