پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
تظاهرات میلیونی علیه مکرون در فرانسه

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اسرائیل ترور افسران تل نوف را تایید کرد

برخی منابع خبری گزارش دادند که یک افسر مسئول واحد پهپادی رژیم صهیونیستی در پایگاه هوایی «تل نوف» این رژیم در جنوب تل آویو کشته شد.خبرگزاری نیوز لیبانون خبر داد: میشل بارشت افسر و مسئول برنامه ریزی، نظارت و تولید در واحد تعمیر و نگهداری پهپادها در پایگاه هوایی «تل نوف» اسرائیل کشته شده است. برپایه این گزارش، سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل بدون اشاره به سمت و نام "بارشت" آورده است که یک افسر اسرائیلی ۴۳ ساله در نتیجه حادثه رانندگی در نزدیک شهر «رحوفوت» کشته شد. در همین حال، سایت الجریده نیز نوشت که به گفته مقامات صهیونیست، میشل بارشت ۴۳ ساله در حادثه رانندگی کشته شده است اما برخی منابع می گویند که به احتمال زیاد او ترور شده باشد. پایگاه «تل نوف» در شهر رحوفوت در سرزمین های اشغالی و در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شهر تل آویو قرار دارد. خبرگزاریهای براثا و روسیا الیوم نیز از دیگر رسانه هایی است که این خبر را در سایت خود منتشر کرده اند. این خبر در شبکه های اجتماعی نیز بازنشر داده شده است.

منبع: ایرنا

مردم فرانسه علیه ماکرون میلیونی به خیابان ها ریختند

رسانه‌ها و مقامات فرانسه اعلام کردند در چهارمین شنبه اعتراضی، نزدیک به یک میلیون نفر از مردم این کشور در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها آمدند و علیه دولت شعار سر دادند.وزارت کشور فرانسه اعلام کرد بیش از ۹۶۰ هزار نفر از مردم این کشور روز شنبه در شهرهای پاریس، نیس، مارسی، تولوز، نانت و دیگر شهرها به خیابان‌ها آمدند و علیه امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور شعار سر دادند. اعتراضات نزدیک به یک میلیونی فرانسوی‌ها در روز شنبه، چهارمین دور اعتراض‌های گسترده مردم این کشور علیه برنامه‌های مکرون برای «اصلاح نظام بازنشستگی فرانسه» بود. بنا بر گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده در اعتراضات روز شنبه نیروهای پلیس با معترضان درگیر شدند و برای متفرق‌کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده کردند. در ۱۰ ژانویه، «الیزابت بورن» نخست وزیر فرانسه از پیش نویس اصلاحات بحث برانگیزی بازنشستگی رونمایی کرد که دولت پاریس قصد دارد در سال ۲۰۲۳ آن را تصویب کند. بر اساس این پیش نویس، مقامات فرانسوی از سپتامبر امسال به تدریج سن بازنشستگی را در این کشور سه ماه در سال افزایش خواهند داد. بدین ترتیب تا سال ۲۰۳۰، سن بازنشستگی در فرانسه به ۶۴ سال خواهد رسید. از زمان اعلام این تصمیم دولت فرانسه، تاکنون چهار دور اعتصاب و تظاهرات سراسری در فرانسه در اعتراض به اصلاحات برگزار شده است.

منبع: مهر

کاهش قیمت کالاهای اساسی آغاز شد

وزیر جهاد کشاورزی از آغاز کاهش قیمت ۳۴ قلم کالاهای اساسی با دستور رئیس جمهور خبر داد و گفت: این کالاها به مدت سه ماه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بدون سود به فروش می‌رسد.سید جواد ساداتی نژاد همزمان با اجرای «طرح فجر تا فطر» در فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزود: با توجه به تقارن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در سال آینده که در این ایام تقاضا برای کالاهای اساسی افزایش می‌یابد و به اوج خود می‌رسد با دستور رئیس‌جمهور برای رفاه حال هموطنان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مدت حدود سه ماه ۳۴ قلم کالای اساسی را با تخفیف و بدون سود به فروش می‌رسانند. او افزود: کلیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای این کالاها را با ۱۰ تا ۲۵ درصد تخفیف در اختیار مصرف کننده ها قرار می دهند تا بازار در ایام پایانی سال، عید نوروز و ماه مبارک رمضان آرامش و ثبات را تجربه کند. تشدید بازرسی‌ها و کنترل بازار در کالاها در ایام پایانی سال صورت خواهد گرفت و پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای به نشانی etkfz.com و شماره تماس ۸۸۶۲۶۲۴۳ داخلی ۵ آماده پذیرش شکایات هموطنان است.

منبع: شبکه خبر

سقف تسهیلات قرض الحسنه بالا رفت

بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی نسخه اصلاحی «دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد» را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.در این بخشنامه آمده است: با توجه به برخی بازخوردهای واصله از شبکه بانکی کشور، نسخه اصلاحی دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد بر اساس نکته‌نظرات دریافتی، تدوین و در جلسه مورخ دوم آذرماه سال ۱۴۰۱ کمیسیون مقررات و نظارت مؤسسه اعتباری بانک مرکزی مورد تأیید قرار گرفت. شایان ذکر است، اهم اصلاحات صورت گرفته در مفاد دستورالعمل مورد اشاره به شرح زیر است:

ماده ۳ حداکثر مجموع اصل تسهیلات خرد قابل پرداخت به هر مشتری در هر مؤسسه اعتباری مبلغ دویست میلیون تومان (۲،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال) می‌باشد.تبصره اعطای تسهیلات در قالب «کارت اعتباری مرابحه» تا سقف حداکثر دویست میلیون تومان (۲۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال) در سطح تمامی مؤسسات اعتباری، به هر شخص متقاضی واجد شرایط در چهارچوب ضوابط مربوط مجاز بوده و در سقف تسهیلات خرد به متقاضی در هر مؤسسه اعتباری محسوب می‌شود.

ماده ۴ در مواردی که مشتری قبلاً تسهیلات خرد از مؤسسه اعتباری دریافت نموده است، مبنای محاسبه مابه‌التفاوت قابل پرداخت به وی تا سقف مقرر در این دستورالعمل، سهم اصل باقی مانده از مانده بدهی می‌باشد.

ماده ۱۲ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و نیز سایر تسهیلات تکلیفی موضوع قوانین مختلف از قبیل تسهیلات فرزندآوری یا تسهیلات حمایتی در حوادث غیرمترقبه مصوب هیأت وزیران و همچنین تسهیلات اعطایی بابت خرید، جعاله، ودیعه و ساخت مسکن، مشمول احکام و ضوابط خاص خود بوده و تابع مفاد این دستورالعمل نمی‌باشد.

در خاتمه این بخشنامه تاکید شده است، مراتب با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳‏‏‏‏/۹۶ مورخ ۱۶/‏۰۵/‏۱۳۹۶ به تمامی واحدهای ذی‌ربط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ابلاغ و لازم است بر حسن اجرای آن نیز نظارت دقیق به عمل آید.‏

منبع: مهر

بمب جنگ جهانی دوم منفجر شد

پلیس انگلیس اعلام کرد که بمبی به‌جا مانده از جنگ جهانی دوم در شهر «گریت یارموث» واقع در منطقه نورفولک در شرق این کشور منفجر شده است. پلیس منطقه نورفولک، در بیانیه‌ای ضمن تایید انفجار این بمب، اعلام کرد که این حادثه در جریان عملیات خنثی‌سازی مواد منفجره رخ داده است. به گفته پلیس، این حادثه قربانی یا مجروح بر جای نگذاشته و قرنطینه پیرامون منطقه رفع شده و مردم می‌توانند به منازل خود برگردند.

منبع: مهر

سامانه مولدسازی رونمایی شد

رئیس سازمان خصوصی سازی در مراسم نشست رونمایی از سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: براساس دستور وزیر اقتصاد، روز گذشته فاز اول آماده رونمایی بود اما به دلیل شلوغی و فضای خبری که در روز ۲۲ بهمن بود، مقرر شد تا امروز از این سامانه رونمایی شود. آماده شنیدن همه نظرات و نقدها جهت ارتقا این سامانه هستیم. حسین قربانزاده در ادامه افزود: در حال حاضر تمام اطلاعات و تحلیل‌ها و فرآیندها که تا امروز مصوب شده در این سایت قابل مشاهده است. به تدریج که مصوبات افزایش پیدا می‌کند اطلاعات آن در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در پشتیبانی این سایت موارد مربوط به روش‌های مولدسازی و شناسایی اموال در اتصال سامانه با سادا تقویت خواهد شد. بر این اساس، آدرس سامانه مذکور Www.PGA.IPO.IR است.

منبع: مهر

رئیسی عازم «پکن» شد

رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به دعوت رسمی جین پینگ رئیس جمهور چین در رأس هیئتی بلندپایه و برای دیدار رسمی ۳ روزه عصر دوشنبه عازم پکن پایتخت چین خواهد شد.حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به دعوت رسمی شیء جین پینگ رئیس جمهور چین در رأس هیئتی بلندپایه و برای دیدار رسمی ۳ روزه عصر دوشنبه عازم پکن پایتخت چین خواهد شد. رئیس جمهور در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی همتای چینی، ابتدا دیداری خصوصی با شیء جین پینگ خواهد داشت و سپس مذاکرات هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور و نیز مراسم امضای اسناد همکاری، در حضور رؤسای جمهور برگزار خواهد شد. رئیسی در این سفر همچنین در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی دو کشور شرکت خواهد کرد و دیداری نیز با ایرانیان مقیم چین خواهد داشت. نشست و گفتگو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چینی از دیگر برنامه‌های حجت الاسلام رئیسی در پکن خواهد بود. جمعی از وزرا و اعضای کابینه رئیس جمهور را در سفر به این کشور همراهی می‌کنند. رئیسی نخستین میهمان ارشد رئیس جمهور چین در سال نو چینی است.

منبع: مهر

زلزله ترکیه و سوریه چهره غرب را آشکار کرد

یک نویسنده انگلیسی گفت: زلزله ترکیه و سوریه چهره واقعی اروپا و به طور کلی غرب را آشکار و به جهانیان ثابت کرد که غرب بیش از بازسازی به تخریب و جنگ علاقه دارد. «دیوید هرست» در مقاله ای که در پایگاه خبری «میدل ایست آی» منتشر شد، افزود: این زمین لرزه ویرانگر فرصتی را برای غرب فراهم کرد تا به جهان نشان دهد که همان اندازه که توان تخریب دارد، به همان میزان نیز قادر به بازسازی است و می تواند رهبری اخلاقی و انسانی میلیون ها نفر را برعهده گیرد، اما این فرصت از دست رفت، زیرا غرب نشان داد، در حال حاضر بیش از هر چیز دیگری، جنگ در اوکراین برای آن در درجه اول اهمیت قرار دارد. وی اضافه کرد: در حالی که ده‌ها کشور تیم‌های جستجو و امداد و نجات به مناطق زلزله زده اعزام کرده اند و در شرایطی که فقط ۳ روز پس از وقوع این فاجعه، عملیات جستجو و نجات تبدیل به روند کند و اسفبار کشف اجساد از زیر آوار می‌شود، اخبار این فاجعه کم کم اهمیت خود را برای رسانه های غربی و اروپا از دست داده و درحال حذف از سرتیتر این رسانه ها است. هرست ادامه داد: این هفته، سفر «ولادیمیر زلینسکی» رئیس جمهوری اوکراین به بریتانیا و بروکسل، جایگزین اخبار زلزله و در وجدان سیاسیون، به یک برگ برنده در عرصه سیاست تبدیل شد و همه پارلمانهای اروپایی برای دیدار با این «شوالیه شجاع » به رقابت برخاسته اند. این نویسنده انگلیسی گفت: انگلیس که پیش از فرانسه و آلمان، مفتخر به میزبانی از زلنسکی شد، با غرور وعده داد که علاوه بر مبلغ ۲.۷ میلیارد دلار کمک نظامی که در سال گذشته به اوکراین ارائه کرده، امسال نیز معادل همین رقم را به وی خواهد داد تا در مرتبه دوم یاری رسان نظامی به اوکراین قرار گیرد.هرست اظهار داشت: وقتی اراده سیاسی وجود داشته باشد، این بودجه از منابع دولتی انگلیس به راحتی قابل تامین است درحالی که مجموع کمک ها به زلزله زدگان ترکیه و سوریه به میزان ۶ میلیون دلار،آن هم از محل کمک های مردمی است. وی از کمک ۶ میلیون دلاری کشورش برای کمک به ۲۳ میلیون زلزله زده، در مقایسه با ۲.۳ میلیارد دلار برای تامین سلاح مورد نیاز در جنگ اوکراین ابراز شگفتی و انزجار کرد. هرست افزود: این رفتار انگلیسی ها می تواند معیاری مشابه مقیاس ریشتر برای اندازه گیری ظلم انسان نسبت به همنوع خود باشد، انسانها برای پشت سر گذاشتن بلایای طبیعی ،نیازمند همیاری بین المللی فراتر از اراده سیاسی کشورها هستند. این نویسنده همچنین با اشاره به کاریکاتور مجله فرانسوی «شارلی ابدو» که یک روز پس از فاجعه، کاریکاتوری از یک خودروی ویران شده و تلی از آوار را با این جمله که «نیازی به ارسال تانک نیست» به چاپ رسانده بود، نوشت: این دیگر صرفا کاریکاتور نیست، بلکه «کج سلیقگی» است.هرست تاخیر اروپا در واکنش به فاجعه زلزله را اشتباهی بزرگ توصیف و اضافه کرد که در حالی که مردم انگلیس، فرانسه یا آلمان هنوز مبلغ قابل توجهی برای کمک به زلزله زدگان جمع آوری نکرده اند، مردم دیگر کشورها از جمله عربستان - به عنوان مثال - تنها ۴ روز پس از راه اندازی « کمپین کمک به زلزله زدگان» بیش از ۵۱ میلیون دلار برای کمک به سوریه و ترکیه اهدا کرده اند، مبلغ این کمک مایه سرشکستگی انگلیس و غرب است.زمین لرزه ۷.۸ ریشتری بامداد دوشنبه ۱۷ بهمن جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که تاکنون بیش از یکهزار و ۶۰۰ پس لرزه داشته است. در جریان این زلزله، ۲۴ هزار و ۶۱۷ شهروند جان خود را از دست دادند و ۸۰ هزار و ۲۷۸ نفر نیز مجروح شدند. پارلمان ترکیه روز پنجشنبه (۲۰ بهمن ماه) در ۱۰ استان زلزله زده این کشور حالت فوق العاده سه ماهه اعلام کرد. این حادثه مرگبار واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته و رهبران کشورهای مختلف با ملت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند و در این راستا کمک‌هایی نیز به دو کشور شده است.

منبع: ایرنا

میدان نفتی مارون ۱ و ۴ به بهره برداری رسید

رئیس هیئت مدیره و سرپرست شرکت حفاری شمال از آغاز تولید و بهره برداری از نخستین چاه پروژه مارون ۱ و ۴ در طرح نگهداشت و افزایش تولید میادین ۲۸ گانه توسط این شرکت خبر داد.مرتضی پاکروان با اعلام این خبر گفت: هم‌زمان با ایام فرخنده دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، نخستین چاه پروژه مارون ۱ و ۴ در طرح نگهداشت و افزایش تولید میادین ۲۸ گانه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که با ظرفیت تولید بالغ بر هزار و پانصد بشکه نفت در روز به بهره‌برداری رسید. وی افزود: تا کنون ۲ چاه تعمیری از مجموع چاه‌های در تعهد اجرای پروژه، تحویل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب شده است و ۲ چاه دیگر نیز حفاری و تکمیل شده که به‌زودی وارد مدار تولید میدان مارون می‌شود. پاکروان با تبریک این دستاورد و تقدیر از حسن همکاری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان کارفرمای پروژه افزود: بدون شک این موفقیت در سایه همت و تلاش قابل تقدیر همکاران و پرسنل توانمند شرکت حفاری شمال در اجرای موفق این پروژه حاصل شده است. سرپرست حفاری شمال وابسته به هلدینگ انرژی بنیاد مستضعفان ابراز امیدواری کرد با اهتمام لازم و اجرای مطلوب، دقیق و به موقع این پروژه که از بیشترین میزان پیشرفت در کل طرح‌های ۲۸ مخزن برخوردار است و همچنین تعامل حرفه‌ای و به موقع کارفرما به‌ویژه در بخش مالی شاهد بهره‌برداری کامل از پروژه مارون در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشیم. وضعیت جوی کشور تا روز سه‌شنبه نارنجی است/ بارندگی امروز در ۱۴ استان تشدید می‌شود

منبع: ایرنا

وضعیت جوّی کشور نارنجی ماند

سازمان هواشناسی با ‌پیش بینی وضعیت جوی نارنجی، اعلام‌کرد: با تقویت فعالیت سامانه بارشی از امروز تا پایان روز (سه‌شنبه) در اغلب مناطق کشور بارش برف یا باران رخ خواهد داد.سازمان هواشناسی در هشدار نارنجی از شدت گرفتن بارش‌ها برای امروز (یکشنبه) در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان، لرستان، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، همدان، مرکزی، شرق ایلام، کرمانشاه، کردستان، قزوین، البرز و تهران خبر داد. بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی فردا(دوشنبه ۲۴) بهمن در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرق خوزستان، غرب و جنوب اصفهان نیز سامانه بارشی با شدت بیشتری فعال است. همین شرایط آب وهوایی را روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن در لرستان، شمال شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب و جنوب اصفهان خواهیم داشت. بارش‌ها در باقی استان‌ها به جز بخش‌هایی از خوزستان، ایلام، بوشهر و فارس طی امروز و با شدت کمتری ادامه دارد. پدیده غالب آب وهوایی برای این ۴ استان وزش شدید باد وخیزش گردوخاک طی امروز خواهد بود. بر اساس اعلام هواشناسی، بارش‌ها در استان‌هایی که سامانه بارشی فعال است به شکل برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، گاهی رعدو برق، در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف، احتمال وقوع بهمن و کولاک برف پیش‌بینی می‌شود. هواشناسی هشدار داد که این مخاطره جوی موجب انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌های مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه استان‌های واقع در رشته کوه زاگرس، جاری شدن روان‌آب و سیلابی شدن مسیل‌ها خواهد شد . توصیه هواشناسی به آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف روبی و بازگشایی مسیرها و پرهیز از سفرهای خارج از شهر است.

منبع: ایرنا

بلیط امیر قطر به ترکیه رزرو شد

امیر قطر در سفری به ترکیه با «رجب طیب اردوغان» دیدار و گفت وگو می کند.خبرگزاری رسمی قطر (قنا) اعلام کرد که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور در سفری کاری راهی ترکیه خواهد شد. برپایه این گزارش، امیر قطر در این سفر با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار و رایزنی خواهد کرد. این سفر بعد از زلزله هولناک هفت روز پیش در ترکیه صورت خواهد گرفت. تقریبا دو هفته پیش نیز «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌ وزیر و وزیر امور خارجه قطر با رئیس‌ جمهوری ترکیه در آنکارا دیدار وگفت وگو کرده بود. دو طرف در این دیدار در خصوص روابط دوجانبه، همکاری‌ های آنکارا و دوحه و راه‌ های توسعه و حمایت از آن بحث و گفت وگو کردند. اردوغان و بن عبدالرحمن همچنین درباره آخرین تحولات منطقه و موضوعات مورد علاقه مشترک گفت وگو کردند. زمین لرزه ۷.۸ ریشتری بامداد ۱۷ بهمن جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند و تاکنون بیش از یکهزار و ۳۰۰ پس لرزه در این مناطق ثبت شده است. این حادثه مرگبار واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته و رهبران کشورهای مختلف با ملت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند و در این راستا کمک‌هایی نیز به دو کشور شده است.

منبع: ایرنا

کانادا شیء ناشناس را با جنگنده آمریکایی ساقط کرد

نخست وزیر کانادا اعلام کرد به دستور وی جنگنده آمریکایی یک شیء ناشناس را که در شمال کانادا رویت شده بود، ساقط کرد. جاستین ترودو نخست وزیر کانادا بامداد یکشنبه در توئیتی نوشت: دستور دادم یک شیء ناشناس که حریم هوایی کانادا را نقض کرده بود، ساقط شود.وی افزود: فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NORAD) ارتش آمریکا این شیء را بر فراز یوکان سرنگون کرد. هواپیماهای کانادا و آمریکا به پرواز درآمدند و یک جنگنده اف-۲۲ آمریکا با موفقیت به سمت این شیء آتش گشود. این سومین شیء پرنده‌ای است که در دو هفته گذشته وارد حریم هوایی آمریکای شمالی شده و ساقط می‌شود. ترودو در توئیت دیگری نوشت: با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفتگو کردم. نیروهای کانادا بقایای این شیء را پیدا و تحلیل خواهند کرد. از فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NORAD) ارتش آمریکا سپاسگزارم که مراقب شمال آمریکاست. آمریکا هفته گذشته یک بالون چینی را که بر فراز کانادا و آمریکا حرکت کرده بود سرنگون کرد. همچنین روز جمعه نیز شیء دیگری بر فراز آلاسکا سرنگون شد. ساعاتی پس از انتشار خبر انهدام دومین بالون چینی بر فراز آسمان ایالات متحده آمریکا، کاخ سفید جمعه شب اعلام کرد واشنگتن ۶ شرکت هوافضای چین را که ادعا می‌شود در برنامه بالون‌های شناسایی پکن همکاری دارند، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

منبع: خبرنگاران جوان

پروازهای بشر دوستانه از عوارض معاف شدند

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از معافیت پروازهای بشر دوستانه کمک رسان به کشورهای زلزله زده از پرداخت عوارض ناوبری هوایی و فرودگاهی خبر داد. محمدی گفت: با توجه به زلزله تاسف بار کشورهای ترکیه و سوریه و ارسال کمک های بشردوستانه توسط کشورهای جهان به پیشنهاد سازمان هواپیمایی و موافقت وزیر راه و شهرسازی تمامی پروازهای بشر دوستانه که از فضای ایران عبور کنند از پرداخت عوارض عبوری معاف هستند. وی افزود: همچنین اگر بنا به دلایلی هواپیماهای حامل کمک های بشر دوستانه در فرودگاههای کشورمان نشست داشته باشند از پرداخت هزینه فرودگاهی معاف می شوند

منبع: شبکه خبر

آب آتاتورک به سمت عراق رها شد

ترکیه، به خاطر نگرانی بابت ریزش سد آتاتورک به سبب پس لرزه ها، آب این سد را که بر روی فرات بسته شده بود به سمت عراق رها کرد.کاربران شبکه اجتماعی توئیتر، ویدئویی را همرسانی کرده اند که نشان می‌دهد مقامات ترکیه، به خاطر نگرانی بابت ریزش سد به سبب پس لرزه ها، آب این سد را که بر روی فرات بسته شده بود به سمت عراق رها کرد.یک کاربر موسوم به سنا در توئیتر نوشته است: ترکیه در اقدامی بی سابقه آب سد آتاتورک، که ۴۸ میلیارد مترمکعب از رود فرات را در خود ذخیره دارد، به سمت منطقه زاخو در استان دهوک عراق رها کرد. یک کاربر دیگر هم نوشت: سد آتاتورک، در جنوب شرق ترکیه در زلزله اخیر آسیب دید. این زیرساخت متعلق به سومین سد جهان با ظرفیت ۴۸ میلیارد مترمکعب آب و به طول ۱۸۰۰ متر است. سد آتاتورک، از بزرگترین طرح‌های آبی و بزرگترین طرح تولید انرژی آبی-برقی در ترکیه به شمار می‌رود. ساخت این سد حدود ۱۰ سال طول کشید و حدود ۲۵۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند.

منبع: شبکه خبر

انفجار تروریستی بازهم در پاکستان قربانی گرفت

بر اثر انفجار تروریستی در منطقه وزیرستان شمالی، ۳ نظامی ارتش پاکستان کشته و ۲۲ نفر دیگر که شامل نیروهای شرکت حفاری نفت و گاز هستند به شدت زخمی شدند. بر اثر انفجار تروریستی در منطقه وزیرستان شمالی پاکستان دستکم ۲۵ نفر کشته و زخمی شدند. سایت خبری «داون نیوز» نوشت یک تیم شرکت حفاری نفت و گاز پاکستان همراه با یک گروه از ارتش این کشور در منطقه وزیرستان شمالی مورد حمله تروریستی قرار گرفتند. بر اساس این گزارش این افراد در حال تردد در مسیر «وزیرستان شمالی» به منطقه «بنو» بوده اند که یک وسیله نقلیه در کنار آن‌ها منفجر شده است. گفته می‌شود بر اثر این انفجار ۳ نظامی ارتش پاکستان کشته و ۲۲ نفر دیگر که شامل نیروهای شرکت حفاری نفت و گاز هستند به شدت زخمی شده اند. اگرچه هنوز ماهیت اصلی این انفجار از سوی منابع امنیتی اعلام نشده، برخی رسانه‌ها با استناد به پذیرش مسئولیت این حمله تروریستی توسط گروه ممنوعه تحریک طالبان پاکستان (TTP) از انتحاری بودن آن خبر داده اند. در چهار ماه گذشته نیروهای امنیتی پاکستان از جمله پلیس و ارتش همواره مورد حملات تروریستی گروه ممنوعه تحریک طالبان بوده اند و این گروه تروریستی عملا علیه پاکستان اعلام جنگ کرده است.

منبع: شبکه خبر

شیوع بیماری‌های واگیردار در سوریه زنگ هشدار را به صدا درآورد

رئیس سازمان جهانی بهداشت درباره احتمال شیوع بیماری‌های واگیردار در مناطق زلزله زده در شمال غرب سوریه هشدار داد.تدروس آدهانوم پس از ورود به حلب گفت، ۳۵ تن از تجهیزات کمک رسانی را به سوریه منتقل کردیم و هواپیمای دیگری که حامل ۳۰ تن تجهیزات پزشکی است، امروز به سوریه خواهد رسید.آدهانوم افزود: به حمایت از سوریه برای انتقال کمک‌های اضطراری بیشتر ادامه خواهیم داد. این کمک‌ها برای تعامل با جراحت‌های سخت زلزله زدگان اهمیت دارد. ما همچنین نگرانی‌هایی درباره پیامدهای بعدی زلزله داریم، زیرا تامین آب شرب تحت تاثیر قرار گرفته است و مردم با خطر شیوع بیماری‌های واگیردار و دیگر مشکلات بهداشتی روبرو هستند. با یکدیگر برای از بین بردن پیامدهای این زلزله همکاری خواهیم کرد و فقط بر خدمات اورژانس تمرکز نخواهیم کرد تا از این بحران عبور کنیم.

منبع: شبکه خبر

تلفات زمین لرزه ترکیه افزایش یافت

آمار تلفات قربانیان زمین لرزه در مناطق تحت سیطره گروه‌های مسلح مخالف و تروریستی به دو هزار و ۱۶۷ کشته و مصدومان به حدود سه هزار نفر رسیده است.سازمان ملل اعلام کرد که حدود پنج میلیون و پانصد هزار سوری در پی زمین لرزه اخیر بدون سرپناه و آواره شده اند.وزیر دفاع ترکیه از احداث ۱۹ پادگان لجستیکی در هفت استان برای هماهنگی در خصوص رساندن کمک ها به آسیب دیدگان خبر داد. وی افزود کمک ها از خارج کشور وارد می شود و ما طرح های لازم برای انتقال آن به مناطق زلزله زده را تهیه کرده ایم. وزیر بهداشت ترکیه هم از افزایش آمار تلفات زمین لرزه مهیب اخیر به ۲۲ هزار و ۳۲۷ کشته خبر داد. بیش از ۸۰ هزار نفر هم مصدوم شده انددرحالی که گروههای امدادرسان در حال جستجو برای نجات مردم گرفتار در زیر آوار زمین لرزه در هاتای ترکیه بودند، ناگهان بقایای آوار یکی از منازل ویران شده بر سرشان ریخت و حادثه دردناکی برای آنها رقم زد، از سرنوشت امدادرسانی که زیر آوار گرفتار شدند، اطلاعی در دست نیست.

منبع: تسنیم

وزیر بهداشت افغانستان وارد تهران شد

وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد «قلندر عباد» سرپرست این وزارتخانه به منظور گفتگوهای دوجانبه و شرکت در نشست بهداشتی «جی ۵» به تهران سفر کرده است. این اطلاعیه می‌افزاید قلندر عباد در رأس هیئتی از این وزارتخانه در یک سفر رسمی عازم تهران شده است تا با وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران درباره همکاری‌های دوجانبه در زمینه بهداشت و درمان گفتگو و تبادل نظر نماید. وزارت بهداشت افغانستان هدف از این سفر را درخواست همکاری‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف از جمله ارتقای ظرفیت انستیتو درمانی سرطان در افغانستان عنوان کرده است. این وزارتخانه می‌گوید اوضاع بهداشت و درمان مهاجران افغان مقیم ایران و نیز گسترش و ارتقای ظرفیت مراکز درمانی که از سوی ایران در بامیان و کابل ساخته شده است، نیز از دیگر محورهای ملاقات‌های قلندر عباد در تهران و با طرف ایرانی خواهد بود. همچنین قرار است سرپرست‌ وزارت بهداشت افغانستان در کنفرانس سلامت «جی ۵» در ایران نیز شرکت نماید.

منبع: تسنیم

عراق برای کاهش تنش در منطقه اعلام آمادگی کرد

وزیر خارجه عراق ضمن تأکید بر مخالفت کشورش با استفاده از اراضی عراق برای حمله به دیگران، از تداوم تلاشهای بغداد برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران با کشورهای دیگر سخن گفت.«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق اعلام کرد: ما مخالف استفاده از اراضی‌مان برای حمله به هر کشوری هستیم. وی افزود: اولویت سفر ما به واشنگتن موضوعات اقتصادی و نیز مسائل بانکی و ارز آمریکاست. فؤاد حسین تأکید کرد: عراق کشوری نفتی است و سرمایه‌گذاری در بخش گاز به استقلال انرژی برق منجر می‌شود. ما به شرکت‌های غربی برای استخراج گاز و استفاده داخلی آن و صادرات خارجی نیاز داریم. وزیر خارجه عراق بیان کرد: جامعه عراق مصرف‌گراست. ما نفت را صادر و اقلام غذایی و کشاورزی و صنعتی را وارد می‌کنیم به همین منظور به دلار برای تجارت بین‌المللی نیاز داریم. وی به ذخایر مالی عراق اشاره کرد و گفت: ما کشور ضعیفی نیستیم. ما در حالت جنگ نیستیم و اوضاع امنیتی ما خوب است. داعش در عراق متلاشی شده است. وزیر خارجه عراق درباره حضور نظامیان آمریکایی و غربی در کشورش هم، بیان کرد: نیروهای آمریکایی که در عراق هستند به آموزش‌دهنده و مستشاری تغییر وضعیت داده‌اند و نیروهای ناتو هم برای آموزش ارتش عراق حضور دارند. فؤاد حسین درباره روابط عراق با عربستان هم گفت: دیدارها و تفاهمات دامنه‌داری میان طرفین وجود دارد. وی تأکید کرد: ما به‌دنبال کاستن از حجم تنش میان عربستان و ایران از طریق مذاکره در بغداد هستیم زیرا امنیت منطقه به همه ما مربوط می‌شود، ما به‌دنبال ایجاد تفاهم میان ایران و دیگر کشورها هستیم.

منبع: تسنیم

زمین لرزه مرگبار ترکیه مرز ترکیه-ارمنستان را باز کرد

برای اولین بار در ۳۵ سال گذشته دروازه مرزی بین ترکیه و ارمنستان باز شد تا به قربانیان زلزله ویرانگر در جنوب ترکیه کمک شود.خبرگزاری دولتی آناتولی به نقل از یک دیپلمات ترکیه‌ای گفت: سردار کیلیچ، فرستاده ویژه ترکیه در امور ارمنستان، عکس‌هایی از عبور کامیون‌ها از ایست بازرسی آلیکان در سمت ترکیه‌ای رودخانه ارس که دو کشور را از هم جدا می کند، منتشر کردکیلیچ با تشکر از مقامات ارمنستان گفت: من همیشه کمک‌های سخاوتمندانه ارسال شده توسط مردم ارمنستان برای کمک به کاهش آلام مردم ما در منطقه زلزله زده ترکیه را به یاد خواهم داشت. براساس گزارش آناتولی، این گذرگاه آخرین بار برای ارسال کمک‌های هلال احمر ترکیه به ارمنستان زلزله زده در سال ۱۹۸۸ مورد استفاده قرار گرفت سال گذشته، رهبران ترکیه و ارمنستان در یک اجلاس اروپایی و پس از دیدار وزرای امور خارجه خود، در تلاش برای ترمیم خصومت‌های چندین دهه، به طور غیررسمی با یکدیگر دیدار کردند. آنکارا از دهه ۱۹۹۰ با ارمنستان روابط دیپلماتیک و تجاری نداشته است. آنها عمدتاً بر سر ۱.۵ میلیون نفری که ارمنستان می‌گوید در سال ۱۹۱۵ توسط امپراتوری عثمانی، سلف ترکیه مدرن کشته شدند، اختلاف نظر دارند. ارمنستان می‌گوید این یک نسل کشی است. ترکیه می‌پذیرد که بسیاری از ارامنه ساکن امپراتوری عثمانی در درگیری با نیروهای عثمانی در طول جنگ جهانی اول کشته شدند؛ اما این آمار را به چالش می‌کشد و سیستماتیک بودن آن را رد می‌کند.

منبع: ایسنا

پروژه نئوم شکست خورد

یک رسانه غربی از شکست پروژه خیالپردازانه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان موسوم به پروژه نئوم خبر داد.شبکه Inspire Discipline در گزارشی که چند رسانه عربی آن را منتشر کردند، اعلام کرد: عربستان سعودی با چالش بزرگی برای ادامه پروژه نئوم روبه‌رو است، زیرا مشکل اصلی این پروژه کمبود آب در این منطقه است و همین امر باعث می‌شود امکان تکمیل این پروژه و احتمال تحقق اهداف بن‌سلمان برای آن را زیر سؤال ببرد.براساس این گزارش، پروژه محمد بن سلمان چیزی جز یک دیوانگی محض نبود و با وجود آن که بسیاری از شکل سازه‌های ظاهری آن ابراز شگفتی می‌کنند، مشکلات زیادی در سایه و در عمق آن وجود دارد. گزارش ادامه می‌دهد: با وجود آن که پادشاهی عربستان به‌دنبال به‌کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر و رسیدن به خودکفایی کامل در تأمین غذایی خویش است اما حتی به این نقطه هم نزدیک نشده است و به‌جای آن کار واردات مواد غذایی این منطقه از ۱۵۷ کشور جهان در حال انجام است. در بخش دیگری از این گزارش پرسیده شد: در سایه چنین داده‌هایی چگونه پادشاهی عربستان به‌دنبال خودکفایی در شهر آینده خود، نئوم است؟گفتنی است نئوم که در چارچوب دورنمای ۲۰۳۰ عربستان احداث می‌شود، جزو اصلی‌ترین خیالپردازی‌های محمد بن سلمان است تا خود را مرد تحولات عربستان توصیف کند.

منبع: ایسنا

بالن چین تحریم های جدیدی برای پکن برید

پس از آنکه "بالون جاسوسی" چینی توسط آمریکا منهدم شد، ایالات متحده تحریم‌های جدیدی علیه چین از جمله شش شرکتی که با برنامه تجسسی این کشور در ارتباط بودند، وضع کرد. وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این نهادها به دلیل حمایت از "تلاش‌های مدرن‌سازی نظامی چین" به خصوص آن‌هایی که با برنامه‌های هوافضای این کشور در ارتباط بوده‌اند، در لیست سیاه قرار گرفتند. این تحریم‌ها شامل کشتی‌های هوایی، بالون‌ها و مواردی از این دست است که در امور "اطلاعاتی و تجسسی" پکن استفاده می‌شوند. در ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به این محدودیت‌های جدید، خرید فناوری‌های آمریکایی برای این شرکت‌های تحریم‌شده چینی "دشوارتر" خواهد شد. همچنین از جمله نهادهای تحریم‌شده می‌توان به " فناوری هوافضای پکن نانجینگ" و یک "موسسه تحقیقاتی شرکت گروه فناوری الکترونیک چین" اشاره کرد. «آلن استوز» معاون وزیر بازرگانی آمریکا در امور صنعتی و امنیتی با انتشار بیانیه‌ای عنوان داشت: استفاده چین از بالون‌های با ارتفاع بالا حاکمیت ما را نقض و امنیت ملی ایالات متحده آمریکا را تهدید می‌کند. این تحریم‌ها صراحتا نشان می‌دهند، نهادهایی که به دنبال تضعیف امنیت ملی آمریکا باشند، از دسترسی به فناوری‌های آمریکایی منع خواهند شد. همچنین وزارت امور خارجه چین ضمن بیان اینکه "پکن هرگز حاکمیت هیچ کشوری را نقض نکرده است"، اعلام کرد: برخی سیاستمداران آمریکایی و رسانه‌ها این اتفاق را "بزرگ و غلوآمیز" نشان داده‌اند و از آن به عنوان بهانه‌ای برای "حمله و رسوایی چین" استفاده می‌کنند. ابتدا پنتاگون از رویت اولین "بالون جاسوسی چینی" بر فراز مونتانا خبر داد. سپس پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت که دومین "بالون جاسوسی چینی" این بار بر فراز آمریکای لاتین مشاهده شد. پیشتر پکن اعلام کرده بود که بالون اول که بر فراز آمریکا مشاهده شد، "ماهیت غیر نظامی" داشته و برای "تحقیقات علمی" استفاده می‌شد. پس از این اتفاق، جنگنده‌های آمریکایی، بالون چینی را که بر فراز سواحل کارولینای جنوبی در حال پرواز بود، ساقط کردند. پنتاگون در راستای این اقدام تاکید کرد، این "بالون جاسوسی چین" را با موشک هوا به هوا که از جنگنده اف-۲۲ شلیک شد، منهدم کرده است. علاوه بر این، یک مقام آمریکایی دیروز اعلام کرد که یک جنگنده اف-۲۲ این کشور "پرنده ناشناسی" را در آسمان آلاسکا ساقط کرده است.

منبع: ایسنا

چتر برف و باران بر سر کشور باز شد

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور و وزش باد شدید و گرد و خاک در برخی استان‌ها خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز (۲۳ بهمن) در جنوب غرب، غرب، شمال غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل دریای خزر، مرکز، شمال شرق و شمال استان‌های بوشهر و فارس بارش باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت در نواحی مرتفع و سردسیر بارش برف گاهی کولاک برف پیش‌بینی می‌شود. وی ادامه داد: شدت بارش در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال غرب فارس، غرب و جنوب اصفهان، لرستان و شمال و شرق خوزستان خواهد بود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت : دوشنبه (۲۴ بهمن) در بخش‌هایی از شمال شرق، شرق و دامنه و ارتفاعات زاگرس مرکزی، شمال استان‌های بوشهر و فارس بارش ادامه می‌یابد و در برخی نقاط دامنه‌های جنوبی البرز و سواحل دریای خزر بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.شدت بارش طی روز دوشنبه در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب اصفهان و شمال فارس خواهد بود. وی افزود: سه‌شنبه (۲۵ بهمن) سامانه بارشی در غرب، مرکز، جنوب غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی فعالیت خواهد داشت و در شمال شرق بارش پراکنده رخ خواهد داد. به گفته ضیاییان چهارشنبه (۲۶ بهمن) ضمن تشدید بارش در دامنه‌های زاگرس و شمال شرق در دامنه‌های البرز، غرب و شمال غرب کشور نیز بارش پراکنده برف و باران رخ می‌دهد. وی ادامه داد: پنجشنبه (۲۷ بهمن) بارش پراکنده در نوار شمالی کشور و بخش‌هایی از فارس و بوشهر ادامه خواهد داشت. وی تاکید کرد: از امروز تا چهارشنبه در نوار شرقی کشور به‌ویژه در منطقه زابل، خوزستان، ایلام، جنوب و شرق اصفهان، فارس، یزد، کرمان و بوشهر وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک و کاهش دید افقی رخ خواهد داد. ضیاییان افزود: تا سه‌شنبه نواحی شمالی خلیج فارس مواج و متلاطم و روز سه‌شنبه و چهارشنبه نیز دریای خزر مواج خواهد بود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۲۴ بهمن ) قسمتی ابری و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲- و حداکثر دمای ۶ درجه سانتیگراد و روز سه‌شنبه ( ۲۵ بهمن ) قسمتی ابری و گاهی وزش باد به‌تدریج افزایش ابر و در اواخر وقت بارش پراکنده با حداقل دمای ۱- و حداکثر دمای ۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا( ۲۳ و ۲۴ بهمن) بندرعباس با دمای ۲۶ درجه سانتیگراد گرمترین و ارومیه با دمای ۱۰- و ۹- درجه سانتیگراد سردترین مرکز استان کشور هستند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha