سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

گاردین از پروژه سری سرقت کودکان پناهجو پرده برداشت

روزنامه گاردین در تحقیقات جدید خود یک مرکز پناهجویان را زیر نظر گرفته و می‌گوید کودکان بسیاری از این مرکز خارج شده و پس از مدتی ناپدید می‌شوند. تحقیقات بیشتر نشان داد همگی این کودکان بدون همراه بوده‌اند. این تحقیقات فاش می‌کند از ۶۰۰ کودک خردسال بدون همراه که در ۱۸ ماه گذشته به این پناهگاه وارد شده‌اند، ۱۳۶ نفر مفقود شده‌اند. چند محلی گفته‌اند شاهد حضور باندهای جنایت‌کار در اطراف مرکز پناهجویان و حتی دزدیده شدن کودکان بوده‌اند. به گفته گاردین، پلیس از ماه‌ها قبل به وزارت کشور هشدار داده، اما به نظر می‌رسد دولت این هشدارها را نادیده می‌گیرد. منابع می‌گویند سیاست دولت برای اخراج پناهجویان به رواندا نیز مزید بر علت شده است؛ بدین معنا که در برخی موارد، باندهای مواد مخدر به کودکان می‌گویند اگر در مرکز بمانند به رواندا فرستاده خواهند شد و بدین ترتیب آن‌ها را با خود همراه می‌کنند.

منبع: خبرنگاران جوان

اسرائیل آماده جنگ داخلی شد

رئیس‌جمهور اسرائیل هشدار داد این رژیم در آستانه یک درگیری داخلی است که ممکن است به دلیل اختلافات سیاسی این رژیم اشغالگر را ببلعد «اسحاق هرتزوگ» رئیس‌جمهور رژیم اشغالگر صهیونیستی دیروز (سه‌شنبه) نسبت به احتمال وارد شدن این رژیم به یک درگیری داخلی ابراز نگرانی کرد که می‌تواند به دلیل اختلافات سیاسی و تفرقه بین گروه‌های مختلف جامعه صهیونیستی، اوضاع را متشنج کند. به گزارش روزنامه رأی الیوم، در بیانیه‌هایی که وب‌سایت عبری Ynet گزارش کرد هرتزوگ خواستار تلاش همه احزاب سیاسی برای دستیابی به توافق‌های گسترده برای پایان دادن به اختلافات شد. رئیس‌جمهور رژیم اشغالگر صهیونیستی گفت: «من نسبت به جامعه اسرائیل و نظم عمومی و سیاسی هشدار می‌دهم و گروه‌ها را آماده برای رویارویی همه‌جانبه می‌بینم. نگرانم که ما در آستانه یک درگیری داخلی هستیم که ممکن است به گزارش رایا، ما را ببلعد.» وی افزود: «اسرائیل باید به ۸۰ سالگی خود برسد و متحدتر و باشد. وقتی بدون ترس با اختلافات برخورد می‌کنیم باید بدانیم که چگونه اختلاف بین مقامات دولتی را مدیریت کنیم. ما حتی در بحث کردن نیز موفق نمی‌شویم. بنابراین مسئولیتی که به ما سپرده شده است، یعنی گوش دادن به خواسته‌های دولت و اینکه صدای همه شنیده شود، روشن است.»

منبع: خبرنگاران جوان

مایک پنس هم به لیست سیاه سارقین اسناد محرمانه پیوست

رسانه‌های آمریکایی امروز سه شنبه اعلام کردند که اسناد محرمانه‌ای در خانه «مایک پنس» معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در دوران ترامپ کشف شده است. بر اساس اعلام این رسانه، شبکه تلویزیونی سی ان ان در این خصوص اعلام کرد: اسناد طبقه بندی شده هفته گذشته در خانه مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق در ایالت ایندیانا پیدا شد. وکیل مایک پنس حدود ۱۲ سند طبقه بندی شده را در خانه معاون رئیس جمهور کشف کرد و آنها را به اف بی آی تحویل داده است. درست هفته گذشته بود که وزارت دادگستری آمریکا ۶ سند محرمانه دیگر را از خانه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در ایالت دلاویر کشف کرد. «باب باوئر» وکیل شخصی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای گفت که بازرسان وزارت دادگستری آمریکا در جریان بازرسی از منزل بایدن در ایالت دلاویر به اسناد محرمانه جدیدی دست یافتند. وکیل شخصی بایدن افزود که در این بازرسی که نزدیک به ۱۲ ساعت به طول انجامید، وزارت دادگستری ۶ سند محرمانه دیگر کشف کرده است. باوئر همچنین گفت که برخی از این اسناد به دوران بایدن در مجلس سنا و برخی دیگر به زمانی که وی معاون باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا بود، بازمی گردد. وزارت دادگستری همچنین دست نوشته هایی مربوط به سال های معاونت بایدن را کشف کرد. «ریچارد ساوبر» مشاور ویژه رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای گفت که بایدن و همسر وی در جریان این بازرسی حضور نداشتند. ساوبر گفت: بایدن به مسئولیت پذیری در این خصوص پایبند است که چرا که این موضوع را جدی می گیرد و او و تیمش در راستای تضمین دستیابی وزارت دادگستری و مشاور ویژه به آنچه برای بررسی جامع نیاز دارند، تلاش می کنند. در این ارتباط، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در کالیفرنیا گفت که از سوء استفاده از سوابق طبقه بندی شده از زمانی که معاون رئیس جمهور ایالات متحده بود، اصلاً پشیمان نیست.

منبع: مهر

ژاپن صدرنشین باقی ماند

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت تاکنون تا به امروز ۶۷۳ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۳۱۸ نفر به این بیماری مبتلا شده و ۶ میلیون و ۷۴۹ هزار و ۴۹۰ نفر جان خود را از دست داده اند. ژاپن با 307 مورد مرگ در صدر آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در جهانبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ طبق جدیدترین آمار ثبت شده از میزان آلودگی به ویروس کرونا و شمار تلفات بیماری کووید-۱۹ در جهان، تا به امروز ۶۷۳ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۳۱۸ نفر به این بیماری مبتلا شده و ۶ میلیون و ۷۴۹ هزار و ۴۹۰ نفر جان خود را از دست داده اند. در ژاپن ۸۱ هزار ۵۳۵ مورد جدید ابتلا و ۳۰۷ مورد مرگ ثبت شد و شمار تلفات نیز به ۶۵ هزار و ۹۲۹ نفر رسیده است. آمریکا هنوز از نظر تعداد کل مبتلایان و فوتی‌ها در صدر است. تاکنون ۱۰۳ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۴۳۳ مورد ابتلا و ۱ میلیون و ۱۲۹ هزار ۶۱۸ مورد مرگ بر اثر آن را ثبت کرده است. روز گذشته بیش از ۱۱ هزار ۴۱۲ مورد جدید به شمار بیماران و ۲۲۲ مورد مرگ به تلفات کرونا در آمریکا اضافه شد. در برزیل روز گذشته ۱۶ هزار و ۴۷۲ مورد جدید ابتلا به کرونا و ۱۷۷ مورد مرگ ثبت شد و تعداد کل تلفات کرونا به ۶۹۶ هزار و ۵۵۳ نفر رسیده است. در فرانسه روز گذشته ۷ هزار و ۲۶۳ مورد جدید ابتلا به کرونا و ۵۹ مورد مرگ ثبت شد و تعداد کل تلفات کرونا به ۱۶۴ هزار و ۸ نفر رسیده است. در روسیه روز گذشته ۴ هزار و ۷۰۲ مورد ابتلای جدید و ۴۲ مورد مرگ براثر کرونا ثبت شد و تعداد کل تلفات کرونا به ۳۹۴ هزار و ۷۷۷ مورد رسید. در هنگ کنگ دیروز ۱ هزار و ۹۸۷ مورد ابتلای جدید به کرونا و ۳۶ مورد مرگ ثبت شد و آمار کل تلفات کرونا به ۱۳ هزار و ۲۰۳ مورد رسید. در تایوان دیروز ۱۴ هزار و ۸۵۹ مورد ابتلای جدید به کرونا و ۲۴ مورد مرگ ثبت شد و آمار کل تلفات کرونا به ۱۶ هزار و ۱۴۶ مورد رسید. درمکزیک دیروز ۴۸۷ مورد ابتلای جدید به کرونا و ۱۶ مورد مرگ ثبت شد و آمار کل تلفات کرونا به ۳۳۱ هزار و ۸۹۷ مورد رسید. در لهستان دیروز ۶۸۷ مورد ابتلای جدید به کرونا و ۱۵ مورد مرگ ثبت شد و آمار کل تلفات کرونا به ۱۱۸ هزار و ۶۹۶ مورد رسید. درزیمبابوه دیروز ۱ هزار و ۶۲۵ مورد ابتلای جدید به کرونا و ۱۵ مورد مرگ ثبت شد و آمار کل تلفات کرونا به ۵ هزار و ۶۵۲ مورد رسید. دردانمارک دیروز ۱۰۲ مورد ابتلای جدید به کرونا و ۱۱ مورد مرگ ثبت شد و آمار کل تلفات کرونا به ۸ هزار و ۱۰۳ مورد رسید. در تونس دیروز ۶۱ مورد ابتلای جدید به کرونا و ۱۱ مورد مرگ ثبت شد و آمار کل تلفات کرونا به ۲۹ هزار و ۳۰۲ مورد رسید. در کره جنوبی دیروز ۱۲ هزار و ۲۶۲ مورد ابتلای جدید به کرونا و ۱۰ مورد مرگ ثبت شد و آمار کل تلفات کرونا به ۳۳ هزار و ۲۴۵ مورد رسید. در فیلیپین دیروز ۱۱۶ مورد ابتلای جدید به کرونا و ۱۰ مورد مرگ ثبت شد و آمار کل تلفات کرونا به ۶۵ هزار و ۷۲۶ مورد رسید. در کروواسی دیروز ۷۷ مورد ابتلای جدید به کرونا و ۱۰ مورد مرگ ثبت شد و آمار کل تلفات کرونا به ۱۷ هزار و ۸۳۸ مورد رسید. در ترینیداد و توباگو دیروز ۳۸۱ مورد ابتلای جدید به کرونا و ۱۰ مورد مرگ ثبت شد و آمار کل تلفات کرونا به ۴ هزار و ۳۱۹ مورد رسید.

منبع: شبکه خبر

اسرائیل غزه را تهدید به حمله مستقیم کرد

«ایتمار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تهدید به آغاز یک عملیات نظامی دیگر علیه غزه همانند نبرد سیف القدس کرد. بن گویر شامگاه سه شنبه در کنفرانسی خبری مدعی شد که کارشناسان اسرائیلی در دفترش نسبت به تکرار سناریوی نبرد سیف القدس هشدار داده‌اند. او تاکید کرد که در تمامی جلسات و نشست‌هایی که برای برآورد اوضاع برگزار شده، ملاحظه کرده که خطری بزرگ امنیت داخلی رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند. بن گویر مدعی شد که مهم‌ترین سناریویی که بیشتر کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی نسبت به آن هشدار دادند، این است که نبرد «نگهبان دیوارها ۲» در آستانه وقوع است و برای همین، باید به فکر تقویت نیروهای پلیس و گارد مرزی و تأسیس گارد ملی برای جلوگیری از تکرار این سناریو بود ائتلاف حزب لیکود با احزاب دست راستی موجب بروز چالش‌های داخلی و خارجی بیشماری برای نتانیاهو شده است. واگذاری پست‌های امنیت عمومی و وزارت «توسعه نقب و جلیل» به ایتمار بن گویر، انتقال بخشی از اختیارات وزارت جنگ به‌ویژه تعیین سیاست‌های امنیتی کرانه‌باختری به بتصلائل اصوطریچ نشان دهنده افزایش فضای «دو قطبی» در میان اعراب ۱۹۴۸ و یهودیان از یک سو و از سوی دیگر سبب تشدید اختلافات با دولت بایدن و اتحادیه اروپا است. این عناصر افراطی به دنبال اجرای طرح‌هایی همچون «الحاق کامل کرانه باختری»، «یهودی سازی قدس شرقی»، «افرایش فشار بر نوار غزه»، «تحمیل آموزش‌های دینی در مدارس» و … در سرزمین‌های اشغالی هستند. کارشناسان مسائل فلسطین اشغالی معتقدند که تداوم این روند موجب افزایش اختلافات میان قشر مذهبی و سکولار ساکن در رژیم صهیونیستی خواهد شد. همچنین پیشبرد طرح الحاق کرانه باختری و تداوم شهرک سازی غیرقانونی در این منطقه، عملاً زیر پا گذاشتن قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و توافق‌نامه اسلو خواهد بود. برهمین اساس پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های‌آینده (با فرض بقای دولت) سطح تنش سیاسی میان دولت بایدن و اتحادیه اروپا با کابینه راست‌گرای نتانیاهو افزایش یابد.

منبع: مهر

هلند لئوپارد ها را راهی اوکراین کرد

«مارک روته»، نخست وزیر هلند گفت که این کشور در حال بررسی تأمین تانک‌های آلمانی لئوپارد برای اوکراین است که قبلاً از آلمان اجاره کرده بود. روته گفت: «ما این تانک‌ها را اجاره کردیم، به این معنی که می‌توانیم آنها را دوباره بخریم و به اوکراین اهدا کنیم.» نخست وزیر هلند گفت: «اگر تأمین تانک به اوکراین در یک بسته همزمان با کشورهای دیگر مانند فنلاند و پرتغال انجام شود، هلند آماده بررسی این موضوع است.» در حال حاضر دولت آلمان اعلام کرده که تصمیم دارد تا تانک‌های لئوپارد را به اوکراین ارسال کند. موافقت صدراعظم آلمان برای ارسال تانک‌های آلمانی لئوپارد به اوکراین بدنبال فشارهای زیاد روی آلمان برای اعلام موافقت با ارسال این تانک‌ها به اوکراین صورت می‌گیرد. مدل تانک‌های لئوپارد، سری آ ۶۲ عنوان شده است. این در حالی است که «تینو چروپالا»، رهبر حزب اپوزیسیون آلترناتیو برای آلمان (AfD) تصمیم صدراعظم را غیرمسئولانه و خطرناک خواند و افزود که ارسال تانک به کیف دزدی پارلمان است و خطر کشیده شدن آلمان به درگیری مستقیم با روسیه را چند برابر می‌کند. همچنین «لئونید اسلوتسکی»، قانونگذار روس نیز به نوبه خود گفت که تصمیم برای ارسال تانک‌های آلمانی به اوکراین به این معنی است که وضعیت در میدان نبرد باعث نگرانی شدید در میان کشورهای غربی شده است. وی با بیان اینکه این اولین بار نیست که آلمان تانک برای جنگ با روسیه می‌فرستد، افزود: ارسال تانک‌ها هیچ کمکی به درگیری نخواهد کرد و مسکو در این جنگ پیروز خواهد شد. شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا نیز روز چهارشنبه تصمیم خود را در مورد تحویل تانک‌های آبرامز به دولت کیف اعلام خواهد کرد. این کانال تلویزیونی گزارش داد: «رئیس جمهور بایدن تصمیم خود را برای تهیه تانک‌های آبرامز به اوکراین در روز چهارشنبه اعلام خواهد کرد.» پیش از این، کاخ سفید با اشاره به موضوع ارسال تانک‌های آمریکایی آبرامز به اوکراین اعلام کرده بود که وزارت دفاع آمریکا ارسال این تانک‌ها را رد نکرده است. ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در این ارتباط گفت که پنتاگون هرگز ارسال تانک‌های جنگی آبرامز به اوکراین را از میان گزینه‌های خود حذف نکرده، هرچند در حال حاضر چنین تصمیمی هنوز اتخاذ نشده است. ژان پیر گفت: همیشه درباره موضوع تانک‌های برای اوکراین چالش‌هایی وجود داشته است. این موضع گیری سخنگوی کاخ سفید همزمان با آن اعلام شده است که وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد که از گزارش رسانه‌ها درباره تهیه تانک‌های آمریکایی آبرامز برای اوکراین آگاه است، اما در این زمان چیزی برای گفتن ندارد. پنت رایدر، سخنگوی پنتاگون در نشست خبری این وزارتخانه بدون آنکه تصمیم آمریکا برای تحویل تانک به اوکراین را رد کند، گفت: «من از گزارش مطبوعاتی آگاه هستم که گفته شده ایالات متحده در نظر دارد تانک‌های آبرامز را به اوکراین ارائه دهد، اما من در این ارتباط هیچ توضیحی ندارم.» پیشتر برخی منابع مطلع از تعلل آمریکا در ارسال تانک‌های جنگی به اوکراین خبر داده بودند و یک مقام ارشد دولت آمریکا در اظهاراتی عنوان کرده بود که مقامات ارشد ایالات متحده به اوکراین توصیه کرده اند تا رسیدن تسلیحات نظامی جدید از آمریکا، در فکر شروع یک حمله بزرگ علیه نیروهای روسیه نباشند و این کار را تا استقرار تجهیزات نظامی جدید و اتمام آموزش آنها متوقف کنند. در شرایطی که اوکراین چشم انتظار تانک‌های نظامی از غرب است، این مقام دولتی آمریکا، که نخواست نامش فاش شود، در صحبت‌های خود گفت که ایالات متحده در میانه اختلافات با آلمان بر سر ارسال تانک به اوکراین، به تصمیم خود مبنی بر عدم ارسال تانک‌های آبرامز به اوکراین در حال حاضر پایبند است. به گفته این مقام دولت آمریکا، اعتقاد در واشنگتن بر این است که اوکراین منابع تسلیحاتی قابل توجهی را برای دفاع از شهر باخموت صرف کرده است، اما به احتمال زیاد، روس‌ها در نهایت اوکراینی‌ها را از آن شهر بیرون کنند و بر این شهر مسلط می‌شوند.

منبع: مهر

فرودگاه پاریس هم به اعتصابات فرانسه ملحق شد

اتحادیه‌های کارگری فرانسه اعلام کردند که کارکنان فرودگاه شارل دوگل پاریس در ۳۱ ژانویه در اعتراض به اصلاحات بحث برانگیز دولت برای بازنشستگی دست به اعتصاب خواهند زد. در همین ارتباط نیز، اتحادیه‌های فرودگاهی در یک نشست عمومی برای حمایت از جنبش اعتراضی سراسری و فراخوان برای اعتصاب گسترده در ۳۱ ژانویه موافقت کردند. رسانه‌ها افزودند که کارکنان فرودگاه همچنین خواهان دستمزد بالاتر هستند. سخنگوی اتحادیه‌های کارگری گفت: «باید همه بخش‌های استراتژیک و همه صنایع کلیدی را مسدود کرد تا دولت اصلاحات را کنار بگذارد. ما در فرودگاه‌های فرانسه حدود ۱۰۰ هزار نفر هستیم و قادر به برآورده ساختن مطالباتمان از دولت هستیم.» همچنین گفته شده که کارگران راه آهن کابلی فرانسه نیز در اوج فعالیت خود در سرما و در پیست‌های اسکی زمستانی به اعتصاب خواهند پیوست. طبق گزارش‌ها، در مجموع ۱۷ هزار نفر در بخش خطوط راه آهن کابلی در فرانسه مشغول بکار هستند. هفته گذشته نیز، اتحادیه‌های کارگری فرانسه دومین تظاهرات سراسری علیه اصلاحات را در ۳۱ ژانویه اعلام کردند. در ۱۹ ژانویه نیز، بیش از ۲۰۰ تظاهرات در سراسر فرانسه برگزار شد که بزرگترین اعتراضات در پاریس، مارسی، لئون، تولوز، لیل و نانت بود. به گفته اتحادیه‌های کارگری، حدود ۲ میلیون نفر در آن روز در اعتراضات ضد دولتی فرانسه شرکت کردند. پیشتر در ۱۰ ژانویه امسال یعنی حدود دو هفته پیش، الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه، پیش نویس قانون اصلاح حقوق بازنشستگی را ارائه کرد که براساس آن مشخص شد که دولت قصد دارد آن را در سپتامبر ۲۰۲۳ اجرایی کند. طبق برنامه بورن، دولت فرانسه از سپتامبر سال آتی شروع به افزایش سه ماهه سن بازنشستگی در کشور خواهد کرد و به تدریج سن فعلی بازنشستگی را از ۶۲ سال به ۶۴ سال تا سال ۲۰۳۰ افزایش خواهد داد.

منبع: مهر

سفیر روسیه به آمریکا هشدار داد

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن گفت : اگر ایالات متحده تصمیم بگیرد تانک آبرامز را به اوکراین بفرستد، این تانک ها و سایر تجهیزات ناتو توسط نیروهای مسلح روسیه منهدم خواهند شد.آنتونوف تحویل احتمالی تانک های آبرامز آمریکایی به اوکراین یک تحریک آشکار دیگر علیه روسیه خواهد بود. این خبرگزاری می گوید که در جریان بحران اوکراین، دولت واشنگتن بارها از تکنیک انتشار اطلاعات در رسانه ها در آستانه تحویل قابل توجه سلاح و تجهیزات به رژیم کیف استفاده کرد. تجزیه و تحلیل اقدامات واشنگتن نشان می دهد که آمریکایی ها دائماً از کمک نظامی به دست نشانده های خود سخن می گوید. آنتونوف گفت: این امر بویژه هنگامی آشکار می شود که نیروهای مسلح روسیه پیروزی های جدیدی به دست آورند و با اطمینان سرزمین روسیه را از تهدید نازی ها آزاد می کنند. وی ادامه داد : شکی نیست که اگر تصمیمی برای انتقال ام ۱ آبرامز به کی یف گرفته شود، تانک‌های آمریکایی توسط ارتش ما منهدم خواهند شد، همانطور که سایر تجهیزات ناتو منهدم می‌شوند. سفیر روسیه تاکید کرد: این یک شکست استراتژیک حامیان اوکراین است. یک مقام آمریکایی گفت که جوبایدن روز چهارشنبه تصمیم واشگتن برای تأمین تانک آبرامز به اوکراین را اعلام خواهد کرد. مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران اعلام کردند که به نظر می رسد که احتمالا آمریکا این هفته با ارسال تانک های ام ۱ آبرامز به اوکراین موافقت کند. ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه شنبه گفت: متحدان غربی باید برای مقابله با حملات روسیه، سلاح‌های سنگین‌تری در اختیار اوکراین قرار دهند. دبیر کل ناتو در دیدار از برلین اظهار کرد : تنها راه دستیابی به صلحی پایدار این است که این موضوع را برای پوتین روشن کنیم که او در این جنگ پیروز نخواهد شد. وی ضمن بیان این اظهارات نتیجه گرفت: بنابراین ما باید سامانه های پیشرفته تری را در اختیار اوکراین قرار دهیم. استولتنبرگ درباره مذاکرات اروپایی ها درباره ارسال تانک های جنگی به اوکراین گفت: ما درباره این موضوع صحبت کرده ایم و رایزنی ها در بین متحدان ما ادامه خواهد یافت و من مطمئن هستم که بزودی به راه حلی در این زمینه دست خواهیم یافت. وی مدعی شد، اوکراین به تانک های جنگی برای دفع حملات روسیه و آزادسازی اراضی خود نیاز دارد.

منبع: ایرنا

اسرای فلسطینی آماده باش دادند

منابع فلسطینی بامداد چهارشنبه اعلام کردند که به دنبال انتقال یکی از زندانیان اسیر فلسطینی به سلول انفرادی، اسرای جهاد اسلامی برای مقابله با اتفاقات آتی خواستار اعتراض عمومی در همه زندان‌های رژیم صهیونیستی شدند. نهاد "مهجه القدس" در بیانیه کوتاهی نوشت که این اعتراض عمومی پس از آن اعلام شد که فرمانده "زید بسیسی" امیر هیأت فرماندهی عالی اسرای جهاد اسلامی از زندان "بئر السبع" به سلول انفرادی در زندان "جلبوع" منتقل شده است. پیشتر سازمان زندان‌های رژیم صهیونیستی سه شنبه از انتقال سه زندانی "تونل آزادی" به زندان‌های دیگر این رژیم خبر داد. اسرای تونل آزادی به پنج اسیر جنبش جهاد اسلامی و یک اسیر دیگر وابسته به جنبش فتح گفته می شود که به حبس طولانی‌مدت محکوم بودند و در ۱۵ شهریور ۱۴۰۰، ساعت یک بامداد موفق شدند از زندان «جلبوع» در شمال فلسطین اشغالی که از مهم‌ترین زندان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، فرار کنند. براساس گزارش مهجه القدس، رژیم صهیونیستی زندانی "محمد قاسم احمد عارضه از شهرک "عرابه" در استان "جنین" را از زندان "ریمونیم" به زندان "رامون" منتقل کرد. همچنین زندانی "ایهم فؤاد نایف کمامجی" از شهرک "کفردان" در استان جنین نیز از زندان "رامون" به زندان "اوهلیکیدار" منتقل شد.

منبع: ایرنا

النصره به شمال سوریه حمله کرد

اولیگ ایگوروف معاون رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پنج نوبت نقض آتش بس از گروه جبهه النصره را ثبت کرده که ۲ مورد آن در استان ادلب و ۲ حمله در استان لاذقیه و حمله دیگر در استان حماه انجام شده است. این مقام روسپیشتر نیز اعلام کرد که تروریست‌ها در منطقه کاهش تنش در استان ادلب برای اقدامات خرابکارانه و حمله به مواضع نیروهای دولت قانونی و نظامیان روسی آماده می شوند. ایگوروف گفت که اطلاعات دریافتی ما حکایت از این اخبار دارد و هدف آنها تشدید تنش‌ها و به تعطیلی کشاندن بندهای توافق روسیه و ترکیه در خصوص حفظ مشترک آتش بس در این منطقه است. معاون مرکز آشتی روسیه در سوریه ۲۷ دی ماه نیز اعلام کرد که حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها از منطقه «برزه التحطانی» به مواضع ارتش سوریه در روستای «نخشبه» در استان لاذقیه منجر به کشته شدن ۳ سرباز سوری شد. مرکز آشتی میان گروه های متخاصم و کنترل بر تحرک پناهجویان در سوریه وابسته به وزارت دفاع روسیه در فوریه ۲۰۱۶ تأسیس شد. سه منطقه در سال ۲۰۱۸ میلادی به کنترل ارتش سوریه درآمد، اما منطقه چهارم که ادلب استانی در شمال غربی سوریه و مناطقی چون لاذقیه، حما و حلب را در بر می گیرد، هنوز در دست گروه های تروریستی قرار دارد و گفته می شود کنترل این منطقه بیشتر در اختیار گروه تروریستی جبهه النصره است. اواخر تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی، سران مسکو و آنکارا در سوچی روسیه به توافقی دست یافتند که طی آن ترکیه وعده داد بدون خونریزی تروریست‌های مستقر در این منطقه را خارج یا خلع سلاح کند، اتفاقی که تا به امروز رخ نداده است و تروریست ها در این منطقه هر از چندگاهی به نیروهای نظامی سوریه یا پایگاه روسیه در اطراف این منطقه حمله می کنند.

منبع: ایرنا

صهیونیست‌ها برای اخراج نمایندگان عرب نقشه کشیدند

"اویر کاتس" رئیس ائتلاف کابینه رژیم صهیونیستی سه شنبه شب طرحی را به پارلمان داده که در صورت تصویب، دیوان عالی این رژیم ملزم خواهد شد که نمایندگان عرب کنست در صورت حمایت از نیروهای مقاومت فلسطین رد صلاحیت خواهند شد. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی سه شنبه اعلام کرد که براساس این طرح که اعضای عرب کنست، هدف آن را حذف خود می دانند ، دیوان عالی اسرائیل حتی نماینده ای را که بطور لفظی از فلسطین حمایت کند ، رد صلاحیت خواهد کرد. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد، در صورت تصویب این طرح، دیوان عالی اسرائیل به شواهد محکمه پسند برای رد صلاحیت یک عضو کنست یا نامزد پارلمان نیاز نخواهد داشت. این رسانه صهیونیست اعلام کرد: همه احزاب ائتلافی کابینه نتانیاهو با تغییر بند "۷آ" که تعیین می‌کند چه کسی می‌تواند و یا نمی تواند نامزد کنست شود، به عنوان بخشی از توافق‌نامه‌ ائتلافی موافقت کرده‌اند شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اعتراف کرد: هدف احزاب ائتلاف تشکیل دهنده کابینه، روشن بوده که آسان شدن شرایط رد صلاحیت و حذف احزاب عرب کنست است و اصلا هدف آنها این است که احزاب عرب بیشتری را رد صلاحیت کنند. این شبکه گزارش داد: اعضای ائتلاف در کابینه نتانیاهو نیز روی ارائه انواع طرح ها برای ردی صلاحیت نامزدها و احزاب عرب از کنست به شیوه طرح کاتس کار می کنند. این شبکه اعلام کرد: ائتلاف دولتی منتظر است که ابتدا قانون وزیر دادگستری که اختیارات دیوان عالی را کاهش می دهد، تصویب شود و پس از آن که این قانون به تصویب برسد، چرا که در صورت مصوب شدن این طرح درحال حاضر، بیم آن وجود دارد که دیوان عالی اسرائیل با این قانون مخالفت کند. براساس این طرح، معیارهای رد صلاحیت اعضای کنست تغییر و گسترش می یابد، بطوری که دیوان عالی اسرائیل موظف است اعضای عرب کنست را در صورت حمایت از آنچه اسرائیل به عنوان تروریسم می خواند، رد صلاحیت کند. در ادامه گزارش این شبکه آمده است: در حالی که امروز رد صلاحیت یا حذف یک نامزدی نیاز به ادله بسیاری برای حمایت از تروریسم دارد، اما در صورت تصویب این طرح شواهد فردی برای رد صلاحیت یک فهرست یا عضو یک کنست کافی خواهد بود. این شبکه در پایان اعلام کرد:تصویب این طرح به این معنی است که "حتی اگر یکی از اعضای کنست برای اعطای کمک مالی عامل یک عملیات [ضد اسرائیلی] اقدام یا اقدام به انتشار یک پست حمایتی [از فلسطینی‌ها] کند، بلافاصله رد صلاحیت و از کنست حذف می شود.

منبع: ایرنا

سفیر سوئد احضار شد

وزارت امور خارجه اندونزی سفیر سوئد در جاکارتا را به دلیل اهانت به قرآن کریم در استکهلم توسط یک فعال راست افراطی احضار کرد."مارینا برگ" سفیر سوئد در اندونزی پس از شکایت رسمی جاکارتا در مورد اقدام پالودان شهروند سوئدی - دانمارکی به وزارت خارجه احضار شد. «راسموس پالودان» یک شهروند تندرو و اسلام ستیز سوئدی - دانمارکی روز شنبه یکم بهمن ماه در اقدامی موهن، یک نسخه از قرآن را در مقابل ساختمان سفارت ترکیه در پایتخت سوئد سوزاند. او برای این کار خود از مقامات سوئد مجوز گرفته بود. این اقدام غیرانسانی شهروند اروپایی از سوی کشورهای مسلمان بشدت محکوم شد. مصر، کویت، ایران، امارات متحده عربی، الازهر مصر، مجمع جهانی علمای مسلمان، قطر، عربستان، اندونزی، اردن، مغرب، سازمان همکاری اسلامی، شورای همکاری خلیج فارس، ترکیه و گروه انصارالله نسبت به این اقدام و تکرار آن بیانیه صادر کردند و در مورد گسترش اقداماتی که باعث بی‌حرمتی به ادیان و تشدید خشونت‌ها شود، هشدار دادند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز هتک حرمت قرآن کریم و نفرت پراکنی علیه مقدسات اسلامی در سوئد را محکوم کرد و در توییتی نوشت: نباید جریحه دار کردن احساسات مسلمانان جهان و اسلام هراسی به بهانه حمایت از آزادی بیان به امری مرسوم در برخی کشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر تبدیل شود.

منبع: ایرنا

موج جدید کمبود آنتی بیوتیک در اروپا آغاز شد

مسئولان بهداشتی کمیسیون اروپا اعلام کردند از آن‌ها خواسته شده است هرچه سریع‌تر یک گردهمایی درباره کمبود آنتی بیوتیک در منطقه برگزار کنند. گروه‌های مصرف‌کننده و کارشناسان بهداشت عمومی از تنظیم‌کنندگان بخش دارو در منطقه اروپا خواسته‌اند تا برای پاسخگویی به تقاضای آموکسی سیلین و استفاده از آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت‌های باکتریایی، اقدامات بیشتری صورت دهند. به گزارش الجزیره،با توجه به موارد فزاینده بیماری ناشی از ویروس‌های تنفسی و عفونت‌های ناشی از کرونا، این روزها برای افراد بیشتری آنتی بیوتیک به عنوان دارو برای درمان تجویز می‌شود. آموکسی سیلین و سایر آنتی بیوتیک‌ها برای کودکان از ماه اکتبر در اروپا با کمبود مواجه شده است. اروپا از کمبود شدید دارو به ویژه آنتی بیوتیک‌ها، تب‌برها، مسکن‌ها و داروهای فشار خون رنج می‌برد و این داروها در بعضی کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه نایاب شده است. بیشتر این داروها یا بعضی مواد اولیه آن، در چین تولید می‌شود و کارخانه‌های چینی هم درگیر تأمین نیازهای داخلی به علت شیوع گسترده کرونا هستند. اما اشتباهی که سازمان‌های سلامت اروپا مرتکب آن شدند، آن است که به اندازه کافی برای از سرگیری شیوع بیماری‌های فصلی در زمستان، آماده نشدند. به ویژه که تدابیر پیشگیری از شیوع کرونا هم در کشورها، کاهش یافته است.

منبع: خبرنگاران جوان

کشتی تانزانیایی واژگون شد

رئیس ایمنی، بهداشت، محیط زیست، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران منطقه ویژه پارس از حادثه واژگونی کشتی تانزانیایی در بندر خدماتی پارس خبر داد. ابراهیم غریبی رئیس ایمنی، بهداشت، محیط زیست، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران منطقه ویژه پارس سه‌شنبه ۴ بهمن اظهار کرد: صبح امروز کشتی آنیل متعلق به کشور تانزانیا در اسکله شماره ۹ بندر خدماتی پارس دچار حادثه شد. او اضافه کرد: این کشتی در حین بارگیری ۹۱ کانتینر ۲۷ تنی به دلیل چیدمان غلط کانتینرها واژگون شد. رییس HSE ارشد منطقه ویژه پارس افزود: در دقایق اولیه این حادثه نیروهای امدادی و آتش نشانی سازمان منطقه ویژه پارس در محل اسکله ۹ حاضر شدند و تمامی خدمه این کشتی در سلامت کامل بوده که اسکان داده شدند.

منبع: خبرنگاران جوان

مقصودلو آمریکا را متوقف کرد

ملی‌پوش شطرنج ایران مقابل شطرنج‌باز مطرح آمریکایی به تساوی ارزشمند دست یافت. در دور نهم هشتادوپنجمین دوره مسابقات شطرنج تاتا استیل، پرهام مقصودلو، مرد شماره یک شطرنج ایران، در جدول مسترز این مسابقات به مصاف وسلی سو، شطرنج باز مطرح آمریکایی، رفت و به تساوی رسید. مقصودلو که دارای ریتینگ ۲۷۱۹ است، درحالی در این بازی حریف خود را متوقف کرد که سو دارای ریتینگ ۲۷۶۰ بود. در دیگر دیدارهای برگزارشده در این دور از مسابقات، مگنوس کارلسن، مرد شماره یک شطرنج جهان، مقابل گوکش هندی متوقف شد. همچنین سید محمدامین طباطبایی، دیگر ملی‌پوش شطرنج ایران، که با ریتینگ ۲۶۸۶ در جدول چلنجرز این مسابقات حضور دارد، در نهمین بازی خود به مصاف شطرنج‌باز صربستانی رفت و به تساوی رسید. این تساوی درحالی برای ملی‌پوش ایران به دست آمد که حریف او دارای ریتینگ ۲۵۸۵ بود. با این تساوی شطرنج‌باز ایران پنج امتیازی شد.

منبع: شبکه خبر

آمریکا دست به تحریم حزب الله زد

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه «حسن مقلد» صراف لبنانی و صرافی‌اش به علت روابط مالی ادعایی با حزب الله اعمال کرده است. این وزارتخانه اشاره کرده است که کسب و کار مقلد تحت عنوان CTEX از سوی بانک مرکزی لبنان مجوز داشته است.طبق بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، پسران مقلد به نام‌های «ریان» و «رانی» نیز که فعالیت‌های مالی پدر را در حمایت از حزب الله تسهیل می‌کردند، تحریم شدند. همچنین بر اساس این بیانیه، شرکت رسانه‌ها و مطالعات و شرکت انتشارات، رسانه ها و تحقیقات لبنان در فهرست تحریم‌های جدید قرار گرفتند.

منبع: تسنیم

«باغ وحش انسانی» روانه بازار کتاب شد

کامران محمدی در مجموعه داستان جدید خود با عنوان «باغ وحش انسانی» به دنیای فانتزی سیاه وارد شده است.در نوشته پشت جلد کتاب هم می خوانیم که این نویسنده با نوشتن داستان‌های مینی‌مالیستی برای مطبوعات دهه هفتاد، خودش را به دنیای ادبیات معرفی کرد. کتاب اول او هم مجموعه‌ای از داستان‌های مینی‌مال بود که سال هشتاد و یک منتشر شد. اما نام او اواخر دهه هشتاد با رمان کوتاه «آن‌جا که برف‌ها آب نمی‌شوند» بیشتر شنیده شد. زمانی که در واقع رمان اول سه‌گانه‌ای بود به نام «سه‌گانه فراموشی».«باغ وحش انسانی» هشتیمن کتاب داستانی محمدی است که نسبت به آثار گذشته‌اش تا حد زیادی فضای تازه‌ای دارد. او این‌بار سراغ موضوعاتی رفته است که در آن‌ها تخیل نقش پررنگ‌تری بازی می‌کند. حتی می‌توان «باغ‌وحش انسانی» را اثری در گونه فانتزی سیاه دانست. پنج داستان به هم پیوسته این کتاب، جهان داستانی ویژه‌ای را به وجود آورده‌اند و در عین‌ حال، استقلال خود را نیز حفظ می‌کنند. داستان‌ها از یک سو عمیقا دردناکند و از سوی دیگر در بسیاری از لحظات، خواننده را به لبخند وا می‌دارند. به این ترتیب می‌توان گفت، از جهانی با یک گروتسک مدرن و البته روان‌شناختی هم مواجهیم. شاهین، گوسفند، گربه، ماهی و مار داستانی‌های این مجموعه هستند. در برشی از کتاب می‌خوانیم: فقط می‌خواست تنها باشد تا زمان بگذرد. این‌طور وقت‌ها مثل همه وقت‌های دیگر، زمان معجزه می‌کند. زمان فراموشی به همراه می‌آورد. و با این‌که هیچ‌وقت به عقب برنمی‌گردد، اما انگار ماهیت دایره‌وار دارد که باعث می‌شود دوباره همه‌چیز به حالت قبل برگردد. انگار پیش نمی‌رود، دور خودش می‌چرخد. مجموعه داستان «باغ وحش انسانی» را نشر سنگ در ۱۳۵ صفحه و با قیمت ۷۰ هزار تومان به بازار نشر عرضه کرده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha