شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی بیان داشت: امام صادق(ع) فرمودند: هرکس فاطمه را آن گونه که باید بشناسد، یقیناً لیلة القدر را درک کرده است و بنا به فرموده پیامبر اکرم(ص) فضیلت شب قدر از سی هزار شب بیشتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی شاهرودی کارشناس برجسته مسائل دینی در اولین قسمت «حسینیه پاسخ» که از سوی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه و از طریق تلویزیون اینترنتی پاسخ برگزار شد، گفت: مهمترین کاری که ما در ایامی همچون فاطمیه باید انجام دهیم، معرفت حضرت فاطمه(س) است؛ اگر معرفت ایشان را کسب کردیم آن گاه عبادت ما در یک شب افضل از سی هزار شب است. امام صادق(ع) فرمودند: هرکس فاطمه را آن گونه که باید بشناسد، یقیناً لیلة القدر را درک کرده است و بنا به فرموده پیامبر اکرم(ص) فضیلت شب قدر از سی هزار شب بیشتر است.

وی افزود: شناخت فاطمه زهرا( ص) لیلة القدری است و سری از اسرار خدا می باشد. اگر آن حضرت را در زمان حیاتش به خوبی می شناختند، آن رفتار را با وی نداشتند. هنوز هم متأسفانه اکثریت مسلمانان پی به عظمت، جایگاه و سعه وجودی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نبرده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی خاطرنشان کرد: در مورد صحت یا عدم صحت واقعه آتش سوزی درب منزل حضرت زهرا(ص) باید گفت که صحت دارد. در چنین موضوعی نمی توان با روش عقلی و یا تجربی نظر داد؛ بلکه این واقعه یک بحث تاریخی است و با روش پژوهش تاریخی باید آن را مورد بررسی قرار داد. حقیقت تاریخی این است که منزل حضرت زهرا(س) دارای درب بوده و به آتش هم کشیده شده و به طور متواتر در منابع شیعه و اهل سنت آمده است.

وی اختلاف تحلیل ها در مورد واقعه مرتبط با شهادت حضرت زهرا(ص) را ناشی از عدم فهم صحیح این حادثه و شرایط وقوع آن دانست و گفت: اینکه عده ای می گویند آن زمان رسم نبوده زنان بروند درب منزل را باز کنند، این ناشی از عدم فهم کامل شرایط واقعه است. اولاً در آن زمان درب منازل دارای دو کوبه بود که یکی از آن ها مخصوص بانوان و دیگری مخصوص آقایان تا هنگامی که هرکدام از آن ها زده می شد، فرد متناسب با صدای آن کوبه بیاید و درب را باز کند. نکته دیگر این است که در روز واقعه حضرت فاطمه زهرا(س) آمدند تا از وقوع حادثه ای دلخراش و ریخته شدن خون در شهر مدینه جلوگیری نمایند.

استاد حوزه و دانشگاه شمشیر کشیدن طرف های مقابل امیرالمؤمنین علی(ع) را فتنه ای بزرگ برشمرد و تصریح کرد: این فتنه با هوشیاری حضرت علی(ع) و به میدان آمدن حضرت فاطمه سلام الله علیها می رفت که خاموش شود، اما طرف های مقابل تلاش خود را کردند تا با شمشیر کشیدن ریشه اسلام را بزنند. آنان به دنبال گل آلود کردن آب بودند و می خواستند جنگ به راه بیندازند، اما حضرت علی علیه السلام با ذکاوتی که به خرج دادند این نقشه شوم را نقش بر آب کردند.

وی با تأکید بر اینکه منازل در آن زمان دارای درب بوده اند، افزود: اینکه برخی اشکال می کنند و می گویند آن زمان خانه ها در نداشتند و فقط پرده بوده و یا اصلاً هیچ چیزی به عنوان حائل بین فضای داخلی خانه و بیرون آن نبوده است، یک ادعای کذب می باشد. زیرا اولاً ساخت درب و آهنگری از سال ها پیش از اسلام نیز وجود داشته است و ثانیاً باید از افراد مدعی این حرف پرسید: آیا در آن زمان اگر کسی به سفر می رفت درب منزلش را به صورت باز رها می کرد؟ و اگر در آن زمان دربی وجود نداشت، پس درب خیبر که در منابع تاریخی اهل سنت به وفور بر آن تصریح شده، چیست؟

حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی بیان داشت: این گونه ادعاها خیال بافی هایی موهون، سست، بی اساس و بدون مدرک است که اصلاً نمی توان به آن ها اعتنا کرد.

وی گفت: در منابع اهل سنت آمده که حضرت زهرا(س) به حضرت محسن که نامش را خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله انتخاب کرد، حامله بوده است و این یک حقیقت تاریخی می باشد.

این کارشناس برجسته مسائل دینی در پایان خاطرنشان کرد: باید بدانیم که فلسفه اصلی رفتن حضرت زهرا سلام الله علیها به سوی درب منزل جلوگیری از وقوع یک جنگ تمام عیار و خطرناک برای جهان اسلام بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha