چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
چرخنده

حوزه / بازیگر سینما و تلویزیون گفت: وقتی قدم زدم در نوعی از تاریخ دیدم همه کسانی متوسل به طریق اهل بیت خصوصاً مادرمان حضرت زهرا شدند انگار به نوعی فراتر از زمان حرکت می‌کنند زیرا طریق اهل بیت همین را به ما می گوید و در قرآن نیز نویدش به انسانها داده شده است.

الهام چرخنده (زهرایی)، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، پیرامون ویژگی الگویی حضرت زهرا (س) اظهار کرد: زندگی این حقیر در این چند سال پس از شناخت مادرمان تولدی دوباره یافته است. همیشه در این فکر بودم که زندگی زمینی انسانها به چه شکل می‌تواند، جاودانه شود. وقتی قدم زدم در نوعی از تاریخ دیدم همه کسانی متوسل به طریق اهل بیت خصوصاً مادرمان حضرت زهرا (س) شدند انگار به نوعی فراتر از زمان حرکت می‌کنند، زیرا طریق اهل بیت(ع) همین را به ما می گوید و در قرآن نیز نویدش به انسانها داده شده است. شاید در ابتدا مسیر، دچار سختی‌ها و امتحان‌های الهی بشویم ولی در نهایت سعادت حاصل خواهد شد.

وی افزود: اگر دنبال جاودانگی و کمال طلبی باشیم، دنبال این هستیم این معرفت (شناخت اهل بیت(ع)) را پیدا کنیم. اگر می‌خواهیم به مرجع اصلی وصل بشویم این ما هستیم که الگوی اصلی خودمان را نسبت به راس تولدمان انتخاب می‌کنیم. من در مطالعاتی که داشتم به این امر بالیده‌ام چه الگوی زیبایی داریم. امسال اتفاق بزرگی برایم رخ داد. خطبه فدکیه برای اولین بار ترجمه فارسی شده است. من افتخار این را داشتم این خطبه را در استودیو خوانش کنم. به حق، هر مسلمانی خطبه فدکیه را می‌خواند اسلام را می‌یابد. با خواندن خطبه به خود می بالیم الگو زن در صدر اسلام چگونه چادر می‌پوشد و همچون پدرش رسول الله (ص) بر زمین قدم بر می‌دارد و برای دفاع و حق طلبی حرف می‌زند.

چرخنده ادامه داد: وقتی نگاه می‌کنم خطبه فدکیه اصل حال است. انگار تاریخ در حال تکرار است. من همیشه می‌گویم گاهی نمی‌دانیم چه چیزی هستیم. گاهی به دلیل عدم دانش متوسل به چیزهای دیگر می‌شویم؛ درحالی‌که مادرمان صاحب کوثر در وجود ما است. پس هر کس صدای مرا می‌شنود یا بیانم را می‌خواند توصیه می کنم این طعام خوشمزه (خطبه فدکیه) که به لطف طریق اهل بیت نصیب بنده شد، به دست همه برسد. امیدوارم این توفیق پیش آید همه یک بار خطبه فدکیه را بخواند تا ممنون باشند با الگوی در زمین نظیر مادرمان حضرت زهرا (س) آفریده شده‌اند.

این بانوی تأکید کرد: دخترم، خواهرم ما بانوی در ایران زمین هستیم که صاحبی دارد؛ صاحبی که کوچکترین ذره از معرفتش ما را به آزادی که نیازش داریم، می‌رساند. وقتی نگاه ویژه حضرت زهرا (س) روی ما باشد هیچ یک از دشمنی‌های غرب که این روزها در حال رخ دادن است بر ما تاثیر نخواهد گذاشت. امیدوارم این اتفاق به گونه‌ای رخ دهد که همه سربلند باشیم.

وی با بیان اینکه الگوی زن مسلمان تاریخ مصرف ندارد، گفت: عرض کردم خطبه فدکیه در حال تکرار است. اسلام تاریخ و برچسب ندارد. کافی است آن را به عنوان طراز واقعی در نظر بگیرید. البته این بستگی به میزان کمال طلبی افراد دارد. حضرت زهرا مطلق به ۶۱ هجری قمری نیست. امروز در غرب قرآن را ترجمه می‌کنند و خیلی جاها از آن استناد می‌کند. دوستان بسیاری دارم که از ادیان دیگر به اسلام روی آورده‌اند. اینها با وجود سختی‌ها، لذت اسلام را با چیز دیگری عوض نمی‌کند پس باز می‌گویم اگر هر فردی مطالعه در طریق اهل بیت را انجام دهد از من بهتر به معرفت می‌رسد که اهل بیت برای تمام مراحل زندگی ما راهنمای راه هستند.

چرخنده تصریح کرد: به جرأت می‌گویم من ندیدم با چشمان خودم که دختر مسلمان ایرانی در انتهای نگاهش، شرم نباشد. به سخنان رهبر معظم انقلاب استناد می‌کنم. دختران ضعیف‌الحجاب که وجود دارند فرزندان ما هستند تنها کافیست راه را برایشان مشخص کنیم تا مسیر برایشان روشن شود. به عنوان سفیر حجاب در هر جایی از ایران که بودم با اقشار بسیاری از مادران و دختران گفت‌وگو کردم. دیدم با یک کلام ساده می‌شود آنها را جذب کرد. زن ایرانی مسلمان در کمال فرهنگ، آیین، صبر، وقار، قدرت و نجابت است. من در زنان ایرانی تنها زیبایی دیدم. البته گاهی مواقع گلایه وجود دارد که با صحبت حل می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که زنان ایرانی در قیاس با دیگر زنان کشورهای دنیا چگونه ارزیابی می‌شوند، بیان کرد: من در جایگاه مقایسه نیستم اما به هر حال آن چیزی که تفاوت ایجاد می‌کند فرهنگ غنی ایران زمین است که آمیخته به دین مبین اسلام است. بانوی مسلمان ایرانی می‌تواند الگوی زنان جهان باشد. ما زنانی داریم که الگوی واقعی در دنیا شدند و اینها تعدادشان کم نیست؛ زنانی که ارزش را حفظ کرده و به قله افتخار رسیدند، حتی افرادی که خانه‌دار هستند. باز هم از سخنان رهبر عزیز انقلاب استناد می‌کنم. می فرمایند؛ «کسانی که خانه‌دار هستند خانه را می‌سازند». اگر این اتفاق رخ دهد که زن بتواند ارزش‌های خود را بشناسد متوجه می‌شود اینجا که ایستاده لطف خداوند است. اینکه در ایران متولد شده و شیعه نیز است لطف خداوند است. این حرف‌ها را آدمی می‌زند که تحصیلات معماری است و موسیقی و ورزش را می‌شناسد.

چرخنده در انتها درباره زنان ایران در سینما نیز چنین توضیح داد: من حدود ۱۲ سال توفیق حضور در سینما را نداشتم. اجازه دهید در این رابطه افرادی که فعالند نظر دهند. اما باید بگویم در اسلام گفته می‌شود زن در هر موقعیت می‌تواند زن مسلمان باشد. حال می‌خواهد، پزشک، بازیگر و... باشد. امیدوارم همه زنان کشور عزیزم در هر جایی که هستند هویت وجودی خودشان را باور کنند تا بداند به چه میزان وجودشان ارزشمند است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha