یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کنکور 1402

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پوتین عملیات پایان جنگ آغاز کرد

رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که عملیات ویژه نظامی مسکو در اوکراین با هدف توقف جنگی انجام می‌شود که از سال ۲۰۱۴ شکل گرفته است.ولادیمیر پوتین در جریان دیدار با کهنه سربازان روسی گفت که از سال ۲۰۱۴ عملیات‌های جنگی گسترده با استفاده از تسلیحات سنگین، توپخانه، تانک‌ها و جنگنده‌ها متوقف نشده است. پوتین در توصیف فعالیت‌های ۱۰ ماه گذشته روسیه در اوکراین توضیح داد: همه آنچه ما امروز به عنوان بخشی از عملیات ویژه نظامی انجام می‌دهیم، تلاشی برای توقف این جنگ است. معنی عملیات ما این است؛ حفاظت از مردمی که در این مناطق زندگی می‌کنند. رئیس جمهوری روسیه دلایل تصمیم خود برای ارسال نیرو به اوکراین در روز ۲۴ فوریه را لزوم حفظ روس زبان‌ها، غیرنظامی کردن و نازی زدایی اوکراین برشمرد.

منبع: تسنیم

مهره های اصلی بزرگترین سرقت قرن بازداشت شدند

ساعتی قبل دو نفر از متهمین اصلی بزرگترین سرقت قرن کشور توسط پلیس به کشور مسترد شدند.دو نفر از متهمان اصلی سرقت از صندوق امانات یکی از شعب بانک ملی تهران که بعد از ارتکاب جرم به خارج از کشور متواری شده بودند با اقدامات فنی پلیسی در یکی از کشورها شناسایی و بعد از انجام اقدامات قضایی در آن کشور بازداشت و طی یک فرآیند پلیسی-قضایی-دیپلماسی ساعاتی پیش به کشور مسترد شدند، جزئیات بیشتر خبر متعاقبا منتشر خواهد شد.سردار هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین الملل فراجا در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: سارقان حرفه‌ای که در تعطیلات نیمه خردادماه سال جاری وارد بانک ملی شعبه دانشگاه در پایتخت شده و پس از تخریب تعدادی از صندوق امانات، محتویات آنان را به سرقت برده بودند، شب گذشته به کشور مسترد شدند.وی با اشاره به صدور اعلان قرمز متهمان در کمترین زمان افزود: با تلاش و پیگیری های افسر رابط مبارزه با موادمخدر ایران در ترکیه، همکاری خوب قوه قضائیه و وزارت امور خارجه و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در بانک‌های اطلاعاتی سازمان اینترپل و با تحقیقات انجام شده مشخص شد، متهمان در کشور ترکیه اقامت دارند. رئیس پلیس بین‌الملل فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: در پی صدور اعلان قرمز متهمان و اعلان به کشورهای عضو اینترپل سیستم قضائی پلیسی آن کشور محدودیت‌های شدیدی برای آنان ایجاد کرد. این مقام انتظامی با اشاره به تلاش ماموران پلیس بین الملل فراجا در ردیابی این متهمان و همچنین انعکاس تحت تعقیب بودن آنان به مرزهای ورودی کشور خاطرنشان کرد: متهمان با همکاری پلیس کشور ترکیه از طریق مرز هوایی فرودگاه‌ امام خمینی (ره) به کشور برگردانده و جهت رسیدگی به پرونده، تحویل مراجع قضائی شدند.

منبع: ایرنا

ماراتن زمستانی ۱۴۰۲ آغاز شد

رقابت داوطلبان در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ با برگزاری آزمون گروه علوم تجربی صبح امروز پنجشنبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۱ آغاز شد. نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۲ از صبح امروز ۲۹ دی ماه با آزمون علوم آزمایشی علوم تجربی آغاز شده است و عصر امروز با برگزاری آزمون زبان‌های خارجی ادامه می‌یابد. نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۲ با برگزاری آزمون گروه علوم ریاضی و فنی و گروه علوم انسانی در صبح جمعه ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ و آزمون گروه هنر در عصر جمعه ادامه می‌یابد. به این ترتیب پرجمعیت‌ترین روز برگزاری کنکور با ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ نفر داوطلب امروز صبح پنجشنبه ۲۹ دی ماه است. از میان ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ نفر داوطلب آزمون گروه علوم تجربی تعداد ۲۹۱ هزار و ۷۲۰ نفر (۶۵ درصد داوطلبان) زن و تعداد ۱۵۸ هزار و ۸۵۷ نفر (۳۵ درصد داوطلبان) مرد هستند. مجموع داوطلبان آزمون گروه علوم تجربی ۴۶ درصد داوطلبان را تشکیل می‌دهند. به هریک از داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی به همراه هر دفترچه آزمون، یک پاسخنامه داده می‌شود، که داوطلبان باید نسبت به پاسخگویی سوالات دفترچه آزمون در پاسخنامه مربوط اقدام کنند.

منبع: مهر

«رویای کاغذی» جایزه گرفت

فیلم سینمایی «رویای کاغذی» ساخته علی عطشانی برنده جایزه بهترین فیلم بلند داستانی دهمین دوره جشنواره بورگو اسپرینگ آمریکا شد. جایزه بهترین فیلم بلند داستانی دهمین دوره جشنواره بورگو اسپرینگ آمریکا (BSFF) به فیلم سینمایی «رؤیای کاغذی» به کارگردانی علی عطشانی تعلق گرفت. جشنواره بورگو اسپرینگ آمریکا یک رویداد سرگرم‌کننده و سنتی است که برای فیلم‌هایی که معتقدند با نگرش‌ها و احساسات مخاطبان بورگو اسپرینگز همخوانی دارند، گواهی‌های برنده ارائه می‌کنند. این جشنواره هر سال در ماه ژانویه برگزار می‌شود. «رؤیای کاغذی» که اوایل تابستان سال ۱۴۰۰ ساخته شد، در اولین حضور جهانی به بخش مسابقه بیست و نهمین دوره جشنواره جهانی کارنیوال سنگاپور راه یافت و در این جشنواره جایزه بهترین فیلم بلند را از آن خود کرد. این فیلم همچنین در جشنواره هالوسینیا فرانسه نیز جایزه بهترین فیلم بلند را کسب کرد و جایزه بهترین کارگردانی هفدهمین دوره جشنواره بریج فیلم فستیوال کانادا نیز به علی عطشانی برای «رؤیای کاغذی» رسید.

منبع: مهر

خوی لرزید

بنا بر اعلام مرکز پایش زمین لرزه دانشگاه ارومیه، از روز چهارشنبه تاکنون ۲۰ پس لرزه در خوی ثبت شده است.مرکز پایش زمین لرزه دانشگاه ارومیه اعلام کرد: پیش لرزه‌ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر در ساعت ۱۳:۱۹ روز چهارشنبه آغاز زلزله‌های شهرستان خوی بود. زلزله اصلی در ساعت ۱۳:۳۸ دقیقه به بزرگی ۵.۴ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری زمین و در ۹ کیلومتری شهر خوی ثبت شده است. بعد از زلزله اصلی نیز تا این ساعت بیش از ۲۰ پس لرزه در این ایستگاه ثبت و به شبکه لرزه نگاری کشور به صورت آنلاین مخابره شده است. از میان پس لرزه‌های ثبت شده، ۲ زلزله با بزرگی بیش از ۴ ریشتر و ۳ زمین لرزه با بزرگی بیش از ۳ ریشتر مهم‌ترین پس لرزه‌های روز چهارشنبه بود.

منبع: مهر

غول طلایی رکورد زد

شرکت معدنی کانادایی و بزرگ‌ترین تولیدکننده طلای جهان، بالاترین میزان تولید طلای فصلی را برای سال ۲۰۲۲ گزارش می‌کند. شرکت معدنی کانادایی بَریک گولد گزارش داد که تولید طلا به‌طور متوالی ۱۳.۴ درصد افزایش یافته است که می‌تواند بالاترین تولید سه ماهه آن در سال گذشته باشد که ناشی از عملکرد قوی معادن آن در نوادا و ساحل عاج است. قیمت طلا در سه ماهه اکتبر تا دسامبر ۹.۹ درصد افزایش یافت که بهترین قیمت از اواسط سال ۲۰۲۰ بود. آنها به روند صعودی خود در سال جاری ادامه دادند زیرا کاهش تورم در ایالات‌متحده امیدها را برای افزایش آهسته‌تر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو افزایش داد. نرخ‌های بهره پایین‌تر تمایل به تقویت شمش دارند و هزینه فرصت نگهداری دارایی‌های بدون بازده را کاهش می‌دهند. بریک در ماه اکتبر گفت که دسترسی به سنگ معدنی با عیار بالا که اساساً حاوی طلای بیشتری است، در معادن نوادا، شرکت را به پایان قوی در سه ماهه چهارم می‌رساند. این معدنچی پیش از این انتظار داشت که در اواخر سه ماهه سوم، سنگ معدنی با عیار بالا باشد. بر اساس گزارش رویترز، بریک روز سه‌شنبه مجموع تولید اولیه طلا را ۱.۱ میلیون اونس در سه ماهه منتهی به ۳۱ دسامبر گزارش کرد که از ۹۸۸ هزار اونس افزایش یافته است. این شرکت اعلام کرد که انتظار دارد هزینه‌های پایدار در هر اونس طلا، یک معیار صنعتی که منعکس‌کننده هزینه‌های کل است، حدود یک تا سه درصد نسبت به سه ماهه قبل کاهش یابد.

منبع: ایسنا

پیستوریوس سوگند خورد

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع جدید آلمان، امروز (پنجشنبه) با سوگند در بوندستاگ، پارلمان این کشور، رسماً کار خود را آغاز کرد.پیستوریوس گواهی انتصاب را از رئیس جمهور آلمان فرانک والتر اشتاین مایر دریافت کرد. پیستوریوس در جریان سوگند خود گفت: «سوگند می‌خورم که از تمام توانایی خود برای خیر و صلاح مردم آلمان، افزایش منفعت و دفع ضرر از آن، استفاده خواهم کرد و همچنین [قسم می‌خورم] از قانون اساسی و [سایر] قوانین محافظت کنم». اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، استعفای کریستین لامبرشت را پذیرفت که پس از ماه‌ها انتقاد رسانه‌ها درباره مدیریت بحران اوکراین که به گفته او مانع از انجام وظایفش شده بود، تصمیم گرفت از سمت وزیر دفاع کناره‌گیری کند. اشتاین مایر برای وزیر دفاع جدید "استقامت و موفقیت" آرزو کرد. پیستوریوس در موقعیتی تهدیدآمیز و خطرناک این سمت را به دست می گیرد. رئیس جمهور آلمان گفت: "برای همه چالش‌های پیش رو و اصلاحات لازم، اکنون به خونسردی، اعصاب خوب، رهبری قوی، زبان فصیح و تجربه سیاسی نیاز دارید." او تجربه سیاسی وزیر کشور سابق ایالت نیدرزاکسن را تایید و تاکید کرد: آلمان در جنگ نیست. با این حال، برای کشور، دورانی در یک باد مخالف آغاز می شود. ما باید به تهدیداتی که متوجه ما نیز می شود واکنش نشان دهیم. در این محیط تهدیدهای جدید و تغییرات ژئوپلیتیکی، اکنون بسیار مهم است که ارتش را قادر به بازدارندگی و آماده دفاع از خود کنیم و این مستلزم تجهیزات مدرن و جامع‌تر، تدارکات کارآمدتر، کارکنان قوی‌تر، و توجه و احترام به سربازان است.» اشتاین مایر از لامبرشت که استعفا کرده بود، به خاطر تمام کارهایی که در ۲۳ سال به عنوان نماینده پارلمان انجام داده بود و برای همه کارهایی که به عنوان وزیر فدرال در مناصب مختلف انجام داده بود، تشکر کرد. او همچنین از او تشکر کرد "به خاطر تمایل او برای ایستادگی برای کشور و دموکراسی برای سال ها، برای دفاع از آن در جایی که مورد حمله قرار می گیرد و همچنین برای حل مشکلات." پیستوریوس پس از تحلیف و سخنرانی با اولین مهمان خارجی خود، وزیر دفاع آمریکا، لوید آستین دیدار کرد. پیستوریوس در سال ۱۹۶۰ به دنیا آمد. او از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ شهردار شهر اسنابروک بود. وی از سال ۲۰۱۳ رئیس وزارت امور داخلی ایالت نیدرزاکسن بود. پیستوریوس یکی از اعضای حزب سوسیال دموکرات آلمان است.

منبع: ایسنا

سفیر ایران و کره فراخوانده شدند

خبرگزاری رویترز گزارش داد که کره جنوبی در اقدامی مشابه سفیر جمهوری اسلامی ایران در سئول را فراخواند. ایران و کره جنوبی در اقدامی مشابه و در رابطه با اظهارات اخیر رئیس جمهور کره جنوبی که ایران را دشمن امارات متحده عربی توصیف کرده بود، سفرای یکدیگر را فراخواندند. بنابر این گزارش، ساعاتی پس از آن که وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد در واکنش به اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی سفیر این کشور در تهران را احضار کرده است، سئول نیز سفیر جمهوری اسلامی ایران را فراخواند. این اقدامات پس از آن انجام گرفت که یون سوک یئول، رئیس جمهور کره جنوبی روز دوشنبه در دیدار با سربازان کره‌ای در ابوظبی در اظهاراتی فاقد وجاهت دیپلماتیک ادعا کرد که کره جنوبی و امارات در شرایط بسیار مشابه هستند و هر کدام با دشمن خود، یعنی کره شمالی و ایران به عنوان «بزرگترین تهدید» روبرو هستند. این اظهارات خارج از عرف دیپلماتیک از سوی رئیس جمهور کره جنوبی با پاسخ تند مقامات ایران و انتقاد شدید برخی مقامات کره‌ای مواجه شد. لی جائه میونگ رهبر حزب دموکراتیک کره جنوبی که اپوزیسیون اصلی این کشور محسوب می‌شود روز چهارشنبه از اظهارات اخیر یون سوک یئول به شدت انتقاد کرد و از او خواست تا درک بهتری از اصول دیپلماسی و امنیت داشته باشد. وی تصریح کرد: این اظهارات بسیار اشتباه و بدون فکر، امارات متحده عربی را در موقعیت دشواری قرار داده و ایران را تحریک کرده است. لی در ادامه ابراز نگرانی کرد که چنین شرایطی ممکن است بر شهروندان کره‌ای در این کشور و همچنین کشتی‌های کره جنوبی که از تنگه هرمز عبور می کنند تأثیر منفی بگذارد. همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور کره جنوبی در امارات گفت: اظهارات نقل شده از این مقام کره‌ای نشانگر عدم اطلاع کامل از مناسبات تاریخی و دوستانه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و تحولات بسیار سریع و مثبت در این زمینه است سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: وزارت امور خارجه با جدیت مواضع اخیر این کشور و به ویژه اظهارات رئیس جمهور آن در مورد روابط ایران و امارات را که فاقد کمترین وجاهت دیپلماتیک است، در دست پیگیری دارد و منتظر توضیح وزارت خارجه کره جنوبی در این زمینه است. وزارت امور خارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای تلاش کرد اظهارات اخیر رئیس جمهور این کشور را توجیه کند و اعلام کرد که اظهارات یون سوک یئول در امارات متحده عربی «بی‌ارتباط» با روابط سئول با تهران بوده است. وزارت امور خارجه کره جنوبی در این بیانیه‌ مطبوعاتی خواستار خودداری از تفسیر بیش از حد و غیرضروری این اظهارات رییس جمهور کره شد. در ادامه این بیانیه آمده است: از زمان برقراری روابط دیپلماتیک با ایران در ۱۹۶۲، کشور ما روابطی مشارکتی و دوستانه با ایران داشته است و تعهد ما نسبت به تداوم پیش‌برد روابط دوجانبه دوستانه با ایران پابرجا است.

منبع: ایسنا

رایزنی آمریکا و تل آویو آغاز شد

یک منبع عبری گزارش داد، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با هیئتی از کنگره آمریکا که به اراضی اشغالی سفر کرده دیدار و درباره راه‌های گسترش توافقنامه های عادی‌سازی به ویژه با عربستان رایزنی کرده است. هیئت آمریکایی که با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در اراضی اشغالی دیدار کرد، متشکل از اعضای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا بود. در این گزارش آمده است که هیئت کنگره آمریکا قبل از سفر به اراضی اشغالی به کشورهای سازش‌گر و امضاکننده «توافقنامه‌های ابراهیم» شامل مراکش، بحرین و امارات سفر کرده است و شرکت کنندگان طی نشستی درباره شراکت‌های نوظهوری که به واسطه این قراردادها شکل گرفته و اهمیت حمایت احزاب کنگره آمریکا از توافقنامه های عادی‌سازی و فرصت‌های توسعه آن رایزنی کردند. بنابراین گزارش، شرکت کنندگان در این نشست‌ درباره امکان پیوستن عربستان به گروه سازش‌کنندگان مذاکره کردند و این امر را ممکن اما در شرایط فعلی نیازمند زمان دانستند. در همین زمینه، توماس نیدز، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی گفت: هیچ چیزی ما را خوشحال‌تر از این نمی‌کند که عربستان به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل اقدام کند. زیرا این امر برای هر دو طرف و نیز امنیت منطقه سودمند خواهد بود. سفیر آمریکا گفت: به باور من هنوز به این هدف دست نیافته‌ایم، اما بدیهی است که اولویت ماست و برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد. ما به شکل دسته جمعی برای تحقق این امر در آینده نزدیک تلاش خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

وزارت علوم اینترنت کنکوری ها را قطع کرد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره قطع اینترنت در حوزه‌های برگزاری کنکور اظهار کرد: به دلیل آسودگی خاطر داوطلبان و این‌که بدانند مبحث عدالت آموزشی در کانون توجه قرار دارد اینترنت را در مدت زمان برگزاری کنکور قطع کردیم.دکتر محمدعلی زلفی گل صبح امروز و در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در دانشگاه علامه طباطبائی، درباره قطع اینترنت در حوزه‌های برگزاری کنکور اظهار کرد: به دلیل آسودگی خاطر داوطلبان و این‌که بدانند مبحث عدالت آموزشی در کانون توجه قرار دارد اینترنت را در مدت زمان برگزاری کنکور قطع کردیم. پیشگیری از هر تخلفی شرط عقل است و به خاطر آرامش داوطلبان کنکور از شورای امنیت کشور خواستیم که اجازه دهند اینترنت محل برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و نقاط اطراف حوزه‌های برگزاری آزمون قطع شود تا تخلفی صورت نگیرد. وزیر علوم درباره نخستین کنکور که در فصل سرد سال برگزار می‌شود، گفت: سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان متولی برگزاری آزمون ورود به دانشگاه‌ها موظف است برمبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور را دو مرتبه در سال برگزار کند که یک مرتبه آن در دی‌ماه خواهد بود در این راستا برای گرمایش حوزه های امتحانی تمهیدات لازم اندیشیده شده است. وی با بیان این‌که نوبت نخست کنکور در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: حدود نیمی از داوطلبان اولین نوبت کنکور ۱۴۰۲ امروز پنج‌شنبه ۲۹ دی‌ماه صبح و بعد از ظهر در دو گروه آزمایشی علوم تجربی و زبان‌های خارجه به رقابت می‌پردازند. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که تمام حوزه‌های برگزاری آزمون توانسته‌اند شرایط مناسبی برای برگزاری این آزمون سرنوشت‌ساز مهیا کنند، توضیح داد: حوزه های برگزاری کنکور از نظر شرایط گرمایش، فاصله فیزیکی میان صندلی‌ها، نور و آرامش از وضعیت مساعدی برخوردار هستند تا فرزندانمان بتوانند در شرایط مساعدی به رقابت بپردازند.دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز با حضور در دانشگاه علامه طباطبایی و دبیرستان پسرانه نابینایان جواد موفقیان از روند برگزاری نوبت نخست سال ۱۴۰۲ بازدید کرد. دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش و معاون وزیر علوم؛ سید مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در این بازدید وزیر علوم را همراهی کردند.

منبع: ایسنا

سوریه از شورای امنیت خواست تا نقاب تبعیض را بردارد

نماینده دائم دولت دمشق در سازمان ملل متحد بامداد پنجشنبه در واکنش به تجاوز مکرر رژیم صهیونیستی در خاک سوریه و اراضی اشغالی فلسطین و جولان گفت: شورای امنیت سکوت را کنار گذاشته و به مسؤولیت خود برای پایان یافتن اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی اشغال کرده کشورهای عربی عمل کند.بسام صباغ که در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد سخن می گفت، تأکید کرد: اشغالگران اسرائیلی به تجاوزات خود در اراضی سوریه و علیه ملت فلسطین ادامه می دهند، اقدامی که تهدیدی برای امنیت و صلح در منطقه است. وی افزود: سوریه اعمال مجازات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین را محکوم و از سازمان ملل متحد می خواهد که یورش مقامات صهیونیست، نظامیان این رژیم و شهرک نشینان آن به حرم بیت المقدس را محکوم و برای توقف این گونه اقدامات تلاش کند. وی همچنین از شورای امنیت خواست که برای توقف تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه اقدام و اشغالگران صهیونیست را نسبت به نقض مکرر قوانین بین المللی و اقدامات خصمانه وی پاسخگو کند. صباغ در بخش دیگری از سخنانش به رفتار رژیم صهیونیستی با مردم سوریه در جولان اشغالی این کشور پرداخت و افزود: اگر مصونیت تل آویو نسبت به پاسخگویی در قبال اقدامات انجام داده و شانه خالی کردن این رژیم نسبت به مجازات که دولت آمریکا و متحدان آن در حمایت از اسرائیل، این مصونیت را برای آن فراهم کرده اند، موجب خواهد شد که جنایت اشغالگران در حق مردم سوریه در جولان همچنان ادامه یابد. الصباغ در پایان به بیانیه هیدت اتحادیه اروپا پرداخت و تأکید کرد که آنها اقدامات ناقضانه اسرائیل در جولان و حملات مکرر تل آویو به سوریه را نادیده گرفته که این نهایت نفاق سیاسی است.

منبع: ایرنا

اتیوپی میدان عظیم نفتی کشف کرد

وزیر فلزات اتیوپی چهارشنبه شب از کشف یک میدان نفتی جدید با ذخیره ای معادل ۲ میلیارد بشکه در منطقه "ورئیلو" واقع در حوضه نیل در استان "امهرا" است." تاکلی اوما" در این باره گفت که پژوهش برای اکتشاف نفت در منطقه ورئیلو در بخش شمالی حوضه نیل در استان امهرا انجام شده است. وی تأکید کرد: پژوهش ها نشان می دهد که بیش از دو میلیارد بشکه نفت خام در این منطقه وجود دارد. وزیر فلزات اتیوپی گفت که این کشف تحول بزرگ و اهمیت بسیاری زیادی برای توسعه کشور و آینده آن دارد. به گفته وی، پژوهش های اکتشاف نفت نیز در چهار حوضه در اتیوپی در حال انجام است. در صورت استخراج اینمیدان نفتی اتیوپی در کنار "گابن" در رتبه سی و چهارمین کشور دارای ذخایر نفتی جهان قرار خواهد گرفت.

منبع: ایرنا

اوگاندا با ترک ها به توافق رسید

اوگاندا قرارداد ساخت خط آهن با یک شرکت چینی را لغو و آن را به یک شرکت ترکیه‌ای واگذار کرده است. اوگاندا هشت سال پیش قراردادی با شرکت مهندسی "هارپور" چین برای ساخت خط آهن به طول ۲۷۳ کیلومتر که کامپالا؛ پایتخت را به شهر "امباله" در مرز با کنیا وصل می کرد، منعقد کرده بود. شرکت چینی نتوانست اعتبار لازم برای پروژه مذکور را جلب کند، به همین دلیل مقامات اوگاندا این قرارداد را لغو و شرکت "یاپی مرکزی" Yapı Merkezi ترکیه را جایگزین آن کردند. براساس این گزارش، این قرارداد به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار امضا شده است. یاپی مرکزی یک شرکت ساخت و ساز است که در سال ۱۹۶۵ توسط "ارسین اری اوغلو و کوکسال آناتول در استانبول تأسیس شده است. این شرکت پیش از این نیز یک قرارداد به ارزش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار برای ساخت راه آهن با کشور تانزانیا بست. اوگاندا کشوری محصور در خشکی در شرق قاره آفریقا است که پایتخت آن کامپالا است.

منبع: ایرنا

داعش مسئولیت انفجار کلیسای شرق کنگو را برعهده گرفت

گروه تروریستی داعش یکشنبه شب مسئولیت انفجار کلیسای پروتستان شهر کاسیندی در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو را برعهده گرفت.گروه تروریستی داعش در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که کلیسایی را در شرق کنگو منفجر کرده است. پیش تر منابع خبری گزارش داده بودند که بر اثر انفجار یک بمب دست‌ساز در یک کلیسای پروتستان شهر کاسیندی واقع در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو، ۱۰ نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند. بر اساس این گزارش، این انفجار در حین برگزاری آئین عشای ربانی روی داد. اواسط آبان گذشته در حمله مهاجمان مسلح به استان "کویلو" کنگو ۱۶ تن کشته و ۲۵ نفر دیگر مفقود شدند. مناطق شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو از ۲۰ سال گذشته تاکنون شاهد درگیری میان نیروهای دولتی و گروه‌های شورشی است. طبق گزارش سازمان ملل متحد، گروه‌های مسلح شورشی سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ نفر غیر نظامی را در دو استان کیوو شمالی و ایتوری کشتند. این کشتارهای مکرر به آوارگی خانوارها منجر می‌شود.

منبع: ایرنا

آفریقای جنوبی به آمریکا هشدار داد

وزیر خارجه آفریقای جنوبی با هشدار به آمریکا درباره لایحه مجلس نمایندگان این کشور علیه همکاری قاره آفریقا با روسیه گفت: واشنگتن در تلاش برای مقابله با فعالیت های روسیه در آفریقا است؛ امری که ناقض قوانین بین المللی به شمار می رود.خانم «نالدی پاندور» وزیر خارجه آفریقای جنوبی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افزود: این لایحه باید حذف شود زیرا به اعتقاد من، از ابتدا غیرقابل توجیه است. وی با بیان اینکه "این لایحه مداخله‌ای است که با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد"، اضافه کرد: ما آن را برای همکاران خود در آمریکا توضیح داده ایم، حتی با طراح اولیه آن دیدار و به طور خاص به جرمی که این قانون پیشنهادی بیان می‌کند، اشاره کردیم. پاندرو گفت: ما همچنان خواستار لغو این لایحه و عدم پیشبرد آن در هر مرحله رسمی خواهیم شد. به نوشته اسپوتنیک، لایحه پیشنهادی مجلس نمایندگان آمریکا برای مقابله واشنگتن با فعالیت‌های روسیه در آفریقا در ماه آوریل ۲۰۲۲ توسط «گریگوری میکس» عضو دموکرات به کنگره ارائه شد. این لایحه که در ماه مه توسط مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، در انتظار رای گیری در مجلس سنا است. در صورت تصویب، این لایحه به وزیر خارجه آمریکا اجازه می‌دهد تا راهبردی برای مقابله با نفوذ روسیه در آفریقا ارائه دهد و دولت‌های آفریقایی را که به «نمایندگان روسیه» کمک می‌کنند با تحریم و سایر محدودیت‌ها مواجه می‌کند. پیش از این نیز «سیریل رامافوزا» رئیس جمهوری آفریقای جنوبی نیز گفته بود : اگر لایحه مقابله با فعالیت‌های روسیه (در آفریقا) به یک قانون در آمریکا تبدیل شود، این قانون می‌تواند برای قاره آفریقا که در تلاش برای پیشبرد اهداف و برنامه توسعه است، پیامد ناخواسته در پی داشته و نوعی تنبیه باشد. وی همچنین گفته بود که ناامیدکننده است که قانون‌گذاران آمریکایی در زمانی که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال تعامل با کشورهای آفریقایی بر اساس احترام به استقلال و حاکمیت آن‌ها بوده، قانون ضد روسیه را تدوین کردند. به گفته رامافوزا، آمریکا و روسیه شرکای استراتژیک آفریقای جنوبی هستند، کشوری مستقل که سیاست خارجی مستقلی را دنبال می کند.

منبع: ایرنا

تصادف مرگبار در سنگال، ۱۹ کشته برجای گذاشت

در فاصله یک هفته از تصادف مرگبار در سنگال که در جریان آن ۱۲۵ تن کشته و زخمی شده بودند، تصادف دیگری در شمال این کشور جان ۱۹ تن را گرفت. این حادثه نیز که در نتیجه برخورد دو اتوبوس رخ داده است، ۲۴ تن دیگر نیز زخمی شدند. تیم آتش نشانی سنگال اعلام کرد که این حادثه در نزدیکی دهستان "ساکال" در منطقه "لوگا" در شمال این کشور روی داده است. در تصادف هفته گذشته که در نزدیکی شهر "کافرین" در مرکز سنگال رخ داد، ۳۸ تن کشته و ۸۷ تن دیگر زخمی شدند. براساس عقیده کارشناسان حمل و نقل در سنگال، تصادفات جاده ای در این کشور بسیار رایج است که عمدتا به دلیل بی‌احتیاطی راننده‌ها، جاده های خطرناک و وسایل نقلیه فرسوده رخ می‌دهد، هرچند این دو تصادف از مرگبارترین حوادث رانندگی طی سال های اخیر در این کشور آفریقایی است. سنگال کشوری در غرب آفریقا پایتخت آن داکار است.از شمال با موریتانی از شرق با مالی از جنوب شرقی با گینه و از جنوب غربی با گینه بیسائو همسایه است.

منبع: ایرنا

مذاکره با آمریکا تکذیب شد

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، اخبار منتشر شده مبنی بر دیدار امیر سعید ایروانی با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را نادرست دانست. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد عصر چهارشنبه به وقت محلی، اخبار منتشر شده درباره دیدار سفیر ایران در سازمان ملل با مذاکره کننده ارشد آمریکا را نادرست دانست و اعلام کرد: سفیر ایران در سازمان ملل با چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی و دانشگاهی مختلفی دیدار دارد، اما مذاکره‌ای با مقامات آمریکایی نداشته است. برخی منابع خبری مدعی شده اند رابرت مالی دست‌کم سه بار طی دو ماه گذشته با سفیر ایران در سازمان ملل دیدار داشته است. این منابع خبری به نقل از ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش داده اند پیام‌هایی در حال ارسال به جمهوری اسلامی ایران است هرچند که احیای برجام در دستور کار نیست.

منبع: خبرنگاران جوان

مشکل مرکز تبادل ترافیک کشور حل شد

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از رفع مشکل مرکز تبادل ترافیک کشور خبر داد و گفت: هم اکنون سکوهای داخلی و پیام رسان‌ها بدون مشکل مشغول خدمات رسانی هستند. آقای لاجوردی درباره اختلال ایجاد شده در شبکه گفت: «با تلاش همکارانم در شرکت ارتباطات زیرساخت، مشکل مرکز تبادل ترافیک کشور حل شد و وضعیت خدمات داخلی به حالت عادی برگشت.» او ضمن عذرخواهی از همه هموطنان بابت مشکل رخ داده، اظهار داشت: هم اکنون پلتفرم‌های داخلی و پیام‌رسان‌ها بدون مشکل مشغول خدمات رسانی هستند. در حالی لاجوردی از رفع مشکل ترافیک کشور خبر داده که معاون او شب گذشته در گفتگو با شبکه خبر اعلام کرد، اختلال‌های اینترنت تا شنبه ادامه خواهد داشت. معاون فنی شرکت ارتباطات زیرساخت، دلیل مشکلات موجود و افت ترافیک را «توسعه» شبکه اعلام کرد و گفت: این مشکل در حال رفع است. آقای آغ بیات، افزود: به دلیل حجم ترافیک داخل کشور توسعه‌ای باید در شبکه اتفاق بیفتد به همین دلیل، موقتا شاهد افت ترافیک هستیم. این مسئله نیز به توسعه شبکه برمی‌گردد به زودی این مشکل با توسعه‌ای که انجام می‌گیرد برای هموطنانمان حل خواهد شد.» او در پاسخ به این سؤال که مشکل پیش آمده تا چه زمانی حل می‌شود، ابراز امیدواری کرده بود تا شنبه رفع شود اختلال‌های چند روز اخیر اینترنت مردم را با مشکلات متعددی روبه رو کرده بود. در پی این اختلال، دسترسی به برخی پیام‌رسان‌های ایرانی و وب‌سایت‌های داخلی برای بخشی از کاربران امکان‌پذیر نبود و یا به سختی ممکن بود. بنابر اعلام روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ارتباطات زیرساخت، اختلال‌های شدید اینترنت طی یک سال اخیر بارها تکرار شده؛ آتش‌سوزی در مرکز توزیع اینترنت میان شرکت‌های مختلف، قطع برق شرکت ارتباطات زیرساخت و آتش‌سوزی در حوضچه فیبر نوری مخابرات ازجمله عواملی بودند که از سوی مسئولان وزارت ارتباطات به‌عنوان عاملان قطعی یا اختلال اینترنت معرفی شده‌اند.

منبع: شبکه خبر

اعتصابات وضعیت درمانی انگلیس را وخیم کرد

یک رسانه غربی در گزارشی به وخامت روزافزون سیستم بهداشت و درمان انگلیس در سایه تداوم اعتصاب‌های گسترده کارکنان در این کشور پرداخت."ان تی وی" آلمان در گزارشی نوشت: شرایط در سیستم مراقبت های بهداشتی بریتانیا به شدت متشنج شده است. هزاران پرستار شغل خود را کنار می گذارند. دیدگاه های اتحادیه مربوطه و دولت در مورد افزایش دستمزدها بسیار متفاوت است. در همین حال، ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس در حال بررسی محدود کردن حق اعتصاب است. در ادامه این مطلب آمده است: به دلیل اعتصاب پرسنل پرستاری، بیماران در سیستم مراقبت های بهداشتی در انگلیس در حال حاضر مجبورند خود را برای مدت زمان انتظار و غیبت طولانی مدت آماده کنند. در مبارزه برای دستمزدهای بالاتر و شرایط کاری بهتر، هزاران پرستار در انگلیس شغل خود را رها کردند. انتظار می‌رود که این خروج از اتحادیه سلطنتی کالج پرستاری تا روز پنجشنبه ادامه داشته باشد. اعتصابات بیشتر هم در ماه فوریه اعلام شده است. ان تی وی آلمان در ادامه نوشت: جبهه‌گیری ها سخت‌تر شده‌اند: اتحادیه مربوطه خواهان امتیاز دستمزد مثبتی است که بسیار بالاتر از نرخ تورم اخیر است که بیش از ۱۰ درصد است. از سوی دیگر، دولت محافظه‌کار انگلیس نمی‌خواهد پیشنهاد خود را افزایش دهد که معادل حدود ۴.۵ درصد دستمزد بیشتر است. در انگلیس سلامت یک موضوع ملی است. "پت کالن"، از کالج سلطنتی پرستاری، در این اعتصاب ها از کارگران دفاع کرده و در این باره می گوید: مردم نمی میرند زیرا پرستاران در اعتصاب هستند. پرستاران اعتصاب می کنند زیرا مردم در حال مرگ هستند. خدمات بهداشتی چقدر بد است و زمان آن رسیده است که نخست وزیر مبارزه برای آینده این بخش را آغاز کند. از سوی دیگر، استیو بارکلی، وزیر بهداشت بریتانیا، در مقاله‌ای برای ایندیپندنت با هدف رفاه حال بیماران نوشت: اگر با افزایش غیرقابل قبول دستمزد کارکنان بهداشت موافقت کنیم، میلیاردها پوند را در جایی ما بیشتر به آن نیاز داریم از دست می دهیم. در این شرایط ریشی سوناک می خواهد حق اعتصاب را با یک ابتکار قانون بحث برانگیز محدود کند، تا از خدمات اولیه در زمینه های حیاتی مانند مراقبت های بهداشتی اطمینان حاصل کند. سیستم بهداشت انگلیس NHS به طور مزمن کمبود بودجه و کمبود کارکنان دارد. متیو تیلور، رئیس کنفدراسیون NHS نسبت به جنگ فرسایشی طولانی بین دولت و اتحادیه ها در صورت عدم توافق هشدار داده است. در حالی که بیماران انگلیسی این روزها ساعت‌ها و گاها روزها و سال‌ها برای دریافت خدمات بهداشتی انتظار کشیده و عذاب می‌کشند، دولت تلاش می‌کند بحران بی سابقه در سیستم بهداشت و سلامت این کشور را نادیده بگیرد. بیماران در بیمارستان های بریتانیا این روزها باید بیش از هر چیز یک کار را انجام دهند: منتظر بمانند. انتظار برای آمبولانس، برای اتاق عمل و حتی برای ترخیص از بیمارستان. کمبود جدی پرسنل در بیمارستان ها، تعداد بالای بیماران آنفولانزا به اضافه موارد جدید کووید و تلاش برای کاهش لیست انتظار طولانی از دلایل این شرایط افتضاح است. حدود هفت میلیون بریتانیایی باید ماه ها، گاهی تا دو سال، برای عمل های معمولی مانند عمل زانو یا لگن صبر کنند. علاوه بر این، تعداد زیادی تخت بیمارستانی برای مدت طولانی اشغال شده است. علیرغم به وجود آمدن این وضعیت افتضاح ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس نمی خواهد در مورد یک بحران صحبت کند و فقط از این مسئله صحبت می کند که خدمات بهداشتی دولتی NHS تحت فشار زیادی قرار دارد. در جریان اعتصاب های کنونی کارکنان NHS خواهان افزایش ۱۹ درصدی دستمزد هستند. این درخواست برای جبران سال ها ضرر در دستمزدهای واقعی و تورم فعلی بیش از ده درصد در نظر گرفته شده است. در دولت‌های با رهبری حزب کارگر بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰، بودجه مراقبت‌های بهداشتی با نرخ متوسط سالانه ۶.۶ درصد رشد کرد. با سیاست های ریاضتی دولت های تحت رهبری محافظه کاران، این افزایش در ابتدا به ۱.۱ درصد کاهش یافت و بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ به ۲.۲ درصد رسید.

منبع: تسنیم

پنج شنبه سیاه فرانسه رقم خورد

بسیاری از رسانه‌های غربی با توجه به فراخوان اتحادیه‌های فرانسه برای برگزاری اعتصاب و اعتراضات گسترده امروز در واکنش به طرح جنجالی بازنشستگی ماکرون، از پنج شنبه سیاه در این کشور خبر دادند."اس ار اف" سوئیس در گزارشی به تصمیم اتحادیه های مختلف در فرانسه برای برگزاری اعتصاب های گسترده در واکنش به طرح بازنشستگی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور پرداخته و نوشت: امروز در فرانسه اعتراضات گسترده علیه این طرح های بازنشستگی برگزار می شود. همه اتحادیه ها خواستار اعتصاب هستند. هرج و مرج در حرکت قطارها پیش بینی می شود. صدها هزار نفر می خواهند امروز در فرانسه علیه اصلاحات برنامه ریزی شده بازنشستگی که احتمالا مهم ترین پروژه امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور است به خیابان ها بیایند. دولت فرانسه می خواهد به تدریج سن بازنشستگی را افزایش دهد. علاوه بر این، تعداد سال های پرداخت مورد نیاز برای مستمری کامل باید با سرعت بیشتری افزایش یابد. اتحادیه های کارگری، چپ و راست ناسیونالیست از این پروژه به عنوان وحشیانه و ناعادلانه انتقاد می کنند. اعتصابات مدارس، کنترل کننده های ترافیک هوایی، راه آهن، پالایشگاه ها و بیمارستان ها فرانسه را تهدید می کند. در جریان این اعتصاب ها از هر ده قطار منطقه ای فقط یک قطار باید حرکت کندو به سمت شرق و به سمت آلمان، فقط از هر ۴ قطار یکی حرکت می کند. در پاریس هم تنها از هر ۵ مترو یکی حرکت خواهند کرد و برخی از خطوط اصلاً حرکت نمی کنند. ۷۰ درصد از معلمان مدارس ابتدایی در فرانسه می خواهند از کار دست بکشند. برای اولین بار در بیش از ده سال گذشته، تمامی اتحادیه های کارگری بزرگ فراخوان اعتصاب داده و خبر برگزاری ۲۰۰ تظاهرات در سراسر کشور را داده اند. انتظار می رود یک میلیون نفر به خیابان ها بیایند. ۱۰ هزار افسر پلیس در حال انجام وظیفه هستند. حدود یک سوم آنها تنها در پاریس مستقر هستند. با توجه به ابعاد گسترده این اعتصاب ها رسانه ها از «پنجشنبه سیاه» صحبت می کنند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نسبت به فلج کردن کشور یا اعتراضات علیه نمایندگان هشدار داد . به عنوان مثال، برخی از تندروها در CGT Energie می خواهند برق را قطع کنند تا هیچ رای گیری نتواند انجام شود. این طرح بازنشستگی در اوایل فوریه به پارلمان ارائه خواهد شد. با این حال، امروز یک آزمایش قدرت در خیابان وجود دارد. شرکت عامل لیریا در وب سایت خود اعلام کرده است، همه قطارهای TGV در مسیر بین پاریس و زوریخ از طریق بازل، امروز پنجشنبه، روز اعتصاب گسترده کارکنان لغو خواهند شد. همین امر در مورد قطارهای اتصال پاریس - لوزان از طریق ژنو نیز صدق می کند. به گفته لیریا، همچنان باید در روز جمعه اختلالات دیگری وجود داشته باشد. به دلیل اعتصاب بزرگ اعلام شده علیه اصلاحات برنامه ریزی شده بازنشستگی، خطر لغو و تاخیر پروازها در روز پنجشنبه در فرودگاه اورلی پاریس نیز وجود دارد. اداره کل هوانوردی غیرنظامی فرانسه روز سه شنبه در مورد این خطر هشدار داد. دولت مرکزی تحت ریاست جمهوری "امانوئل مکرون" یک هفته پیش اعلام کرد که به تدریج سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش می دهد. به این ترتیب دولت فرانسه با وجود مخالفت‌های شدید مردمی و تهدید اتحادیه‌ها برای اعتصاب‌های گسترده تصمیم گرفته طرح جنجال برانگیز خود برای اصلاح قواعد بازنشستگی را در پیش گیرد. این اصلاحات مد نظر دولت فرانسه بخصوص افزایش تدریجی سن بازنشستگی را از ۶۲ سال به ۶۴ سال تا سال ۲۰۳۰ پیش بینی می کند. بر این اساس اگر شهروندان بخواهند بدون کسر بازنشسته شوند، باید ۴۳ سال در آینده حق بیمه پرداخت کرده باشند. هر کسی که موفق به انجام این کار شود باید حداقل بازنشستگی بالاتری معادل ۱۲۰۰ یورو در آینده دریافت کند. به اعتقاد دولت فرانسه کار طولانی‌تر باید به جبران کسری مورد انتظار صندوق‌های بازنشستگی کمک کند. بر اساس نظرسنجی‌ها، اکثریت فرانسوی‌ها این اصلاحات را رد می‌کنند بخصوص که این اصلاحات در زمان عدم اطمینان زیاد همراه با افزایش قیمت‌ها و از دست دادن رفاه شهروندان شکل می گیرد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha