پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان

حوزه / تولیت مسجد مقدس جمکران گفت: الگوی رهبری جامعه اسلامی ایران و منش حکومت داری رهبران نظام جمهوری اسلامی پیروی از مکتب و سیره امام علی(ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران، شب گذشته، در مراسم جشن میلاد حضرت علی (ع) در رواق امام خمینی (ره) در جمع زائران و مجاوران حرم حضرت رضا (ع) در آغاز به حدیثی از حضرت علی (ع) اشاره کرد که سئوالات صعصعة بن صوحان از حضرت می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه در ماجرای تولد حضرت علی (ع) در خانه کعبه در میان شیعه و سنی تواتر وجود دارد، اطهار داشت: این حادثه شگفت انگیز در تاریخ عالم نه سابقه داشت و نه دیگر بعد از آن تا به امروز اتفاق افتاده است و دیگر تا قیامت نیز رخ نخواهد داد.

تولیت مسجد مقدس جمکران به آیات قرآن کریم پیرامون ولایت امام علی (ع) اشاره کرد و در تفسیر آیه ۵۵ سوره مائده افزود: این آیه پیرامون ولایت خدا بر بندگان است که در طول این ولایت، رسول خدا (ص) بر مردم ولایت دارد و کسی که در هنگام نماز زکات می‌دهد اشاره به امام علی (ع) است که ایشان در راستای همان ولایت خدا و ولایت پیامبر بر مردم نیز بر ما ولایت دارند.

وی تصریح کرد: آیه ۵۵ سوره مائده در شأن ولایت امام علی (ع) است و در بین شیعه و سنی نسبت به آن تواتر وجود دارد.

وی در ادامه به تعریف اینکه چه کسانی پیرو ولیّ خدا هستند پرداخت که در قرآن کریم از آنها به عنوان حزب الله یاد کرده و خاطرنشان کرد: در آیه ۵۶ سوره مائده، وَمَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ، و کسانی که خدا و رسولش و مؤمنانی [چون علی بن ابی طالب] را به سرپرستی و دوستی بپذیرند [حزب خدایند] و یقیناً حزب خدا [در هر زمان و همه جا}پیروزند.

وی در توضیح این مطلب یادآور شد: در قرآن کریم دو بار کلمه حزب به کار برده شده است، حزب الله و حزب شیطان. در سوره مجادله ویژگی‌های حزب شیطان را بیان کرده و در آیه ۵۶ سوره مائده نیز به ویژگی‌های حزب الله و اصول اساسی آن پرداخته و در آیه اخر سوره مجادله هم به تعریف کسانی که طرفدار ولی خدا هستند پرداخته است.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان در ادامه به ویژگی‌های حکومت داری امام علی (ع) اشاره کرد و به تفاوت رهبری الهی و و رهبری طاغوت پرداخت و اظهار داشت: وقتی که حضرت علی (ع) وارد کوفه شدند خطاب به مردم فرمودند، داخل شهر شما شدم، این وسایل زندگی من است، اگر یک روزی از جایگاه رهبری خارج شدم و اموالی را جمع آوری کردم بدانید که من خیانت کردم.

وی با اشاره به اینکه روش امام علی (ع) در حکومت داری جامعه اسلامی، با حاکمان فعلی برخی از کشورهای اسلامی منطقه مقایسه کنید، ادامه داد: خاندان پهلوی از روستا به شهر آمدند اما وقتی که به عنوان شاه ایران را ترک کردند، بسیاری از اموال بیت المال و ثروت مردم را با خود بردند.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان به خاطراتی درباره زندگی شخصی امام خمینی (ره) با توجه به مسئولیت‌هایی که در دفتر امام (ره) داشت، اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) در زمان حیات خودشان اموال شخصی از جمله منزلی در قم خریده بودند، واگذار کردند زمین‌های کشاورزی که پدرشان در خمین به ایشان به ارث رسیده بود به کشاورزان همان منطقه که به روی زمین کار می کردند نیز اهدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) از سال ۵۷ تا زمان رحلت شان هدایا، نذورات و وجوهات شرعی زیادی که مردم به دفتر می‌آوردند، بنیانگذار انقلاب اسلامی به هیچ عنوان از بیت المال و وجوهات شرعی برای مصارف شخصی استفاده نکردند.

تولیت مسجد مقدس جمکران در ادامه به درآمد و زندگی شخصی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و اظهارداشت: اموال شخصی مقام معظم رهبری در این سال‌ها افزایش پیدا نکرده است، اگر همه آنها را بخواهیم یک جا جمع کنیم یک وانت هم نمی‌شود، فرزندان پسر ایشان مستاجر هستند، به هیچ عنوان از بیت المال و وجوهات شرعی که به دفتر ایشان داده می‌شود در مصارف شخصی استفاده نمی‌شود و خانه پدری که در مشهد داشتند نیز امروز به حسینیه تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: الگوی رهبری و منش حکومت داری جامعه اسلامی ایران، پیروی از مکتب و سیره امام علی(ع) است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha