شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تبریز

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عالی گفت: اصلی‌ترین و محوری‌ترین نقطه ثقل آموزه‌های شیعه، بحث امامت و ولایت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه امروز در جمع مردم تبریز در مصلی امام خمینی(ره) تبریز، اظهار داشت: اصلی‌ترین و محوری‌ترین نقطه ثقل آموزه‌های شیعه، بحث امامت و ولایت است، شاید بعضی‌ها بگویند اصلی‌ترین نقطه دین توحید است، اما در سایه همین ولایت است که می‌توانیم به توحید هم برسیم وگرنه وهابی‌ها و داعشی‌ها هم اهل توحید هستند، البته توحید بدون ولایت، توحید نیست.

وی افزود: تا قبل از روز غدیر، دستور الهی بر خمس و زکات و حج و نماز آمده بود، ولی دستور امامت و ولایت نیامده بود چرا که مهم‌ترین بحث بود و لذا این کار سنگین به عهده پیامبر(ص) گذاشته بود.

استاد حوزه علمیه ادامه با طرح این سوال که چرا ولایت و امامت آنقدر اهمیت دارد؟، گفت: امامت در دین به منزله قطب نما در کشتی است، قطب نما جهت را به ما نشان می‌دهد و کشتی را به سلامت به مقصد می‌رساند و گرنه اگر یک کشتی هرچقدر هم مدرن باشد ولی قطب نما نداشته باشد، نه تنها به مقصد نمی‌رسد، بلکه دورتر هم می‌شود.

وی تصریح کرد: اعمالی که همانند صدقه، خمس، نماز، روزه، قرائت قرآن انجام می‌دهیم، روح را قوی می‌کند، ولی به ما جهت نمی‌دهد، تمام اعمالی که انجام می‌دهیم یک نوع ریاضت است اما به این معنی نیست که تمام اعمال ما خوب و کامل است، ممکن است این اعمال در راه خدا باشد یا ممکن است در راه شیطان باشد، خوارج هم عبادات قوی انجام می‌دادند و روحشان خیلی قوی بود ولی روح شیطانی داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین عالی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی، گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی خاطره‌ای برای من تعریف کرد و گفت، «داعشی‌ها وقتی تا ۴۰‌ کیلومتری بغداد آمده بودند، شب در یک‌ خانه ریختند که زن و شوهر به همراه دو دخترشان سر سفره شام نشسته بودند، یکی از دخترها را بلند کردند و زیر گلویش را بریدند و خون روی سفره و غذا ریخت، به این پدر و مادر گفتند باید از این غذایی که خون دخترتان در آن ریخته شده بخورید وگرنه دختر دیگرتان را هم سر می‌بریم، پدر مادرش هم غذا را خوردند.» این جنایت را یک‌ آدم‌ معمولی نمی‌تواند انجام دهد بلکه یک آدم قوی در خباثت را می‌خواهد.

وی با بیان اینکه امام به اعمال ما جهت می‌دهد، افزود: اگر اعمال شما در محیط امامت، نور و ولایت ولی الله باشد، اعمالتان قوی می‌شود و به سمت خدا جهت پیدا می‌کند، در قرآن و آیت الکرسی هم آمده که ما انسان بدون ولایت نداریم، ولیّ برخی‌ها طاغوت است و ولیّ بعضی‌ها حق است، در قرآن آمده است که در قیامت، هر گروهی را با امام محشور می‌کنند، یعنی امام، هویت افراد پشت سر خودش را هم مشخص می‌کند.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: شاخص و ملاک دیندار بودن، صرفا عمل به نماز و روزه و حج و زکات نیست، البته اهمیت اینها مستور نیست ولی ولایت هم مهم است، کسی که اهل ولایت است، مراقب کوچکترین اعمالش نیز هست، اگر معاویه هم لشکر ظلم به پا کند و یک نفر در لشکرش باشد که صبح تا شب نماز بخواند و هر روز هم روزه بگیرد، نماز و روزه این فرد ارزش ندارد.

وی با بیان حدیثی از امام محمد باقر(ع) گفت: بدی‌های امام جاهل، خوبی‌های افراد پشت سرش را نابود می‌کند و حسنات امام عادل، بدی‌های افراد پشت سرش را نابود می‌کند و می‌بخشد، بنابراین امروز اوباما و ترامپ و امثال اینها مصداق امام جاهل هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عالی گفت: بعضی از جوان‌ها می‌گویند ما فکر می‌کنیم امام حسین(ع) و امام زمان(عج) با ما قهر هستند در حالی که اصلا اینطور نیست، امامی که حتی دست دشمن خودش را می‌گیرد، آیا دست شیعیان خودش را نخواهد گرفت؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha