پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کسبوکار

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: اصل در کسب و کار «مدیریت» آن است. برای مدیریت کسب و کار می بایست حتماً نقشه کسب و کار را از طریق نرم افزارهایی همچون بیزینس پلن و یا مارکت پلن طراحی نمود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق در درس گفتار اشتغال و کارآفرینی خلاق به بررسی فرایندها و ابزارهای راه اندازی و اداره کسب و کار پرداخت و گفت: در این زمینه ابزارهای متنوع و متعددی وجود دارد و هر چه گستره کسب و کار ارتقای بیشتری پیدا کند، لازم است از ابزارهای بزرگتری برای اداره آن ها بهره برد.

وی افزود: اگر می خواهیم کسب و کار خوب و منظمی داشته باشیم توصیه می شود حتماً از این ابزارها استفاده شود.

لزوم ثبت شخصیت رسمی کسب و کار در فرایند راه اندازی آن

حجت الاسلام والمسلمین قطبی خاطرنشان کرد: اولین مرحله در فرایندهای راه اندازی کسب و کار ثبت شخصیت رسمی کسب و کار است. هویت حقوقی کسب و کار که ممکن است صنفی، حقوقی، خانگی، آزادکاری و یا فناوری باشد، در این مرحله به ثبت می رسد. برای آشنایی بیشتر با فرایند ثبت و صدور پروانه فعالیت می توان به سایت های ملل، ثبت یار، کاج و mojavez.ir که راحت ترین راه است، مراجعه کرد.

وی امور بیمه و کارگاه را دومین مرحله راه اندازی کسب و کار دانست و گفت: در ابتدای این مرحله باید کد کارگاه را دریافت کرده و در سایت سازمان تأمین اجتماعی اقدام به تشکیل پرونده بیمه نمود. ثبت قرارداد کارکنان به یکی از صورت های حضوری و تمام وقت، حضوری و پاره وقت و یا پروژه ای نیز در این مرحله انجام خواهد شد. سایت لامینگو 300 تیپ استاندارد قرارداد حقوقی مختلف را به افراد ارائه می دهد.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق پیگیری امور پرونده مالیات را سومین مرحله راه اندازی کسب و کار برشمرد و تصریح کرد: این کار با مراجعه به اداره دارایی و تشکیل پرونده مالیاتی شرکت و تشکیل پرونده مالیات ارزش افزوده(9 درصد) انجام می گیرد. آدرس سایت اینترنتی اداره دارایی www.tamin.ir می باشد.

وی با اشاره به امور اداری به عنوان مرحله بعدی در راه اندازی کسب و کار افزود: مراجعه به سایت ای نماد وابسته به وزارت صمت و راه اندازی درگاه پرداخت بانکی امور اداری را شامل می شود. برای راه اندازی درگاه پرداخت می توان با دو روش مستقیم از طریق بانک و به آدرس https://mmp.sadadpsp.ir و همچنین با روش غیرمستقیم و از طریق سامانه های پیمنت زرین پال، وندار، آی دی پی، مانیار و زیبال اقدام کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی بیان داشت: افتتاح حساب و دریافت دسته چک در بانک، تهیه مهر و سربرگ از طریق شرکت های تبلیغاتی و عضویت در صنف و اتحادیه مرتبط نیز از دیگر امور اداری در راستای راه اندازی کسب و کارهاست.

زیرمجموعه های امور مالی و حسابداری در زمان آغاز کسب و کار

وی گفت: امور مالی و حسابداری که از زمان آغاز به کار شروع می شود، شامل مدیریت درآمد و هزینه(دفتر کل و روزانه)، محاسبه و پرداخت حقوق و متعلقات حقوق کارکنان به صورت ماهانه، محاسبه و پرداخت بیمه کارکنان به شکل ماهانه، محاسبه و پرداخت مالیات تکلیفی کارکنان به صورت ماهانه، محاسبه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به صورت فصلی(9 درصد) و محاسبه و پرداخت مالیات بر درآمد(عملکرد) به شکل سالانه می باشد.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق اظهار کرد: سیستم های حسابداری اصلی شامل سیستم حسابداری، سیستم دارایی ثابت، سیستم دریافت و پرداخت، سیستم تأمین کنندگان و انبار تولیدی، سیستم حقوق و دستمزد، سیستم مشتریان و فروش، سیستم تأمین کنندگان و انبار بازرگانی، سیستم فروش خدماتی، حسابداری پیمانکاری، سیستم تولید، سیستم مدیریت تردد اثر انگشت(شامل سخت افزار و نرم افزار)، سیستم مدیریت تردد تشخیص چهره(شامل سخت افزار و نرم افزار)، سیستم سفارش گیری، سیستم پخش سرد، سیستم پخش گرم و همچنین سیستم سفارشات و خرید خارجی می باشد که هر کسب و کاری به تناسب اقتضائات و نیازهای خودش می تواند همه یا تعدادی از این سیستم ها را به کار گیرد.

انواع نرم افزارهای حسابداری در فرایند کسب و کار

وی در ادامه به ارائه انواع نرم افزارهای حسابداری پرداخت و اظهار داشت: نرم افزارهای حسابداری به پنج دسته کلی بازرگانی، تولیدی، خدماتی، پیمانکاری و فروشگاهی تقسیم می شوند. ممکن است برخی از کسب و کارها به دو یا چند دسته از این نرم افزارها نیاز داشته باشد. نرم افزارهای حسابداری قیاس، باران، پارمیس، پارسیان، سپیدز، کاسپین، هلو، آرین سیستم و سپیدار سیستم از جمله نرم افزارهای حسابداری کاربردی در کشور هستند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: در زمان خرید نرم افزار حسابداری باید به سه پارامتر «نیازمندی های کسب و کار در زمینه حسابداری»، «قیمت پایه خرید و قیمت شارژ سالانه نرم افزار» و همچنین «خدمات پس از فروش آن» توجه کرد.

وی ادامه داد: مدیریت سازمان و منابع انسانی یکی از مهمترین عرصه ها در اداره کسب و کارهاست. تنظیم ساختار و توزیع نقش ها، جذب، ارزیابی و استخدام نیرو که از طریق مؤسساتی همچون جابینجا، پونیشا، رشدانا، پویش پیشتازی و ایران تلنت انجام می گیرد از جمله امور در زمینه مدیریت سازمان و منابع انسانی است.

«آموزش و توسعه توان» از مهم ترین مسائل در مدیریت سازمان و منابع انسانی

مدیرعامل خانه و نوآوری اشراق آموزش و توسعه توان را از مهمترین مسائل در مدیریت سازمان و منابع انسانی برشمرد و خاطرنشان کرد: امروزه سایت های مختلفی همچون متمم، فرادرس، فرانش، کست باکس و شنوتو به ارائه آموزش های مختلف جهت مهارت افزایی افراد می پردازند.

وی گفت: جبران خدمات و امور رفاهی و همچنین نظارت و ارزیابی عملکرد نیز از دیگر اموری است که باید در راستای مدیریت سازمان و منابع انسانی به آن اهتمام داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی بیان داشت: نرم افزارهایی همچون مسیر ارتقای شغلی، حضور و غیاب، ارزشیابی عملکرد، آموزش، جبران خدمت و حقوق و دستمزد، مزایا و خدمات رفاهی، پیشخوان خدمات کارکنان، پرسنلی و احکام، نیرویابی و جذب، تشکیلات و مشاغل و همچنین شبکه اجتماعی و اختصاصی از جمله نرم افزارهای مورد استفاده در حوزه منابع انسانی است. طبیعی است که ممکن است در یک کسب و کار فقط برخی از این ماژول ها کاربرد داشته باشد.

اهمیت پایگاه رسانه ای جهت رسیدگی به امور مشتریان

وی ضمن تشریح امور مختلف مرتبط با مشتریان کسب و کارها به عنوان یکی از مهمترین امور افزود: برای رسیدگی به امور مشتریان می بایست حداقل یک پایگاه رسانه ای در قالب هایی همچون لندینگ پیج، سایت، اپلیکیشن، پیج و یا کانال داشته باشیم. برای این کار می توان از سایت هایی همچون لندین، سی فایو، جت سئو و شبکه های اجتماعی بهره برد.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق اظهار کرد: تبلیغات و جذب مشتری یکی دیگر از راهبردهایی است که حتماً باید مد نظر افراد صاحب کسب و کار قرار گیرد. تبلیغات و جذب مشتری از طریق اینترنت و با استفاده از روش هایی همچون بنر، ایمیل، شبکه اجتماعی، ویدیویی، موتور جست و جو، ریتارگتینگ، کلیکی PPC، بازدیدی CPM، نصب اپلیکیشن CPI، پوش مارکتینگ، برندسازی مشارکتی و پوش نوتیفیکیشن قابل انجام است.

وی گفت: سایت هایی همچون ادوایزد، ام دی بورد، یکتانت، گوگل ادز، اوت لوک، فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام، پینترست، یوتیوب و لینکدین می توانند گزینه های خوبی برای انجام تبلیغات اینترنتی کسب و کارها محسوب شوند.

لزوم بهره گیری از نظرسنجی ها و مطالعات بازار در راه اندازی کسب و کار

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با تأکید بر اهمیت نظرسنجی و مطالعات بازار در موفق بودن کسب و کارها بیان داشت: این کار را می توان با استفاده از ابزارهایی همچون پرس لاین، فرمالو و فرم افزار انجام داد.

وی با اشاره به برخی دیگر از اقدامات لازم مرتبط با امور مشتریان ادامه داد: پشتیبانی و چت آنلاین با استفاده از ابزار کریسپ و یا رایچت، ایمبر، ریتین و گفتینو، پایش رفتار مشتریان بوسیله ابزارهایی همچون متریکس یا گوگل آنالیتیکس، تولید محتوا با استفاده از نرم افزارهایی همچون تاپیک کلاستر، لینک داخلی و تولکیت یکتانت، اخبار و اطلاع رسانی با استفاده از ابزارهایی مانند دیجیاتو، زومیت، دی ام بورد و تکراتو و همچنین انتشار پیامک انبوه و نوتیف که با بهره گیری از ابزارهای مدیانا، مدیر پیامک، یکتانت و فراز اس ام اس قابل انجام می باشد، از جمله دیگر امور مرتبط با مشتریان است که باید مورد توجه صاحبان کسب و کار واقع شود.

توجه به نقش مهم مدیریت در حوزه کسب و کار

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق خاطرنشان کرد: اصل در کسب و کار «مدیریت» آن است. برای مدیریت کسب و کار می بایست حتماً نقشه کسب و کار را از طریق نرم افزارهایی همچون بیزینس پلن و یا مارکت پلن طراحی نمود.

وی افزود: مدیریت پروژه ها در مدیریت کسب و کار شامل اقدامات مختلفی همچون کنترل وظایف، گانت چارت، بورد پروژه، سیستم مکاتبات، پرونده مشتریان، صورتجلسات، یادداشت های شخصی و مانیتورینگ تیم می باشد که از طریق ابزارهایی مانند: میزیتو، ترلو، تسکولو و بالونت قابل اجراست.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی در پایان، سرویس ها و خدمات را از دیگر نکات مهم در مدیریت کسب و کار برشمرد و تصریح کرد: این موضوع را در وبیناری جداگانه به صورت تفصیلی توضیح خواهیم داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha