شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌ الاسلام رضا حاج‌حسینی

حوزه/ رئیس دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: با توجه به روندها و آینده‌ی فضای مجازی، به نظر بنده آنچه به عنوان جنگ جهانی در آینده شاهد خواهیم بود، جنگ حمکرانی فضای مجازی است. جمهوری اسلامی ایران حتما و فورا بایستی به عنوان یکی از حکمرانان فضای مجازی در گستره جهانی ایفاء نقش کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌ الاسلام رضا حاج‌حسینی، مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی همزمان با آغاز چهل و چهارمین بهار انقلاب اسلامی در سخنانی با عنوان «تعریف انقلاب اسلامی در فضای مجازی» در جمع اساتید و طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه، اظهارکرد: آنچه در ابتدا باید نسبت به آن آگاهی پیدا کرد، دو مؤلفه قدرت و اقتصاد است که به عنوان مولفه‌های اساسی نظام استکباری، تمامی نظامات و ساختارهای جهان را شکل داده است.

وی افزود: این نگاه باعث شده است که نظام سلطه، انسان و جوامع بشری را به مثابه نیروی کار و بازار مصرف تلقی می‌کند و نظامات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... را بر همین مبنا طرح‌ریزی کرده است.

مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی به موضوع «فرهنگ» پرداخت و ابراز کرد: حتی نظام فرهنگ در نزد جوامع استکباری به گونه طرح‌ریزی شده است که در راستای توسعه اقتصادی آنان و افزایش قدرت خود در حرکت باشد. مثلا نظام خانواده که یکی مهم‌ترین ارکان فرهنگ جامعه است را به «جمع در خانه» تبدیل کرده و به اضمحلال می‌کشاند تا از طریق بیرون کشاندن زنان از خانه، نیروی کار ارزان قیمت روانه چرخه‌ی اقتصادی خویش کند. در حالی که در نظام اسلامی، مرد است که تکفل خانواده را بر عهده دارد.

حجت‌ الاسلام حاج‌حسینی تصریح کرد: حکمرانان مستکبر عالم به آن هم اکتفا نکرده و امروزه به شدت به دنبال بی هویتی انسان از طریق از بین بردن نهاد خانواده اند. لذا به طرز بی‌سابقه‌ای در جهت ترویج موضوعاتی همچون ازدواج سفید و همجنسگرایی است.

وی با اشاره به اینکه به مقوله فضای مجازی باید در این چارچوب نگریست و آن را یکی از ابزارهای کسب قدرت و ثروت استکبار جهانی به شمار آورد، ادامه داد: فضای مجازی، آینده حکمرانی بشر را نشانه گرفته است و نگاه ساده انگارانه به فضای مجازی یا تقلیل به سایر حوزه‌ها همچون حوزه رسانه‌ای و محتوایی باعث می‌شود راهبردهای صحیحی برای مواجهه اتخاذ نگردد.

محقق و پژوهشگر فضای مجازی، روند پیش روی فناوری های نوین را محور سخن خود قرار داد و افزود: روندهای فناری خبر از اینترنتی شدن همه چیز می‌دهد که مقوله اینترنت اشیاء و سایبورگ، شواهدی بر این مدعا هستند. توسعه حکمرانی پلتفرمی، ظهور و بروز فناوری‌های حاکمیت‌گریز مانند بلاکچین، تور، استارلینک و...، ظهور و بروز اینترنت ماهواره‌ای برد پایین، کمرنگ شدن مرزهای زبانی با پدید آمدن فناوری‌هایی نظیر ترجمه گوگل ترنسلیت، پروژه گوگل مام، زیرنویس هوشمند یوتیوب و...، حفظ انحصار و تسلط بر مرزهای علم و فناوری، انحصارطلبی در تولید و عرضه زیرساخت‌ها و نرم‌افزارهای پایه و مسئله هوش مصنوعی به ویژه در خصوص چت جی پی تی، از مهم‌ترین نشانه‌هایی است که می‌توان بر اساس آن آینده‌ی فناوری را حدس زد.

حجت الاسلام حاج‌حسینی گفت: اگرچه روندها نشان‌دهنده‌ی آن است که فناوری‌ها تا حد زیادی غیرقابل پیش‌بینی و غافل‌گیر کننده هستند، لیکن ایجاد شبکه‌های ارتباطی فرامرزی و فرازبانی و مدیریت‌های سکویی جوامع از طریق فناوری‌های حاکمیت‌گریز، این نکته را انکارناپذیر می‌نماید که حاکمیت‌های محلی و مبتنی بر مرزهای جغرافیایی، از حیث سیاسی، اجتماعی و فنی، توان مقابله با سکوها و اینترنت را نخواهند داشت و سکوهای کوچک توسط سکوهای بزرگ از بین خواهند رفت.

وی بر همین اساس تأکید کرد: معتقد هستم، جنگ جهانی پیش رو، جنگ حکمرانی اینترنت است و اگر جمهوری اسلامی ایران برای قرارگیری به عنوان یکی از حکمرانان فضای مجازی جهانی، خود را آماده نسازد، مغلوب حکمرانی‌های سلطه‌جو خواهد شد.

حجت الاسلام حاج‌حسینی بیان کرد: اینکه ما قائل به انقلاب اسلامی فضای مجازی هستیم، دقیقا فضای مجازی شکل گرفته در چارچوب نظام سلطه را در نظر گرفته ایم و معتقدیم بایستی از مؤلفه‌های اساسی گرفته تا ساختارها و نظامات ابعاد مختلف فضای مجازی مبتنی بر مبانی اسلامی بازطراحی و ایجاد شود که این انقلاب در فضای مجازی است.

مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی به ارکان مختلف این حکمرانی اشاره کرد و افزود: اولین رکن انقلاب اسلامی در فضای مجازی، حضور ولی فقیه در رأس تمام امور است که در زمان غیبت امام معصوم(ع) عهده دار رسالت انبیا و امام معصوم می باشد و در زمان حضور امام(ع)، حضرت عهده دار این امور خواهد بود.

حجت الاسلام حاج‌حسینی ادامه داد: اسلامی بودن و جهانی بودن حکمرانی دو شاخص دیگر حکمرانی اسلامی در فضای مجازی است که می بایست مورد توجه قرار گیرد.

وی، مردمی بودن را از دیگر مؤلفه های حکمرانی انقلاب اسلامی در فضای مجازی دانست و بیان کرد: در این حکمرانی رشد مردم از نظر بصیرتی و مهارتی، عنصر اصلی شکل‌دهی به نظامات و کنش‌گری مردمی از مهم‌ترین عوامل پیشران‌های این حکمرانی است.

حجت الاسلام حاج حسینی با اشاره به سلطه ناپذیر بودن به معنی دستیابی به استقلال جهانی و عدم وابستگی به جهان سلطه و نیز استکبارستیزی به عنوان دو مولفه دیگر از مولفه‌های حکمرانی اسلامی گفت: ما در خصوص پیشرفت و توسعه حکمرانی انقلاب اسلامی در فضای مجازی نگاه استکبارستیزی داریم، اما این نکته حائز اهمیت است که این به معنای عدم مراوده با جامعه جهانی نخواهد بود، بلکه برای اهداف و منافع خود ازدستاوردهای سایر جوامع نیز باید استفاده کرد.

وی در پایان به مهم‌ترین اقدامات این عرصه پرداخت و تصریح کرد: دستیابی به مرزهای علم و فناوری فضای مجازی، قرارگیری کشور به عنوان یکی از توزیع‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت غیرقابل فیلتر، تولید زیرساخت‌های حیاتی فضای مجازی و اشباع بخش قابل توجه بازار جهانی، طراحی و ارائه انواع خدمات در حوزه‌های مختلف در قالب سکوهای اسلامی جهانی، راه‌اندازی جبهه مقاومت سایبری در گستره جهانی جهت کنش‌گری عمومی در فضای سایبر و راه‌اندازی نیروی فرامرزی امنیت سایبری، از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که جمهوری اسلامی بایستی فورا به تحقق آن اهتمام ورزد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha