دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله صفایی بوشهری

حوزه/ نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر گفت: طلابی که در قالب طرح های امین و روشنا به مدارس وارد می‌شوند باید علاوه بر مهارت‌های روانشناسی و مهارتی، تسلط کافی به معارف اسلامی در راستای تأمین کلاس های مختلف آموزش و پرورش را داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به لزوم تقویت همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، اظهار کرد: آموزش و پرورش یک وزارتخانه راهبردی و مهم برای پیشرفت ایران و آفرینش است.

وی افزود: قطعاً حضور کارشناسان روحانی آشنا به معارف اسلامی در مدارس و یا در عرصه تألیف کتاب و برنامه‌ریزی آموزشی و کانون‌های پرورشی به عنوان مشاور کمکی به آموزش و پرورش خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری ادامه داد: عزیزانی که به عنوان طرح امین و سایر طرح ها در آموزش و پرورش حضور پیدا می کنند باید متناسب به نیازهای آموزش و پرورش کسب مهارت کرده و دانش لازم را داشته باشند تا در تمام سطوح کمک کار این نهاد آموزشی مهم و اثرگذار باشند چرا که آموزش و پرورش سکاندار هدایت و تربیت جوانان و نوجوانان ایران اسلامی را عهده دار است.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه طلاب باید توانایی لازم در ارتباط گیری و حل مسائل نسل جوان را داشته باشند، تصریح کرد: گاهی ممکن است یک طلبه فاضل از دانش و مهارت علمی بالایی برخوردار باشد اما با توجه به شرایط مدرسه، کلاس و دانش آموز، باید در کنار این مهارت دانشی، دارای مهارت و توانایی ارتباط گیری با دانش آموزان، حل مسائل و هدایت آنان را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با بیان اینکه طلاب حاضر در مدرسه باید از توانایی های متعددی برخوردار باشند، اذعان کرد: مهم‌ترین این مهارت ها، تسلط بر معارف اسلامی مناسب در تأمین کلاس‌های مختلف آموزش و پرورش، قدرت بالای اتحادگیری و شناخت جامعه‌شناسی و روان‌شناسی جامعه هدف، همچنین، دارا بودن صبر و تحمل لازم در این عرصه، قدرت ارتباط لازم هم حضوری و هم غیرحضوری، آشنایی با فضای مجازی که امروز جوانان و نوجوانان را تحت شعاع خود قرار داده است، می باشد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ادامه داد: ایجاد فضاهای گفتمانی هدفمند در راستای ایجاد ارتباط‌گیری جمعی در یک فضای سالم فرهنگی، اسلامی و انقلابی، و داشتن روح ولایت‌مداری و هدایت جوان‌ها به کانون ولایت که همان رهبری عظیم الشأن است از دیگر مهارت های مورد نیاز طلاب است.

وی تعامل هرچه بیشتر میان مسئولین آموزش و پرورش و حوزه های علمیه را ضروری دانست و گفت: در این هم افزایی ها آثار و برکات ارزشمندی وجود دارد و می توان تصمیمات مهم و کاربردی گرفت. ایجاد رشته های تخصصی برای تربیت طلاب ممحض ویژه دبستان، دبیرستان یا متوسطه اول و دوم از جمله مسائلی است که نیازمند توجه بیشتر است.

امام جمعه بوشهر افزود: ایجاد بانک اطلاعات تحقیقی ویژه طلاب حاضر در مدارس به منظور بارگذاری فعالیت های تبلیغی، فرهنگی، ترویجی آنان در مدارس، همچنین تدوین یک «نظام‌نامه مسائل جوانان و نوجوانان و دانش آموزان» در مقاطع مختلف از جمله مسائلی است که باید مورد توجه مدیران و برنامه ریزان حوزه و آموزش و پرورش که در ستاد همکاریهای جمع می‌شوند، قرار گیرد.

وی ادامه داد: با تدوین این نظام نامه مسائل ویژه نسل جوان و دانش آموز با همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، ایمان داریم که در آموزش و پرورش که زیربنای تمام آفرینش، تمدن و پیشرفت می باشد، می تواند در عرصه تولید عالم و علم، همچنین تربیت شخصیت های تراز انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی گام اساسی بردارد و منشأ اثر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری اظهارکرد: در همین راستا کمیته همکاریهای استان بوشهر سالهاست در عرصه تقویت همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش فعال بوده و جلسات متعددی با مشارکت نهادهای مرتبط برگزار می شود. تشکیل کارگروه های تخصصی و کاربردی، بررسی و اجرای برش های استانی و برنامه های ۵ ساله همکاری، حضور میدانی موفق روحانیون خواهر و برادر در مدارس، تدریس و ارائه مشاوره، برپایی نماز جماعت و مراسمات مناسبتی، مدیریت و برگزاری اردوهای راهیان نور از جمله مسائلی است که در کمیته همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان دنبال می شود.

امام جمعه بوشهر به اجرای طرح های دانش آموز تراز، مدرسه تراز و خانواده تراز جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: اخیراً پیشنهادی به وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اجرای طرح اتحادیه دانش آموزان و خط مقاومت جهان اسلام در بوشهر را داده ایم که امید است مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیته همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان بوشهر در پایان به اجرای موفق طرح امین در این استان اشاره کرد و افزود: امروز استان بوشهر به سبب همکاری جهادی مدیران حوزه و آموزش و پرورش از استان های موفق اجرای طرح مدارس امین در سطح کشور است و امید داریم با حمایت های مادی و معنوی ستاد همکاریها این موفقیت ها دو چندان شود.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha