پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه/ امام جمعه قزوین گفت: دولت برای جبران خسارت‌های معیشتی گذشته، با جدیّت بیشتری تلاش کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در خطبه‌های نماز جمعه قزوین که در مسجدالنبی (ص) برگزار شد، اظهار داشت: یکدیگر را سفارش به خوبی، محبت و دوستی می‌کنیم، نسبت به یکدیگر مهربانی و برادری را نشان دهیم، باید در هر شرایطی هوای یکدیگر را داشته باشیم، خانواده‌ها، فرزندان، همسران، همسایه‌ها، قوم و خویش، همه باید هوای یکدیگر را برای رضای خدا داشته باشیم، وحدت، برادری و انسجام را مدنظر قرار دهیم تا به تقوای الهی عمل کرده باشیم.

وی ادامه داد: میلاد مولی‌الموحدین امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابیطالب (ع) را خدمت عاشقان آن حضرت تبریک عرض می‌کنیم، برکت دیگری که می‌توان با وجود امیرالمؤمنین (ع) مطرح کرد، رسول گرامی اسلام (ص) است که استاد امیرالمؤمنین (ع) بودند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: قرآن کریم برکتی است که همسان امیرالمؤمنین (ع) است، این میلاد بابرکت و توأم با سعادت و عظمت را خدمت شیعیان آن حضرت و همه مسلمانان جهان و مستضعفان عالم که امیرالمؤمنین (ع) به فریادشان رسید تبریک عرض می‌کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه تعریفی از خودشان داشته‌اند، یعنی به ما کمک می‌کنند که ایشان را بفهمیم، آن حضرت در این تعریف فرموده‌اند من کوهی هستم که آنقدر باعظمت است که از دامنه آن سیل جریان دارد.

وی خاطرنشان کرد: کوه‌های بزرگ معمولاً چشمه‌های زیادی دارند، وقتی چشمه‌ها به هم وصل می‌شوند، تبدیل به نهر می‌شوند، وقتی نهرها به هم متصل می‌شوند رودخانه می‌شوند، رودخانه‌ها که به هم می‌پیوندند رود بزرگی را تشکیل می‌دهند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: امیرالمؤمنین (ع) چنین شخصیتی بودند که به فرموده خودشان آنقدر با عظمت بودند که از وجودشان چشمه‌های زیادی جاری بود، هر جمله امیرالمؤمنین (ع) یک چشمه است، هر خطبه، نامه و سخنرانی آن حضرت یک رود است، وقتی این‌ها به هم می‌پیوندند فرهنگ علوی را می‌سازند و تمدن اسلامی ما همان فرهنگ امیرالمؤمنین (ع) است.

خطیب نماز جمعه قزوین تصریح کرد: فرهنگ‌ها همیشه کنار رودخانه‌های بزرگ ایجاد شده‌اند، فرهنگ سنگ و گِل در کنار رودخانه‌های ظاهری هستند، فرهنگ انسانیت و ارزش‌های انسانی نیز با کلمات امیرالمؤمنین (ع) که شامل تفسیر قرآن کریم است، ساخته می‌شود.

وی یادآور شد: امیرالمؤمنین (ع) همچنین در گلایه‌ای فرموده‌اند روزگار قدر من را نشناخت، من را پایین آورد، باز هم من را پایین آورد، مردم زمانه من مرا نشناختند، من را پایین آوردند، حضرت سه بار این را فرمودند، فرمودند آنقدر روزگار مرا پایین آورد که نام من را در کنار نام معاویه قرار دادند، در حالی که معاویه حتی پست‌تر از آن است که رقیب دشمنی حضرت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی افزود: امیرالمؤمنین (ع) در بیان دیگری فرمودند عبادت‌کنندگان سه دسته هستند، یک دسته خدا را از ترس جهنم عبادت می‌کنند، به این خاطر نماز می‌خوانند، روزه می‌گیرند و خمس می‌دهند که جهنمی نشوند، این‌ها همه کارهایشان را از ترس جهنم انجام می‌دهند، البته این هم بد نیست اما سطح خیلی پایینی دارد، حضرت فرمودند بردگانی که از ترس ارباب‌شان کار می‌کنند، اینطور هستند.

وی عنوان کرد: دسته دوم آن‌هایی هستند که برای بهشت عبادت می‌کنند، هر ذکری می‌گویند، هر نمازی به پا می‌دارند، هر کار خوبی می‌کنند یا هر صدقه‌ای می‌پردازند، به خاطر رفتن به بهشت است، این هم بد نیست اما سطح پایینی دارد، حضرت فرمودند این عبادت بازاریان است، یعنی برای مثال نمازشان را به خدا می‌فروشند که از او بهشت را بگیرند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: دسته سوم کسانی هستند که بر اساس شکر و محبت به خدا عبادت می‌کنند، عشق به خدا آن‌ها را به عرصه عبادت می‌کشاند، این مقام و کمال است، حضرت فرمودند، این عبادت آزادگان است، انسان‌های آزاده چنین عبادت می‌کنند، خدا چنین عبادتی را روزی همه ما قرار دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: در باب علم و دانش امیرالمؤمنین (ع) فرمودند از من بپرسید قبل از اینکه مرا از دست بدهید، احدی غیر از رسول خدا و ائمه اطهار (ع) جرأت گفتن چنین کلامی را ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: امیرالمؤمنین (ع) یار وفادار رسول خدا (ص) بودند، آن حضرت فرمودند من حتی یک لحظه از آنچه خدا و رسول خدا از من می‌خواستند کوتاهی نکردم و خلاف آن‌ها عمل نکردم، آن جایی که پهلوانان و انسان‌های قوی کم می‌آوردند و از همراهی با رسول خدا (ص) عقب می‌ماندند و قدرت همراهی نداشتند، آنجا من پای رسول خدا (ص) می‌ایستادم و از حضرت دفاع می‌کردم.

خطیب نماز جمعه قزوین عنوان کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند من سختی‌های زیادی در طول عمرم کشیدم، ترس و سختی و گرفتاری در کودکی کشیدم و مجاهدت در بزرگسالی انجام دادم، با مشرکان جنگیدم و با منافقین مخالفت کردم تا زمانی که در خدمت رسول خدا (ص) بودم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم امیرالمؤمنین (ع) اسوه صبوری و تقوا برای همه پیروان خودشان باشند و ما نیز پیروان صادق برای آن حضرت به حساب بیاییم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: به مناسب میلاد امیرالمؤمنین (ع)، روز پدر را داریم، روز پدر را خدمت همه پدران گرانقدر تبریک عرض می‌کنیم، به فرزندان نیز عرض می‌کنیم تا وقتی سایه پدر و مادر روی سر ما هست قدرشان را بدانیم، طوری نباشد که بعدها پشیمان شویم، جای پدران و مادران خانه سالمندان نیست، جای آن‌ها در قلب ماست، البته یک وقت‌هایی مواردی به طور استثناء پیش می‌آید که چاره‌ای جز این نیست اما تا جایی که امکان دارد باید این برکت و نعمت‌ها را در خانه خود نگاه داریم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: ایام البیض را در پیش داریم، اصل ایام اعتکاف در دهه آخر ماه مبارک رمضان است، علاقمندان به اعتکاف، معتکف شدن در ماه رمضان را هم قدر می‌دانند اما همین اعتکاف رجبیه هم حائز اهمیت است.

وی یادآور شد: جنس اعتکاف ماه رجب و ماه رمضان با جنس نماز جمعه و حج با یکدیگر همخوانی دارد، ما در اعتکاف به‌دنبال تقوا و ذکر هستیم، در نماز جمعه و حج هم به‌دنبال تقوا و ذکر هستیم، خداوند در مورد حج فرمود وقتی مراسم حج تمام شد همان طوری که پدرانتان را یاد می‌کنید، بیشتر خدا را یاد کنید.

خطیب نماز جمعه قزوین اظهار کرد: ما به حج می‌رویم که خدا فراموش نشود، خدا در زندگی‌مان نقش‌آفرینی کند، خدا را در زندگی‌مان حاضر و ناظر ببینیم، خداوند در رابطه با نماز جمعه هم فرموده وقتی ندای نماز جمعه سر داده می‌شود به سوی ذکر خدا بشتابید، وقتی هم که نماز جمعه تمام شد به‌دنبال کارهایتان بروید و خدا را بسیار یاد کنید تا رستگار شوید.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی افزود: پس از نماز جمعه نباید لحظه‌ای ذکر و یاد خدا به فراموشی سپرده شود و این همراهی اعتکاف، نماز جمعه و حج به این معناست که آنهایی که به اعتکاف اهمیت می‌دهند، چندین برابر بایستی به نماز جمعه و حج اهمیت بدهند، نماز جمعه، حج و اعتکاف بایستی ما را قرآنی پرورش دهد.

خطیب نماز جمعه قزوین با تسلیت وفات حضرت زینب (س) تصریح کرد: مادران شهدا و رزمندگان در دوران مبارزات انقلاب، دفاع مقدس و دفاع از حرم به تأسی از حضرت زینب کبری (س) فرزندان خود را راهی میدان و جبهه کردند تا از کشور و انقلاب دفاع کنند و در این مسیر همانند حضرت زینب صبوری کردند.

وی خاطرنشان کرد: رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمودند ۲۲ بهمن در طول زندگی سرمشق ما باشد و نسل‌های آینده باید ۲۲ بهمن را که غلبه ایمان بر کفر بود، حفظ کنند و همه ما مسئول هستیم ۲۲ بهمن را با عظمت بداریم و بزرگ بشماریم، روزی که خداوند به ملت منّت گذاشت و این ملت را یکپارچه کرد و بر دشمن غلبه داد و رمز پیروزی این معنا وحدت همه اقشار و اقوام مختلف بوده و امروز این وحدت و همبستگی را دشمنان نشانه گرفته‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه دشمن نمی‌تواند وحدت و همبستگی اقوام کُرد، لر، بلوچ، فارس، ترک و عرب کشور را ببیند، یادآور شد: دشمنان در وقایع اخیر برای تجزیه کشور نقشه کشیده بودند و آنها هیچگاه وحدت و همبستگی کشور ما را نمی‌خواهند و حتی به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران توهین کردند و باید این نقشه دشمنان را بشناسیم و با جدیّت در مقابل آن ایستادگی کنیم.

امام جمعه قزوین با تشریح منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به مسئولان بیان کرد: رهبری فرمودند حل مشکلات محسوس کشور، معیشتی است و رفاه خانواده بدون رشد اقتصادی امکان‌پذیر نیست. بایستی رشد اقتصادی داشته باشیم تا مشکلاتمان حل شود.

وی اضافه کرد: رهبری فرمودند در دهه ۹۰ به دلایل مختلف تعطیلی مسائل اقتصادی را داشتیم. متأسفانه در دولت قبل خیلی ها دنبال کمک گرفتن از کشورهای دیگر بودند و به همین خاطر لطمه دیدیم و عقب ماندیم و فرصت‌های بسیاری را از دست دادیم و سفره ها تهی شد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی افزود: دولت تلاش بسیاری باید برای معیشت مردم انجام دهد و رهبری فرمودند باید با رشد اقتصادی مستمر این خسارت را جبران کنیم و همه بایستی همت کنیم و دولت مردان باید صبوری کنند تا خسارت ها جبران شود. از استاندار تقاضا می کنیم کارهای مهمی که دنبال می کنند را برای مردم تشریح کنند تا مردم ببینند استان و کشور آینده روشن و درخشانی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha